Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Nestemäinen hiilidioksidi. Hyvä? Höpöhöpöä?

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mari kirjoitti:Eikun laskee pH:ta, koska tuo hajoaa vedeksi ja hiilidioksidiksi ja hiilari on happo.
JPuranen: Happikato saattaa iskeä, joten kalojen käytöstä kannattaa seurailla.
No hei, tottakai laskee, olinpa tyhmä... En ajatellut asiaa loppuun asti :roll: Hiilihappo, hiilidioksidi...
Mun pitää ensin saada ph ylöspäin, jos carboa meinaan lisätä. Toisaalta vesiarvot on olleet pitkän aikaa stabiilit ja hyvät tuolla hoidolla, tiedä viitsiikö alkaa puuttumaan tässä vaiheessa. pitää ehkä odotella tuota isompaa lätäkköä ja kattoo mihin se asettuu...
Toisaalta lehtikalat, tetrat ja kattarit taitaa tykätä aika happamesta...
1000 litraa vesivahinkoa
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Mari kirjoitti:Eikun laskee pH:ta, koska tuo hajoaa vedeksi ja hiilidioksidiksi ja hiilari on happo.
Olen eri mieltä tuosta, jos tarkoitat "hiilarilla" hiilidioksidia. CO2 ei ole sama kuin hiilihappo (H2CO3), eikä hiilidioksidi ole hapanta. pH laskee vasta vapaiden vetyionien (joissain tapauksissa +varautuneiden epävakaiden yhdisteiden) lisääntyessä.
-Gone fishing-
urppis
Advanced Member
Advanced Member

hx kirjoitti:
Olen eri mieltä tuosta, jos tarkoitat "hiilarilla" hiilidioksidia. CO2 ei ole sama kuin hiilihappo (H2CO3), eikä hiilidioksidi ole hapanta. pH laskee vasta vapaiden vetyionien (joissain tapauksissa +varautuneiden epävakaiden yhdisteiden) lisääntyessä.
Joissakin kirjoituksissa puhutaan hiilihappolisästä... Kouluajoista alkaa oleen niin hirveen pitkä aika, ettei enää jaksa muistaa noita asioita... co2 on hiilidioksidi juu, ajattelematta ja lukemalla tuli automaattisesti vaan hiilihappo mieleen...
Oikeesti onpa hyvä tullakin tänne heittään noita tyhmiä kysymyksiä. Tosiaan joissakin lehtien ja kirjojenkin artikkeleissa puhutaan hiilihappo lisästä (ajattelin automaattisesti sen olevan co2:sta) mutta eikös limsapulloissa oo hiilihappoa.. miten kiljupöntöt, eikös niissä muodostu hiilihappoa..
Helkutin kemiat.. 8O
:D
Sit viel joku kirjoittelee lehdessä nestemäisestä hiilidioksidi lisästä, jota sit ei ole olemassakaan. josta siis lähdin alunperin kyseleen.
Tää käy tosiaan mielenkiintoiseksi. Kyllähän tuo painettu sana on joskus pikkasen arveluttavaa, mutta onneksi meille on luotu se maalaisjärki (osalle ainakin) joka laittaa kyseenalaistaan ja ihmettelemään.
Kiitti teille keskustelusta. Jatkan mielenkiinnolla! :)
1000 litraa vesivahinkoa
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Moni puhuu tosiaan hiilidioksidista "hiilihappona" erilaisissa yhteyksissä. Termi on väärä ja harhaanjohtava, koska hiilidioksidi ei ole happo eikä hapanta.
-Gone fishing-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Joo, pahoittelen aivopierua taholtani. En itse juurikaan seuraile vesiarvoja altaissani (hyi mua..älkää tehkö niin kuin mä teen, tehkää niin kuin mä opetan), joten en ole sen kummemmin katsonut mitä tuo hiililisä tekee ja tuo hiili-hiilidioksidi-hiilihappo-happaneminen oli ihan oletusta (tosin sanoikohan tuo EC-pullon kylki peräti että voi laskea pH:ta..en muistta ja just heitin tyhjän pullon pois tai sitten maahantuojan sivuilla puhutaan tuosta..jostain oon lukenut).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

heh, aivopieru... :mrgreen: pääseehän noita!
Ja juurikin, kun tietyt termit vakiintuu sanastoon ehkä erheellisestikin esim. hiilihappolisä... Hiilari=hiilihydraatti, =hiilidioksidi, =hiilihappo, =hiili.. ihan kuinka lukija haluaa asian ymmärtää.
Mutta homma tuli korjattua. Hyvä homma!
1000 litraa vesivahinkoa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

En muista, että olisin tuolla saanut Phta laskettua, vaikka reippaita annostuksia käytin. Tämä siis aikana jolloin ei vielä kiljut menneet, niiden asentamisen jälkeen alkoikin tapahtua.

Ja tosiaan, olen saanut meillä pari kertaa hapenpuutteen aikaiseksi EClla kun laitoin sitä akvaan iltapäivästä ja aluksi liian isolla annostuksella, joten kandee ainakin alkuunsa seurailla kaloja. Jos oireilevat, vetä vaihtoon heti. Tämä, kuten myös Excel, vaatii pienen sisäänajovaiheen. Aluksi varovaisesti annostusta hitaasti nostaen ja kun sujuu, ei näköjään tripla-annoksetkaan haittaa. Itse en uskalla lisätä ainetta enää aampupäivän jälkeen, saapi jäädä sitten siltä päivältä väliin kokonaan. Tosin nyt ei edes mene, kun en tosiaan huomannut mitään vaikutusta mihinkään.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Leviä kannattaa kuitenkin torjua vaikuttamalla niiden kasvun syihin eikä lisäämällä myrkyllisiksi tiedettyjä aineita kolminkertaisia annostuksia. En haluaisi nähdä tällaisia "ohjeistuksia" kirjoitettuna nettiin.

Jos kasveilla on nyt jonkinlainen rumaltanäyttämiskausi menossa, kuten yhdellä omista melalehtilajeistani, niin syy löytyy todennäköisemmin kesän helteistä tai niiden loppumisesta ja valon määrän muutoksesta kuin kemiallisten aineiden puutteesta.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

maisu kirjoitti:Leviä kannattaa kuitenkin torjua vaikuttamalla niiden kasvun syihin eikä lisäämällä myrkyllisiksi tiedettyjä aineita kolminkertaisia annostuksia. En haluaisi nähdä tällaisia "ohjeistuksia" kirjoitettuna nettiin.

Jos kasveilla on nyt jonkinlainen rumaltanäyttämiskausi menossa, kuten yhdellä omista melalehtilajeistani, niin syy löytyy todennäköisemmin kesän helteistä tai niiden loppumisesta ja valon määrän muutoksesta kuin kemiallisten aineiden puutteesta.
Mä oon tullut siihen tulokeen, että akvaariossakin on syksy. Aina kesän rehotuksen jälkeen seuraa lama... Yleensä huomaan sen siitä, kun rehevät ja yliäyräiden kasvavat kasvit karsin pieniksi sieviksi aluiksi, mätänee ne tyyliin pystyyn, eli ei lähdekään uutenn kovaan kasvuvauhtiin.
Mutta onko easycarbo siis ainoastaan levää vastaan vai lannoite kasveille. vai molempia. juu hyvä kasvien kasvu siis pitää leväkukinnon kurissa, mutta tarkoitan ensisijaiseti levää vastaan...
Tuolla aiemmin totesin, että pientä viherlevää tulee aika ajoin etulasiin, mutta sen takia en alkaisi levää torjumaan, sen voin raaputtaa raapallakin.
Tuo eusteraliksen, aponogetonin ja rotaloitten kasvun vauhtiin pääsy eniten tässä mietityttää, eusteralis on jo pari kertaa jaettukin latvapistokkaista, joten se tulee ilmeisesti selviämään, mutta tuo rotala macaya ja aponogeton ulvaceus on kituuttanut ja kituuttanut... molemmilla on seiskakuulat juurissa easylife menee silloin tällöin vuorotellen pmdd:n kanssa. Tetran floral pride pullo on ostoslistalla. Huomasin, että se oli oikeesti tehokkain aine tuon easylifen/pmdd:n kanssa käytettynä. easycarboa olen monen monituista kertaa ajatellut ostaa, mutta aina se on jäänyt kauppaan...
Mulla on ollut kauheen luomu toimintaa tää akvan pito aina. Lannoitteen ja vedenparannus aineen lisäksi en ole koskaan kypsyttänyt keinotekoisesti taikka käyttänyt mitään torjunta-aineita.
Viimeisin tauti jonka hoidin lääkkeellä oli pilkkutauti vuonna 2006 ja sen jälkeen laitoin homman tauolle. Tuon tauon aikana on tullut carbot ja bakut pullosta... on ne varmaan ollut aina, mutta minua ne eivät tavoittaneet koskaan...
Hiilidioksidilevittimen ehkä hommaan uuteen altaaseen kerran ei ole oikotietä onneen ja nestemäitä hiilidioksidia ei ole... :D Sitä kun tuossa alkuun tähän ketjuun tulin ihmettelemään.
Carbo pulloa varmaan kääntelen vielä tovin, mutta sit kun mulle iskee eka suuri leväinvaasio, käväsen tiedoista viisastuneena sen carbopullon hankkimassa..
1000 litraa vesivahinkoa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

urpojaturbo kirjoitti:Mutta onko easycarbo siis ainoastaan levää vastaan vai lannoite kasveille. vai molempia.
Ensisijaisesti se on lannoite, mutta sivuvaikutuksenaan myös tappaa erityisesti punaleviä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

En voi kyllä sanoa että omissa akvaarioissa olis ns. vuoden aikasta vaihtelua kasvien kasvussa. Komiasti näyttävät rehottavan tuolla oli syys, kesä, kevät taikka talvi.
:mrgreen:
urppis
Advanced Member
Advanced Member

En tiiä onko se vaihtelu siitä johtuvaa, että kesällä pikkasen laiminlyö noita altaiden hoitoja ja sit kun taas alkaa laittamaan paikkoja kondikseen, hoksaa, että kasvit ränsistyy ym... kestää ennenkuin taas homma pelittää ja kasvu pääsee vauhtiin... Mutta joo mulla on kaikkein huonoimmat kasvit aina syksyisin. Kevättalvella on kaikista hienoin kasvusto...
1000 litraa vesivahinkoa
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Selvyyden vuoksi, (onhan ne tuolla aikaisemmissa nestehiiliketjuissakin mainittu...) nää roinat sisältää glutaraldehydiä, yleensä polysykloglutarasetaalimuodossa.
Ne ovat myrkkyjä, karsinogeenejä ja tehokkaita desinfiointiaineita. Yksi yleisimmistä akuutin astman aiheuttajista lääketeollisuudessa, maailmanlaajuisesti.

Roinan toiminta akvaariossa perustuu kahteen asiaan.
Ne tappavat leviä pieninäkin pitoisuuksina. (Löytyy toki LD50-pitoisuus myös kaloihin. Mutta niin löytyy esimerkiksi mansikkajäätelöllekin...)
Lisäksi ne hajoavat nopeasti (enimmäkseen bakteeritoiminnan johdosta) ja hajoamistuotteina muodostuu mm hiilidioksidia.

(Yli)annostus tuottaa myrkkykuormitusta kaikille eliöille.
Polysykloglutarasetaalien kimppuun käyvä bakteeritoiminta ei pelkästään tuota hiilidioksidia, vaan kuluttaa valtavasti happea. Tämän aiheuttama happikato on kai kaikkein akuutein riskitekijä.

Nopeasti lisääntyvät hiilidioksidimäärät puolestaan muodostavat veden kanssa sitä oikeaa hiilihappoa, joka jatkoreaktion johdosta tuottaa H+ -ioneja ja niinollen madaltaa pH:ta. Mutta pH myös palautuu nopeasti CO2:n vähetessä illalla, joten lopputulemana saattaa olla pH:n hissiefekti joka päivä. Vaikutuksen voimakkuus riippuu veden kovuudesta. Mitä pehmeämpi vesi, sitä suurempi vaikutus.

Tai sitten olen kokonaan väärässä.
-Gone fishing-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”