maisu kirjoitti:Leviä kannattaa kuitenkin torjua vaikuttamalla niiden kasvun syihin eikä lisäämällä myrkyllisiksi tiedettyjä aineita kolminkertaisia annostuksia. En haluaisi nähdä tällaisia "ohjeistuksia" kirjoitettuna nettiin.
Jos kasveilla on nyt jonkinlainen rumaltanäyttämiskausi menossa, kuten yhdellä omista melalehtilajeistani, niin syy löytyy todennäköisemmin kesän helteistä tai niiden loppumisesta ja valon määrän muutoksesta kuin kemiallisten aineiden puutteesta.
Mä oon tullut siihen tulokeen, että akvaariossakin on syksy. Aina kesän rehotuksen jälkeen seuraa lama... Yleensä huomaan sen siitä, kun rehevät ja yliäyräiden kasvavat kasvit karsin pieniksi sieviksi aluiksi, mätänee ne tyyliin pystyyn, eli ei lähdekään uutenn kovaan kasvuvauhtiin.
Mutta onko easycarbo siis ainoastaan levää vastaan vai lannoite kasveille. vai molempia. juu hyvä kasvien kasvu siis pitää leväkukinnon kurissa, mutta tarkoitan ensisijaiseti levää vastaan...
Tuolla aiemmin totesin, että pientä viherlevää tulee aika ajoin etulasiin, mutta sen takia en alkaisi levää torjumaan, sen voin raaputtaa raapallakin.
Tuo eusteraliksen, aponogetonin ja rotaloitten kasvun vauhtiin pääsy eniten tässä mietityttää, eusteralis on jo pari kertaa jaettukin latvapistokkaista, joten se tulee ilmeisesti selviämään, mutta tuo rotala macaya ja aponogeton ulvaceus on kituuttanut ja kituuttanut... molemmilla on seiskakuulat juurissa easylife menee silloin tällöin vuorotellen pmdd:n kanssa. Tetran floral pride pullo on ostoslistalla. Huomasin, että se oli oikeesti tehokkain aine tuon easylifen/pmdd:n kanssa käytettynä. easycarboa olen monen monituista kertaa ajatellut ostaa, mutta aina se on jäänyt kauppaan...
Mulla on ollut kauheen luomu toimintaa tää akvan pito aina. Lannoitteen ja vedenparannus aineen lisäksi en ole koskaan kypsyttänyt keinotekoisesti taikka käyttänyt mitään torjunta-aineita.
Viimeisin tauti jonka hoidin lääkkeellä oli pilkkutauti vuonna 2006 ja sen jälkeen laitoin homman tauolle. Tuon tauon aikana on tullut carbot ja bakut pullosta... on ne varmaan ollut aina, mutta minua ne eivät tavoittaneet koskaan...
Hiilidioksidilevittimen ehkä hommaan uuteen altaaseen kerran ei ole oikotietä onneen ja nestemäitä hiilidioksidia ei ole...

Sitä kun tuossa alkuun tähän ketjuun tulin ihmettelemään.
Carbo pulloa varmaan kääntelen vielä tovin, mutta sit kun mulle iskee eka suuri leväinvaasio, käväsen tiedoista viisastuneena sen carbopullon hankkimassa..