Juwel akvaristit

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja urppis »

Tää topikkihan on juwel akvaristit, tarkoituksena jakaa käyttökokemusta ja tietoa & vinkkejä juwelista..
Itse en viel muutama vuosi sit olisi kaluste allasta ylipäätään ostanut. Alumiinikehys altaat oli ainoa oikea ratkaisu.
Nyt kolmannen juwelin hankkineena... :mrgreen:
Enkä vieläkään "vanno juwelin nimeen" Eli muutkin vaihtoehdot on ihan jees... Tuollaiset mittatilaus altaat vaan tuppaa maksamaan! Allas itessään saattaa olla edullinen, mutta valot, suodattimet, lämppärit jalustat ym.. kyllähän se hinta vaan kipuaa..
1000 litraa vesivahinkoa
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Kyllähän sitä itekkin teettäisi altaat mittatilaustyönä, jos ei olis rahasta kiinni. Täytyy silti todeta, että olen ollut täysin tyytyväinen kahteen omaan Juweliini.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

MrBrett kirjoitti:Kyllähän sitä itekkin teettäisi altaat mittatilaustyönä, jos ei olis rahasta kiinni. Täytyy silti todeta, että olen ollut täysin tyytyväinen kahteen omaan Juweliini.
Juu teettäisin jos olisin hyvin toimeen tuleva, mutta hoitajan palkoilla ja asuntovelallisena en pysty! Lapsetkin vaativat omansa ja päivähoitomaksut on omaa luokkaansa!!!
Tuollaiseen tonniin olisin saanut räävittyä alumiinikehysaltaan, kahdella putkella, suodattimen ja lämmittimen sekä jalustan, mutta olis joutunut tilailemaan saksasta ja kaikenmaailman webareista, nyt siihen hintaan kannetaan juwel suoraan olkkariin, melkeinpä töpseli seinään periaatteella. Lisäksi istuu sisustukseen kuin nyrkki silmään!
Eipä ole minkään sortin moitteen sijaa ollut tähän mennessä, kuin ei myöskään aquastabilista ja Giantistakaan... Kyllähän noita altaita paukkuu rikki kaikissa merkeissä, vlitettavasti Juwelista vain nousee aina hirmuinen mekkala. Totta sekin, että sarjana kun tuotetaan, pääsee maanantai kappaleitakin liikenteeseen. Tosin Juwelilla on aika hyvä laadun tarkkailu ja testaavat altaansa tarkasti, ainakin joka erästä menee allas tarkkaan syyniin..
Se miten ne laivataan ja kuljetetaan on meille mysteeri, millaisia kolauksia ne kuljetuksessa saavat. Sekin jää vain meidän luottamisen varaan. Ei voi tehdä muuta kuin luottaa niihin rahtaajiin ja kuljetusyritysten tyyppeihin, että eivät oikeesti paisko ja runno noita paketteja. Siihähän ne siipeensä saavat...
1000 litraa vesivahinkoa
lehtikalat72
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja lehtikalat72 »

urpojaturbo kirjoitti:Tää topikkihan on juwel akvaristit, tarkoituksena jakaa käyttökokemusta ja tietoa & vinkkejä juwelista..
Itse en viel muutama vuosi sit olisi kaluste allasta ylipäätään ostanut. Alumiinikehys altaat oli ainoa oikea ratkaisu.
Enkä vieläkään "vanno juwelin nimeen" Eli muutkin vaihtoehdot on ihan jees... Tuollaiset mittatilaus altaat vaan tuppaa maksamaan! Allas itessään saattaa olla edullinen, mutta valot, suodattimet, lämppärit jalustat ym.. kyllähän se hinta vaan kipuaa..

Juu, on Juwel harrastajille. MUTTA TÄMÄHÄN ON VAIN MINUN MIELIPIDE ! En mie halunnu ketään loukata enkä "patsastella". Omani on mittatilaustyönä tehty ja ostin KÄYTETTYNÄ, 3 VUOTTA OLLUT KÄYTÖSSÄ.
Erään apteekin koriste allas ollut. Allasta hoiti viikottain ammatti ihminen. 159*50*55cm, altaan mitat. Ollut aikanaa upotettuna 160cm, leveään seinä aukkoon.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

lehtikalat72 kirjoitti:
urpojaturbo kirjoitti:Tää topikkihan on juwel akvaristit, tarkoituksena jakaa käyttökokemusta ja tietoa & vinkkejä juwelista..

Juu, on Juwel harrastajille. MUTTA TÄMÄHÄN ON VAIN MINUN MIELIPIDE ! En mie halunnu ketään loukata enkä "patsastella". Omani on mittatilaustyönä tehty ja ostin KÄYTETTYNÄ, 3 VUOTTA OLLUT KÄYTÖSSÄ.
Erään apteekin koriste allas ollut. Allasta hoiti viikottain ammatti ihminen. 159*50*55cm, altaan mitat. Ollut aikanaa upotettuna 160cm, leveään seinä aukkoon.
Heiiii, ethän vetänyt vaan hernettä nekkuun... Keskustelupalsta kun on, niin keskustelua tässä käydään... MIELIPITEEN HUUDAN MINÄKIN ILMOILLE!!!! Niih! :mrgreen:
(Luitko eteenpäin topiikkia, keskustelu jatkui...)
Sain käsityksen, että teetit altaan... Mutta sehän tulikin apteekin hyllyltä 8O Ja mielipiteeni ilmaisin myös, etten ala tilaileen pitkin saksan maata valaisimia ja riipimään lämppärii sieltä ja ilmastinta täältä... Ja pointti oli, että juwel topiikkihan tämä, joten oletettavasti isolla osalla tään topikin kirjoittajista omistaa juwelin. Se on kuin menis ooppelimiehenä saabimiesten keskustelua sohasemaan, Jos ymmärrätte mitä tarkoitan? :D Kokeileppa huvikses mennä johonkin autotopikille juttelemaan toisen merkkisestä autosta, niin sut viskataan pihalle kuin leppäkeihään! Lempeän vastaanoton sait täällä juweliporukassa...
Mutta tosiaankin, patsastelua tässä ei ole kukaan harrastanut, mulla ei ainakaan ollut ilkeilyt mielessä, päin vastoin juttelin vaan tylsistynyt kun tässä olen... :roll:

Käytetyn kun sais juuri haluamillaan mitoilla, niin avot! Oon tässä etiskellyt kesästä asti, vaan noutomatkat on niin pitkiä, jotten lähe yrittään. Yks varteenotettava oli tuossa alle 100km päässä, mutta myyjä ei koskaan vastannut tiedusteluihini... Pitääkö asua korvessa! :mrgreen: Niin ja kun asuu korvessa, tulee harrastuksesta kun harrastuksesta yleensä aika kallis, koska joutuu tyytymään siihen, mitä on, hinnasta viis... :|
1000 litraa vesivahinkoa
lehtikalat72
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lehtikalat72 »

urpojaturbo kirjoitti:
lehtikalat72 kirjoitti:

Heiiii, ethän vetänyt vaan hernettä nekkuun... Keskustelupalsta kun on, niin keskustelua tässä käydään... MIELIPITEEN HUUDAN MINÄKIN ILMOILLE!!!! Niih! :mrgreen:
(Luitko eteenpäin topiikkia, keskustelu jatkui...)
Sain käsityksen, että teetit altaan... Mutta sehän tulikin apteekin hyllyltä 8O Ja mielipiteeni ilmaisin myös, etten ala tilaileen pitkin saksan maata valaisimia ja riipimään lämppärii sieltä ja ilmastinta täältä... Ja pointti oli, että juwel topiikkihan tämä, joten oletettavasti isolla osalla tään topikin kirjoittajista omistaa juwelin. Se on kuin menis ooppelimiehenä saabimiesten keskustelua sohasemaan, Jos ymmärrätte mitä tarkoitan? :D Kokeileppa huvikses mennä johonkin autotopikille juttelemaan toisen merkkisestä autosta, niin sut viskataan pihalle kuin leppäkeihään! Lempeän vastaanoton sait täällä juweliporukassa...
Mutta tosiaankin, patsastelua tässä ei ole kukaan harrastanut, mulla ei ainakaan ollut ilkeilyt mielessä, päin vastoin juttelin vaan tylsistynyt kun tässä olen... :roll:

Käytetyn kun sais juuri haluamillaan mitoilla, niin avot! Oon tässä etiskellyt kesästä asti, vaan noutomatkat on niin pitkiä, jotten lähe yrittään. Yks varteenotettava oli tuossa alle 100km päässä, mutta myyjä ei koskaan vastannut tiedusteluihini... Pitääkö asua korvessa! :mrgreen: Niin ja kun asuu korvessa, tulee harrastuksesta kun harrastuksesta yleensä aika kallis, koska joutuu tyytymään siihen, mitä on, hinnasta viis... :|
Ei tässä mitään hernettä "nenuun" ole mennyt :mrgreen:
Ja eikös se ole ihan kivaa että syntyy keskustelua. Ymmärsin kyllä että haetaan mielipitetä Juwel altaista, ilmaisin vain oman mielipiteeni massatuotanto altaista :)
Omaani olen rakentan pikku hiljaa :mrgreen:
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Hieno homma!!! Mä oon ite tosiaankin ollut "massatuotantoa" vastaan... Oon tykännyt, että altaat pitää olla "käsityötä." Mutta ostin ekan juwelin käytettynä halavalla ja siitä se sit lähti.. Ei moittimista ja tosiaan sopii olkkariimme todella hyvin. Juwelin suodattimet ja lämppärit on herättänyt monenmoista mielipidettä. Ite en tykkää kummastakaan, lämppäri ei kestä ja suodatin on ruma, iso ja tehoton, mutta nyt avoimin mielin aion kokeilla ulosuodattimen parina juwelin omaa suodatinta sen helppouden takia. Alun perin hankin ekan ulkosuodattimen juuri sen pitkien huoltovälien takia, ei tekis mieli alkaa sisäsuodattimen kanssa läträämään. Juwelin oma on sinällään helppo, kun putsaus käy suodattimen ollessa paikoillaan, vain matskut pois... saapi nähdä miten käytäntö sanoo tosiasian olevan.
Tuo Rio 240 litraa muuttaa sit ensviikolla uuteen kotiin. Uusi omistaja saa korkkaamattoman suodattimen kokeillakseen omaa onneaan. Mulla on siis matskut paketissa vielä. Pönttö irrotettiin vielä kuivilla ollessa. Pitäis vissiinkin liimata takaisin tuonne omaan nurkkaansa...
Tuo Rio400 tulee olemaan järjettömän iso tähän meidän olkkarin mittakaavaan... Senttiikään isompaa ei pysty ottaan.
1000 litraa vesivahinkoa
ramses
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ramses »

Tämmönen näkökulma Juwelin sisäsuodattinen poistoon.Juttelin paikallisen akvaarioliikeen omistajan kanssa sisäsuodattimen poistamisesta.Hän sanoi että,takuu loppuu kun suodattimen poistaa.Koska akvaarion rakennetta on muutettu.On kuulema aikoinaan haljennut akvaarionlasi jollakin pohjanmaalla ja sisäsuodatin poistettu niin Juwel ei korvannut vedoten akvaarion rakenteen muutamisella.Itse olen ollut tyytyväinen tohon Juwelin suodattimeen.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Oon kuullut tuon saman jutun, mutta kun juwel antaa vuotamattomuustakuun altaalle 2 viikkoa täyttöpäivätä, joten.... Perustelevat sillä, että rakenteellinen vika ilmenee 2 viikon kuluessa kun allas on otettu käyttöön..
Pumpulla, lämppärillä, lampuilla sitä vastoin takuu jatkuu, vaikka kotelo poistetaan... Pumppu on erillinen, eikä kotelossa kiinni...
Jos kotelon poistaa siimalla, ei rakenteeseen tule minkään sortin vaurioita. Eli raukeaahan se takuu, mutta siima ei vahingoita millään tavalla rakennetta. (tai sit siima on tosi jytyä tavaraa)
1000 litraa vesivahinkoa
ramses
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ramses »

Onhan se totta että tuskin sen akvaarion rakenne heikkenee,vaikka sen suodatinkotelon poistaa.Se on ollut vain "hieno"tapa pestäkätensä Juwelilla ikävässä tapauksessa.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

ramses kirjoitti:Onhan se totta että tuskin sen akvaarion rakenne heikkenee,vaikka sen suodatinkotelon poistaa.Se on ollut vain "hieno"tapa pestäkätensä Juwelilla ikävässä tapauksessa.
Juu kätensä saavat hienosti pestyä. mutta tietenkin hurjimmat vääntää mattopuukon ym. välineiden kanssa kotelon irti, lasi saattaa kärsii ja saumat, mut tosiaan siima on hyvä apuväline. Tänään kävin sopimassa toimitusaikataulun mun juwelille, eli koska tuovat altaan meille. (Tiistaina Jihuuuuu!!!!) Samalla kerrottiin, että vuotamattomuustakuu on täyttöpäivästä 2vko eteenpäin. Juwel siis takaa, että heidän altaansa vuotaa siihen mennessä, jos on vuotaakseen. En tiennyt tuota tään nykyisen 240 litraisen kanssa ja huitasin tuon pömpelin jo pahvien päällä pois, ennenkuin isäntä oli kasannut edes pöytää valmiiksi. Jos tuo oliski poksahtanut, olisin ollut ilman allasta, ilman takuuta ja säkällä vakuutusyhtiökin olis sanonut itsensä irti.
1000 litraa vesivahinkoa
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

lehtikalat72 kirjoitti:

Mullakin on pikkujuweli, jonka ostin KÄYTETTYNÄ, 6 VUOTTA OLLUT KÄYTÖSSÄ. :mrgreen:
Silikoneihin en ole koskenut eikä toistaiseksi ole ollut havaittavissa mitään vuotamiseen viittaavaa. Alkuperäisen suodattimen moottori sanoi sopimuksen irti, mutta sain uuden pöntsän tilalle, ja jälleen olen tyytyväinen purkkiini. ^___^

200-litaraisen akvastabilin ainoana suodattimena myös Juwelin pönttö. Hyvin on riittänyt pitämään kalat ja kasvit kunnossa jo kolmen vuoden ajan. :) Ja puhdistusvälihän tuossa on useampia kuukausia, ei tarvi olla viikoittain viruttamassa, ei läheskään.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Nonniin! Nyt mulla pyörii Juwel vision 450. Jätin tuohon oman suodattimen ja lisäsksi tuon jbl ulkopönikän. Vanhana vauhdilla käynnistin (tiistaina), nitraatti nyt jo 10, näyttää siltä, että bakut riittää! Lämmittimen ostan suosiolla uuden. Juwelin oma lämmitin ei ole ollut kovin varmatoiminen ainakaan myyjän mukaan. Paljon on tullut palautuksia.
Pitää pikkasen kertoa tässä, kuinka siis visionin omistaja nyt olen vaikka riosta olen hehkuttanut koko ajan.
Elikkä avatessamme paketin, huomattiin myyjän kanssa, että paketista paljastui kaarevalla etulasilla oleva allas. Juu kyllä vaan laatikossa luki vision, mutta jostain syystä mun aivoni ei sitä rekisteröinyt. Muutamien puheluiden jälkeen selvisi, että maahantuoja on lähettänyt väärän altaan ja hinnasta päästiin sopuun. Uskokaa tai älkää, aluksi harmitti ihan hirveesti. En nimenomaan halunnut kaarevaa etulasia. Mutta nyt... Onneksi tuli väärin. Tämä on hieno!
Tykkään poikkeuksellisesti tästä Juwelin putki yhdistelmästä. Oon siis aiemmissa altaissa heivannut nature putket pihalle ja ostanut isompia kelvineitä taikka kasviputkia tilalle, mutta neljällä putkella tää yhdistelmä toimii. etummaisena on day (valkoinen) sitten nature (kusiputki), day ja viimoisena nature. Ajattelin jättää toistaiseksi noin.
Katotaan, miten pitemmän päälle pelittää!
1000 litraa vesivahinkoa
mina_vaaaan_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mina_vaaaan_ »

Heippa, miulle tulee tossa ensiviikon alussa tuo Juwel Rekord 800-akvaario eli tuo 110l
Kun osa sanoo ettei sen alle saa laittaa mitn styroksia tms, ja osa sanoo että pitää laittaa, niin mitäs te sanotte asiasta? Laitanko jotain vai en :)
2 maatiaiskissaa, 1 hermeliini pupu, 6 Cavalierkingcharlesinspanielia, 110l akvaario
urppis
Advanced Member
Advanced Member

mina_vaaaan_ kirjoitti:Heippa, miulle tulee tossa ensiviikon alussa tuo Juwel Rekord 800-akvaario eli tuo 110l
Kun osa sanoo ettei sen alle saa laittaa mitn styroksia tms, ja osa sanoo että pitää laittaa, niin mitäs te sanotte asiasta? Laitanko jotain vai en :)
No nyt kun koottiin toi visioni, sanottiin minulle, että väliin ei saa laittaa mitään. Tuossa ohjeessakin oli sellainen kuva, missä oli akvaario ja aluskaappi joiden välissä oli styrox levy ja ruksit päällä... Eli Juwelin omat ohjeet ainakin kieltää sen. Kunpa löytäisin sen missä tuo kuva olis, voisin lainata tänne englannin kielisen tekstin, missä asiasta kiellettiin... Muuta en osaa sanoa.
1000 litraa vesivahinkoa
mina_vaaaan_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mina_vaaaan_ »

hmm okei, kaipa sitten jätän laittamatta, toivottavasti kestää hyvin :)
2 maatiaiskissaa, 1 hermeliini pupu, 6 Cavalierkingcharlesinspanielia, 110l akvaario
urppis
Advanced Member
Advanced Member

mina_vaaaan_ kirjoitti:hmm okei, kaipa sitten jätän laittamatta, toivottavasti kestää hyvin :)
No kunhan sun juwel tulee, niin kyllä siellä on lippusia ja lappusia mukana, joissa on kuvin ja kirjoitettuna ohjeita. Laatikossakin jopa... Ja kyllä se kestää...
Se muovi/styroksihan laitetaan altaan alle sen takia, että tasaa pieniä epätasaisuuksia, elikkä jos altaan ja pöydän väliin jää jokin pieni kivensiru tms... ei sen takia, että tasoitetaan allas vaateriin. siihen ei muovit ja styroksit kelpaa.. Juwelissa on "alusta" sellainen muovinen kaukalo, jonka kehysten sisällä kokolasinen allas on. Tämä kehys nostaa lasin pois välittömästä kosketuksesta pöydän kanssa. Periaatteessa se muovi ei hyödytä yhtään siellä alla... Ja jos juwel ilmoittaa, että se on pahasta, kannattaa takuu ja vakuutus juttujen takia noudattaa ohjeita. Nyt jos se poksahtaa ja sulla on solumuovit alla, voipi olla, että maahantuoja pesasee kätensä koko vastuusta.
Noudattakaa niitä ohjeita, mitä valmistaja ohjeistaa! Tuotteen laatutarkkailu on käynyt läpi juurikin sellaisissa olosuhteissa altaan, kuin mitä se asiakkaalle neuvoo. Tietenkin valmistajan kokeet ovat tehtaassa, labrassa, tuotantolaitoksessa tehtyjä, ei olohuoneessa, kera kalojen ja hiekkojen...
1000 litraa vesivahinkoa
Minnieliina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Minnieliina »

Jatkelenpas tätä ketjua...
Olen ajatellut hankkia kotiini juwel rio 240 akvaarion. :) Olisi muutama kysymys akvaariopaketista:
Onko porukalla kokemusta siitä paljonko pelkkä valaisin lämmittelee akvaarion vettä?
Mielessäni olisi viileämmän veden seurala (n. +24). Jos akvaarion valaisin lämmittelee vettä enemmänkin, pitänee sitten miettiä vaihtoehtoja kalaston suhteen. Avoin akvaario ei sovi meidän perheeseen, kun asunnossa vipeltää myös uteliaita kissoja.
Mitä akvaarion suodatuksen kanssa kannattaisi tehdä? Ketjua lueskellessa on tullut esiin erilaisia suodatus vaihtoehtoja. Oisko hyvä ratkaisu ulkosuodatin (esim eheim classic 2217) ja joku sisäsuodatin keräilee roskia? Vai pitäisikö paketin mukana tulevan suodattimen ja ottaisi ulkoisen suodattimen kaveriksi?
Olen vasta-alkaja akvaariotekniikan suhteen. Joten yksinkertaista ja toimivaa ratkaisua toivoisin.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Valot juu lämmittää vettä. t5 putket varmasti vielä enemmän kuin t8 putket. Itselläni t5 putket ja lämppäri aina seinässä, säädetty 26-26.5 astetta. Yön aikana lämpötila aika usein 26 astetta, eli lämppärin asetusten mukainen, illalla ennan kuin valot sammutetaan 28 asteistakin saattoi vesi olla. Eli, jos jätät lämmittimen pois ja valaiset altaan 12h/pvä, veikkaan, että altaan keskilämpötila on juurikin tuon 24 astetta. Elikkä yöllä saattaa laskea ja illalla ennen valojen sammumista menee hiukan ylikin. Yllätyin kuitenkin, kuinka vähän tuo lamppukompleksi ja tiivis kansi yhdistelmä pitää tuota vettä lämpimänä. Hieman kesällä raottelin takimmaista luukkua, jotta helteet eivät ihan vallan keitä mun kalasoppaani, ja reilun sentin rako teki ihmeitä. Kissakaan ei tuosta raosta tiennyt taivaallista...
Nyt mulla on 450 litrainen vision, ja vielä vähemmän tuntuu valojen vaikuttavan tuohon lämpötilaan...
Mulla pyöritteli rio 240l vettä ihan yksistään jbl crystal profi 1500. Pyörinyt puolvuotta ja tänään sen ekan kerran putsasin. Siitäkin syystä vasta näin pitkän ajan jälkeen, että starttasin tuon uuden altaan tuolla suotimella, odottelin nuo arvot kohdilleen, ennen kuin alan putsailemaan... Toisaalta voisithan kokeilla jättää sen juwelin oman pöntön porisemaan tuohon altaaseesi. Itse en tykkää, että on kovin tehokas, mutta nyt kokeilen ekaa kertaa juwelin omaa suodatinta roskien kerääjänä. (kolmas juwel menossa, ja ekassa pyöri muutaman viikon, kunnes ostin uuden suodattimen.)
1000 litraa vesivahinkoa
Minnieliina
Starting Member
Starting Member

Kiitos urppis tiedoista. :) Luiskelin toista ketjua 240 l akvaarion suodatuksesta ja sieltä tulikin lisää vinkkejä suodattimen suhteen (tais olla siun aloittama ketju). Tuollainen jbl cristal profi vois sopia meillekin.

Mietiskelen täällä, että hankkisinko rio 240 vai 350? Olen aina haaveillut isosta akvaariosta sekä lehtikaloista, rihmakaloista ja okamonneista. Lehtikaloja ei tuohon rio 240 viiti hankkia. On vähän turhan ahdas niille. Hirvittää vaan tuon rio 350 suhteen alkuhankinnan kalleus. Pitäähän se akvaariopaketin lisäksi hankkia muutkin pelit ja pensselit sekä "täytteet" altaaseen. Tietty kerranhan se kirpaisisi enemmän. :roll: Muuttokin isompaan asuntoon ois edessä n.parin vuoden sisällä. Pienempi akvaario ois helpompi muuttaa ja oishan sitten mahdollisuus hankkia toinen akvaario, kun tilaakin ois enemmän. :D Rio 240 hoitaminen voisi olla hieman helpompaa, nimittäin miulle ei liion ole pituutta suotu. Pitäisi hankkia keittiönjakkara, että yltäisin rio 350 pohjaa hoitamaan.
Voi tätä valinnan vaikeutta ja pähkäilyä! 8O
Rliisa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Rliisa »

Minnieliina: Meillä on Juwel Rio 240, ja siinä on ne T8-mallin putket heijastimilla. Otin lämmittimen muutaman ekan päivän jälkeen pois käytöstä, koska lämpö on ollut nyt 24,5-25,5 pelkällä valolla. Etukansi on koko ajan auki vieläpä. Jos otan plekoja kuten suunnitelmissa on, täytyy lämppäri tosin ottaa varmaankin taas käyttöön. Meidän yläkerran, jossa akva on, lämpö lienee 22-23. Tuppaa nousemaan liiaksikin kun takkaa poltellaan aika ahkeraan.

Kiva kun pystyin ekan kerran vastaamaan jollekin jotain :)
240 l: lehtikalat, tetrat, monniset, partispojat ja katinkultamonnit & marmorirapuja ja omppuja
Minnieliina
Starting Member
Starting Member

Kiitti tiedoista noiden valaisimien suhteen. Mietin vielä kalastoa akvaarioon, mutta on tässä vielä aikaa.
Mutta pakko on hehkuttaa...Päätettiin sitten valita noista juwel-akvaarioista vision 260. Nyt se on tilattu meille ja odotan innolla, että se saapuu kotiimme! :D
Olen innoissani! Joudun vielä malttamaan pari kuukautta ennen kuin saan akvaarion olohuoneeseemme. :roll: Nyt ois jo kova hinku päästä käynnistelee allasta. Ostaa kasveja, juurakoita ja miettii kalastoa tarkemmin. "Muutaman" kerran on tullut luettua aqua web:in tietomaailmaa. :)
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Minä sain marraskuun alussa oman vision 460:sen kotiini! Ihana! Tilasin rio400:sen, mutta tuli väärä allas. Ei ota kuule yhtään päähän!!! Aluks otti, en halunnut kaarevaa, mutta tuo antaa syvyyden tuntua ja toisaalta pikkasen tilaakin enempi, vaikka litroja ei lisää oikeastaan tule. Tuo crystal profi on kohta jo vuoden vissiinkin pörissyt ja puhdistettukin. Oon vieläkin ihan sika tyytyväinen! ja ilman muuta ota 1500. Mulla ei ainakaan ollut tehojen kanssa ongelmia ja muuntuu hyvin kun suuntaa virtausta ja pelaa suihkuputkilla, eli suuntaa seinäänpäin. Sit jos myöhemmin haluaa kovaa myräkkää esim. kalaston takia, ei jää ainakaan tehottomasta suodattimesta kiinni. Pätee muuten muihinkin suodattimiin. Kannattaa ottaa se tehokkaampi niistä kahdesta, joita mietiskelee :D
Juwelin oma suodatin ollut nyt kohta 2kk tuossa rinnalla, pitäis ottaa ja katsoa, josko olis puhdistuksen tarpeessa. Tehoton on yksinään. Kokeilin ihan mielenkiinnolla ja vaikka tuntuu, että vettä liikuttaa, niin jostain syystä jää vesi sakeaksi ja likasen oloiseksi.
Juwelin lämmittimet on ollut joko kestäviä tai sit kertakäyttökamaa. Mulle sanottiin liikkeessä, että noita tulee kokoajan takaisin, että tuo tänne vaan, kun ei enää pelaa. juu 240 litraisesta lämmitin ei lähtenyt enää lämmittämään, kun otin sen kesän jälkeen käyttöön taas ja tää 450 litraisen lämmitin tuntuu takkuilevan nyt. Mutta lämmitin on suhteellisen pieni satsaus. Ne ei maksa kovinkaan paljoa.
Kyllähän tuo Juwel on hieno kokonaisuus, vaan aika kallis.. Mutta se taas on toissijainen seikka :mrgreen: Itse säästin ja säästin kunnes saavutin tavoitteeni.
V alot lämmittää tosi paljon vettä. Itse epäilen, että nyt ei mun lämmitin toimi ollenkaan ja lämpöä on 26 tienoilla. Saattaahan se toki pikkasen lämmittääkin välillä.. en tiedä. Kasisysteemit on todellakin kissan kestävät. Meidän kissa nukkuu akvaarion päällä. Pikkasen kansia voi raottaa, esim. laittaa pyykkipoika reunaan, jotta kansi jää sentin verran raolleen. Silloin alkaa viilem´nemään jo pikkasen. Niin joo ja mulla on 4xt5 valaistus, joten lämmittää pikkasen enempi kuin 2x t5.
1000 litraa vesivahinkoa
Minnieliina
Starting Member
Starting Member

Kieltämättä tässä malttamattomana odottelee akvaarion saapumista kotiovelle. Mietin ite pitkään, että tilaanko rio:n vai vision kokonaisuuden. Aattelin sitten, että vision on asteen verran komeempi olohuoneeseen, joten se sitten. Puoliskokin oli samaa mieltä, että vision meille tulee. :D Loppuis jo tämä isännän ulkomaankomennus, että pääsis Suomeen takas...
Olen tilaamassa siihen juwelin oman suodattaminen kaveriksi jbl:n cristal profi suodattimen. Mietin vain, että tilaisko e1500 vai e1501 (greenline-versio). Sähkön säästäminen kiinnostaisi, mutta en tiedä paljonko tuon suodattimen kanssa säästöä sais. Mainoslauseen mukaan 43% vähemmän kuluttais tuohon e1500 verrattuna.
Kiitos vinkistä tuon lämmittimen suhteen. Seurataan sitä, jos losahtaa niin ei se uuden investointi iso homma ole. Ei se enää tässä akvaarion alkuinvestoinnissa enää missään tunnu. :roll:
Hyvä, että akvaarion kansi kestää kissojen liikkeet. Meidän talossa niitä majailee kolme kipaletta. Nuorimmainen varmasti makoilee akvaarion päällä, kun pitää lämpimistä paikoista. Onpahan kateille kahtomista ja ihmettelemistä, kun kalatkin akvaarioon saadaan.

Kalaston suhteen olen ajatellut, että otan lämpimän veden fisuja. Niissä on pikkasen suurempi valinnanvara. Kun akvaarion tilakin antais nyt myöten niille lehtikaloille. Yksi pariskunta mahtuis hyvin uiskentelee tuonne. Banjomonneja on parvi tulossa. Loppu kalasto on vielä auki, mutta kerkee tässä pohtimaan suuntaan sun toiseen. Jos hirvee hinku niiden paratiisikalojen perää iskee niin ainahan voi hankkia toisen akvaarion. :mrgreen:

Mietin tuossa, että oletteko saaneet kasvit kasvamaan ihan mukavasti näillä T5-valaisimilla. Tuossa vision 260 on 2x45w. Olen hankkimassa kyllä lannoitteet, mutta mitään hiilarisysteemiä en haluis ottaa ainakaan vielä käyttöön. Näin aloittelijana haluis pitää systeemit simppeleinä. Jos ihan perus kasveja hankkis, niin kasvaisko ne ihan hyvin peruslannotteiden kanssa?
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja outi83 »

^Kyllä mulla kasvaa peruskasvit ihan hyvin nuilla alkuperäisillä lampuilla. Lannotteena kuulia hiekassa +veteen lisättävä neste.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”