MA7xGE:n akva!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: MA7xGE:n akva!

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

No "lapota" ehkä huono sana, parempi ehkä olisi ollut: siirtäävettäakvaariostavettäletkulla" :mrgreen:

en vain keksinyt miten sen saa yhteen sanaan. . . ;)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja urppis »

Zuwih kirjoitti:60-litraisessa sitä pohjakakkaa tulee kyllä huomattavasti vähemmän letkulla, kuin isolla kuupalla lappamalla. :D Ja jos tarvii jollain jukurttipurkilla alkaa äyskäröimään, niin se on sitten ihan sama ottaa letkulla se vesi.
Siis???
No kait sit jos niin sanotte. Mulla pohjakakka on akvaarion pohjalla eikä pinnalla, mutta saatan olla väärässä... [;)]
Hei ei kun oikeesti! Ei tää akvaarioharrastus ole niin kamalan tarkkaa, että sillä olis oikeesti väliä, miten ämpäriin sen veden ottaa. Minusta jokainen osaa käyttää järkee ja koukkia sen veden siitä pinnasta ennen kuin on ottanut mitään kasveja pohjastakaan pois. Huomattavasti nopeemmin käy ja jos magella on mustaneonit, korut ja kattarit, sitä vettä ei tarvi ottaa pohjia myöten kymmeniä litroja, tuollainen 6 litraa riittää ihan takuulla pienille kaloille ja siirron ajaksi... Mun 60 litraisesta saa kevyesti 2-3 kulhollista kirkasta vettä pois ilman letkua... :D mut siinä on tosiaan sakka siel pohjalla... :)
1000 litraa vesivahinkoa
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

En nyt ymmärtäny oikeen tota urppiksen pointtia.. miks se vesi pitäis lapota sieltä pohjalta?? Kaikkein helpoiten sen saa pienestä altaasta ämpäriin nimenomaan lappoamalla.. ja tottakai pintavedestä kun ei sitä kuljetusvesiämpäriä ole tarkoitus kalankakalla täyttää.
No enivei oon sitä mieltä että niitä kaloja ei kannata ottaa sieltä altaasta pois :D
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Urppis hyvä, kun sinne 60-litraiseen upottaa ämpärin, niin siitä syntyy semmoiset pyörteilyt, että se pohjakakka on hyvin äkkiä muualla kuin pohjalla. :mrgreen:
zelex
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zelex »

Hienoa että päästiin viimein keskustelussa asian ytimeen ;)
Sellainen litran mitta on kätevä kun tarvitsee ottaa akvaariosta joitain litroja vettä, pikkualtaaseen mulla taas on soppakauha vedenvaihtoon. Elikkäs kalasoppaa keitellään :twisted:
240l, 180l, 60l, ja rapula 21l
Lisäksi vapaa aikaa jakamassa siitostamma(+varsa) ja lapset+mies.
Valkoviklo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Valkoviklo »

MA7xGE kirjoitti:Haha, et kai vaan luntannu tosta mun toimintasuunnitelmasta? :mrgreen:
MA7xGE kirjoitti:...
Eli toiminta suunnitelma:
1) kannot, kivet ja somisteet pois.
2) sähköjohdot irti seinästä. (paitsi valaisin, että näkee mitä tekee [;)] )
3) lappoan kaloille kuljetusämpärin.
4) kalat sinne.
5) suurimmat, köynnöstävimmät kasvit sekä pistiat samaan ämpäriin kalojen kera, loput jäävät akvaarioon.

6) akvaariosta vesi minimiin.
7) valaisimen johto seinästä.
8) SIIRTO. akva ensin, loput perässä.
9) sähköjohtojen viritys.
10) akvaarioon uutta vettä.
11) uudelleensisustus.
12) kala-ämpärin tyhjennys akvaan.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Toimiiko? 8O
En :P Ja laitoin ton tolleen tarkasti kun jos nyt en ihan päin honkia muista, joka ei kyllä olis mulle mitään ihmeellistä, niin jossain vaiheessa sain käsityksen, että ajattelit ottaa ämpärin täyteen vettä. Puolilleen riittää hyvin vähäiselle määrälle kaloja ja on parempi siinä mielessä, ettei niin herkästi loiski yli, ja jos laittaa kannen päälle niin ämpäriin jää ilmaa, josta voi siirtyä happea veteen (tai jotain :P)...
Kotona 180l sekala, 40l sukarapula, 3 abessinialaista, 1 walesinspringerspanieli. Huoltosopimus myös isän 630 l altaaseen.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mauiwee kirjoitti:En nyt ymmärtäny oikeen tota urppiksen pointtia.. miks se vesi pitäis lapota sieltä pohjalta?? Kaikkein helpoiten sen saa pienestä altaasta ämpäriin nimenomaan lappoamalla.. ja tottakai pintavedestä kun ei sitä kuljetusvesiämpäriä ole tarkoitus kalankakalla täyttää.
No enivei oon sitä mieltä että niitä kaloja ei kannata ottaa sieltä altaasta pois :D
Mä oon samaa mieltä siitä, että kaloja ei kannata ottaa siirron ajaksi pois, mutta tuo alkoi pikkasen kiristään tuolla eilettäin tää pilkun viilaaminen ja taasen totesin akvaariokansan olevan maailman tiukkapipoisinta porukkaa. Eivät ymmärrä ironiaa ja mustaa huumorii lainkaan. Pirunko välii sillä on millä helkutin ämpärillä sen akvaarion tyhjentää. Lapolla vaiko napolla. Jokainen osaa ajatella sen verran paljn omilla aivoillaan, ettei siitä minun mielestä kannata alkaa vetään keskustelua. Mage kysyi onko pakko ottaa lapolla ämpäriin, vastasin, että ei, ja siihen alkoi löytymään perusteluita tulee kalanpskaa jos ottaa muullakeinolla kuin lapolla.. Jumankekka ihmiset!!! Missä on teidän maalais järki!!!
Ja nyt en mage sua tällä tarkoita vaan noita pro kansaa, jotka on aina ehdottoman oikeassa joka asiassa. Sori vaan, mtta nyt tein marit ja sain tarpeeksseni tästä foorumista!! Toisista syistä kylläkin!
Zuwih kirjoitti:Urppis hyvä, kun sinne 60-litraiseen upottaa ämpärin, niin siitä syntyy semmoiset pyörteilyt, että se pohjakakka on hyvin äkkiä muualla kuin pohjalla. :mrgreen:
Juu en ole 18 vuoden aikana yhtään kertaa vettä vaihtanut... En olisi voinut tuota kuvitellakaan. Miten olisi tuollainen 3 litran kulho. Jos vettä tarvii kulhollisen pari, en viitsi edes hakea lappo letkua sitä varten.
zelex kirjoitti:Hienoa että päästiin viimein keskustelussa asian ytimeen ;)
Sellainen litran mitta on kätevä kun tarvitsee ottaa akvaariosta joitain litroja vettä, pikkualtaaseen mulla taas on soppakauha vedenvaihtoon. Elikkäs kalasoppaa keitellään :twisted:
:D
Hämmennellään oikein kunnolla! Ja pippurit sekaan! Minä käytän nanossani apteekin lääkeruiskuu... :D Kyllä lähtee! Eikä muuten sekaannu!
Viimeksi muokannut urppis, 16:25, 06.01.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1000 litraa vesivahinkoa
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Ja jos on iso akvaario, mikään muu ei käy kuin 80 litran saavi. :mrgreen:

Urppis, pliis älä jätä meitä!
Kultakalat
Zuwih
Senior Member
Senior Member

urppis kirjoitti:ja taasen totesin akvaariokansan olevan maailman tiukkapipoisinta porukkaa. Eivät ymmärrä ironiaa ja mustaa huumorii lainkaan.
Ehkä itsekin voisit vähän löysemmällä pipolla lukea muiden viestejä? En minä ainakaan tarkoittanut että sinä olet sataprosenttisen väärässä ja minä oikeassa, kunhan yritin itsekin olla vitsikäs, omalla tavallani. :roll:

Eli anteeksi kovasti, jos olin avustamassa palkokasvien ja nenäsi kanssa, ei mitenkään päin ollut tarkoitus. :mrgreen: Ja jottei väärinkäsityksiä sattuisi, niin ihan hymyssä suin tätäkin kirjoitan. [;)]
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hei älkää nuoret tapelko! :D

Ziisus, en olis uskonu et puolta tuntia ennen koneeseen nousua joudun aikuisille ihmisille valitusta antamaan. XD

Ei hitsi, musta tulis hyvä moderaattori. . .

Miten te kestätte ilman mua VIIKON?! :D

Enkä sitten haluaisi kuluttaa ekaa päivää kotosuomessa tappelua ämpärin ja letkun välillä. . . Sovitaan että käytän molempia. XD
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
zelex
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zelex »

MA7xGE kirjoitti:Hei älkää nuoret tapelko! :D
Miten te kestätte ilman mua VIIKON?! :D
Ei me kestetäkään, tämän on pakko olla pre-traumaattista stressiä siitä että lähdet reissuun ja me vanhukset jäädään tänne happanemaan.
Anyway, mukavaa matkaa!
240l, 180l, 60l, ja rapula 21l
Lisäksi vapaa aikaa jakamassa siitostamma(+varsa) ja lapset+mies.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ma7xge minne lähdet reissaamaan?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Gran Canarialle, terveiset täältä hikisestä pelihallista. :mrgreen:

Jos BTW etsii jonkinlaista akvaariolomakohdetta, tánne ei kannata tulla. Yksi eláinkauppa lóydettiin, myntialtaita n. 20kpl, puolet tyhjiá ja toinen puolisko táynná kultakaloja seká neotetroja.
"Yleisó"akvaarioden kirjo, johon tórmátty: Jonkin Shopping Centerin hylátty allasmainen kalalampi ja jonkin ravintolan sinivetinen tankki táynná surkean nákóisiá kultakaloja...

Nyt loppuu aika, pahoittelen "á" ja "ó" - kirjaimia, náin sai nopeimmin Ä:t ja Ö:t. :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Ei taija meressäkään paljoa kaloja näkyä vai?
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Se on sentään positiivista et sielä on lämmin. :mrgreen: Harmi jos ei oikeen mitään kalakohteita ole. [:I] Thaimaaseenn olis joskus kiva mennä sukelteleen. :D
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Joo tonne olis kyllä kiva päästä, taixsitten voisin mennä viikoksi snorklaamaan uudestaan Sharm el Sheikkiin. [;)]
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Minä taas lähtisin koska vaan kalamatkalle Sri Lankaan. :D
eeroq
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja eeroq »

Ite lähtisin kroatiaan snorklaamaan. Sinneppäin luultavasti luokkaretkellekkin keväällä... :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Jahuu, taas pääsi verkkoon! :mrgreen:

"Viimeistä" päivää, tänään sitten mennään johonkin eläintarhaan missä pitäisi olla ainakin jonkinlainen merivesiakvaario. :D Kuvia lupaan ottaa. (Puhelimella. :roll: )

Jes, kohta pääsee kotiin, allasta vetämään pitkin taloa. :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
bombo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bombo »

Nautitko sä siitä matkasta yhtään, vai oodotatko vaan akvojen siirtelyä? :mrgreen: :mrgreen:
240l sekala
heituliini
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Mullois luvassa 180 l pohjamateriaalin vaihto ja altaan jalustan vaihto putkimallista puiseen. Asuspa MA7xGE lähempänä, niin ottaisin kaveriksi :mrgreen:
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
jejoka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Mulla olis haettavana kummitädin n 200L. Asuis lähempänä vois lahjottaa tosta vaik 100L magel. Käy pientä haaveilijaa sääliksi kun itsellä ainoo rajoittaja on lompakko.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No nyt ollaan kotona, Palmitos Park oli... Saaren ainoa vielä toimiva turistikohde. :mrgreen:

Kohta pitäisi aloittaa altaiden siirto, hieman jännittää.. :roll:
bombo kirjoitti:Nautitko sä siitä matkasta yhtään, vai oodotatko vaan akvojen siirtelyä? :mrgreen: :mrgreen:
Kyllähän sitä aina pitää olla jokin projekti mielessä... :mrgreen:
Ja ihan JEES reissu oli, tosin tuonne en mene enää uudestaan. :mrgreen:
heituliini kirjoitti:Mullois luvassa 180 l pohjamateriaalin vaihto ja altaan jalustan vaihto putkimallista puiseen. Asuspa MA7xGE lähempänä, niin ottaisin kaveriksi :mrgreen:
Voi vitsi, miksi SUN pitää asua niin kaukana?! :mrgreen:
jejoka kirjoitti:Mulla olis haettavana kummitädin n 200L. Asuis lähempänä vois lahjottaa tosta vaik 100L magel. Käy pientä haaveilijaa sääliksi kun itsellä ainoo rajoittaja on lompakko.
No, onhan ainakin sitten aikaa pohtia kunnolla allaskokoinaisuutta ja sen täyttämismahdollisuuksia, suunnitella tässä tämä... 5v? ennen kuin on edes pientä mahdollisuutta muuttaa omaan koppiin. :D

Niin joo, tässä niitä luvattuja kuvia Palmitos Parkin akvaariotalosta [;)] :
Karppien sisäallas + kultakaloja(?) samasta altaasta.
Karppien sisäallas + kultakaloja(?) samasta altaasta.
Palmitospark1.jpg (42.91 KiB) Katsottu 2054 kertaa
Paikallinen Pallokala, isä nimesi sen "Anopiksi" :P
Paikallinen Pallokala, isä nimesi sen "Anopiksi" :P
Palmitospark2.jpg (44.51 KiB) Katsottu 2054 kertaa
Paikan ainoa pleko ja PLATY-allas. :D Nuo siis ovat täysikasvuisia...
Paikan ainoa pleko ja PLATY-allas. :D Nuo siis ovat täysikasvuisia...
Palmitospark3.jpg (43.55 KiB) Katsottu 2054 kertaa
Näpsäisy malawi-altaasta ja samankokoisesta... Jättiläisten maasta. :D
Näpsäisy malawi-altaasta ja samankokoisesta... Jättiläisten maasta. :D
Palmitospark4.jpg (35.55 KiB) Katsottu 2054 kertaa
Kooste talon merivesialtaista.
Kooste talon merivesialtaista.
Palmitospark5.jpg (76.17 KiB) Katsottu 2054 kertaa
Kooste talon merivesikaloista, pahoittelen lajien vähäistä kirjoa, fisut on nopeita. :F
Kooste talon merivesikaloista, pahoittelen lajien vähäistä kirjoa, fisut on nopeita. :F
Palmitospark6.jpg (68.13 KiB) Katsottu 2054 kertaa
Pistetään sitten vielä yksi riutta :)
Pistetään sitten vielä yksi riutta :)
Palmitospark7.jpg (55.35 KiB) Katsottu 2054 kertaa
Sitten loppukevennykseksi pihan karppiallas, tai siis murto-osa siitä. :D Väkeä sen ympärillä oli paljon, sillä altaan keskellä oli apinoiden saari, jossa oli ruokinta-aika...
Sitten loppukevennykseksi pihan karppiallas, tai siis murto-osa siitä. :D Väkeä sen ympärillä oli paljon, sillä altaan keskellä oli apinoiden saari, jossa oli ruokinta-aika...
Palmitospark8.jpg (43.81 KiB) Katsottu 2054 kertaa
Niin siis kilppareita siellä möllötteli myös, yhdessä sisäaltaassakin oli kalojen seassa. [;)]
(Viimeisessä kuvassa näkyy lammen reunoilla)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
jejoka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jejoka »

MA7xGE kirjoitti:
jejoka kirjoitti:Mulla olis haettavana kummitädin n 200L. Asuis lähempänä vois lahjottaa tosta vaik 100L magel. Käy pientä haaveilijaa sääliksi kun itsellä ainoo rajoittaja on lompakko.
No, onhan ainakin sitten aikaa pohtia kunnolla allaskokoinaisuutta ja sen täyttämismahdollisuuksia, suunnitella tässä tämä... 5v? ennen kuin on edes pientä mahdollisuutta muuttaa omaan koppiin. :D
elikkä seuraavat 5 vuotta luetaan topiikkia MA7GE:n tuleva 100L akva! 8-)
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
nekkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nekkis »

Siistejä kuvia! Oishan noita kiva päästä kattelemaan, eikä se lämpökään haittais 8)
Tätä threadia on kiva lukea tuhannen vuoden tauon jälkeen, teillä on täällä kauheen hyvä meininki. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”