bluefish1:en riuttasuunnittelua
-
- Akvaariosisustaja 2005
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: bluefish1:en riuttasuunnittelua
Suosittelen vesiarvojen tarkastusta ja vedenvaihtoa jos pehmeä alkaa murjottaa. Polyyppien pitäisi olla näkyvillä viimeistään parin kolmen päivän kuluessa uuteen altaaseen tuonnista. Hyvissä oloissa polyypit aukeavat heti. Jos Lobo on vieläpä mennyt kasaan, on se huono merkki. Jokin saattaa olla pielessä, todennäköisesti vedessä. Kauanko koralli on ollut sinulla ja minkälaisista oloista sen hankit? Niin, ja onkohan sinulla mahdollisesti jotain kaloja jotka voisivat kiusata sitä (esim. nemot)? Mitä muita koralleja sinulla on? Entä minkälaisessa paikassa lobo on?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Arvot ovat minusta hyvät, tein testin Seran liuskatestillä ja se näytti hyviä arvoja. Outoa, on se että saman altaan Clavularia ainakin viihtyy hyvin. Nyt äsken huomasin, että koralli olisi hieman "noussut". Voisiko vika olla, siinä kun oli eilen valo-ongelmia ja allas oli kokonaan ilman valoa? Zoanthuksetkin ovat olleet tänään huonosti esillä.
Onkohan tuo seran liuskatesti millainen.
Itselle ei sellaisia ole tullut merivetisinä vastaan. Muutenkin kyllä itse suosin tippatestejä testeinä.
Ja mitäköhän tarkoittaa ne hyvät arvot? Olisiko mahdollista saada lukemia?
Itselle ei sellaisia ole tullut merivetisinä vastaan. Muutenkin kyllä itse suosin tippatestejä testeinä.
Ja mitäköhän tarkoittaa ne hyvät arvot? Olisiko mahdollista saada lukemia?
-
- Akvaariosisustaja 2005
- Akvaarioseurat: HAS
Vähän skeptinen olen minäkin liuskatestien suhteen merivedessä. Tee kunnon vedenvaihto niin eiköhän parane korallit.
Akvaarion ollessa alkuvaiheessa vettä joutuu vaihtamaan useammin. Valo-ongelmien ei pitäisi vaikuttaa koralleihin kuin vain sinä päivänä kun valoa on vähän/se on sammutettuna.
Tarkasta vielä:
suolapitoisuus
lämpötila (+vaihtelu päivä-yö)
KH
PH
vedenpinta (ei pintakalvoa, vesi kiertää)
Akvaarion ollessa alkuvaiheessa vettä joutuu vaihtamaan useammin. Valo-ongelmien ei pitäisi vaikuttaa koralleihin kuin vain sinä päivänä kun valoa on vähän/se on sammutettuna.
Tarkasta vielä:
suolapitoisuus
lämpötila (+vaihtelu päivä-yö)
KH
PH
vedenpinta (ei pintakalvoa, vesi kiertää)
-
- Senior Member
Ok, täytyykin hommata noita tippatestejä, en tosiaan tullut ajatelleeksi, että jos nuo eivät toimikaan merivedessä. Arvot olivat hyvät tuon liuskatestin pakkauksen mukaan, voin tehdä uuden ja kirjata tänne. Vaihdan nyt heti kuitenkin vettä ja seuraan tilannetta, kiitoksia neuvoista!
Edit: Tyhmä kysymys, mutta onko tuo kalvo tosiaan haitaksi? Pitääkö heti rikkoa jos ilmaantuu?
Edit: Tyhmä kysymys, mutta onko tuo kalvo tosiaan haitaksi? Pitääkö heti rikkoa jos ilmaantuu?
-
- Katalysaattori
Kyllä se kaasujenvaihtoa ainakin haittaa. Jos sitä on vain osassa altaan pintaa niin itse en jaksaisi stressata, mutta koko pinnan alalla se ei enään ole hyvä juttu. Suuntaa streamit uusiksi siten ettei moista kalvoa pääse syntymäänkään.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Senior Member
Lobophytum on kyllä jännä, taas on lobo on ollut monta päivää pystyssä ja sakarat ylhäällä. Minkä värisiä nuo itse polyypit ovat, olen muistaakseni kuullut, että vaaleita tai tummia "karvoja", olenko oikeassa?
-
- Katalysaattori
-
- Senior Member
Tämä on outoa, kun itselläni on sellaisia tummia ja osa vaaleita, voisiko sanoa "karvoja". Harmillista, kun en ole oikein päässyt tuon Lobon kanssa samalle linjalle , Clavularia ja Zoanthus ainakin tuntuvat viihtyvän. Toivotaan, että Lobokin viihtyisi! Ainakin väri on hyvä ja tosiaan tuollaisia vaaleita ja tummia "höttöjä" näkyy.
-
- Senior Member
Miten muuten pystyykö koralleja kasvattamaan "normi" kivissä? Vai toimiiko ainoastaan/paremmin elävässä kivessä? Tämä tälläinen sarjaan tyhmä kysymys .
Edit: Pohdin myös jos joku koralli tai vastaava eliö, joka on kivessä kuolee, niin pitääkö poistaa altaasta? Meinaan jos mukana on elävää kiveä.
Edit: Pohdin myös jos joku koralli tai vastaava eliö, joka on kivessä kuolee, niin pitääkö poistaa altaasta? Meinaan jos mukana on elävää kiveä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Täällä osa kasvaa altaan laseissa , joten eiköhän siihen sovi mikä vaan alusta mihin kiinnitetään / kiinnittyy.
Kannattaa poistaa niin paljon kuollutta materiaa altaasta kuin vain voit. Kaikesta kuolleesta, joka alkaa hajoamaan altaassa, tulee kiertoon runsaasti ravinteita, kuten typpeä, jotka taas ruokkivat leviä. Lisäksi hajoamisen sivutuotteena syntyy erilaisia aineita, kuten esim. ammoniakkia joka on myrkkyä kaikelle elävälle altaassasi. Jotkin selkärangattomat saattavat olla hyvinkin herkkiä ammoniakille. Jatkuvan biologisen kierron aikana altaaseen muodostuu bakteerikanta, joka pitää systeemin tasapainossa. Joka kerta, kun altaaseen kuolee jotakin tulee tähän systeemiin heilahdus, jonka harrastaja todennäköisesti huomaa levän kasvuna, ellei seuraa orjallisesti altaan vesiarvoja päivittäin
Omassa altaassa on kuollut kotilo tällähetkellä, ja samantien huomasin lisääntyneen levänkasvun laseissa!
Omassa altaassa on kuollut kotilo tällähetkellä, ja samantien huomasin lisääntyneen levänkasvun laseissa!
Nyt minua hieman ihmetyttää, meinaat että 1000L riutassa yksi kuollut kotilo lisää levänkasvua laseissa?Rapide1 kirjoitti:Omassa altaassa on kuollut kotilo tällähetkellä, ja samantien huomasin lisääntyneen levänkasvun laseissa!
En itse ole huomannut mitään eroa vaikka on kotiloita kuollut pienempiinkin altaisiin...
Kyllä sen bakteerikannan uskoisi kestävän yhden kotilon kuoleminen ongelmitta, ei se tavallaan kuitenkaan eroa mitenkän siitä että sinne laittaisi hiukan enemmän ruokaa kerran. Jokuhan sen kotilonkin sieltä syö, podit, bristlet jne.
Eikä tämä ole kuin omaa ihmettelyäni voiko 1000L riutta olla noin herkkä yhdestä kotilosta?
Noh, kotilo mätänee kivien takana ja heti alkoi levä lisääntyä. Tuskinpa se nyt ainakaan vähentää ravinnekuormaa, vai? Tuollainen nyrkin kokoinen turbo kun lahoaa, niin kyllähän siitä nyt lihaa irtoaa... Ja vaikka sen sieltä joku söisikin, niin jatkaahan se sama määrä kotiloa edelleen altaan kierrossa, vähän eri muodossa vain. Lopulta ne raadonryöjät sen kuitenkin paskoo takaisin altaaseen.
Meikäläiselläkin kuoli tossa kuukausi takaperin (Super turbo) noin pingispallon kokoinen. Altaaseen sen jätin ja katselin kuinka erakot sun muut naposteli napansa pulleeksi juhlapöydässä . En siinä huomannut mitään tavallista levää enenmpää tulevan näkyville. Ainut mikä tietty harmittaa on se että kuka nyt hoitaa loput levät laseista pois se oli nimittäin ainut tuollainen "turbo" R.I.P, mutta nyt tietty on hyvä syy käydä viisiitillä riutassa ja linnassa .
-
- Advanced Member
Turbojen koosta ei toki ollutkaan puhetta alussa.
Itse olen huomannut leväkasvun lisääntymistä noiden levänsyöjien kuollessa, mutta en ole ajatellut sen johtuvan lisääntyneestä ravinnekuormasta vaan siitä että se tehokas levänsyöjä kuoli ja ne altaan normi kuormituksesta tulevat levät saavat nyt kasvaa rauhassa. Teilläkin aika kookkaita nuo Turbot olleet, joten putsanneet levää varmaan aika tehokkaasti.
Levä alkoi täällä kasvaa melkein silmissä kun merijänis kuoli. Tämä ei kerinnyt altaaseen edes lahoamaan sillä poimin sen altaasta pois ennenkuin veti viimeisen henkäyksen.
Itse olen huomannut leväkasvun lisääntymistä noiden levänsyöjien kuollessa, mutta en ole ajatellut sen johtuvan lisääntyneestä ravinnekuormasta vaan siitä että se tehokas levänsyöjä kuoli ja ne altaan normi kuormituksesta tulevat levät saavat nyt kasvaa rauhassa. Teilläkin aika kookkaita nuo Turbot olleet, joten putsanneet levää varmaan aika tehokkaasti.
Levä alkoi täällä kasvaa melkein silmissä kun merijänis kuoli. Tämä ei kerinnyt altaaseen edes lahoamaan sillä poimin sen altaasta pois ennenkuin veti viimeisen henkäyksen.
No enpä ajatellut kyllä nyrkinkokoista turboa, sillä en sellaista ole koskaan nähnyt, kyllä suurimmat on ollut sitä pingispallon kokoluokkaa. Tietysti hiukan nyrkistäkin riippuu
Noniin, nyt kun ollaan taas kerran alettu saivartelemaan, niin haluaako joku tosissaan väittää, että altaassa mätänevä raato ei hetkellisesti nosta akvaarion ravinnepiikkiä?
Kun kyseessä on suljettu systeemi, niin voin väittää että kaikki mitä altaassa hajoaa vaikuttaa systeemin toimintaan jollakin tavalla.
Jos joku teistä viisaammista haluaa neuvoa aloittelevaa harrastajaa jättämään raadot altaaseen mätimään, niin minä ainakin pesen käteni niistä neuvoista. Oli se sitten kuollut koralli, rapu tai kala... Minun mielipiteeni on, että kannattaa poistaa, siitä tässä kai oli kysymys.
Kun kyseessä on suljettu systeemi, niin voin väittää että kaikki mitä altaassa hajoaa vaikuttaa systeemin toimintaan jollakin tavalla.
Jos joku teistä viisaammista haluaa neuvoa aloittelevaa harrastajaa jättämään raadot altaaseen mätimään, niin minä ainakin pesen käteni niistä neuvoista. Oli se sitten kuollut koralli, rapu tai kala... Minun mielipiteeni on, että kannattaa poistaa, siitä tässä kai oli kysymys.
Mä arvasin tän
Minkä niin arvasit?
En mielestäni ole missään viestissä sanonut etteikö se vaikuttaisi ravinnekuormaan, kuten vertaus ruokinnasta, sekin vaikuttaa.
Olen vain tuonut ilmi oman mielipiteeni siitä että yhden kotilon kuoleminen 1000L riuttaan ei Mielestäni lisää levänkasvua mitenkään.
Korostan vielä että tämä on vain oma mielipiteeni, joka perustuu vain omiin rajallisiin kokemuksiini merivesiakvaarioista harrastusaikanani.
Olen vain tuonut ilmi oman mielipiteeni siitä että yhden kotilon kuoleminen 1000L riuttaan ei Mielestäni lisää levänkasvua mitenkään.
Korostan vielä että tämä on vain oma mielipiteeni, joka perustuu vain omiin rajallisiin kokemuksiini merivesiakvaarioista harrastusaikanani.
Turbo liukeni, levä otti kasvuspurtin. Todennäköisin syin saatoin yhdistää nuo kaksi tapahtumaa toisiinsa ainakin jossain määrin. En minäkään voi varmaksi väittää, että pelkästään tuon kotilon mädäntymisestä johtui tuo hetkellinen ilmiö, mutta uskon sen kyllä auttaneen sitä.
-
- Senior Member
Täytyy kyllä yrittää heti poistaa kuolleet eliöt altaasta, koska itselläni on tuo 30 l riutta, niin varmaan vahinkoa tulee jos jäävät altaaseen. Taas tätä rutinaa , mutta ilmeisesti tuo Lobo on kunnossa, kun väri on hyvä, punertava, jossain kohdin vaaleampi. Polyyppeja se on näyttänyt vain muutamaia .
-
- Katalysaattori
Virtauksen suuntauskin voisi auttaa noihin polyyppeihin. Lisää, vähemmän, kohti, ohi tms.
-
- Advanced Member
Ei toki silminnähtäviä ja poissaatavia raatoja kannata altaaseen jättää. Tapauskohtaisesti nämä olisi hyvä arvioida. Jokainen tuntee oman altaansa raadonsyöjät ja biologisen keston, joten kaikki altaat menevät omanaan tässä asiassa.
Raadonsyöjiä kannattaa altaaseen laittaa, niin menee ne mahdolliset raadot sitten astetta "parempaan tarkoitukseen" kuin että liukeneisivat vapaasti veteen.
Raadonsyöjiä kannattaa altaaseen laittaa, niin menee ne mahdolliset raadot sitten astetta "parempaan tarkoitukseen" kuin että liukeneisivat vapaasti veteen.