Mielipiteitä kalastostani

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Mulla ovat levittäytyneet koko akvaarioon ja menevät mikä missäkin. Eivät ui yhtään parvessa. Sama myös inkkareilla, itse tykkäisin katsella kun ne menevät tiiviissä parvessa kaikilla päät samaan suuntaan, mutta mieluummin ehkä näin koska siitä voi varmaan päätellä että ne tuntevat olonsa kotoisaksi eivätkä pelkää :)
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Kalojen parvikäyttäytymisessä on eroavaisuuksia. Esim. juuri nuo sinun lajisi eivät ole parhaita parvessa pysyjiä, tykkäävät olla sikinsokin akvaariossa.
Parvessa pysyviä tetroja ovat esim. romminokat ja meillä ainakin kulmatetrat ui mahtavasti yhdessä, mitä isompi parvi sen upeammin se oikea parvessa uiminen korostuu.
Tämähän ei päde kaikkiin, esim toiset eivät pysy parvessa sitten millään, oli niitä kuinka iso kasa tahansa. Jotkut lajit tykkäävät vallata itselleen semmoisen pienen reviirin jossa uivat sitten omissa oloissaan. Aavetetrat tätä ainakin harrastavat.
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 14:54, 12.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

hh_ kirjoitti:"Taistelukala haaremi,1u ja 3-4n
10-15 intiaanisulkaa
10-15 sitruunatetraa
10 albiinokuparimonnista
1 albiinopartamonni
5-10 täplänuolimonnista
noin 10 piikkisilmää"

Tämä alkaa minun korvaani kyllä kuulostaa melkoisen täydeltä altaalta jo, älä lisää enää mitään.
Täplänuolimonniset eivät luultavasti tuolla taistolämmöissä kauaa elä, vaativat tosi puhdasta/hapekasta ja virtaavaa vettä. Harkitsisin itse kahdesti näiden ottamista.

Pohjallekkaan en välttämättä enää piikkisilmiä ottaisi albiinojen ja partamonnin kaveriksi.
Ehkäpä lisäisin muutaman monnisen lisää. Nämä tykkäävät meillä ainakin uida isossa parvessa ja hengata porukalla, harmi vain että ovat niin "pienessä" altaassa eikä saada ostettua niitä lisää. :)
Täplänuolimonnit kuten useat muutkin Otocinclus-suvun edustajat eivät suinkaan ole arkoja lämpimälle vedelle, 24-28 sopii usealle lajille oikein mainiosti. Aivan mahdotonta virtaustakaan ei tarvitse olla kunhan pintavesi liikkuu jotta happea riittää tarpeeksi.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Minä suosittelen KATTAREITA. [;)]

Ei vaikuta lajikirjokaan niin täydeltä, kun ovat "vauvapartiksia." :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Meillä eivät selvinneet ainakaan noissa lämpötiloissa, vaan eipä olla kyseisiä kaloja saatu pysymään hengissä missään olosuhteissa. :roll:
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viestit: 662
Liittynyt: 13:18, 10.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

päivänvarjo kirjoitti:Taas uusi visio! C:
Eli jos saan sitä ph laskettun noin 7 tai vähän alle niin voisiko kalastoni kuulostaa tältä?
Taistelukala haaremi,1u ja 3-4n
10-15 intiaanisulkaa
10-15 sitruunatetraa
10 albiinokuparimonnista
1 albiinopartamonni
5-10 täplänuolimonnista
noin 10 piikkisilmää
ja sitten painijakaloja. Voisiko noita laittaa tuonne, ja kuinka monta ja mikä sukujakaupa?

Ohoh! Sullapa on allas kohta niin täynnä, ettei taustaa näe. :D

15 Intiansulkaa
10 Albiinokuparimonnista
Albiinopartamonni
Taistelukala haaremi(varauksella)
TAI
Jokin kirjoahvenlaji / painijakaloja(joista en tiedä mitään)

Mulla oli 160l litranen 5 vuotta.
Siellä oli 10 kuparimonnista, 2 partista(rauhallisia poitsuja), vaihtelevia kirjoahvenia/ hunajarihmishaaremi, vaihtelevia parvikaloja (15 kpl parvi kerrallaan).
Pohja oli täynnä jo kupsuista, joten en suosittele, että tunget sen noin täyteen.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Joo mä aattelinki jättää osan pois.
Taistelukalauros siellä jo on ja sille hankin sen 3-4 naarasta seuraksi.

inkkareiden lisäksi haluaisin jonkun toisen parvikalan, koska ovat vähän värittömiä. Lasken ph:ta jotenkin ja otan joku 10 sitruunatetraa. Olen lukenut että joillain olisivat inkkarit ja sitruunat jopa yhdistyneet samaksi parveksi.

albiinokuparimonnisten porukkaan voisin sitten kun näen että minkä kokoisiksi kasvavat niin lisätä ehkä muutamia tavallisia kuparimonnisia parven jatkeeksi.

Piikkisilmät varmaankin jätän kokonaan pois, mutta täplänuolimonnisia sinne voisin mielestäni ottaa, koska ne eivät varsinaisesti oleskele niin paljoa siellä pahjalla.

Ja painijakalat unohdan kokonaan.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

No nyt en pysty yhtään päättämään, haluaisiko joku sanoa ratkaisevat lusahdukset?

Eli VIELÄKIN pohdin sitä toista parvea inkkareiden lisäksi ja olen päätynyt siihen tulokseen että se on joko sitruunatetra tai ruusutetra.
Kursessa sanoivat että se ph kyllä laskee alemmas ajan myötä, mutta mä en jaksais hirveän pitkään odotella että niitä sitruunoita vois laittaa.

Mitä olette mieltä, kumpi olisi helpompi, kivempi, vahvempi, ja tulisi paremmin toimeen muun kalaston kanssa, kumpaa suosittelisitte?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Tintsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 112
Liittynyt: 10:57, 14.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Tintsu »

Inkkareista ja ruusutetroista ei ole kokemusta. Omat sitruunat oli muistaakseni antiparvena ennenkuin hankin kardinaalit ja kuparit, nykyään kolmella uroksella on oma pikku reviirinsä, pari urosta on naarasten vieressä ja naaraat parvena yhdessä paikassa. Kuparit spiidaa pitkin poikin 1-3 porukoissa ja kardinaalit oleilee 1-2 eri parvessa ja muutama yksittäin.

Sitruunat ei kellertyneet kuten halusin, joten laitan nykyään turveuutetta. Ei ne vieläkään "tarpeeksi" keltaisia ole. Lähelle samaa sävyä kuin kuparinaaraat. Siis sitruunoissa on se riski, että ovat samaa väriä kuin inkkarit. Muuten kelpo kaloja, on kokoa ja luonnetta ja pärjäävät (melkein) ruokahalussa taistolle. Jos päädyt turveuutteen käyttöön, niin laita puolet vähemmän kuin ohje sanoo. Meillä pH 8:n hanavesi hyppäsi jo alle ohjeistuksen annoksella 5,5:een eli liikaa. Puolella annoksella 6,5.

Vajaalla populalla ja runsaalla kasvistolla sitruunat meillä teki jälkikasvuakin. Nyt ilmeisesti kutijoita on liikaa kun täplämonniset on muuttaneet paremman ruuan perään mattosuodattimeen kiinnitettyyn jaavansaniaismattoon ja hiekkapohja on suurimman osan illasta (katseluajasta) tyhjillään.
No Big Blue but two mini blues: Brazil 160L 120cm and Burma 130L 80cm.

It's a victory to the heart everytime the music starts so please don't kill the machine.
(Neil Young)
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Okei:) kiitos kovasti neuvoista.

Nyt on taistolle naaraita 3kpl hankittu, aika pieniä vielä.
Mutta taistouros on ihan pihalla, jahtaa naaraita ja jopa inkkareitakin evät ja kidukset pulleina.
Ei varmaan ole koskaan ennen ollut naaraiden kanssa samassa akvaariossa, eikä vielä tiedä että miten naisia kohdellaan [;)] Mutta kyllä se vielä oppii.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Tintsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 112
Liittynyt: 10:57, 14.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Tintsu »

Toivottavasti tottuu ja rauhoittuu. Meillä taisto on koko porukan rauhallisin kaveri. Naarastaistoilla on tapana tehdä täsmähyökkäyksiä.
No Big Blue but two mini blues: Brazil 160L 120cm and Burma 130L 80cm.

It's a victory to the heart everytime the music starts so please don't kill the machine.
(Neil Young)
muni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 11:41, 02.06.2011

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja muni »

Hei!
Ajattelin laittaa tähän samaan ketjuun myös oman aiheeni kun kiinnostais tietää muiden mielipiteitä kalastostani :)
Elikkäs mulla on lähemmäs 500l allas jossa kalastona:
12keisaritetraa
4lehtikalaa (pariskunnat)
12vihermonnista
appelsiinipleko
topaasipleko (tulossa)

olen miettinyt ovatko parvet sopivan kokoisia ja mahtuisiko tuonne vielä jotain?mikään pakko ei kyllä ole mitään lisätä kun olen suht tyytyväinen itse kalastooni mutta sellainen on käynyt mielessä että pitäisin vain yhden lehtaripariskunnan ja sitten esim jokin muu pariskunta/haaremi tms. olisko ehdotuksia? :)
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

En osaa sanoa haaremista, mutta itse laittaisin enemmän monnisia ja keisaritetroja. Mun makuun vois tuolla asutuksella olla vähän autio.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Tintsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 112
Liittynyt: 10:57, 14.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Tintsu »

Peesaan eli kun olet lajivalintoihin tyytyväinen, niin vain keisaritetroja ja vihermonnisia lisää. Lehtispariskunnat antaisin olla. Vihermonnisten parven lisäys on makuasia. Keisaritetrat pieninä voisivat isommassa parvessa viihtyä paremmin, näyttää paremmalta ja muuttaa käytöstään. Eivät lie joudu syödyksi? Pintaosiin mahtuisi varmaan jotain, mutten osaa ehdottaa lajia. Rihmakaloja ja lehtikaloja molempia meillä on ollut, muttei yhtäaikaa.
No Big Blue but two mini blues: Brazil 160L 120cm and Burma 130L 80cm.

It's a victory to the heart everytime the music starts so please don't kill the machine.
(Neil Young)
muni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 11:41, 02.06.2011

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja muni »

Hmm..kuinkas paljon tuonne keisareita ja monnisia sitten menisi?
Minulla on käynyt mielessä jokin rauhallinen, kiva ahven joka menisi pariskuntana taikka jos ovat pienemmäksi jääviä niin pieni parvi?
Tonkijat myös kiinnostavat mutta en tiedä meneekö enää tuonne..?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

HEI eikös päivänvarjolla ollut vaikeuksia päättää sitruunatetrojen ja ruusutetrojen välillä?

Tässä vähän helpotusta;
Hintaero.

Täällä Loimaalla ainakin on sitruunatetra 1,90€, kun taas ruusutetrat ovat 4,60€ kpl... Kyllä, saisit 5 sitruunaa sillä hinnalla millä saisit 2 ruusutetraa. Eli jos ottaisit sen minimin 6kpl ruusutetroja, saisit samalla hinnalla 15sitruunaa. jos otat 12ruusua, se on 30sitruunaa. 16ruusua on sitten jo 45sitruunaa, MIETI MIKÄ ERO! :mrgreen:

pelkästään tuo 6ruusua maksaisi jo lähemmäs 30€, saman verran sitruunoita 12€... Meniköhän jo perille? :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

No ei ihan, vielä jäi vähän mietityttämään montako rahaa maksaisi 7 ruusutetraa [;)]

No sillä hinnalla ei niin väliä ole, ja tälläpäin se voi olla vähän eri.
Eniten mua kiinnostaa että kumpi noista on kestävempi, koska mulla se ph on vähän seiskan yläpuolella.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Zansku »

ruusutetra on vaan ihan mielettömän kaunis :mrgreen:

Miten ois lipputetra tai punatetra? niissä on punasta ja pH:n yläraja vähän isompi kuin monella muulla.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Mutta näistä olen lukenut että voivat olla kovia nyppimään, ja mulla on huntueväinen taisto :/
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Ok, ehkä' on parempi pelata varmanpäälle. Olen kyllä ymmärtänyt, että olisivat ihan rauhallisia riittävän suuressa parvessa.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Joo mä en mielellään ottas riskejä, kun se mun taisto on aika vanha ja hidas uimaan, eijä välttämättä pysty niin hyvin puolustamaan itseänsä.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

http://aijaa.com/005469547283

En tiedä toimiiko, kun olen vähän kädetön koneen kanssa :/ Mutta kokeilin ladata kuvaa akvaariostani.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja mariana »

Hieno! Mukavan rehevä ja magee toi kanto! :D
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Joo toi kanto on ihan kivan näkönen, mut se ei oo oikee ja partis syö siitä maalia :/
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Tuntuu aika oudolta että partis sitä maalia siitä söisi, siihen kertynyttä levää korkeintaan.
Jos siitä maalia irtoaa niin ottaisin sen sinuna pois sieltä akvaarioista aika pikapikaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”