Lehtikalojen akvaarion korkeus?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sugar
Junior Member
Junior Member

Lehtikalojen akvaarion korkeus?

Viesti Kirjoittaja Sugar »

Otin juuri kaksi pikkuruista lehtikalaa ja nyt altaan korkeuden mitattuani huomasin sen olevan 48cm. Kuinka kauan pienokaiset pystyvät elämään näin matalassa akvaariossa? Haaveena on jokatapauksessa ostaa isompi jossain vaiheessa. Minulle ei tullut mieleenkään kaloja ostaessani että altaan korkeuskin olisi hyvä tietää.. myyjäkin kysyi vaan akvaarion litra määrää.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Kyllähän nuo pienet voi olla tuossa ainakin sukukypsyyteen asti, ehkä vähän kauemminkin.
jussi68
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jussi68 »

Mutta mitä pikemmin saat korkeamman altaan, sitä parempi kaloille. Mielestäni altaan vähimmäiskorkeus pitäisi olla 60 senttiä. Tuossa pitäisi jo kasvaa ihan mukavan kokoiseksi.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

No voi nyt ***** :x
Järkikulta käteen!! Ei sillä oo mitää välii, jos sun akvas on jopa huimat 2 cm liian matala!! Ota vaikka vähä hiekkaa pois ja nosta veden pinta ihan ylös, josse oloa helpottaa!! Huomasit varmaan myös että akvan tilavuus onkin vähemmän, kuin mitä olet luullut..

Huolehdi mieluummin että sisustus, vesiarvot ja muut asukit ovat lehtisten mieleen. Se on paljon tärkeempää, ku joku korkeus.

:? *kyllä pitäs johonkin osata vetää raja...*
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Höpötys kirjoitti: :? *kyllä pitäs johonkin osata vetää raja...*
Niinhän se on vedetty! 50cm Kohta kaikki ajattelee: Tuon akvaariossa on korkeutta 48cm hmm... kyllähän mäkin voin laittaa 45cm korkeaan ja taas seuraava ajattelee jo lehtikalaa taas matalempaan altaaseen. [;)]
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Höpötys: ei se nyt kyllä niin ole. Se raja on jo laitettu lehtikaloille ja se on 50! sitä matalanpaan ei pitäisi ostaa lehtiksiä. Tuo 50 on minunkin mielestä ihan minimi ja lehtikalat kasvavat varmimmin täysikokoisiksi vieläkin korkeammassa.
Ja tottahan se on että jos ajatellaan että pistämpä lehtikaloja 48 senttiseen niin kohta niitä näkee jo monella 45 senttisessä! kalojen parasta kuitenkin täytyisi ajatella ja ostaa lajin vaatima akvaario.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Mutta jos "vahinko" on jo tapahtunut, niin se 2cm tuskin tässä on kovin fataali juttu. Totta kyllä, että mitä korkeampi, sen parempi.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Ainahan sitä hiekkaa voi laittaa pohjalle sen 2 senttiä vähemmän jos alkaa vaivaamaan. Eihän kaikki edes laita allasta täyteen vettä 8-)

Jokainen näkee itse silmillään onko allas selvästi liian matala jollekin kalalle ja jos suositus on 50 senttiä korkea allas, en usko että 2 senttiä heilauttaa asiaa mihinkään.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

^Järkipuhetta.

Minä ostin tovi sitten kaksi 2 euron kolikon kokoista lehtikalaa 44 senttiä korkeaan altaaseen. Nyt on tosin haussa korkeampi allas, vähintään se suositusten mukainen 50 senttiä. :mrgreen:
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Juuripa näin :roll: .
Meillä karanteeni purkissa (80L) 4 söpöä pikku lehtistä odottelevat muuttoa suurempaan altaaseen (250L) jossa on korkeutta olkopuolelta mitattaessa tuo 50cm, mutta lasketaampas siitä lasien paksuus pois, lannoite ja hiekkakerros pois, sekä yläreunaan jäävä "tyhjä tila" vedenreunan yläpuolelle niin korkeutta uimatilalle jää.....*töttöttörööö* ____38cm_____ Että sillä viisiin, ja tuohon altaaseen ne muuttavat sillä se on niille ja plekoille perustettu.

Elikkä tästä pääsemme siihen asiaan että kun aina puhutaan että lehtisten altaan minimikorkeus on 50cm niin onko se käsitettävä niin että altaan ulkomittana vai sitten sisämittana tuo uimatilan korkeus? Sillä saahan vaikka 40 cm altaan laitettua uimatilaltaan korkeammaksi kuin tuon meidän altaamme-> hiekka 1cm ja veden pinta 0,5cm:n päähän altaan yläreunasta :twisted: .

Kuinkahan moni joka toitottaa suureen ääneen noista altaiden minimimitoista eri kalalajeille on laskeskellut/ miettinyt tuota edellä mainittua seikkaa?
Sama ns. tilavajaus iskee kun lyödään altaan päätyihin mattosuodattimet- eli jos altaan pitäisi olla se 2m pitkä niin eihan se ole tämän jälkeen kuin n. 180-190 cm?
Tai sitten jos sanotaan että kala vaatii minimissään 300litran altaan, menet ja ostat sen 300litraisen laitat kunnon sora/hiekkakerroksen, kannon tai pari, sisäsuodattimen roskien kerääjäksi, kasvit ym. sisustusvermeet ja tämän jälkeen alat täyttämään allasta tarkasti jokaisen sinne menevän millilitrankin laskien niin tulos todennäköisesti jää jonnekin 250litran hujakoille. Meillä huomattiin 80litran tankkia tyhjätessä siirtoa varten että eihän siellä ollutkaan vettä kuin n. 60 litraa 8O ...

Onhan se toki tärkeää että kaloilla on niiden koolle sopivat altaat, vielä tärkeämpiä ovat mielestäni oikeanlaiset vesiolot ja hyvä hoito. Itsellämme on pari liian isoksi altaaseemme kasvavaa plekoa ja monni joista olen valmistautunut luopumaan kun ovat liian suuria 450litraiseemme, joko lahjoittaen heidät sopivamman kokoiseen altaaseen tai nukuttamalla ikiuneen :( . Ellemme sitten pääse sitä ennen muuttamaan omakotitaloon ja saa sitä haaveilemaan 1000litran-> tankkia. Mutta kuitenkin tähän asti (ja siis eteenpäinkin jos isomman tankin saan) aion huolehtia että kaloillamme on mahdollisimman hyvät elinolot pientä tilanpuutetta lukuunottamatta. Ja toivon mukaan muutkin [;)] .

_______________edit_____________________
*pientä pilkun viilausta välillä :mrgreen: .
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Sugar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sugar »

no nyt kuitenkin mittasin akvaarion uudestaan ja laskiin tilavuuden yms. sain edelleen 317litraa ja korkeuden olin mitannut hiekan yläreunasta kehyksen alareunaan.. eli kokonaiskorkeus on yli 50 mutta hiekan kanssa jää ehkä sentin alle 50.. eli ilmeisesti no broplemo :D
Heli69
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heli69 »

Sain ostamani altaan (korkeus 40cm) mukana kaksi lehtistä, joiden evät ovat vääntyneet. Ovat nyt 50cm korkeassa altaassa, mutta nuo evät eivät enää taida korjaantua?
YV:llä tavoittaa tai heli(ät)styrkka(piste)fi
Varmimmin/nopeiten FB:n kautta yksärillä https://www.facebook.com/heli69
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Sugar voi mielestäni ihan hyvin pitää lehtikset tuossa akvaariossaan, kun "vahinko" kerran on jo tapahtunut. Lehtikalat itse tuskin huomaavat sitä, että allas on 2 senttiä alle suosituskorkeuden. Kaloistaan välittävä ihmienen kyllä huomaa, jos allas alkaa näyttää ja tuntua liian matalalta lehtiksille, ja varmasti tällöin on uuden ja korkeamman kotialtaan osto edessä.

Itselleni akvaariokauppias myi joitakin vuosia sitten 4 kaunista marmorilehtikalaa 80-litraiseen akvaariooni, joka on vain 30 cm korkea. Itse en tajunnut mitä ostin, kun mulla ei ennen ollut ollut akvaariota, ja olin siis aivan aloittelija. Poikasina mahtuivat sinne hyvin, mutta kun ne kasvoivat, huomasin niiden evien surkastuneen ja aloin ottaa selvää kaloistani enemmän, kun olin huolestunut kun evät eivät kasvaneet sellaisiksi mitä kuvissa olin nähnyt. Noh, selvisihän se syy ja kalat muuttivat suurempaan altaaseen. Ne kasvoivat lisää kokoa, olivat aikuisen kämmenen kokoisia kun niitä joskus kävin katsomassa sen jälkeen kun ne meiltä muuttivat pois. Evät eivät kuitenkaan koskaan korjaantuneet.
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
Ace
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Lehtikalojen akvaarion korkeus?

Viesti Kirjoittaja Ace »

Kuinkahan vaarallista yleensä ovat nuo eville aiheutuneet muutokset. Tajuaako se kala, että sen evät ovat jotenkin vääränlaiset. Tunteeko tuskaa? Ymmärrän kyllä, että kalat liika pienessä tilassa ahdistuvat ja sairastuvat, eikä se ole kivaa katseltavaa. Taas jos mietitään tätä lehtikalojen eviä typistävää akvaarion korkeutta, niin tulee mieleen, että kokeeko kala itse ahdistusta korkeuden vähyydestä, vai reagoivatko vain evät tähän. Näihin tuskin saadaan varmoja vastauksia. Sanoisin kuitenkin, ettei asia ole mitenkään verrattavissa esim. ihmisen amputoituun käteen.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Re: Lehtikalojen akvaarion korkeus?

Viesti Kirjoittaja paul »

Ace kirjoitti:Kuinkahan vaarallista yleensä ovat nuo eville aiheutuneet muutokset. Tajuaako se kala, että sen evät ovat jotenkin vääränlaiset. Tunteeko tuskaa? Ymmärrän kyllä, että kalat liika pienessä tilassa ahdistuvat ja sairastuvat, eikä se ole kivaa katseltavaa. Taas jos mietitään tätä lehtikalojen eviä typistävää akvaarion korkeutta, niin tulee mieleen, että kokeeko kala itse ahdistusta korkeuden vähyydestä, vai reagoivatko vain evät tähän. Näihin tuskin saadaan varmoja vastauksia. Sanoisin kuitenkin, ettei asia ole mitenkään verrattavissa esim. ihmisen amputoituun käteen.
Kyllähän ne tuppaa jäämään loppuelämäksi.
Hyvä esimerkki on miekkavalas joista jokaisella vankeudessa elävällä on selkäevä painunut kaarelle eikä se nouse siitä ikinä vaikka pääsisi vapaille vesille joskus.

Itsellänikin oli joskus rescue-tapaus lehtikala joka oli asunut 120 litrasessa koko elämänsä.
Kaveri oli kämmenen kokoinen, mutta evät olivat pari senttisiä.
Pääsi mun isoon altaaseen jonka korkeus oli muistaakseni yli 60cm.
Vähän ne kasvoivat siitä, mutta tyngiksi ne jäivät.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”