Olen eilen perjantaina ottanut käyttöön uuden Jbl:n cristal profi e900 ulkosuodattimen 200 litraisessa altaassani. Allas on pyörinyt toista vuotta pelkkien sisäsuodattimien varassa (Eheim 2048 ja Jbl cristalprofi i100) Eheimin Eccon hajottua. Nyt halusin lisää biologista suodatusta ja ostin uuden ulkosuodattimen. Tänä aamuna yksi sitruunatetra löytyi kuolleena, noin tunti sitten kuoli toinen, parhaillaan yksi näyttää aika heikolta (eli joudun varmasti lopettamaan) ja 2 muuta alkaa myös uida huterasti. Muut kalat näyttäisivät olevan ihan normeja.
Mittasin vesiarvoja ja NO2 on 0,05, NO3 on 30 (eli korkeahko) ja ph on 7 (eli hieman yläkanttiin). Muita testejä ei mulla tällä hetkellä ole. Vaihdoin jo vettä n. 50% ja lisäsin normiannoksen Seachem Primea ja 3 ampullia Prodibion Stop Ammoa ja 1 ampullin BioDigestia. Koska vedessä oli mun mielestä sellainen "muovinen" tuoksu, avasin suodattimen ja pesin pöntön ja matskut uudestaan. Nyt vain hirvittää laittaa tuota takaisin kiinni altaaseen.
Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Tai onko kenelläkään mitään hajua, mitä ihmettä tuolla altaassa tapahtuu? Molemmat sisäsuodattimet ovat olleet koko ajan päällä eli en siis ottanut vanhoja suodattimia pois ja paiskannut uutta tulille yksinään. Lisäksi laitoin eilen ennen cristalprofin käynnistystä sinne pönttöön jbl:n omia filterstarter-bakuja.
Minä en käsitä - auttakaa viisaat, ennenkuin nuo kaikki kuolee!