Uusi suodatin ja kalat kuolee

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Sulfa
Starting Member
Starting Member

Uusi suodatin ja kalat kuolee

Viesti Kirjoittaja Sulfa »

Hei!

Olen eilen perjantaina ottanut käyttöön uuden Jbl:n cristal profi e900 ulkosuodattimen 200 litraisessa altaassani. Allas on pyörinyt toista vuotta pelkkien sisäsuodattimien varassa (Eheim 2048 ja Jbl cristalprofi i100) Eheimin Eccon hajottua. Nyt halusin lisää biologista suodatusta ja ostin uuden ulkosuodattimen. Tänä aamuna yksi sitruunatetra löytyi kuolleena, noin tunti sitten kuoli toinen, parhaillaan yksi näyttää aika heikolta (eli joudun varmasti lopettamaan) ja 2 muuta alkaa myös uida huterasti. Muut kalat näyttäisivät olevan ihan normeja.

Mittasin vesiarvoja ja NO2 on 0,05, NO3 on 30 (eli korkeahko) ja ph on 7 (eli hieman yläkanttiin). Muita testejä ei mulla tällä hetkellä ole. Vaihdoin jo vettä n. 50% ja lisäsin normiannoksen Seachem Primea ja 3 ampullia Prodibion Stop Ammoa ja 1 ampullin BioDigestia. Koska vedessä oli mun mielestä sellainen "muovinen" tuoksu, avasin suodattimen ja pesin pöntön ja matskut uudestaan. Nyt vain hirvittää laittaa tuota takaisin kiinni altaaseen.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Tai onko kenelläkään mitään hajua, mitä ihmettä tuolla altaassa tapahtuu? Molemmat sisäsuodattimet ovat olleet koko ajan päällä eli en siis ottanut vanhoja suodattimia pois ja paiskannut uutta tulille yksinään. Lisäksi laitoin eilen ennen cristalprofin käynnistystä sinne pönttöön jbl:n omia filterstarter-bakuja.

Minä en käsitä - auttakaa viisaat, ennenkuin nuo kaikki kuolee! :cry: Mitä mä voin vielä tehdä? Laitanko mä tuon ulkkarin takaisin päälle, lähetänkö sen takaisin zooplussalle ja miten mä pelastan nuo kalaraukat?
Sulfa
Starting Member
Starting Member

Re: Uusi suodatin ja kalat kuolee

Otin nyt kaikki suuttimetkin ulos altaasta. Mä en uskalla ainakaan heti laittaa tuota takaisin päälle. Yritän elvyttää nuo kalaraukat ensin, jos niistä vielä on eläjiksi. :cry:

Itselle tulee mieleen, että voiko noista suodatinlevyistä ja/tai pöntön/suuttimien muovista liueta jotain tuonne veteen? Mistä muusta se "muovinen" ja ehkä hieman öljymäinen tuoksu tulisi? Veden pinnalla ei kuitenkaan ole öljykerrostumaa tms., mutta veden haju on sellainen ikävän "synteettinen".

Voi räkä tätä mun tuuria... Laitan zooplussalle viestiä ja kysyn, mitä mieltä ne ovat asiasta. Edelleen kuitenkin kaipaisin vinkkejä noiden kalojen pelastamiseksi, jos sellaisia joltakulta löytyy...
Sulfa
Starting Member
Starting Member

Jatkan yksinpuhelua...

Kun neljäs sitruuna oli kuollut, tyhjensin likimain kaikki vedet altaasta ja uudet tilalle. Vesi haisi aivan selvästi öljylle, yäks... Samalla pesin myös molemmat sisäsuodattimet eli altaan bakutoiminta on siis nyt aika totaalisen menetetty - kiitos jbl:n myrkkysuodattimen. Biodigestiä perään ja tripla-annos Easylifen ffm:ää. Nyt kun parin tunnin jälkeen vesi alkaa selkiintyä ffm:n jäljiltä, näyttäisi siltä, ettei yhtään tetraa ole enää kuollut. Jospa nuo loput selviäisivät tuosta hengissä. Nyt tuo vesikin tuoksuu taas normaalilta eli ei oikeastaan yhtään miltään.

Kalat kuolivat tosi nopeasti eli n. 20 minuutissa ensioireiden ilmaannuttua. Ei mikään muu kuin myrkytys voi tappaa noin nopeasti!

Olen laittanut reklamaatiota zooplussalle ja haluan palauttaa suodattimen sisälmyksineen ja saada rahani takaisin. En halua enää uutta kapistusta tilalle - yksi altaan myrkytys oli riittämiin. Tekisi mieleni sanoa ruma sana, mutta sen sijaan sanonkin vain, että kylläpä minua harmittaakin niin eri paljon...

Jbl:n sisäsuodatin on ollut todella hyvä, siitä ei muuta kuin hyvää sanottava, mutta tämä ulkoinen versio olikin sitten aivan jotain muuta :frown:
Tapiotar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tapiotar »

Siis koko altaan vesi haisi öljylle? Huh! On ollu jotain tököttiä enemmänkin kuin joku pikku tilkka. En usko, että suodattimen rakenteista olisi mitään liuennut, vaan että sinne on jostain päässyt massoihin tai ehkä todennäköisemmin siihen filterstarteriin jotain myrkkyä.

Vaikka toisaalta omassa altaassani piilevät tykkäsivät oikein kovasti jbl:n suodattimen niistä putkista ja imukupeista. Puskivat sellaista yli sentin paksuista kasvustoa. Eli hieman niissä on voinut olla pinnalla jotain ravinteikasta, muttei mitään sellaisia määriä että koko allas menisi sekaisin.

Seuraisin ainakin nitriittiä nyt ja ehkä vaihtaisin vettä reilusti, ettei sinne mitään varmasti jää. Miten on tilanne kehittynyt?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Eipä ole vastaan moista tullut koskaan, ja useammankin kyseistä suodatinta lisännyt altaaseen ilman mitään huuhteluita tms..
Onko filterstartissa päiväys voimassa?
Sulfa
Starting Member
Starting Member

Yhtään kalaa ei ole kuollut totaalisen vedenvaihdon ja suodattimen poisottamisen jälkeen! (huokaisee helpotuksesta)

Eilen illalla NO2 oli laskenut 0,03 ja NO3 10, nyt aamulla NO2 oli 0,02 ja NO3 10 sekä ph 6,7. Eli nyt tuolla pystyy taas elämään vesiarvojenkin kannalta paremmin. Vesi ei enää haise millekään, mutta hivenen sameaa on edelleen. Vaihdoin äsken n. 1/4 - 1/3 varmuuden vuoksi.

Kalat ovat selvästi pirteämpiä ja sitruunatkin syövät jo halukkaasti. Eilen illalla vielä osa sitruunoista ui vinossa. Samoin raitanuoliaisnaaras, joka eilen päivällä kellotteli pohjalla kyljellään on normaali. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että mulle tulee myös kasvimenetyksiä, sillä vallisneriat ja papukaijalehdet näyttävät vähän turhan kellertäviltä. :cry: Tää on kuin pahaa unta, ei näin voi tapahtua! Tulee kyllä kalliiksi tuo suodatin, jos joudun hankkimaan kaikki kasvit uudestaan.

Itse kun olen miettinyt tätä koko prosessia, niin ne siniset suodatinlevyt voisivat olla kaiken pahan alku ja juuri. Mun mielestä niistä lähti aika voimakas haju jo siinä vaiheessa, kun huuhtelin niitä ennen suodattimeen laittoa. Mut idiootti minä ajattelin sen johtuvan siitä, että ne ovat uusia. Mutta nyt kun kävin nuuhkimassa tuon jbl:n sisäsuodattimen uusia patruunoita, niin eihän ne haise millekään, vaikka samanlaista matskua ovat. Nytkin ulkkarin poisoton jälkeen, kun tuon pöntön aukaisin, niin juuri ne siniset haisevat pahasti öljyltä. Haju ei lähde pois, vaikka kuinka huuhtelee. Säiliöstä ja makaroneista haju sen sijaan häipyy huuhdellessa. Joten minä kallistuisin niiden suodatinlevyjen kannalle.

Mulle ei tosin tullut mieleenkään, että siinä filterstarterissa voisi olla jotain vikaa ja tietysti vein aamulla roskat ja paketti meni siinä mukana, joten en pääse tarkistamaan sen päiväystä, ellen kiipeä roskalaatikkoon ja ilahduta naapureita dyykkausnäytöksellä. Mutta haju oli kyllä sinisissä levyissä jo ennen kuin laitoin sen starterin.

En tiedä, uskaltaisikohan tuota suodatinta kokeilla uudestaan, jos siihen saisi uudet suodatinmatskut? Oli tämä kyllä niin karmaiseva kokemus, että hirvittää vähän ajatus siitä, että tieten tahtoen kytkisin sen takaisin altaaseen... Muutenhan tuo suodatin vaikutti ihan soivalta peliltä - tukeva, hiljainen ja hyvännäköinenkin - se vain tappoi mun kalat. :roll:
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Laita suodatin, ehkä ilman niitä haisevia levyjä, käyntiin vaikka saaviin tai ämpäriin ja testaa vesi jonkin ajan päästä.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Sulfa
Starting Member
Starting Member

Nniina+++ kirjoitti:Laita suodatin, ehkä ilman niitä haisevia levyjä, käyntiin vaikka saaviin tai ämpäriin ja testaa vesi jonkin ajan päästä.
Hyvä idea! Kokeilen tuota!
KaOl
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KaOl »

No hyi hitto, toivottavasti saat rahasi takaisin! Myös menetetyistä kaloista ja kasveista! Pyydä vaikka saada haistella vastaavia levyjä et haiseeko ne siellä liikkeessä? Pakkohan niiden on toi korvata...ja myös haluta tutkia mikä niissä haisi!
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Sulfa
Starting Member
Starting Member

Hyvää iltaa Sulfan koekeittiöstä!

Mulla on nyt n. 6 tuntia porissut 3 eri keitosta: yhdessä ämpärissä tyhjä suodatin kierrättää vettä (siis ilman suodatinmassoja), yhdessä on likoamassa keraamiset makaronit suodatinsäiliössään ja yhdessä lilluvat siniset suodatinlevyt säiliöissään. Ainoa purnukka, missä vesi haiskahtaa on se, missä siniset levyt ovat. :?

Annan keitosten vielä muhia yön yli, mutta kyllähän tuosta saattaisi jo jotain johtopäätöksiä pystyä vetämään...
KaOl
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KaOl »

No kyllä... 8O Mitäpäs jos meilaat kans valmistajalle, ne ovat varmasti hyvilläänsiitä, jos ilmoitat heille, minä ainakin olisin jos joku tuotteeni tappaisi...en suinkaan haluaisi tuotteilleni huonoa mainettakaan. :) (nimim asiakaspalvelussa ennen muinoin töissä olleena kaiken nähnyt ja kuullut :D)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”