vanuista massoihin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SatZu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

vanuista massoihin

Viesti Kirjoittaja SatZu »

Minulla on ollut nyt käytössä ulkosuodatin eheim classic 2217 vuoden verran ja siellä on sisällä ollut ne vannupatruunat ja nyt haluaisin alkaa käyttämään suodatusmassoja suodattimessa, mutta olen ihan ulapalla mitä massoja sinne laitetaan ja kuinka paljon? ja pitääkö siellä massojen välissä olla noita vanuja ja pitääkö päällimmäisenä olla silti se valkoinen ohut vanu?
ja nyt jos vaihdan massoihin nuo vanut niin lähteekö kaikki bakteerit nyt sitten veke?
pitäisikö vain pysytellä noissa vanuissa että bakut säilyy?
miten usein muuten sitä valkoista ohutta vanua mikä on päällimmäisenä pitää vaihtaa?
paljon kysymyksiä :D mutta olis kiva saada vastaus kaikkiin.
380l akva, 2 kissaa ja 1 koira.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Re: vanuista massoihin

Viesti Kirjoittaja paul »

Vaihda vähitellen eli kerros kerrallaan niin bakut ei kuole.
Muistaakseni tuossa oli kolme kerrosta eli kahteen ekaan makaroneja (keraamisia) jotka hoitaa makeenisen suodatuksen ja ylimpää biologinen massa joka suorittaa tuon biologisen suodatuksen.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
SatZu
Junior Member
Junior Member

siis tuollahan on 6 kpl noita sinisiä vanuja, mitä tarkoitit että siellä on kaksi kerrosta? mistä tiedän paljonki minun pitää ostaa noita makaroneja ja massoja? eli kuinka paljon sinne suodattimeen niitä menee? tarvitseekoi sinne suodattimen sisälle jonkun "korin" niitä massoja varten?
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kilu »

A) Alimmaiseksi vaikkapa makarooneja (Ehfimech) 1 litraa

B) Karkea suodatuslevy, voi myös jättää pois ja laittaa ennemmän substraattia jne.

C) Tähän vaikkapa Substratprota, substraattia jne. 4 litraa

D) Hienosuodatuslevy, jonka olen itse jättänyt pois. Pidentää suodattimen huoltoväliä, kun tuo vanu on se joka ensimmäisenä on tukossa.

Ja ne ritilät tietenkin pohjalle tapit alaspäin ja massojen päälle tapit ylöspäin.

Kannattaa hommata ainakin tuolle substraatille verkkopussi, johon massat laitat. Helpottaa puhdistusta.

Ja vielä lisäys: Noita massojahan saa valmiina setteinä esim. http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708250891
Liitteet
2217.JPG
2217.JPG (42.58 KiB) Katsottu 1280 kertaa
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

On ollut vain proffia pidemmän aikaan niin en edes muistanut, että noissa ei ole koreja vaan ne pienet ritilät/tasot. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
SatZu
Junior Member
Junior Member

kiitos :) nyt alkaa maalainenkin tajuamaan :D
ramdac
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Mulla oli litra makarooneja pohjalla, sitten sininen vaahtomuovi väliin, 4 litraa substrat pro palleroja ja vanu
Puhdistaessa vaan pitää käsin ottaa pallerot pois, jos kippaa kaikki tulee kerralla ulos. Suodatin kun levenee ylöspäin.
Itse käyttäsisin vanua, sen voi vaihtaa välissäkin pekästään. Minusta ei oo järkeä pukata sitäkään paskaa takaisin akvaarioon. Entä se sukka substrateissa, sekö ei tukkeennu, ei se sellasia tartte. Vaahtomuovi vaan väliin.

Voit laittaa sen sinisen vaahtomuovin bakteerisena väliin, sillon suodatin toimii, käytännössä heti.
Bakteerimäärä tuplaantuu vrk. näin olen oppinut jostain. Voithan toki lisätä bakteereja ambullista, mutta luulen, että se vanha vaahtomuovi sisältää aika paljon bakteereja, huuhtele kevyesti akvaariovedessä jos on tukkonen.
Noin minä tekisin.
Enkä jättäis vanua pois edes maksusta, se kerää paskan itseensä ja vaihdettaessa se lähtee pois suodattimesta. Sillä lietteellä mikä vanussa on, voi olla myös vaikutusta altaan tasapainoon, kuten mattosuodattimella, ionijuttuja. Sitten on allas täynnä sisäsuodattimia, ei senkään puhdistaminen niin kivaa ole. Eikä se vanu tuki suodatinta yhtään nopeammin.
Voihan se näyttää paskaselta, mutta vesi virtaa läpi.
Laittaa altaaseen pelkän pumpun pyörittään vettä, ettei kokoajan tarvi uida siellä puhdistamassa sisäsuodattimia, varsinkin jos iso allas. Kuten merivesialtaissa.

Voihan välillä ottaa vettä pois alavesiletkusta, suodattimesta saa silloin pois vähän paskaa makarooneista ja alavesitilasta.
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Kilu »

ramdac kirjoitti: Entä se sukka substrateissa, sekö ei tukkeennu, ei se sellasia tartte. Vaahtomuovi vaan väliin.
VERKKOpussi, eikä sukka. Ei varmasti tukkeennu. Sopivan harvasilmäinen, niin että massat ei tule läpi. Onhan se aika kätevää puhdistaessa nostaa massat kerralla pois, kuin käsin niitä poimia sieltä, vai mitä? Vaahtomuovit on patjoja varten......
ramdac kirjoitti: Enkä jättäis vanua pois edes maksusta, se kerää paskan itseensä ja vaihdettaessa se lähtee pois suodattimesta. Sillä lietteellä mikä vanussa on, voi olla myös vaikutusta altaan tasapainoon, kuten mattosuodattimella, ionijuttuja. Sitten on allas täynnä sisäsuodattimia, ei senkään puhdistaminen niin kivaa ole. Eikä se vanu tuki suodatinta yhtään nopeammin. Voihan se näyttää paskaselta, mutta vesi virtaa läpi.
Ei niitä sisäsuodattimia tarvitse kuin yhden. Ja mieluummin minä ainakin puhdistan sen sisäsuodattimen entä ulkosuodatinta rupeaisin availemaan jatkuvasti sen vanun takia. Ulkosuodatin hoitaa mulla biologisen suodatuksen, sisäsuodatin kerää jaskat ja roskat. Ja kyllähän se vanuun tarttunut p*ska vaan tukkii sen, usko pois. Ei ehkä kokonaan, mutta hidastaa virtausta huomattavasti. Tokihan kukanenkin saa itse päättää käyttääkö sitä vai ei.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
ramdac
Member
Member

En usko, enkä jätä pois. Itellä on 960 litranen akvaario jossa 2 x 2080 eheimit vanulla, eikä yhtään sisäsuodatinta.
Varmaan pitäis olla 4 sisäsuodatinta, eikä sekään vastaa tuon vanua, joka pitää vaihtaa max kerran 9kk, ottaa aikaa sen mitä puhdistelisin neljää sisäsuodatinta tukka märkänä tikapuilta touhuten. Periaatteessa ilman vanua, ei tarvis ollenkaan ulkosuodatinta, heittäis vaan altaaseen allassubstraatit ja kun vesi kiertää niissä olis biologinensuodatus, miksi siis pyörittää vettä jossain pöntössä.

Noissa on virtausmittari, se ei oo laskenu ikinä tapista, vaikka on vanu paikoillaan. Vaikka virtaus hidastuisikin 50 litraa tunnissa 9kk jälkeen, mitä sillä on merkitystä. Kierto on kumminkin yli 1000 litraa tunnissa.

Minusta joku 9 kk väli on ihan ok, vaikka riittäisi 12kk virtauksen puolesta. Itse ajattelin puhdistaa suodattimet, kun tulee ensilumi.

En edes muista koska olen vaihtanu vanun, varmaan viimekesänä.
ramdac
Member
Member

Oon käyttäny auki tuon vanhemman 2080 nyt kk sisällä, pesin esisuodattimen ja huuhtelin korit pöntön vedellä ei niitä ois ees tarvinnu huuhdella ja hananalla vanun, pistin vanhan kun ei ollu kovin paskanen. Toki tuo vanu vastaakin melkeen 3x 2217 vanua. Noin 4kk se oli ollut käynnissä. Nyt heitin pois 2217 ja vaihdoin sen 2080 uuteen, ja varmaan 12 kk päästä avaan sen ekakerran.
Ei noita vanuja kovin tiheesti tarvi vaihtaa minusta.
2080 ainoa vika on paino, täytenä 34kg, Eheimin täytteillä, mm. vaahtomuovia ja vanua.

Mitä kilun sisäsuodattimissa sit on, ku vaahtomuovi on kerran patjoissa.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Voihan sen vanun toki laittaa sisäsuodattimeenkin, jos tarvitsee hienosuodatusta veden kirkkauden vuoksi. Käärii vain kerroksen patruunan ympärille tai tekee koko patruunan vanusta. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”