ja nyt jos vaihdan massoihin nuo vanut niin lähteekö kaikki bakteerit nyt sitten veke?
pitäisikö vain pysytellä noissa vanuissa että bakut säilyy?
miten usein muuten sitä valkoista ohutta vanua mikä on päällimmäisenä pitää vaihtaa?
paljon kysymyksiä

Valvoja: Moderaattorit
VERKKOpussi, eikä sukka. Ei varmasti tukkeennu. Sopivan harvasilmäinen, niin että massat ei tule läpi. Onhan se aika kätevää puhdistaessa nostaa massat kerralla pois, kuin käsin niitä poimia sieltä, vai mitä? Vaahtomuovit on patjoja varten......ramdac kirjoitti: Entä se sukka substrateissa, sekö ei tukkeennu, ei se sellasia tartte. Vaahtomuovi vaan väliin.
Ei niitä sisäsuodattimia tarvitse kuin yhden. Ja mieluummin minä ainakin puhdistan sen sisäsuodattimen entä ulkosuodatinta rupeaisin availemaan jatkuvasti sen vanun takia. Ulkosuodatin hoitaa mulla biologisen suodatuksen, sisäsuodatin kerää jaskat ja roskat. Ja kyllähän se vanuun tarttunut p*ska vaan tukkii sen, usko pois. Ei ehkä kokonaan, mutta hidastaa virtausta huomattavasti. Tokihan kukanenkin saa itse päättää käyttääkö sitä vai ei.ramdac kirjoitti: Enkä jättäis vanua pois edes maksusta, se kerää paskan itseensä ja vaihdettaessa se lähtee pois suodattimesta. Sillä lietteellä mikä vanussa on, voi olla myös vaikutusta altaan tasapainoon, kuten mattosuodattimella, ionijuttuja. Sitten on allas täynnä sisäsuodattimia, ei senkään puhdistaminen niin kivaa ole. Eikä se vanu tuki suodatinta yhtään nopeammin. Voihan se näyttää paskaselta, mutta vesi virtaa läpi.