Mielipiteitä kalastostani

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

APUA! Tänään tarkkailin noita kaloja, ja niitä kuplia on ainakin viidellä inkkarilla, ja näin muutamalla korutetallakin, ja yksi inkkari ui aivan samalla tavalla vähän vinossa kuin se edesmennyt, ja kaikki kalat liikkuvat kauhean hätäisesti kuin niillä olisi vaikea pysyä oikein päin, ja joutuvat sivuevillä kokoajan korjaamaan asentoaan. Eli kaikki tuolla akvaariossa ei todellakaan ole hyvin. Tarkastelin sitä albiinopartamonnia, ja silläkin on valkoisia pilkkuja kuonossa. Joko ne ovat samoja näppyjä, tai sillä alkaa parta kasvamaan, en ole varma se on nyt noin 5-6cm pitkä. Monnisista en osaa sanoa, koska ovat muutenkin vaaleita niin en erota, mutta niiden käytöksessä en ainakaan nyt huomannut mitään erikoista.

Huomenna on pakko mennä kurkeen, kuvien kanssa, mutta osaisiko joku vähän antaa suuntaa sille että kuinka paljon mahdollinen lääkekuuri voisi tulla maksamaan, että osaan edes jotenkin varautua että meneekö 20, 50, vai yli 100e?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
hh_
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Koko akvaario lääkitään, sillä tauti on jo siellä.
Meillä oli pilkkutauti juuri tuon näköinen vast ikään, tosin joku heitti samettitaudinkin jo kehiin. Nämä on vissiin hankala toisistaan erottaa.
Äkkiä lääke akvaarioon niin säästyt enemmiltä kalakuolemilta.

Lääkkeet maksaa yleensä sen päälle 10e.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Okei. mulla sanottiin siellä että sen lääkityksen täytyy osua ensimmäisellä oikeaan, koska sinne ei voi laittaa moneen viikkoon mitään muuta lääkettä. Eli kun menen niin kannattaako mun listata kaikki erikoinen käytös, ja kaikki mitä ne kalat nyt tekevätkään normaalista poiketen? Auttaako taudin selvittämisessä, kuvien lisäksi?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Oireiden perusteella veikkaisin että pilkkutauti. Tuolla luki että stressi voi laukasta sen taudin, ja mä just muutamia päiviä sitten ostin 6 inkkaria lisää. Ne stressas kuljetuksesta aika paljon, ku ne oli aivan läpinäkyviä ja niitten kidukset oli aika punaset sieltä sisältä.

Otin vähän lisää kuvia

http://aijaa.com/005769792352
http://aijaa.com/002579792353
http://aijaa.com/002409792354
http://aijaa.com/001279792355
http://aijaa.com/006449792356
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ei toi kyllä mun mielestä pilkkutautia oo. Pilkku alkaa eväpainotteisesti ja siirtyy vasta sitten kroppaan. Mutta yks kala kannattaa uhrata tieteen alttarille ja mikroskopoitava varman diagnoosin saamiseksi. Sitä ennen en suosittele mitään lääkettä lisättäväksi.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Noniin kävin aamupäivästä kurjessa, ja sanoivat heti että pilkkutauti. Ei kuulemma ole vielä päässyt pahaksi. Lääkkeeksi myivät Zoolek green ichtie. Sanoivat että tauti voi syntyä sterristä, ja siitä että vaihdan kuulemma liian paljon vettä. vaihdan kerran viikossa kolmasosan, mutta kuulemma pitäisi vaihtaan noin 10-14 päivän välein, koska bakteerien uusiutuminen kestää jonkun tutkimuksen mukaan noin 10 päivää. Jokakerta kun siellä käyn niin opin paljon :)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Minkä bakteerien uusiutuminen?

Mun mittapuun mukaan toi kerta viikossa kolmasosa on tosi vähän. Olen vaihtanu makeavesitankkeihin aina kerta viikossa vähintään puolet, pääsääntöisesti 75% vedestä.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Jos puhutaan akvaarion hyvistä bakteereista (nitrifikaatiobakteerit), niin niiden määrä tuplaantuu alle vuorokaudessa. Ne myös ovat pintoihin kiinnittyneinä, joten vedenvaihto ei sanottavasti vähennä niiden määrää.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

En nyt pitkästä viestiketjusta jaksanut etsiä nykyistä kalakokoonpanoasi, mutta 1/3 vedenvaihto viikossa kuulostaa hyvältä, tai suurella kuormituksella vaihtomäärää tai vaihtojen tiheyttä voi lisätäkin. Kalat stressaantuvat enemmän harvoista vedenvaihdoista koska niissä vesiarvot samalla muuttuvat enemmän, pikemminkin stressin välttämiseksi tiheämmät vedenvaihdot ovat hyödyllisempiä kuin harvat. Kuten Mika Sandell edellä kertoi, hyödylliset bakteerit elävät pinnoilla ja harvemmat vedenvaihdot antavat vain lisäaikaa loisten lisääntymiselle.

Taudin ja lääkityksen suhteen antoivat Kurjessa uskoakseni oikeat ohjeet. :) Toivotaan, että kalat tuosta paranevat.
Kultakalat
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Äsken löysin yhden korutetrauroksenn kuolleena :( oli ilmeisesti kuollut jonkun aikaa sitten, mutta ruumis oli vain mennyt jonnekkin piiloon enkä löytänyt sitä vasta kun nyt.

Sanoivat että vedenvaihtoja pitää tehdä sen mukaan mitä kalat tarvitsevat, että niitä pitää seurailla ja niiden käyttäytymistä tarkkailla ja oppia tulkitsemaan. Kysyin mun taistelukalosta, kun niillä on kidusten päällä vihertävää väriä ja sanoivat että se johtuu liian useista vedenvaihdoista, koska taistelukalateivät kestä raakaa vettä kovin hyvin, ja se tuhoaa niiden limakalvoja.

Eivät he siellä mitään perättömiä ihmisille neuvo, vaan tietävät mistä puhuvat, ja perustelevat tietonsa perusteellisesti. Välillä tuntuu ettei sieltä pääse ollenkaan pois kun saattavat 10 minuuttia höpöttää samasta asiasta :D Ja kyllä mä niitä uskon, koska ei akvaariokauppaa tuurilla pidetä pystyssä, vaan tarvitaan tietoa ja taitoa, koska siellä on useampi sataa akvaariota, ja esim pilkkutautia ei heillä siellä esiinny ollenkaan.

Mutta jokaisella on omat mielipiteet, ja kehotan että menette sinne keskustelemaan asiasta, koska mulle siitä on turha saarnata :D
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Jos jäädään odottelemaan muutoksia kalojen käytöksessä tai ulkomuodossa ja tulkitaan siitä, että tarvitaan vedenvaihto, ollaan jo periaatteessa myöhässä. Kaloissa tapahtuvien hyvin pienten muutosten huomaamisen oppimiseen saattaa lisäksi kulua vuosia. Miksi pitäisi mennä rajoilla? Korjausliikkeet sitten aiheuttavat kaloille myös stressiä. Kohtuulliset ja säännölliset hoitotoimet ovat sen takia parhaimmat.
Kultakalat
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Siis eivät he siellä väitäkkään että vettä saisi vaihtaa vain silloin kun huomaa että nyt kalat sitä tarvitsevat, vaan pitää oppia se että mikä on oikea säännöllinen vedenvaihtoväli omaan akvaarioonsa. Joidenkin kalat vaativat että vettä vaihdetaan useammin, ja toiset taas että harvemmin. Esim juuri taistelukalat, ja kaikki luonnonkalat eivät yleensä pidä liian useista ja runsaista vedenvaihdoista, koska eivät kestä sitä raakaa kraanavettä niin hyvin kuin viljellyt kalat.

En kyllä mitenkään pysty uskomaan että he hoitaisivat akvaarioitaan väärin, koska tässä mun oman akvaarioharrastuksen aikana on siellä tullut aika tiuhaan pyörittyä, ja samalla yleensä aina ihastelen kaikki akvaariot läpi, ja kertaakaan en ole nähnyt kuollutta kalaa, tai edes huonovointisen näköisiä yksilöitä. He ovat useamman kymmentä vuotta pyörittäneet paria sataa akvaariota, ja kyllä siinä kokemusta kertyy, koska opi ei kuin tekemällä. Mutta edelleen jos joku on aivan eri mieltä asiasta niin kehotan että menee sinne keskustelemaan :)
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Mutta jos nyt jätetään tuo aihe sikseen hetkeksi.

Eli lääkitsin mun akvaarion eilen. Tänään kun tuossa katselin niitä tovin niin näyttävät paljon virkeämmiltä, ja terveemmiltä. Muutamat kalat asettuivat yksinään jonnekkin kasvien sekaan uimaan paikalleen, ja mun silmissä kyseinen toiminta näytti aivan siltä kuin kala olisi mennyt pois muuta parvesta ja valmistautumaan kuolemaan, Mutta nyt uivat melkein kaikki taas parvessa. Valkoiset pallot ovat vähentyneet ruumiin päältä, ja evissä olevat taas ovat alkaneet haalistua, ja inkkareiden pyrstön punainen väri on alkanut palautua.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Uskon että se pilkkutauti oli sillä selvä, eikä enempää kuolonuhreja vaatinut kuin sen yhden korutetra uroksen.

Nyt mä haluaisin palata tuohon kirjoahven asiaan. Eli haluaisin tuonne pienen kirjoahven pariskunnan tai haaremin. Töyhtöä mietin, mutta sitten näin kurjessa loistokirjoahvenia ja ihastuin niihin. Kun olen vaihtanut hiekan ja toivon mukaan se ph laskee niin voisiko tuollaisia laittaa?

Jos ei niin listaan tähän kaikki pienet kirjoahvenet mitä olen kurjessa nähnyt, koska en viitsisi pidemmältä lähteä hakemaan.

Töyhtökääpiöahven
Perhoskirjoahven
Loistokääpiöahven
Perhoskirjoahvenen sinisiä värimuunnoksia.

Kävisikö jokin noista?
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Nyt on hiekat hankittu, ja varmaan ensiviikolla vaihdan kolmasosan. Ajattelin etta vaihdan hiekan kolmessa osassa ja pidän jokaisesta väliä aina noin 2viikkoa, koska en halua ottaa riskiä että akvaarion ekosysteemi järkkyisi liikaa.

Tuohon loistokääpiöahveneen päin olen nyt kallistumassa, vaikka voihan se kala vaihtua odotellessa monta kertaa :) Voisinko hankkia niitä jo tuon ensimmäisen hiekkaosion vaihdettua, vai kannattaako odottaa että saan kaiken hiekan sisään?

Jos jollain on omia kokemuksia kyseisestä kalalajista, tai muuten jännää tietoa niin mielelläni kuulisin :)
littleshrimp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja littleshrimp »

Kirjoahvenet on kai aika herkkiä muutokselle, kannattaa varmaan odottaa että allas on suurinpiirtein valmis ennen kuin sellaisia hankkii.
100L kääpiöahvenseurala + 80L viiden pallon kotina + 2 naukua

OV: KIERTEISIÄ + turhia kotiloita
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Se musta pohjamateriaali saattanee vaikuttaa vesiarvoihin yms. meillä on ollut pariakin mustaa joista toinen oli jopa magneettiin tarttuvaa... selkärangattomat kuoli, kalat eli mutta eivät viihtyneet kovin. Vaihto perus Bilteman hiekkapuhallus-hienoinpaan-hiekkaan teki kaloista todella eläväisiä ja omenkotilotkin ja sukaravut rupesi pysymään hengissä.

Mutta tosiaan ihan toimivaakin mustaa on ollut.
KaOl
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Kivaa, että muut kalasi selvisivät pilkkutaudista! :)

Ihan on nyt pakko miettiä tässä ääneen tuota vedenvaihtoa.

Suomessa tuntuu olevan vallalla tuo 1xvk, 3040% kerrallaan, etteivät kalat stressaantuisi. Pumppuakin suositellaan siivottavaksi joka toinen kerta.

Täällä missä mä asun (ja on tasan tarkkaan yhtä sivistynyt maa ja akvaarioharrastus yhtä korkealla tasolla ja enemmän harrastajia kuin Suomessa) suositellaan vedenvaihtoa 1x2-3vk välein 30-40% yli 100l akvoihin ja pumpun siivousta aina kun huomaa sen toiminnan rupeavan heikentymään.

Itse olen huomannut akvoissani sen, että jos olen joka viikko siellä läträämässä ja säätämässä niin kalat eivät kude ja ovat arempia. Tämän joka viikkoisen vaihdon tein suomen ohjeiden mukaan kun uudelleen aloitin akvaharrastuksen.

Läksin Suomen matkalle ja viivyin siellä 3vk, jona aikana mieheni ei vaihtanut vettä. Vaihdoin vettä hieman reilummin ennen matkaa ja tadaa, kun tulin takaisin kotiin olivat kalat alkaneet kutemaan kun olivat saaneet olla rauhassa. Tämän jälkeen aloin vaihtamaan vettä 2-3vk:n välein ja kalat kutevat.

Maa-akvassani vaihdoin vettä 3x puolen vuoden aikana ja lisäsin aina kun haihtui. Ja kalat (kääpiösateenkaarikalat) kutivat jatkuvalla syötöllä. Maa-akva on kuitenkin erilainen kuin tavan, eli ehkä sitä ei voi verrata.

Vesiarvot ovat aina olleet samat vedenvaihdon useudesta riippumatta jokaisessa akvassa, kaikki voivat hyvin.

Minä sanoisin tuohon, että jos ne siellä kaupassa ovat sinulle neuvoneet vähempiä vedenvaihtoja, niin kokeile sitä. Sillähän se selviää ja saat mielenrauhan. :)

(Sitten haluaisin tuumailla/kysyä tuosta lämpötila-asiasta sen verran, että jos lämpötila olisi vaikka 26 päivällä, niin onko se nyt niin kauheaa, jos se laskee esim 25 yön aikana? Laskeehan lämpötila luonnossakin yön aikana vesistöissä... :) Kun joku kirjotti yllä, että lämpötila on todella tärkeä asia. Tottakai se on, mutta heitin tuon kysymyksen tuohon kun meillä on kaloille juuri tuo 26, mutta kyllä se yöksi laskee 25, olen huomannut. Tästä en ole ottanut stressiä, pitäisikö? :))
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Mä ymmärsin asian siellä käydessäni niin että ei pidä toimia niin että ''kaikki muutki vaihtaa sen ja senverran niin munki pitää'' vaan pitää toimia omien kalojensa ehdoilla. Itse huomasin että kerran viikossa vedenvaihto on liikaa omaan akvaariooni, koska taistelukalojeni kidusten limakalvot värjääntyvät vihertäviksi, raa-asta kraanavedestä, aina vedenvaihdon jälkeen. Eli pitää kokeilla mikä on omaan akvaarioonsa se paras vedenvaihtoväli ja määrä.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Tähän väliin niin osaisiko joku ennustaa että mahtaako kasvaa evät takaisin tuolle taistonaaraalle, kun on saanut vähän iskuja urokselta :(

vatsaevä on kokonaan revennyt pois, ja toista sivuevää on jäljellä enään pieni nysä. Mietin ettaa kannattaisiko siitä joko luopua jonnekkin toiseen akvaarioon missä saisi olla rauhassa, vai hankkia lisää naaraita jolloin toivottavasti se olisi kohteena harvemmin.

Huomasin että se ei enään jaksa uida kovin hyvin, ja joutuu välillä pysähtyä kasvien lehdille lepäilemään, koska uiminen on niin raskasta ilman eviä :(

http://aijaa.com/006279847535
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Tuo noiden taistojen meno menee nyt niin pahaksi että mun on pakko luopua noista naaraista, koska jos ne jää niin ajanmyötä se uros tappaa ne :(

Eli jos jotakuta kiinnostaa niin myynnissä ovat.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Rupesin tuossa miettimään kun noita kaloja katselin, että mahtaako yksi noista taistelukala naaraista ollakkin uros? Onko taistonaarailla yleensä tapana levitellä kiduksia ja eviä samalla tavalla kuin urokset? Nimittäin olen nähnyt kyseisen naaraan tekevän ennenkin niin kahdelle muulle naaraalle, ja muiden en ole nähnyt sitä tekevän.

Jos se onkin uros, niin veikkaisin ettei veritappelua ole tullut sentakia, että se on vielä niin pieni ettei uskalla haastaa isoa urosta, vaan ui karkuun.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Miten nuoresta taistelukalasta voi erottaa että onko se uros vai naaras? Esiintyvätkö vaakasuorat tummat raidat vain naarailla, vain molemmilla sukupuolilla? Sen tiedän ainakin että pystysuuntaisia raitoja on vain naarailla.

Sitten toinen kysymys :) Rupesin tuossa ihastelemaan tapparakaloja, että voisiko niitä laittaa tuonne akvaarioon? Pinnan saisivat melkein kokonaan itselleen, koska nuo taistelukalat eivät kovin paljoa vietä aikaa sillä, muutakuin käyvät happea hakemassa. Tuo taistouros on isoin kala mitä mulla on, joten en usko että joutuisivat sen suuremmin pelkäämään muita asukkeja, ja tuolla on aika paljon pintakasvillisuutta, ja pintaan ulottuvia kasveja, eli piilopaikkoja löytyisi myös pinnan tuntumasta.

Sitten varmaankin se tärkein että meneekö noihin mun vesiarvoihin? Lämpötila on noin 26-27 vaihtelee välillä. Kokonaiskonuus noin 6. Se PH on vieläkin semmoinen 7,5 mutta sanoivat kurjessa että ei sitä saa vielä pysymään alhaalla millään aineilla, vaan pomppaa hetken kuluttua taas sinne ylös, ja että laskee kyllä ajankanssa. Enkä mä halua rasittaa niitä kaloja sillä PH:n säätelyllä, koska veikkaan että sillä voi myös olla huonoja seurauksia, jos hetken on 6,5 ja seuraavan taas 7,5.

Ja sielä 3 kysymys. Muutama noista ruusutetra naaraista rupeaa olemaan niin pulleita, että kohta saisivat kutea, mutten usko että suostuvat tuon PH:n takia. Voisiko kudetuksen tehdä erillisessä astiassa, vai vaikka ämpärissä minne säätäisi nuo vesiarvot juuri oikeiksi, ja poistaisi kalat kudun jälkeen?
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Siis en ole varmaankaan ottamassa sinne mitään ahvenlajia, koska haluan varmaan monnisia vähän lisää, enkä halua että tulee reviirikiistoja ja monniset saavat asua kasvien lehdillä.

Mä en ole ottanut tuonne mitään uusia kaloja, vaan kaikki samatvanhat vielä tallella. Nuo mun kalamietinnät voivat kuulosta sitlä että mun akvaario on aivan täynnä eri kaloja. Eli mietin mikä mahtaisi olla vielä yksi kalalaji tuonne noiden myiden sekaan. Ja nuo tapparakalat ovat nyt kiinnostuksen kohteena.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Nyt on tapparakaloja hankittu 10kpl. Uiskentelevat paikallaan takalasin edessä kaikkien kasvien takana, että eipä niitä sitten sen enempää näykkään :D

Eristin sen yhden taistonaaraan erilliseen lasi astiaan. Olisikohan vettä semmoinen litra. Annan sen olla siellä jokun aikaa ja vähän lepäillä. Mitäs sanotte, onko hyvä vai huono kun laitoin kipon päälle kelmua ja pistelin täyteen reikiä? Seurana sillä on pinnalla yksi pieni amerikan kilpukka. Kuinka usein sielä kannattaisi vaihtaa vettä ettei pääse happi loppumaan? Ajattelin että noin joka päivä tai joka toinen. Eikös taistelukalat osa ottaa pinnaltakin happea?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”