Kellään kokemuksia, missä pohjan raja tulee vastaan.
Valvoja: Moderaattorit
Olen itse ymmärtänyt tämän styroksin/solumuovin käyttötarkoituksen siten, että juur se lasi pitää saada tasaiselle pedille, eikä pelkästään listat/kehykset. Nythän sinulla (kuten monella muullakin) lasi 'roikkuu' listojen päällä ja jos keskellä paljon painoa, niin sehän on notkolla ja lasin kestävyyden varassa on vesivahinko.jomppa kirjoitti:Akvaarion alla on styroksilevy, jonka alla taas lastulevy ja sitten jalusta. Käytännössä pohja ei kuitenkaan ota styroksiin asti kiinni, sillä tästä pitävät huolen pohjan listat. Akvaario ei siis ole mitenkään uponnut styroksilevyyn, niin että pohja olisi tuettu.
Itsellä on 650L allas jossa on tavalliset ehkä 2mm paksut kehykset. Ainakaan siinä ei ole kehykseet painuneet 4 kuukaudessa styroxiin, vaan purkki makaa kehyksien varassa (altaassa+alustan levyssä on reikä jota kautta voi tunnustella makaako pohjalasi styroxia vasten). Eli tässä valossa styroxi on turha. Tosin se tasaa listojen kautta kohdistuvaa kuormitusta (esim. huonosti säädetyt jalat) joten sikäli sen käyttö tuntuu järkevältä.Olen itse ymmärtänyt tämän styroksin/solumuovin käyttötarkoituksen siten, että juur se lasi pitää saada tasaiselle pedille, eikä pelkästään listat/kehykset.
Niin, jos altaassa on reikä, eikä vettä, niin taitaa se styroksi siinä valossa turha ollakkinJJVi kirjoitti:(altaassa+alustan levyssä on reikä jota kautta voi tunnustella makaako pohjalasi styroxia vasten). Eli tässä valossa styroxi on turha.
Eipä tuo styroksi taida huonosti säädettyjen jalkojen korkeus eroja paikkailla, vaan taipuilee mukana kun lyödään satoja kiloja painoa päälle, mutta pieniin kohoumiin/epätasaisuuksiin auttaa kyllä. Voihan kukin virittää sänkynsä yläpuolelle tuuletinvalaisin yhdistelmän vaikka sinitarralla, minä oman mielenrauhani säilyttämiseksi käytän kuitenkin 'proppu-ruuveja' ja altaan alla styroksia tukemassa lasia en listojaJJVi kirjoitti: Tosin se tasaa listojen kautta kohdistuvaa kuormitusta (esim. huonosti säädetyt jalat) joten sikäli sen käyttö tuntuu järkevältä.
-Kyllä siinä ihan on vettä. Kerroin pohjan läpiviennistä siksi että jos pohjalevyssä ei ole reikää niin on paha mennä sanomaan onko pohjalasi styroxia vasten.Niin, jos altaassa on reikä, eikä vettä, niin taitaa se styroksi siinä valossa turha ollakkin
Kyllä se vaan paikkailee, painuu enemmän kasaan niitten jalkojen kohdalta jotka ovat ylempänä. Jos yksi jalka on ylempänä, kohdistuu sen kohdalle huomattavasti suurempi voima kuin koko kehyksen alueelle -> styroksi painuu siltä kohdalta enemmän kasaan.Eipä tuo styroksi taida huonosti säädettyjen jalkojen korkeus eroja paikkailla
Itse en kyllä koskaan ole huomannut tuota painumista "tarpeeksi" tapahtuvan. Toisaalta styroksilevyjäkin on erilaisia. Nyt täytyy toivoa vaan, että pohja kestää. Ei jaksa heti tyhjentää uusiksi.TommiS kirjoitti:Mulla on ollu useita altaita käytössä ja niiden alla 5cm styroksi. Kyllä altaat on ajanmittaan lähes aina painuneet styroksiin.
Enemmänkin olen huolissani tosta lastulevyssä - onhan se tuettu riittävästi, jottei pääse taipumaan notkolle?jomppa kirjoitti:Akvaarion alla on styroksilevy, jonka alla taas lastulevy ja sitten jalusta.
Hinta 8mm/10mm paksuudessa ei pitäisi olla niin merkittävä hintaero että sen takia säästettäisiin kustannuksissa. Jos näin toimitaan, vaihtaisin liikettä. Vasta kun puhutaan paksummasta lasista päälle 12mm, niin hinta nousee kivasti.jepu kirjoitti: Joku tekee saman akvaarion 8 mm. laseista toinen taas 10mm. Akvaariolle tulee tietty enemmän hintaa jos se on hiukan paksummasta lasista tehty
Tai halvempaanJa jos hiukan näkee vielä vaivaa ja kyselee tarjouksia niin loppujen lopuksi se hintaero on niin pieni että sen akvaarion hiukan paksummasta lasista tehtynä voi saada suht samaan hintaan
No, ei se akvaario nyt sinne styroksin sisään kuulukaan vajotajomppa kirjoitti:Stryroksin tukemattomuuden suhteessa altaan pohjaan taas huomasin silikoneja vaihtaessani. Nostin altaan pois styroksin päältä ja painumista ei ollut tapahtunut oikeastaan yhtään.
Tyhjäna se akvaario painaa sen muutaman kymmenen kiloa, joten todennäköisesti kehysten pinta-ala on sen verran suuri, että styroksi kestävää kuormituksen painumatta kasaan. Siten siis pohjalasi ei painu styroksia vasten. Täytenä se akvaario taas painaa moninkerroin enemmän, että styroksi alkaa antamaan periksi kehysten kohdalta ja akvaario painuu alaspäin, kunnes styroksi asettuu pohjalasia vasten. "Painuminen" loppuu, kun pinta-ala/kuormitus vastaa taas toisiaan. Jos styroksi on liian ohutta ja heikkoa, voi se painua kasaan kokonaan.Toisaalta akvaario näytti myös styroksin päällä ollessaan siltä, ettei pohja ota kiinni styroksiin (siis kun katselee pohjalasin lävitse).
Ja siis tänä aamuna vielä katsastelin tuota mattoa altaan alla, niin näyttäs, et o saman verran painunu koko pitkältä sivulta kuin etukulmanki kohdalta.. Eli heittoa näyttäs tulevan kolmisen milliä ainaki etukulman ja takakulman välilleHedelmiina kirjoitti:Täällä nyt yksi 708 litrasen altaan alla olevan solumuovin painumista pähkäilevä ja yöunensa menettävä... Allas ollut kohta kaksi viikkoa tuossa 16 lecaharkon ja 28mm liimapuulevyn päällä + n.12mm paksun solumuovin päällä. Täytetty lähes kokonaan kaikilla elementeillä, mitä sinne tulee. Nyt puolentoista vkon jälkeen aloin katella, että toisesta päädystä on tuo solumuovi painunut alemmas kuin vastakkaisella puolella päädyssä ja eroa on siis leveyssuunnassa kolmisen milliä! Muuten allas on joka kohdasta niin suorassa kuin vatupassin kanssa sen pystyi saamaan suoraan. Paniikki tässä alkaa kasvaa, mitä mä teen tolle vai annanko olla? Ei oo ihan helppo projekti nostaa tota pois ja laittaa vaikka paksumpaa fylliä alle. Allas on Juta 200x59x60 kokonen. Mutta ei vesivahinkokaan houkuttele. Apua!
ja tässä Jutassahan on pohjassa ne lisälasivahvikkeet... Ja alumiinikehys on sen pari-kolme milliä paksu (?)Hedelmiina kirjoitti:Ja siis tänä aamuna vielä katsastelin tuota mattoa altaan alla, niin näyttäs, et o saman verran painunu koko pitkältä sivulta kuin etukulmanki kohdalta.. Eli heittoa näyttäs tulevan kolmisen milliä ainaki etukulman ja takakulman välilleHedelmiina kirjoitti:Täällä nyt yksi 708 litrasen altaan alla olevan solumuovin painumista pähkäilevä ja yöunensa menettävä... Allas ollut kohta kaksi viikkoa tuossa 16 lecaharkon ja 28mm liimapuulevyn päällä + n.12mm paksun solumuovin päällä. Täytetty lähes kokonaan kaikilla elementeillä, mitä sinne tulee. Nyt puolentoista vkon jälkeen aloin katella, että toisesta päädystä on tuo solumuovi painunut alemmas kuin vastakkaisella puolella päädyssä ja eroa on siis leveyssuunnassa kolmisen milliä! Muuten allas on joka kohdasta niin suorassa kuin vatupassin kanssa sen pystyi saamaan suoraan. Paniikki tässä alkaa kasvaa, mitä mä teen tolle vai annanko olla? Ei oo ihan helppo projekti nostaa tota pois ja laittaa vaikka paksumpaa fylliä alle. Allas on Juta 200x59x60 kokonen. Mutta ei vesivahinkokaan houkuttele. Apua!Vatupassil mitattuna pitkittäin allas lähes millilleen suorassa. Leveyttäin sen millin-puolentoista heitto. Pöytä alunperin vain millinheiton verran vinossa samaan suuntaan kuin allas nytkin ja tyhjänä täysin suorassa.
Panikoinko turhaan? Auttakee :/