Eläinrääkkäystä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

KaOl
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Eläinrääkkäystä

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Mitä te tekisitte tilanteessa, jossa ette itse voi enempää tehdä, mutta haluatte, että kalojen väärät olosuhteet loppuvat?

Kyseessä on isä+ 2 poikaa, joilla 50l akvaario. Ylikansoitetussa akvaariossa on esim botioita, neontetroja ja serpatetroja. Neontetrojen pyrstöevät ovat kutakuinkin poissa serpojen näykkimisten takia. Vettä vaihdetaan ehkä kerran kuussa, lapset mättää ruokaa akvaan ihan hirveitä määriä, levää kasvaa niin, että ihan silmiin sattuu. Siis akvaa EI hoideta niinkuin sitä pitäisi!!!

Olen moneen kertaan kertonut nettifoorumeista, kirjoista ja neuvonut ja kertonut mitä kalat vaativat, mihin pitää kiinnittää huomiota ym. Vastauksena on vmäinen nauru "nehän on vaan kaloja, helv*tti sentään". [}:)]

Mä mietin tässä, että tekisin ilmoituksen eläinrääkkäyksestä kun en enää muutakaan keksi?! Ehkä joltain akvaarioseuralta voisi kysyä vinkkejä, joita en itse ole tajunnut kokeilla. Ihan itkettää joka kerta kun nään sen akvan. :cry:

Ja tähän haluan nyt oikeita vinkkejä miten voisin toimia eikä mitään moraalijauhantaa huonoista ihmisistä (jauhanta ei nyt auta), kiitos... :(
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Re: Eläinrääkkäystä

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Kuulostaa nyt ehkä tyhmältä mutta olisi tämäkin ehkä yksi yritys auttaa:
Oletko yrittänyt ostaa tämän akvaarion kaloineen heiltä? Jos vaikka suostuisivat myymään sen sinulle? Ja jos et pysty akvaariota itsellesi ottamaan, myisit sen vähin äänin eteenpäin jolloin kalat saataisiin parempaan hoitoon..?
Suosittelen myös ottamaan yhteyttä alueenne eläinsuojeluvastaavaan. Käsittääkseni kaikenlaisten elävien olentojen rääkkääminen tai tahallisen kärsimyksen tuottaminen on rikos.
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Hyvä kysymys:
"Miksi teillä on ylipäätään akvaario, jos ette pysty hoitamaan oikein (ja ne on teidän mielestä vaan kaloja)?"
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Tuo itselle ostaminen, minä en pidä sitä oikein ratkaisuna tässä tapauksessa, sillä mikään ei takaa, että ei eivät osta sitten taas uutta kalasoppaa...

Eläinsuojeluvalvojaan yhteys, joko kunnan/kaupungineläinlääkäriin, ja joissain kunnissa on myös ihan erikseen eläinsuojeluasioihin keskittynyt eläinlääkäri, tai sitten SEY:n valvojaan. Tuo on, ainakin minusta, selkeästi eläinsuolelulain vastainen, luku 11 kalat http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20100674 Mutta kannattaa kyllä varautua selittämään kuin ruuneperi, että mikä hoidossa on vikana verrattuna hyvään akvaarionpitokäytäntöön, sillä ilmoituksen vastaanottava ihminen ei suurella todennäköisyydellä ole mikään akvaarioexpertti. Ja sekin on hankaluus, kun ei ole lakia siitä, että kuinka paljon mikäkin kalalaji vaatii tilaa, tuo laki on sinänsä hyvin tulkinnnanvarainen kalojen kohdalla... Mutta se, että sinne ilmestyisi joku ulkopuolinen tutkailemaan kalojen hoitoa, saattaisi -toivottavasti- olla herätys tuolle miehelle, että ei niitä selkärangallisia "vain kaloja" voi hoitaa ihan miten sattuu...

Tuo MA7xGE:n huomio on kyllä aiheellinen. Sitä kannattaa kyllä kysyä. Kun tuollaisessa kokoonpanossa ei ole mielestäni mitään kieroakaan järkeä. Sen, että siellä olisi joku yksinäinen piraija, niin sen tavallaan ymmärtäisi egon kohottajana, mutta neontetraaa ei. :roll:
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Totta, mikään ei estä tätä perhettä hankkimasta uutta allasta, mutta mitäpä jos sen tekisi niinpäin että ensin "hälyttäisi" paikalle eläinsuojeluvastaavan (tai jonkun muun vastaavan auktoriteettinä toimivan henkilön) ja sitten vasta tämä ystävällinen avun tarjous [;)] . Tosin kun tämä mies poikinensa tajuaa kuka on kutsunut paikalle "virkavallan" niin saattaa olla ystävällisyydet vähissä...
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

mickey2004 kirjoitti:Totta, mikään ei estä tätä perhettä hankkimasta uutta allasta, mutta mitäpä jos sen tekisi niinpäin että ensin "hälyttäisi" paikalle eläinsuojeluvastaavan (tai jonkun muun vastaavan auktoriteettinä toimivan henkilön) ja sitten vasta tämä ystävällinen avun tarjous [;)] . Tosin kun tämä mies poikinensa tajuaa kuka on kutsunut paikalle "virkavallan" niin saattaa olla ystävällisyydet vähissä...
No... Oletko koittanut tämäntapaista: "En enää voi tulla teille, kun teidän akvaario on oikeasti niiiiiin kuvottava!"?

Tosin siitä voi saada pienen hullunmaineen... :roll:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Huomioikaahan se, ettei aloittaja asu Suomessa, eli lienee erilainen eläinsuojelulaki. Jos sellaista siis on ollenkaan.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Minä tulkitsin tuon kyllä niin, että tämä ongelma olisi nimenomaan Suomessa. Mutta odotetaan, mitä KaOI sanoo. :)
Muoks... Jos tuo todellakin on sellaisessa maassa, jossa ei eläinsuolelulaista/-toiminnasta saa tukea, niin sitten on kyllä keinot todella vähissä. Ehkä se vierailuboikotti on ainoa....
KaOl
Member
Member

EI kyllä täällä on ihan lait kaloille, onneksi! Ja senkin takia olen tuumaillut et jospa ilmoitan tämän viranomaisille jos ei muu auta.

Ne ovat hankkineet akvan noin vuosi sitten, eivätkä varmasti luovu siitä. Se kun on niin kiva... [}:)]

Jos sanoisin etten pysty tuleen kylään ois vain evvk eli ei auta.

Ärsyttävä tilanne! Olen puhunut mieheni kanssa, joka ne paremmin tuntee, mutta hänkään ei voi sille tämän enempää kuin mitä olen sanonut. Kaiken lisäksi miehen isällä on noin tuhat vuotta sitten ollut akvaario, eli hän "tietää" kaiken akvoista, eikä ole yhtään huolissaan asiasta!!! Uskomatonta!

Mä oon kans ymmärtänyt, etteivät eläinsuojelijat ehkä ole niin akvoista ymmärtäviä, mutta jospa listaan ylös mikä on pielessä kun seuraavan kerran joudun tuota sairasta soppaa katselemaan. Mua niin säälittää ne kalat :( varsinkin ne neontetrat, jotka joutuvat uimaankin ihan väärässä asennossa, lepäämään välillä ym. :(

Mä niin inhoan ihmisiä jotka eivät pidä huolta eläimistään!!!
-KaOl

Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Olisikos sinulla mahdollisuutta markkinoida heille ajatus hieman isommasta ja aivan upeannäköisestä akvaariosta?
Onko sinulla nyt akvaarioita joita he voisivat tulla katsomaan? Antaa heille se ajatus, että he haluavat hienon ja upean kanssa ja tarjoutua auttamaan sellaisen pystyynlaitossa? Käyttäisin itse viekkautta ja yrittää saada sillä keinoin kaloille hieman paremmat olot.
Kukaan, joka omaa tuon asenteen että kala on kiva kipeenäkin pikkupurkissa, ei asennettaan ihan helposti muuta vaikka mitä "saarnaa" pitäisit tai millä viranomaisilla uhkailisit. On mahdollista, ettei viranomaiset tuohon edes sen kummemmin puuttuisi. Antaisivat ohjeet olojen parantamiseen, mutta tapahtuisiko sitä kuitenkaan kuin ensimmäisten kuukausien ajan. Suomessakin saa olla todella rajut heitteillejätöt, ennenkuin siitä suuremmin joutuu vastuuseen / saa sakkoja tms.
heituliini
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Entä jos tulostat lkipykälät ja kylmästi vaan merssit ne kädessä eläinsuojelusta vastaavan ihmisen luokse? Jos hän ei asioista tiedä, niin näytät lakipykälät paperilta ja akvaariosta otetun kuvan lisätodisteeksi. Eikös esim. britanniassa ja Australiassa ole RSPCA, joka käsittääkseni hyvinkin napakasti puuttuu asioihin?
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

heituliini kirjoitti:Entä jos tulostat lkipykälät ja kylmästi vaan merssit ne kädessä eläinsuojelusta vastaavan ihmisen luokse? Jos hän ei asioista tiedä, niin näytät lakipykälät paperilta ja akvaariosta otetun kuvan lisätodisteeksi. Eikös esim. britanniassa ja Australiassa ole RSPCA, joka käsittääkseni hyvinkin napakasti puuttuu asioihin?
Tuohon perään sopi hyvin tuo sun allekirjoitus; "On ne vaan niiiiin ihania! :)" :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
KaOl
Member
Member

Kalakaverit kirjoitti:Olisikos sinulla mahdollisuutta markkinoida heille ajatus hieman isommasta ja aivan upeannäköisestä akvaariosta?
Onko sinulla nyt akvaarioita joita he voisivat tulla katsomaan? Antaa heille se ajatus, että he haluavat hienon ja upean kanssa ja tarjoutua auttamaan sellaisen pystyynlaitossa? Käyttäisin itse viekkautta ja yrittää saada sillä keinoin kaloille hieman paremmat olot.
Kukaan, joka omaa tuon asenteen että kala on kiva kipeenäkin pikkupurkissa, ei asennettaan ihan helposti muuta vaikka mitä "saarnaa" pitäisit tai millä viranomaisilla uhkailisit. On mahdollista, ettei viranomaiset tuohon edes sen kummemmin puuttuisi. Antaisivat ohjeet olojen parantamiseen, mutta tapahtuisiko sitä kuitenkaan kuin ensimmäisten kuukausien ajan. Suomessakin saa olla todella rajut heitteillejätöt, ennenkuin siitä suuremmin joutuu vastuuseen / saa sakkoja tms.
Viekkaus on hyvä asia. ;) En mä sinällään ole saarnannut, vaan keskustellut siihen tyyliin asioista, että en muka tajuais, ettei ne mistään mitään tiedä, vaan latelen itsestäänselvyyksiä viekkaasti niin, että ne saavat tietää miten pitää hoitaa ym. :mrgreen: ja juttelen "kuin tasavertaiselle", jos ymmärrätte mitä tarkoitan? Esimerkki vois olla et "Joo mullakin oli nitraatti nyt tossa 15 pintaan, pitää vaihtaa vettä vielä nyt illalla" tms. :)

Harmi vain, etteivät vain voi kysyä kun eivät tajua kun ei "ylpeys" (=tyhmyys) anna periksi, vaikka näen, että mitään ei tajuta. [}:)] (Mieluummin kysyy tuhat kertaa tyhmiä kuin olettaa jotain, oli se sitten mitä tahansa!!!)

Mä päätin, että soitan sinne viranomaisille ja kysyn neuvoa! Eli en tee valitusta vielä, jolleivät sitä mieltä itse ole. Voihan olla, että niillä on jotain vinkkejä.

Ai niin, on niillä suunnitteilla isompi akva kunhan saavat remontin olkkarissa valmiiks, mutta milloin se on en tiedä... Mut sit aion kyl olla mukana! Vaikka väkisin! [}:)] Toivottavasti vain siitä ei tule isoa huonosti hoidettua sitten... "onneksi" isompi kuitenkin antaa anteeksi enemmän kuin pieni akva. Jos se nyt mikään lohtu on...
-KaOl

KaOl
Member
Member

Mä mietin sitä kans, jollei soitto ns auta. Et vois käydä niiden kaa läpi asioita niin tajuaisivat nekin et miten akva-asiat on.

Ajattelin myös, että täältä pitää lain mukaan jokaisen akvakaupan pystyä antamaan kirjalliset akvanhoito-ohjeet, eli jospa mä kävisin ruinaamassa sellaiset itelleni ja sit veisin niille "kun mulla on niitä kahdet" tms. Ärsyttävää tosiaankin tilanteen "herkkyys" eli en vain voi mennä tonne aukomaan päätäni, vaikka mieli tekisi... Tai sitten kun ne tulee kylään niin oon siihen mennessä hankkinut jonkun hyvän kirjan kalatietoineen ja kuvineen niin voin näyttää miten niiden kalojen akvan pitäisi olla tms.

"Onneksi" mä en oo oo noiden kaa paljon tekemisissä, eikä ne käy meillä kuin tosi harvoin. Mut en mä tätä tähän jätä, tarpeeksi kauan olen katsonut läpi sormien ja vihjaillut, "yrittänyt ymmärtää" tms mitä vain.
-KaOl

KaOl
Member
Member

Soitin tänään eläinsuojeluihmiselle ja hän sanoi, ettei itse tiedä paljon kaloista ja otti numeroni ylös, jotta joku jonka kanssa hänellä on yhteistyötä voi soittaa mulle. Saa nähdä mitä vinkkiä saan, pistän sit taas postia.
-KaOl

catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

Jos perhe kuitenkin haluaa pitää akvaarionsa, niin olisikohan ihan yksinkertaisinta vaan neuvoa akvaarionhoitoa kädestä pitäen. Kun olet kuitenkin alan asiantuntija, voivat hyvinkin alkaa arvostamaan työtäsi.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Raasu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raasu »

En kyllä tajua, miten joka edes viitsii ostaa ensin kalliilla kaloja sun muuta akvaan ja sitten käyttäytyä noin. Ihan käsittämätöntä, miten ihmiset kuvittelee, ettei akvaarioasukkeja tarvitse hoitaa, "kun eihän ne ole oikeasti edes lemmikkejä"!

Toivottavasti sinuun otetaan e.suojelusta yhteyttä pian ja asia saadaan hoidetuksi. Harmi vaan, että ainakin meidän e.suojelua ei varmaan kiinnostaisi pätkänvertaa kalat :frown:
470 litranen kalasoppa
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Kannattaa tosin varmaan tsekata ne kaupoissa jaettavat ohjelappuset siltä varalta että niissä on jotain outoa. Itse varmaan satsaisin tilanteeseen sen verran, että ostaisin jonkun uuden, asiallisen akvaariokirjan ja veisin sen sille perheelle, juurikin sillä verukkeella että on itselle ylimääräinen. Mitä hienomman näköinen kirja, sitä varmemmin ainakin muksut sitä selailevat ja innostuvat ehkä tarkistamaan akvaarion hoitorutiineja.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Raasu
Junior Member
Junior Member

hippikala kirjoitti:Kannattaa tosin varmaan tsekata ne kaupoissa jaettavat ohjelappuset siltä varalta että niissä on jotain outoa. Itse varmaan satsaisin tilanteeseen sen verran, että ostaisin jonkun uuden, asiallisen akvaariokirjan ja veisin sen sille perheelle, juurikin sillä verukkeella että on itselle ylimääräinen. Mitä hienomman näköinen kirja, sitä varmemmin ainakin muksut sitä selailevat ja innostuvat ehkä tarkistamaan akvaarion hoitorutiineja.
Tuo on muuten hyvä idea! Lapset innostuu helposti katselemaan niitä kuvia kaloista ja innostuu juurikin siivoamaan ja hoitamaan niitä. Kyllä sitä muistaa, kun itse oli lapsi, niin tuli iskän kanssa rakenneltua gerbiileille kaikenlaista hauskaa häkkyrää puusta, kun kirjoissa näytti niin kivalta :mrgreen: Vaikka toki hoidin muuten gerbiilit kyllä hyvin, ilman kirjojakin
470 litranen kalasoppa
Raasu
Junior Member
Junior Member

Onko tästä tapauksesta mitään uutta? :)
470 litranen kalasoppa
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Ei varmasti ole viisasta lähteä viranomaistielle käytännön tasolla lainkaan. Asiastahan voi tulla vaikeuksia ihmissuhteisiin myös miehesi osalta. Tuntuisiko hyvältä jos tuttavilta vietäisiin akva pois, saisivat sakon, hankkisivat katkeruudesta uuden, ja ihmissuhteet olisivat poikki pitkän aikaa tai kenties lopullisesti. . Mitä hyötyä olisi siitä että mukana olevat LAPSETKIN laitettaisiin mukaan näin epämiellyttävään prosessiin. Hyvässä tapauksessa saisit jopa isän ja lapset toisiaan vastaan. Todennäköisimmin eläinsuojelu ei seuraisi ja puuttuisi asiaan pidemmälti, mutta vaikka heille eläintenpitokielto määrättäisiin, olisi sillä kyllä ikäviä henkisiä seurauksia lapsille .

Eläinsuojelulain suositukset voit toki antaa ja keskustella miksi ne ovat? Eihän lain tarkoitus tule olla estää huonoa kohtelua, vaan tarkoitus ohjata hyvään hoitoon. Saman tien kannattaa kertoa että tulkinta ei ole yksiselitteistä. Kerrot että aika hyvä merkki kalojen viihtyvyydestä on, että ne alkavat lisääntyä. Siihen tarttuvat varmasti lapset. Kerrot omistakin mokistasi, (kuten että pidit lehtikaloja 360 -litraisessa [;)] ), ja sitten kun teit näin niin...
Tuo lasten kanssa suunnitteleminen ja tekeminen ja vierailut omaa akvaanne katsomassa on oikea tie. Seurauksena ihmissuhteetkin vain paranevat.

Joskus meistä tuntuu, että on väärin että väärintekijä pääsee rangaistuksetta, siinä välissä, ennen kuin lakkaa tekemästä väärin :D
1000, 100 ja 10 litraa
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Amos kirjoitti:Ei varmasti ole viisasta lähteä viranomaistielle käytännön tasolla lainkaan.
Etenkään kun tuolla ulkomailla voi olla aikalailla erilaiset säädökset ja asetukset asian tiimoilta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
KaOl
Member
Member

MIstä lähtien on ollut väärin pitää lehtikaloja 360l akvassa? Käsittääkseni akvan pienin koko on 100cm & 275l ja noi ylittyy kyllä hyvin?! Ainakin niistä lähteistä mistä olen etsinyt en löydä, että olisi isompi? No, joka tapauksessa niitä on meillä enää yksi pari, muut vietiin kauppaan etsimään puolisoita ja uutta kotia.

Ei ole vielä enempää tästä kerrottavaa, saa nähdä milloin ne ottavat yhteyttä. Mietin tos just aiemmin, että soitan uusiks jos ne ei soita ensi viikolla.

Mun olikin tarkoitus ilmoittaa anonyyminä, koska tilanteen "hankaluuden" takia en voi ilmoittaa reilusti itseni ilmiantaen... tosi paska homma, mut tähän en voi vaikuttaa. Ärsyttävää kun joskus pitää "pelata" joidenkin helkkarin sosiaalisten sääntöjen mukaan, mutta sitä kai tää koko elämä ylipäätään on jos haluaa ylipäätään käydä töissä tai mitä vaan...

No, saa nähdä miten käy, voi olla että joudun unohtamaan koko jutun, vaikka sydän itkee joka kerta kun mietinkin tätä. :(

Erään ystäväni sanoja lainaten: "Onneksi ei tiedä mitä kaikkea pahuutta maailmassa onkaan." :(
-KaOl

KaOl
Member
Member

^ tarkennus, että meillä on siis scalareita eikä altumeita...
-KaOl

Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

KaOl kirjoitti:MIstä lähtien on ollut väärin pitää lehtikaloja 360l akvassa? Käsittääkseni akvan pienin koko on 100cm & 275l ja noi ylittyy kyllä hyvin?! Ainakin niistä lähteistä mistä olen etsinyt en löydä, että olisi isompi? (
Heh! Pistin ihan pikku vitsinä. Luultavasti kuitenkin jonkun mokan olet sinäkin tehnyt :D Varmaan löytyy jostain suositus että pitäisi olla isompi tai huomattavasti pienempi. Sanoin asian yleisenä esimerkkinä siitä, että ihmisten virheitä on helpompi lähestyä kun tunnustaa itse tehneensä tai jopa tekevänsä asioita, jotka eivät ole niin kuin ne jonkin mielestä tulisivat olla. Se on ymmärtämistä.

Akvaarioiden koothan ovat tulkinnanvaraisia, riippuen siitä, kuinka isoiksi tietyn lajin yksilöt ovat kasvaneet, muista kaloista, uimatilasta, piilopaikoista Akvan mittasuhteista, virtauksesta, valaistuksesta, lämpötilasta, vesiarvoista jne. Itselläni on 3 lehtikalapariskuntaa 1000 -litran 70 cm korkeassa akvassa, jossa on n. 60 cm korkesti vettä. Koska koiraat ovat kasvaneet niin pahuksen isoiksi, tuntuu että täytyisi ottaa yksi pariskunta pois. Eivät nuo riitele keskenään, mutta akva vaan näyttää liian täydeltä vaikkei siellä muina uivina kaloina ole kuin parvi timnttitetroja leväbarbeja ja n. 15 -senttinen sinikirjoahvenpariskunta. Yksi tekijä on, että akva on vain 180 cm pitkä.
1000, 100 ja 10 litraa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”