Mielipiteitä kalastostani

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Kiilakylkiä voit huoletta ottaa 15kpl. Tuo taistohomma on vähän mutkikkaampi. Kyllä tuonne haaremi mahtuisi, mutta riippuu ihan kalojen luonteesta, koska jos eivät tule toimeen, niin ei välttämättä 500l akvaariokaan riittäisi. Mutta jos olisi toimeentulevia taistoja niin näkisin että 3n ja 1u.

Tuli samalla mieleen, että olisikohan tänne alkeet osioon hyvä laittaa ketju jonne kaikki saisivat laittaa kysymyksiään, jos esim on vain yksi kysymys eikä halua uutta ketjua aloittaa sentakia, tai vaikkapa juuri kalamietinnät, koska niitä ketjuja tulee aika paljon, ja kun kalasto on selvä niin ketju unohtuu.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Carnation
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Carnation »

No tänään kävin sitten hakemassa kiilakylkiä kolme kappaletta lisää. Enemmänkin olisin voinut tietty ostaa, mutta altaan kalat eivät olleet missään hirveän hyvässä kunnossa (tietty olis nämäkin voinut jättää ostamatta, mutta noooh... :roll: )

Löysin myös aivan upean (ja pienen) crowntail taistotytön! Olen niin tyytyväinen tähän löytööni. Vielä puuttuis ukkeli :)

Mitä olette mieltä, pitäisikö vielä pohjakalojen määrää lisätä, vai tuleeko tungosta? Ja uskaltaako tosiaan ostaa kiilakylkiä vielä 5 kpl lisää? Nyt niitä on siis 10 kpl
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Kyllä sinne mahtuu vielä 5kpl, mutta päätöshän on sun. Kun katsot sinne akvaarioon niin näyttääkö se sun mielestä täydeltä vai siltä että sinne mahtuisi vielä?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
hh_
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Altaassasi pohja kuulostaa minun korvaani täydeltä.

Meillä oli aikanaan 96l hohtokiiloja 15kpl ja hyvin mahtuivat, jäävät tosin pienemmiksi entä tavalliset kiilat. Mutta mielestäni voit niitä sen 15 kipaletta huoletta ottaa.
Samassa pöntössä asui myös taistohaaremi 1u+4n. Naaraidenkaan välillä ei ollut koskaan kärhämää, tosin olivat samasta paikasta ja samasta poikueesta. Hierarkia oli jo selvillä.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Mäkin olen sitä mieltä että Carnation:in akvaarion pohja on aika täynnä, eikä sinne välttämättä kannata enään ottaa lisää.

Nyt olis mulla taas kysymys. Tuossa kun taas eksyin katselemaan youtubesta videoita kaiken-näköisistä kaloista, niin törmäsin siinä sitten punapäätetroihin, ja ihastuin niihin taas uudelleen. Se miksi en niitä sillin sitten ottanutkaan johtui siitä, että ovat kuulemma aika herkkiä, mutta nyt kun tuo akvaario on ollut jo 4kk käynnissä, niin josko sittenkin. Kysymyksenä tulee se että onko 26-27 astetta liian lämmintä vettä niille, kun jossain ketjussa kerrottiin että viihtyvät myös lämpimässä vedessä.

Sellainen pelkkänä ajatuksena ilmennyt plan olisi että vaihtaisin nuo ruusutetrat punapäätetroihin, koska ei nuo ruusutetrat oikein ole mun kaloja. Ovathan ne kauniita, mutta jokin niissä on etten oikein niistä välittä. Varmaan se että ne uiskentelevat aika pohjalla koko akvaarion alueella kuka missäkin, kun taas itse tykkäisin katsella tiiviissä parvessa uivia kaloja mihin punapäätetrat olisivat täydellisiä :)
Carnation
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Carnation »

No ei se pohja nyt NIIIIN täynnä ole, kuparimonnisia en tosin enää ottaisi kun kasvavat niin suuriksi. Piikkisilmiä ehkä 1-2. Minulla on pohjalla sen verran paljon piiloja, että kaloja ei näy kuin melkein ruoka-aikaan :mrgreen: Mutta tosiaan, pidän kyllä pohjakalat noissa lukemissa, kun tilaa vielä on uiskennellakin [;)]

Täytyypä tosiaan sitten hommata ne 5 viimeistä kiilakylkeä. Ja se taistoukko!
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Ihanaa! Taistot saivat tänään kodin. Paitsi että vielä mulla on tuo repaleinen, mutta se varmaan joutuu kohta soppaan :( Tämän viikon vielä tarkkailen, ja jos, (kuten oletettavissa on) samana pysyy niin ruokin sen oikein kunnolla ennen kuin keitän :(

Uusia taistoja en sitten ota ennenkuin tuo iso uros on kuollut vanhuuteen.
Puljaaja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Puljaaja »

Ethän ole tosissasi kun puhut keittämisestä? Se ei ole oikea tapa lopettaa kalaa. Jos se pysyy hengissä siellä, niin hoida sitä hyvin, ni mä tuun hakemaan sen, kuhan saan tuosta pytyn sille saumattua. Tai sitten lopetat sen asianmukaisesti, mutta et keittämällä.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Jos kerran sen haluat, niin voin antaa olla, mutta ihan mielenkiinsta kysyn että mikä sitten olisi oikea tapa lopettaa kala? Keittäminen on kuitenkin todella nopea, koska se kala kuolee sinne kiehuvaan veteen heti.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Joku senttinen kalanpoikanen meneekin keittäessä, mutta useampi senttinen ei välittömästi keity kuoliaaksi.

Jotkut suosivat niskan katkaisua saksilla, mutta itse pidän stä sangen sottaisena puuhana. Aikoinaan lopetin liki parikymmentä platyä riehuneen kalatuberkuloosin takia seuraavasti: kaikki oli haavittu pienempään kippoon lattialle. Lattialla oli sanomalehden sivu/aukeama, siinä vielä talouspaperin pala. Kala paperille niin, että se on helppo paikallistaa myös sivun ollessa kiinni. Sivu päälle ja vasaralla napakka isku kalan pään kohdalle. Pari kertaa olen vilkaissut tuloksen, ja niin pienessä kalassa menee taatusti muutakin kuin vain pää.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

:S Mun korvaan kuulostaa kaikki aivan kamalalta :/
Puljaaja
Junior Member
Junior Member

Matalasti vettä kippoon, niin että kala siinä kuitenkin mahtuu kunnolla olemaan, sitten terävillä saksilla nopsasti pää poikki. Siinä ei ole mitään sottaista ja kala ei joudu kärsimään edes kuivillaolosta. Isot kalat ensin kalautuksella tajuttomaksi ja sitten vasta lopetus.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Niin eli siis haluatko että annan sen kalan olla rauhassa tuolla akvaariossa ja pidän hyvänä, ja haet sen kun olet saanut akvaarion kuntoon? Mä en nimittäin tuohon tappohomman kovin mielelläni ryhtyisi, vaikka olisi kuinka nopeaa ja kivutonta :S
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Mä olen vähän sitä mieltä, että eläimiä ei tulis vastuulleen ottaa, jollei ole valmis a) hoitamaan niitä, kun ovat sairaita b) viemään lopetettavaksi, jos tilanne sitä vaatii ja/tai c) lopettamaan itse. Tavallista pientä fisua kukaan tietenkään mihinkään lopetettavaksi vie, eli se on voitava hoitaa itse. Jos ei siihen pysty (asiallisin keinoin), miten voi sanoa olevansa vastuullinen akvaristi?

Tämä on tietysti (onneksi) vain harrastuksen yksi aspekti, mutta kuitenkin, jokainen sen tilanteen eteen jossain kohtaa joka tapauksessa joutuu ja usein vielä ilman varoitusta.
Puljaaja
Junior Member
Junior Member

Mä tulen hakemaan sen. Katson sitten toipuuko vai onko parempi lopettaa. Laitan sulle yksäriä aiheesta. :)
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Puljaaja kirjoitti:Matalasti vettä kippoon, niin että kala siinä kuitenkin mahtuu kunnolla olemaan, sitten terävillä saksilla nopsasti pää poikki. Siinä ei ole mitään sottaista ja kala ei joudu kärsimään edes kuivillaolosta. Isot kalat ensin kalautuksella tajuttomaksi ja sitten vasta lopetus.
Taistelukalat pistää muuten useimiten aika komeasti hanttiin lopetustilanteessa, vaikka olisivat miten sairaita. (Tubin riehuessa tuli lopetettua aika monta vesipöhöistä taistoa, ts. kaikki mitä mulla oli.) :(
Parhaaksi toteamani keino taistelukalojen lopetukseen:
Laita käsienpesualtaan pohjalle pari palaa talouspaperia ja ota taisto kiinni pienen astiaan jossa on vähän vettä. Sitten kaadat taiston vesineen paperin päälle, käännät märän paperin taiston yli (niin että hahmotat missä kalan pää on) ja leikkaat terävillä saksilla niskat poikki/pään irti. Mä en ainakaan ole saanut tällätavalla mitään massiivista sotkua aikaiseksi. (huom. kalan on oltava niin suuri ettei se mahdu läpi pesualtaan viemäripurken ritilästä, ettei käy vahinkoa.)
Kalan lopettaminen ei ole koskaan kivaa, mutta se on mielestäni suotavaa silloin kun kala ei selkeästi enää voi parantua vammmastaan/sairaudestaan. Näkemättä ko. kalaa on vaikea sanoa kuinka heikossa hapessa se on, mutta toivotaan että se pääsee nyt uuteen kotiin ja toipuu vielä.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Saksilla pää irti tai vasaralla etc murskaksi. Ei ole vaikeaa eikä vaikka sanomalehden päällä tehtynä järin sottaistakaan kun puhutaan pienistä kaloista. Silleen noita on tullut etupäässä lopeteltua, tosin myös kiehauttaen silloin kun sitä satuttiin erinäisten lähteiden ja harrastajien toimesta suosittelemaan. Silloinkin kuolivat kyllä nopsaan, joskin ensiksimainitut keinot ovat kuitenkin varmempia näin jälkikäteen ajatellen.
Jos minulta kysytään, niin about kaikki marsua tai kania pienemmät eläimet kalat mukaanlukien ovat sellaisia joiden lopettaminen sujuu ja/tai on järkevintä toteuttaa niskan katkaisulla, pään murskauksella tai tietyissä tapauksissa kaasulla. Jos itseltä ei onnistu, niin perheestä tai tuttavista todennäköisesti löytyy joku joka kyllä kykenee.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Mulla sisko olisi valmis tuon tekemään, ja on jo ehdotellutkin, mutta menee nyt pulaajalle, joka osaa paremmin hoitaa, jos se vaikkapa selviäisikin.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Miss_Molton kirjoitti:Joku senttinen kalanpoikanen meneekin keittäessä, mutta useampi senttinen ei välittömästi keity kuoliaaksi.

Jotkut suosivat niskan katkaisua saksilla, mutta itse pidän stä sangen sottaisena puuhana. Aikoinaan lopetin liki parikymmentä platyä riehuneen kalatuberkuloosin takia seuraavasti: kaikki oli haavittu pienempään kippoon lattialle. Lattialla oli sanomalehden sivu/aukeama, siinä vielä talouspaperin pala. Kala paperille niin, että se on helppo paikallistaa myös sivun ollessa kiinni. Sivu päälle ja vasaralla napakka isku kalan pään kohdalle. Pari kertaa olen vilkaissut tuloksen, ja niin pienessä kalassa menee taatusti muutakin kuin vain pää.
Olisi tainneet naapurit pitää hulluna jos olisivat nähneet sinun istuvan lattialla, napsimassa kaloja saavista eteesi ja vasara päälle. :mrgreen:
Sitten välillä kurkistus: "Joo, on pää murskana" uusi siihen päälle ja isku, jne. :mrgreen:

Päälle vielä hullua monologista muminaa niin AVOT, olisi ollut valkotakkiset oven takana ihan varmasti. :mrgreen:
Riippuu tosin millaisella alueella asut ja millaiset naapurit omaat. :roll:
Mutta jossain rivitalossa kyylämummot paapuurin ja tyyrpuurin puolella, siinä olisi saanut olla selittämistä jos mummoilla olisi ollut vakoilulaitteet kunnossa. :P
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
KaOl
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KaOl »

MA7xGE kirjoitti:
Miss_Molton kirjoitti:Joku senttinen kalanpoikanen meneekin keittäessä, mutta useampi senttinen ei välittömästi keity kuoliaaksi.

Olisi tainneet naapurit pitää hulluna jos olisivat nähneet sinun istuvan lattialla, napsimassa kaloja saavista eteesi ja vasara päälle. :mrgreen:
Sitten välillä kurkistus: "Joo, on pää murskana" uusi siihen päälle ja isku, jne. :mrgreen:

Päälle vielä hullua monologista muminaa niin AVOT, olisi ollut valkotakkiset oven takana ihan varmasti. :mrgreen:
Riippuu tosin millaisella alueella asut ja millaiset naapurit omaat. :roll:
Mutta jossain rivitalossa kyylämummot paapuurin ja tyyrpuurin puolella, siinä olisi saanut olla selittämistä jos mummoilla olisi ollut vakoilulaitteet kunnossa. :P
Siinä se olisikin ollut mahdollisuus siihen, että mummot olisivat soittaneet poliiseille tai eläinsuojeluviranomaisille, että "Tuolla naapurissa tapetaan kaloja hakkaamalla niitä vasaralla päähän!" :roll: :twisted: :mrgreen:
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Tänään aamulla se taisto löytyi kuolleena poikshäkistään :'( Muutamana parina päivänä ei ollut syönyt paljoa ollenkaan. Samalla kun korjasin sen pois, niin huomasin että sen kidukset olivat mustat, ja mannaryyni mikä siltä sitten löytyikin oli paisunut kalan silmän kokoiseksi.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Pitäisikö huolestua, kun tossa äsken katselin kun ukkopartamonni ja albiinopartamonni tappelivat hetken? No ei sitä kunnon tappeluksi voi sanoa, kunhan painivat. Mietin että se voisi johtua siitä ettei mulla ole tuolla kunnollisia luolia tai mitään reviireiksi. Plekoputkia olen kylä metsästellyt, mutta ei ole nyt osunut silmään.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

päivänvarjo kirjoitti:Pitäisikö huolestua, kun tossa äsken katselin kun ukkopartamonni ja albiinopartamonni tappelivat hetken? No ei sitä kunnon tappeluksi voi sanoa, kunhan painivat. Mietin että se voisi johtua siitä ettei mulla ole tuolla kunnollisia luolia tai mitään reviireiksi. Plekoputkia olen kylä metsästellyt, mutta ei ole nyt osunut silmään.
Välien selvittelyä. Voi tulla osumia, voi olla että ei.

Plekoputkia löytyy vaikka kuinka paljon ainakin Akvaariokeskuksesta, Akvaariolinnassakin niitä varmasti on. Kurjessa voi olla vaan punasavista salaojaputkea, joka on sitten taas susirumaa ja liian iso halkaisija partikselle.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member

Juu sieltä olenkin niitä käynyt kysymässä, mutta sanoivat että noita keraamisia ei ole, kuin niitä isoja. Pitää jokupäivä käydä akvaariokeskuksessa, mutta matka on vain vähän kankala, kun ei sinne ruoholahteen muuten ole yhtääm mitää asiaa. Akvaariolinnassakin aion jokupäivä käydä, kun olen kuullut että on suomen suurin, ja muutenkin kiinnostaisi nähdä että mimmoinen paikka on :)
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

No mulle ainakin riittää Ruoholahdessa pelkkä Keskus, ei muuta tarvita (eikä siellä muuta juuri olekaan). Verkkokauppa toki semilähellä, tosin se ei mua niin kiinnosta. :)

Akvaariolinna on sitten vaan loppuviikosta auki, to-la, eli ei kannata muina päivinä sinne mennä.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”