Akvaariot ja sähkölasku

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vilkku89
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaariot ja sähkölasku

Viesti Kirjoittaja Vilkku89 »

Itte laskeskelin kun tämä keskustelu alkoi että 900l allas vesineen ja sähköineen maksaa kuukaudessa jotai 65e. Vettä vaihdan n.30%/viikko ja valaisimena on vaiheittain 750w monimetalli/ 160w loisteputki ja ledit... :D
Do what u can, with what u have, where u are.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja urppis »

Jos lähetään laskemaan veden kulutusta, lämpimän veden lämmityskustannuksia, vedenparannusaineita, lannoitteita ja akvaariotekniikkaa itsessään, saattaa tuo akvaario jo tuntua kukkarolle. toki isompi allas enempi.
Mulla menee varmaan useampi satanen kuukaudessa akvaarioon/akvaarioihin. Kun nyt ajattelee, että oon niitä melkein kuukausittain lisäillyt... Kaloja, kasveja, somisteita, sukarapuja, ruokia, aineita, loisteputkia, suodattimia... lista on loputon ja alkaa aina alusta...
Tuohon mun edelliseen viestiin lisätäkseni: sähkönkulutus mittari oli tammikuu-huhtikuu, eli kylmimmän ajan. Lämmitin kävi varmasti usein päällä...
1000 litraa vesivahinkoa
Vilkku89
Junior Member
Junior Member

:D totta totta :D jos oon rehellinen niin viimeset 4kk menny se 500-600e per kuukaus... Ekanakin remontoin takkahuoneen altaan ympärille omaa mieltä miellyttäväksi :D hiilidioksidi järjestelmä 6kg pullolla, eheim 2080 suodatin, lasit valutussuodattimeen, kaloja, lääkkeet, kasveja,... JAAAA VAIKKA MITÄ! Harrastus kuin harrastus/lemmikki kuin lemmikki niin rahaa menee. On kissa(lääkärikulut viime kuussa n.900e), koira ja allas kaikki maksaa.

Ja ymmärrän hyvin taloudellisen tilanteen opiskelijan näkökulmasta, mutta itte mielummin luovuin jostain turhasta kun oli nuo 180l ja 65l altaat opiskeluaikoina [;)] MUT kukin tekee kuten tekee, eipä oo ainakaa itteeni harmittanu jälkikäteenkään! :) Enemmin on harmittanut ne ryyppyreissut opintoaikoina kuin tuo allas! :roll:
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Kymmenen vuoden sisään on kaikkiin pirtteihin asennettu sähkölaitosten toimesta kaukoluettavat mittarit. Kiva kun saa laskun realiajassa käytön mukaan, kunnes ottavat käyttöön realiaikaisen markkinahinnoittelun. Kesällä sähkö ei maksa mitään, mutta joulukuussa alkaakin olla 50snt/kWh ja tammikuussa vähän enemmän.

Ainiin, meidän öljylämmitteisen talon sähkölasku oli talvella 200€/kk ainakin alkuvuodesta, uudempaa laskua odotellessa...
Tavi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tavi »

Thompson kirjoitti:Kymmenen vuoden sisään on kaikkiin pirtteihin asennettu sähkölaitosten toimesta kaukoluettavat mittarit. Kiva kun saa laskun realiajassa käytön mukaan, kunnes ottavat käyttöön realiaikaisen markkinahinnoittelun. Kesällä sähkö ei maksa mitään, mutta joulukuussa alkaakin olla 50snt/kWh ja tammikuussa vähän enemmän.

Ainiin, meidän öljylämmitteisen talon sähkölasku oli talvella 200€/kk ainakin alkuvuodesta, uudempaa laskua odotellessa...
Se on sitten kesällä säästettävä että talvella saa sähkölaskut maksettua. Toi 200€/kk sähkölasku on aikasta kovan tuntuinen jos talo vielä lämpiää öljyllä.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Vilkku89 kirjoitti:Niin noh mutta ton heitin ihan opiskelija kannalta...! Koko oman opiskelu ajan oli allas ja ei näytellyt isoa osaa( ja ei ollut isi-pappa maksamassa kuluja, vaikka olenkin sitä ns. kermaperse ikäluokkaa niin kyllä on siihen opittu alunpitäen että omat kulut maksetaan!). jättää tuon 2 olutta ottamatta ni siinä oli akvaarion kk hinta! :D
Miekin olen aina kaks päivää kuusta juomatta olutta. Sen rahan säästän akvaarioiden sähkölaskuun, wirn.
Apistogramma_Viejita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Apistogramma_Viejita »

Joo en usko, että mua missään vaiheessa rupea harmittamaan tää akvaarioiden pito. Nyt kävikin sellainen käänne, että uuteen asuntoon onkin tulossa 530-litrainen akvaario(ihanaa!) ja vanha 240-litrainen, 180-litraisen pistän pois. Taitaa ton kokoset jo viedä aika paljon sähköä, mutta niinkuin aikasemmin jo todettu, harrastukset maksaa, ei sille mahda mitään :D
Vilkku89
Junior Member
Junior Member

BUAHAH! no sekii tietty tapa! :D
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Thompson kirjoitti:Kymmenen vuoden sisään on kaikkiin pirtteihin asennettu sähkölaitosten toimesta kaukoluettavat mittarit. Kiva kun saa laskun realiajassa käytön mukaan, kunnes ottavat käyttöön realiaikaisen markkinahinnoittelun. Kesällä sähkö ei maksa mitään, mutta joulukuussa alkaakin olla 50snt/kWh ja tammikuussa vähän enemmän.

kaukoluettava mittari raksuttanut joulukuun puolivälistä asti... Reaali aikainen lasku tulee, mutta netistä ei näe reaaliaikaista kulutusta. Näkyy parin-kolmen päivän viiveellä. Sähkönhinta on meillä käsittääkseni ympäri vuoden sama, mutta kesällä kulutus on niin olematonta, että laskussa ei käytännössä ole mitään maksettavaa.
Meillä sähkölämmitteinen talo ja maalis-huhti kuun lasku tuon 200 euroa. Lämmitys poissa päältä. Ilmalämpöpumppu hoitanut lämmityksen helmikuun 28 asti. Joulu-tammikuun pakkasilla oli säkölasku aika huima! Tuo 200 egee oli aika taskurahaa!
Sanoisin, että opiskelijaboksissa asuva ts. kerrostalossa asuva ei köyhdy akvaarion sähkönkulutuksesta juurikaan. Siinä kun ei trvi miettiä lämminveden lämmitystä ja muita sähkölaskun murheita. vuokra asumisessa nuo laskut on kuitenkin ihan kohtuulliset verrattuna omakoti asujan laskuihin. Ja nyt en vähättele opiskelijan rahojen käyttöä. Itsekin oon joskus opiskellut ja muistan miten pennii piti venyttää ihan sika paljon. Siinä oikeesti joutui miettiin, ostanko pussin makarooneja vai hemmottelenko itteeni suklaapatukalla... Mutta jos sähkö maksaa tuon 50 senttii kilowatti tunnilta ja sähköö menee 1,5kwh/vrk, tulee kuukauteen 45kwh lisää, eli 22.50 e... Okei se on monelle opiskelijalle 4:s osa tuloista, mutta yks baarireissukin on kalliimpi...
eli...
1000 litraa vesivahinkoa
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Paljonko 160 wattinen lamppu kuluttaa vaikka kuukaudessa? Ei jotenkin oikein nyt sytytä...
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Jos se lamppu on päällä 10 tuntia päivässä, on kulutus

160W x 10 h = 1600W/h eli 1,6 kWh/päivä
1,6 kWh x 30 pvää = 48 kWh /kuukausi

Esimerkkinä Fortum Keston taksan mukaan (7,05 c /kWh) tuon lampun polttamisen sähkökustannus on siis

48 kWh x 7,05 c/kWh = € 3,38 / kk
-Gone fishing-
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Kiitos paljon! Ehkä luovun kuukaudessa yhdestä suklaalevystäni ja hankin uuden lampun :)
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Ilo on puoliksi minun kokonaisellani.
-Gone fishing-
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Eiköhän tuohon sähkön hintaan kuulu kiinteästi myös siirtomaksu?
Täällä porin suunnalla on sähkön kokonaishinta noin 10,58s /kWh

160W loisteputkivalaisin tai monimetalli vanhoilla kuristimilla => ottaa sähkötehoa verkosta noin 180W

Lamppu päällä vaikka 14h/vrk päivä niin summa on jotain 8 Euroa kuukaudessa.

Sähkömaksut porissa:
Energiamaksu 7,20 snt / kWh
Siirtomaksu 3,38 snt /kWh
Yhteensä 10,58 snt
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Micke kirjoitti:Eiköhän tuohon sähkön hintaan kuulu kiinteästi myös siirtomaksu?
Kuuluu, nimenomaan, kiinteästi.
Fortumin ilmoituksen mukaan sähkönsiirto ja perusmaksu ovat kiinteät (noususulakeperusteiset). Eli sähkösopimukseen nuo sisältyvät joka tapauksessa?
Tällöin itse lampun kulutuksen kustannus on puhtaasti kilowattituntiperustainen?

Edit
Hups, siirtona tulee 2,79 c/kWh lisää.
Siis 7,05 + 2,79 = 9,84 c/kWh.

Kustannus 160 W lampulle 10 h/päivä korjattuna siis € 4,72 /kk

Mitä tästä opimme?
Emme mitään.
Tai ehkä: lue sähkösopimuksesi.
-Gone fishing-
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mä olen laskenut vain karkeasti kulutukset, vaikka meillä tuo laskurikin raksuttelee. Ihan vain todetakseni, että kun olin vuoden itsekseni koiran ja kodin kanssa, sähkölaskut pienenivät kahdesta syystä: tietokone (ihan oikea, pöytämallinen) ei ollut varmaan puoliakaan niin paljon päällä eikä uunia eikä liettäkään tullut joka päivä käytettyä. Uskallan laskemattakin väittää, että meidän mökissä olohuoneen sähkön suursyömäri on tietokone eikä mun kaksi alle 150-litraista pyttyä :D
minna78
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja minna78 »

Mulla on akvojen ( 4 kpl) lisäks 4 liskoterraa, joissa lämpömatto ja valot päällä 12h,kilppari terrassa lämpölamppu ja valot myös 12h sekä tuhatjalkasten terrassa valo 12h ja meidän sähkölasku ilman siirtomaksua kk on 30e. Lisäks läppäri ja pöytäkone huutaa päällä päivät pitkät, telkkaa katellaan,pesen astioita ja pyykkiä,imuroin jne.. eli ei se paljon kk kohti ole.
Seura-akvaariot: 50l mutteri, 60l Tetra, 130l Rena Calypso, 200l merkitön

muu eläinkatras:http://www.petsie.fi/pet.php?petid=158674
ramdac
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Mulla on sähkölasku 65 euroa kuukaudessa ja kaukolämpö. Yksi akvaario, 2 telkkaria, ilmalämpöpumpulla varustettu kuivausrumpu, ppk ja apk. Puolet talon valoista on ledeillä. Tiskaan siivoan joskus ja paistan pizzoja. Kesällä tulee grillattua nestekaasulla aika paljon, vähentää sähkölaskua ehkä.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Meillä ei sähkölasku sisälly vuokraan, mutta vesi kylläkin sisältyy. :mrgreen: 8-)
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Okeyy täällähän näitä keskusteluja jo olikin. Sori uuden alotus. Voipi vaikka poistaa mun alottaman... Täytynee laittaa sähkönkulutusmittari toimintaan ja lukea sen ohjeet ensin. En tajua noista wateista meinaa mitään :o Joo.. Ei uskois et oon aikuinen ihminen ja maksan sähkölaskuni itse .. Tyhmä mikä tyhmä. Vaan kun sähkölaskuun tulee puoles vuodes yli puolet lisää niin alkaa miettiä mikä on suurin kuluttaja.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
joedoe
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Valaistus kuluttaa ehkäpä eniten.
Olis helpompaa sanoa jos tietäis mitä tekniikkaa sulla on altaissa.
Jokaisessa sähköisessä hilavitkuttimessa pitäis olla ilmoitettu wattimäärät.

Itselläni on yhdessä altaassa monimetallit 2 x 70w+2 x 24w
300w lämppäri nämä suunnilleen 10h posottaa. = 490w/vrk
sitten siihen lisäksi suodattimet (2 x ulkosuodatin + sisäsuodatin) n.60w/h x 24= 1440w/vrk
eli 1930w/vrk eli 1,9kw (kilowattia)kilowattimaksaa (Helsingin Energia) 6,36c/kwh + siirtomaksu 3,63c/kwh
=9,99c/kwh

1930w(vrk) jaettuna 24h = 80w jaettuna 1000(kilowatti) = 0,08 x 9,99 = 0,80é/vrk x 30pv = 24é/kk

Oliko mahdollisimman monimutkaisesti selitetty :)
VASTUU ON LUKIJALLA :mrgreen: (toivottavasti ei ollut kauheesti asia virheitä)
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
joedoe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja joedoe »

tässä vielä taulukko millä voi laskea
http://maspe.aqua-web.org/akva_laskin/akva_sahko.html

Tarkistin tuon oman laskun tällä kaavalla ja sain ihan eri tuloksen :mrgreen:
eli en osaa laskea ku kissan ovesta ulos ja housut alas :mrgreen:
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Hmmm... Täytyy tutustua siis tuohon linkkiin myös :-)

Mulla siis on nyt sähkölaskun noustessa pyörinyt 708 litrases suodattimina sisäsuodattimet Eheim 2252 ja 2048 ja kaks ulkosuodatinta Eheim proffa kakkosta. Valasimina kaks kaksputkista 2x58w t8 lamppua. Suodattimet pyörii tietty koko ajan mutta nuo valaisimet n11h/vrk.

Nanossa pillisuodatin ilmapumpulla.. Hmm.. Olisko aquel jotain ja tetran t5 pikkuputki valaisinkannessa sen n11h/vrk.

Tällä hetkellä uudes malawilas 36w sininen putki päällä pari tuntia päivässä, Eheim compact kiertovesipumppu 2000 Puolteholla ja Fluval4 (1000l/h)
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Mulla on vanha sähkölämmitteinen rintamamiestalo, joten olen lopettanut sähkölaskujen suremisen jo ajat sitten :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Vesihiisi kirjoitti:Mulla on vanha sähkölämmitteinen rintamamiestalo, joten olen lopettanut sähkölaskujen suremisen jo ajat sitten :-)
Huh.. :/ Eiköhän tää puuronsyönti pidä ihan hyväs kunnos joo ku menee sähkälaskuihin kaikki ruokarahat ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”