Miten estää vieraita koputtelemasta akvaariota?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Miten estää vieraita koputtelemasta akvaariota?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Dixie kirjoitti:En tiedä millaisia vieraita teillä käy, mutta mun vieraat kyllä kunnioittavat minua sekä allastani :p.
Vähän samaa tässä ajattelin. Että aika ihme porukkaa on ihmisillä tuttavapiireissään, jos eivät selkeästi sanottuja ohjeita todellakaan kuuntele. Kyllä ne vilkkaammatkin lapset osaa perussääntöjä noudattaa, kun ne niille kertoo ja asiaa jotenkin valvoo. Siinä on useampikin 2-8-vuotias istunut meillä akvaarion ääressä hipihiljaa liikkumatta odottamassa, että piikkisilmät tulee syömään :). No, toisaalta, aikuiset känniääliöt nyt on erikseen - paljon pahempia kuin lapset. Mutta enpä minä semmosia kotonani jaksa muutenkaan kattella.
Pappis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Pappis »

Jos ei vieraat usko kieltoja, meilllä ei sellaiset vieraat enää käy! [}:)]
SaRuFa
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja SaRuFa »

kerttu kirjoitti:No, toisaalta, aikuiset känniääliöt nyt on erikseen - paljon pahempia kuin lapset. Mutta enpä minä semmosia kotonani jaksa muutenkaan kattella.
Ei meilläkään niitä yleensä käy, parit kosteat juhlat aikana ennen poikaa pidetty kun tytär ollut sukuloimassa..
Mutta ainoastaan se yksi henkilö on päissään ollut vaaraksi altaille...
Hoidokkeja: Mies, 2/3 lapsista kotona, 2 kissaa, 180l, 660l. Paludaario kehitteillä.
Akvanisti jo yli 20v ajan.
Raasu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Mulla ei oikeastaan ole koskaan ollut sitä ongelmaa, että vieraat koputtelisi laseja. Ainoastaan ukki teki sitä kerran, kun halusi nähdä lähteekö sammakot liikkeelle. En ehtinyt kieltää enkä sitten kehdannut sanoa mitään, kun koputtelu oli jo tapahtunut.
Etenkin miespuolisille kavereille olen sanonut, että edes kännissä ei akvaa koputella eikä sinne mitään kipata. Hyvin on uskoneet, kun annan luvan antaa sampeille muutaman raksun, että lähtevät liikkeelle. Joillekin kun on niin tärkeää nähdä, että ne oikeasti elää :roll:

Ainoastaan koirien kanssa on ollut ongelmaa, että saa ne olemaan hyppimättä :mrgreen: Sammakko kun on niiden mielestä niin älyttömän jännittävä juttu. Uusi pentu, kun kotiutuu asuntoon, niin täytyy tehdä heti selväksi, että sammakoita katsotaan vain sohvan käsinojan kautta, ei suinkaan seisota akvaa vasten :D
470 litranen kalasoppa
lehtikalasoppa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lehtikalasoppa »

Joo no mun 12v serkku haluaa AINA kun käy meillä, niin istua akvaarion edessä, no sehän ei VIELÄ mun lehtiksiäni haittaa, mutta kun poika kääntä selkänsä akvaariolle ja vähän väliä nousee ylös on 3 sekuntia siellä ja taas istumaan ja taas ehkä 1 minuutin istuu jne ja aina kun poika nousee niin takamus osuu lasiin ja lehtikset menee ihan paniikkiin, ja olen monta kertaa sanonut, että "Huomaatko sä kuinka noi kalat pelästyy? Jos sä haluut koko ajan nousta niin, sitten istut muualla!" olen myös sanonut siitä kun poika sanoo, että haluaa välttämättä pelata aina pienempien serkkujen kanssa siinä akvaarion edessä, ja kerran kun olin parvekkeella kastelemassa kukat ja sanoin pojille, että katsovat telkkaria sillä välin, ja, että mulla menee noin 2 minuuttia ja laitoin vielä batmanin pyörii, no kun tuun sisälle niin just sillon pallo osu akvaarion lasiin! Sanoin, että "pelatkaapa pojat vielä kerrankin siinä akvaarion edessä, niin mennään teille porukalla pelaamaan! Ja arvatkaas mitä? Kun tohon lasiin tulee naarmu niin akvaario voi hajota ja toi akvaario kaikki kalat, kasvit jne menee piloille niin tulee kaikille kotiin 1000 euron lasku! Ja te ette saa rahaa 10 vuoteen kun kaikki rahat menee teijän peleihin! Katotteko mielummin sitä batmania vai haluatteko pelata?" "joo tottakai katotaan batmania!" oli niitten vastaus :mrgreen: Joskus täytyy sanoo :mrgreen:
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

thank kirjoitti:Kyllä minä olen usein vieraille kun ne on ihmetelleet, että mitä sä nyt huolehdit, sanonut, että kyllä se kirpaisee jos tuokin 100 euroa maksanut kalaparvi tuosta kippaisi johonkin. Auttaa vieraita vähän arvostamaan enemmän noita elukoita kun kertoo niille, ettei nyt ihan pienissä summissa kuitenkaan liikuta.
Tai sitten kun sen yksittäisen kalan hinta tai kaikkien kalojen keskiarvollinen hinta on sen 100e / kpl.

Itselläni ei koskaan ole kukaan koputtanut altaan laseihin tai vähätellyt akvaarioharrastusta. Päin vastoin. Kysymyksiä ja ihmettelyä vaan satelee niin paljon etten kerkee edes välillä vastaamaan :D
avene
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja avene »

Kalakaverit kirjoitti:Itselläni ei koskaan ole kukaan koputtanut altaan laseihin tai vähätellyt akvaarioharrastusta. Päin vastoin. Kysymyksiä ja ihmettelyä vaan satelee niin paljon etten kerkee edes välillä vastaamaan :D
Sama homma täälläkin, mutta kaikenvaralta ilmoitan vieraille jo etukäteen, että lasiin ei ole koputtelemista ja sitä, että kalojen läheisyydessä ei riehuta tai ryntäillä. Kerrasta on mennyt aina läpi ja kaikki aina innolla kyselemässä kaikennäköistä liittyen kaloihin.
Kyllä riskinotto aina kannattaa.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

No mietin tuota asiaa niin mun kaverit ei juurikaan oo kiinostuneita mun akvaharrastuksesta, ehkä ennemmin mun perheeni on kiinostuneempi akvastani. :mrgreen: No ehkä mun kaverit joskus sitten kiinostuu tai sitten ne esittää että niitä ei kiinosta :D
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Kalaa kalaa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Meillä ei niinkään ole tuosta koputtelusta tarvinnut sanoa, mutta sen sijaan pesemättömien sormien änkemisen veteen olen kieltänyt.
Ja ruokkimisen muulloin kuin kalojen ruokinta aikana, silloin saa kyllä lapsivieraatkin auttaa , niin että annan kalanruokaa käteen sen verran mitä akvaarioon saa heittää.

Oskarit vaan on monista kivoja niiden tullessa ahneina sormia näppimään, vaikkei mitään evästä olisi tarjollakaan.

Eipä tarvi iso ruokinta-aukko lasissa olla kun siitä sormien ujuttaminen jo lapsia kiinnostaa. :roll:
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Hmmmm...kyllä meillä kanssa kaikki vieraat on ne sitten aikuisia tai lapsia kunnioittaa niin kissoja,koiria,pupuja,papukaijaa ja akvaarioita...
Yksikään ei ole koskaan koputellut tahi muutenkaan häiriköinyt fisujen/muidenkaan elävien ja tuntevien elämää.. :D

Ja jos olisi niin ulos olisi lentänyt niska-perse otteella ja ryminällä...
Mun periaate on se että ELÄ JA ANNA TOISTEN ELÄÄ...

Enhän mäkään pidä siitä että mun päätä tullan koputtelemaan tjtn...8O

Jopa anoppi joka ei ole mitenkään eläinihmisiä ymmärtää ja kunnioittaa myös eläinten kotirauhaa.. [;)]
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
neon8
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja neon8 »

Olenko mie vain jotenkin sitten outo vai onko muut vaan niin ylikilttejä ihmisiä sitten..

Mut täällä ainakin, on sitten kukatahansa ni pihalle lähtee ellei sanomisesta mene perille miten eläinten kanssa ollaan.. Kyllä luulisi ainakin että seuraavalla vierailulla osaa sitten käyttäytyä ja jos ottaa niin nokkiinsa ettei voi enää edes käydä ni omapa on häpeensä...

Samapa se onko se 10centtiä maksava rapu vaiko miljoonan ravuri kaikki ne on lemmikkejä (on se ravurikin tavallaan) ja kaikkia niitä pitää kohdella niin hyvin kuin vain mahdollista..
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Meillä käy ilmeisesti kylässä vain fiksuja ihmisiä: ongelmia koputtelevista tai sormia altaisiin tunkevista vieraista ei ole koskaan ollut. Saapa kyllä nähdä, kun tässä vanhennutaan ja tuttavapiirissä alkaa olla lapsia.

Iso akvaario on tosin sikäli turvassa, ettei sen suojelemiseksi tarvitse edes valehdella: viherniilinhauki Lousku rakastaa sormia - ruokalajina. Ja se puree lujaa. Myös pantterikiipijäkalat purevat, ja niilläkin on kokoa sen verran, että se tuntuu. Lätäkköön verrattuna kukaan ei yleensä edes huomaa kolmea pienempää allasta, joten ongelma taitaa olla ratkaistu. [;)]
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

7330 kirjoitti:Meillä käy ilmeisesti kylässä vain fiksuja ihmisiä: ongelmia koputtelevista tai sormia altaisiin tunkevista vieraista ei ole koskaan ollut. Saapa kyllä nähdä, kun tässä vanhennutaan ja tuttavapiirissä alkaa olla lapsia.

Iso akvaario on tosin sikäli turvassa, ettei sen suojelemiseksi tarvitse edes valehdella: viherniilinhauki Lousku rakastaa sormia - ruokalajina. Ja se puree lujaa. Myös pantterikiipijäkalat purevat, ja niilläkin on kokoa sen verran, että se tuntuu. Lätäkköön verrattuna kukaan ei yleensä edes huomaa kolmea pienempää allasta, joten ongelma taitaa olla ratkaistu. [;)]
:mrgreen: Hehehehhe :mrgreen:

Itselläni tänään biologien kokous ja sormet ja koputtelu oli itsestään selvää, että poissuljettu. Mutta ymmärrän myös tilanteen, että vieraina on ei-biologi ja heidän lapsiaan, jotka inostuvat liikaa fisuista:). Itsekin innostun koputtelemaan samalla kun "keskustelen" albiinopartisteni kanssa. Joskus pelästyvät, mutta useimmiten kun näkevät silhuettini, tulevat etulasiin töllistelemään ja kerjäämään ruokaa:). Rakastavat tuijottelua, kun näkevät ihmisiä:). Naaraat tuntuvat olevan sosiaalisempia ja yrittävät vedota siihen, että kun tuijottelee, saa hetimiten kesäkurpitsaa:). :mrgreen:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
jejoka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Yleensä, jos joku on yrittänyt koputella olen nykyään uhannut leikata koputtelijalta sormet irti ja tekeväni niistä kalanruokaa. Eipä ole yrittäneet sen jälkeen, mutta ilmeet on todella huvittuneita kuullessaan uhkausen :mrgreen:

Varmaan ainoa joka ei ole vielä ymmärtänyt asiaa on tuo 6kk vanha kultsu pentu. Tykkää "keskustella" haarniskamonnien ja lehtikalojen kanssa. Kulkee niiden perässä ja nuolee etulasia. Ei nykyään kiinnosta pestä laseja kuin vasta siinä vaiheessa kun ei meinaa enää sisälle nähdä. Tuppaa tuo lasi niin nopeasti aina likaantumaan. Onneksi tuo vähän reilu vuoden vanha taapero ei ota enää niin paljoa akvaariosta tukea kuin alussa. Paras leikki oli katsoa ensin kummassa päässä kalat on, kiivetä sieltä ylös ja taputtaa kalat toiseen päähän. Tämän jälkeen alas, konttaus toiseen päähän ja taas sama juttu. Ilkeä äiti tuli kuitenkin aina kun huomasin keskeyttämään tämän niin ihanan ja hauskan leikin. Ilme kuvasi kyllä aina lapsen mielipidettä; ihan hölmö äiti :roll:
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

jejoka kirjoitti:Yleensä, jos joku on yrittänyt koputella olen nykyään uhannut leikata koputtelijalta sormet irti ja tekeväni niistä kalanruokaa. Eipä ole yrittäneet sen jälkeen, mutta ilmeet on todella huvittuneita kuullessaan uhkausen :mrgreen:

Varmaan ainoa joka ei ole vielä ymmärtänyt asiaa on tuo 6kk vanha kultsu pentu. Tykkää "keskustella" haarniskamonnien ja lehtikalojen kanssa. Kulkee niiden perässä ja nuolee etulasia. Ei nykyään kiinnosta pestä laseja kuin vasta siinä vaiheessa kun ei meinaa enää sisälle nähdä. Tuppaa tuo lasi niin nopeasti aina likaantumaan. Onneksi tuo vähän reilu vuoden vanha taapero ei ota enää niin paljoa akvaariosta tukea kuin alussa. Paras leikki oli katsoa ensin kummassa päässä kalat on, kiivetä sieltä ylös ja taputtaa kalat toiseen päähän. Tämän jälkeen alas, konttaus toiseen päähän ja taas sama juttu. Ilkeä äiti tuli kuitenkin aina kun huomasin keskeyttämään tämän niin ihanan ja hauskan leikin. Ilme kuvasi kyllä aina lapsen mielipidettä; ihan hölmö äiti :roll:
Ehkä kalat tunnistavat jo lapsen ja innostuvat vain:). Ymmärrän kalojen pelon, mutta toisaalta "keskustelijankin". Omat fisuni ovat linssiluteita, mutta joskus pelästyvät kun "keskusteluni" ei ole samalla aaltopituudella:). Tietävät kuitenkin, että kun etulasiin tulee, ruokaa ehkä saa ja "keskusteluseuraa". :mrgreen:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Meillä on n. 400 litrainen akvaario, kaksi terraarioa (toisessa viljakäärme ja toisessa -pojan huoneessa- kaksi jättiläistuhatjalkaista) sekä kaksi saksanpaimenkoiraa. Pojan, 8,5 v., kaverit kulkevat meille, kuin kotiinsa -montakertaa päivässä kuljetaan ovesta ees taas. Mutta aina on terrat ja allas saaneet olla rauhassa, samoin kuin koirat. Olenpa pojan joskus kuullut huutavankin jollekin kaverilleen, kun on koputellut pojan terraa tms. :mrgreen:

Eniten minua rassaa miehen eräs kaveri. Meillä koirat on melkoisia "höyrypäitä", etenkin silloin, kun tulee vieraita. Kun koirat sitten asettuvat aloilleen makaamaan, pitää tämän ko. vieraan alkaa "lässyttää" (on viimeisen päälle eläinrakas tyyppi) etenkin tuolle nuoremmalle koiralle sillä seurauksella, että koirahan hyppää välittömästi pystyy ja aloittaa höyryämisen. Ja niiiiiin monta kertaa kun olen sanonut, että voitko antaa niiden olla, kun ne nyt on rauhassa.

Aikoinaan tämä ko. henkilö (lapseton, poikamies) pelotteli meidän poikaa. Kun ipana oli nuorempi ja kiukutteli jostain, uhkasi hän ottaa korvasta kiinni. :o Siitäkin sanottiin monta kertaa nätisti. Poika nimittäin alkoi ihan pelätä tätä ihmistä. 8O Sitten mulla meni hermot ja käskin miestä pistää vieraansa ruotuun. Mies sanoi vähän painokkaammin ja pelottelu loppui siihen.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
arish3000
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: 850l,460l,2koiraa ja kissa

Viesti Kirjoittaja arish3000 »

Meille käy yleensä läheiset ystävät ja tuttavat eikä ketään ole sillein koputellut akvaariota yleensä on koskenut tai silittänyt. Mikä minua ärsyttää ja välillä suututtaa eniten on silloin kun miehen siskon lapset tulevät käymään niin ne yleensä riehuvat tosi paljon ja lyö suoraan laseihin ja kalat sähtyy!!! Välillä heitti leluja päin lasiin tai suoraan altaaseen kun eivät meihin tottele. En keksi mitään muuta mitkä vois välttää niitten huomiota jos eivät lyö akvaariota lasiin niin sitten jahtaa koiraa tai kissaa [:I] Yks kiekko kuoli sydän kohtaukseen varmaan sen takia kun säikähti ja kahden tunnun jlk kala löytyi kannon takana kuoleena vaikka söi just aamulla ja ui koko aamun. Tykkään lapsista ja rakastan lapsia,mutta miehen siskon lapset ovat poikeuselliset tapaukset :D Onneksi nykyään käyvät harvemmin kun meillä on paljon hommia eikä ketään päivisin tai viikon loppuisin kotona niin eläimet ei tarvitse joudu kiusattavaksi!
Eväkäs
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Eväkäs »

Meillä voi olohuoneen akvaarion etuseinää koputella mielensä mukaan. Tai lyödä pikkuautolla jos niikseen tulee.

Ei säiky kalat eikä ei tuu reikiä.

Akvaario on sohvan takana ja talossa pikkuakvaristeja... oli pakko soveltaa =)

Eli akvaarion etuseinä on suojattu 6mm iskunkestävällä pleksillä.

Vaikka vois kuvitella että näkyvyys akvaarioon olisi jotenkin nyt estynyt/huonontunut niin päinvastoin.
Joku valon taittumiseen perehtynyt osaa varmaankin kertoa miksi akvaarioon näkyy sisälle nyt paremmin eikä huonommin kuin aikasemmin.

Pleksi myös ottaa kiinni muutakin ääntä kuin koputtelua ja ilmeisesti osittain estää kaloja näkemästä ulospäin.
Reagoivat meinaan aivan eritavalla jos joku lähestyy akvaariota päädyistä.

Pleksiä ei nää käytännössä ollenkaan pitää erityisesti keskittyä katsomaan jotta sen huomaa. Esim osa vieraista on tajunnut pleksin olemassaolon vasta pitemmän ajan ihmettelyn jälkeen tai koputtaessaan akvaariota :mrgreen:

Suosittelen...
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Ei meillä kalat tunnu paljon häiriintyvän vaikka jotkut lasia naputtelevatkin ja liottavat sormiaan akvaariossa. Missä vaan on ihminen niin siellä on kalaparvi. Kalat tulevat sormenpäitäkin tutkimaan jos joku niitä vedessä liottaa. Joku sanoi kun akvaarioni on tilanjakajana niin pitäisi olla erityisen paljon suojia kaloille kun molemmat sivut on auki ilman taustaa. Tuntuu että tällaisessa tilanteessa kalat tottuvat että akvaarion luona häärää aina joku ja kesyyntyvät hyvin. Tulee mieleen elokuva Evan Taivaanlahja jossa kalat seuraavat Evan Baxteria.
Kuva
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ei mulla ole ollut koskaan ongelmia siinä, että mun kaverit tai sukulaiset olisivat koputelleen tai uittaneet sormiaan altaassa tms.. lähinnä istuvat katsomassa, kyselevät ja haluavat nähdä altaan isoimman asukkaan (eli Tikruparvi on yleensä se, jotka halutaan nähdä, koska on niin ihania "kumikaloja" :D Ja tikruthan nauttivat kun saavat välillä outoihinkin aikaan katkiksia tai kurkkua :))

Ainoastaan mutsille oon kerran sanonut, että ei saa koputtaa, kun innostu ku lapsi haarniskamonnista kysyen onks toi elävä ;) Siinä vaiheessa mua kyllä enemmän nauratti se reaktio ja haarniska ei oikeestaan ees reagoinu siihen mitenkään :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Keskustelussa on havaittavissa ajoittain melkoista lapsivihaa.
No, kyllä lapset ja akvaario mahtuvat saman katon alle. Myös vilkkaammat lapset ja lapsivieraat.
Meillä allas on avoin, joten tuota sormien liottamista on valitettavasti joutunut vierailta kieltämään.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

pisarat2 kirjoitti:Meillä allas on avoin, joten tuota sormien liottamista on valitettavasti joutunut vierailta kieltämään.
Itse en ole edes kieltänyt. En koe siitä olevan mitään haittaa kaloille tai ihmisille. Jos nyt joku haluaa sormensa kastella akvaariossa niin kastelkoot. En kyllä ymmärrä mitä järkeä siinä on.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
nuolimonni11
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

jos joku koputtelis mun akvaariota niin heittäisin heti ulos! :twisted:
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Eipä se hirveesti akvaarion elämää hetkauta, jos joku koputtaa. Lähinnä kalat tulee kattomaan, että kuka toi on. :) Ja mitä käsien liotteluun tulee, niin en usko, että ne minun käteni akvaariovedessä jo vuosein harrastuskokemuksen jälkeen on sen puhtaammat, kuin vieraan sormenpäät ensimmäisellä kertaa. :) Jos joku jotain radikaalia keksii, niin sitten mainitsen asiasta, mutta koputella saa, kun ei mulla ainakaan oo henkilökohtasta kokemusta, että olis kalat stressaantunu ja kuollu siitä. + mun kalat tykkää telkkarista, erityisesti kymppi uutisista. (johtuu siitä, että ainoa valonlähde huoneessa akvan valon sammuttamisen jälkeen ;) )
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
arish3000
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: 850l,460l,2koiraa ja kissa

Viesti Kirjoittaja arish3000 »

pisarat2 kirjoitti:Keskustelussa on havaittavissa ajoittain melkoista lapsivihaa.
No, kyllä lapset ja akvaario mahtuvat saman katon alle. Myös vilkkaammat lapset ja lapsivieraat.
Meillä allas on avoin, joten tuota sormien liottamista on valitettavasti joutunut vierailta kieltämään.
Meidän altaamme on kans avoin ja saa laittaa sormeä altaaseen,koska kalat ovat tottuneet syömään kädestä,mutta usko pois kalatkin tietää että onko kyseessä omistajansa vai vieraat! Vierailta ei kerjää ruokaa,mutta omistajilta kyllä! Lapset ovat erilaisia ei kaikki lapset käytäydy samalla tavalla tai riehuu samalla tavalla. Mun oman siskon lapsi ei ainakaan ikinä yrittänyt kiusata kaloja tai muita eläimiä ja osaa kunnioittaa myös niitä,koska sille on opetettu tapoja että mikä saa tehdä ja mikä ei saa. Miehen siskon lapset ovat hemmoteltuja ja saavat aina tehdä ihan mitä vaan,joten en viitti sanoa,että ei saa tehdä tätä ja ei saa tehdä tota,koska vanhempansa heti loukaantuu ja enkä halua pilaa vierailua kommentoimalla tai kieltää lasten touhua. Jos olisit mun tilalla uskoisin,että ymmärtäisit minut paremmin,jopa päiväkotia joutuu vaihtaa jo 4kertaa kun eivät osaa käytäytyä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”