Tummanruskeaa hiekkaa?
Valvoja: Moderaattorit
Tummanruskeaa hiekkaa?
Mistähän voisi ostaa monnisille sopivaa tummaa hiekkaa, ruskeaa tai ruskeanpunertavaa?
"Elämässä ei voi mennä hyvin, jos tarvitsee keräillä pisteitä tallomalla teinejä ja sen sellaisia."
Re: Tummanruskeaa hiekkaa?
MInäkin etsin monnisille sopivaa hiekkaa mutta tummankeltaista.
Mika Karjalainen
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... asorat.htm tai http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ateriaalit
Jotkut ovat ostaneet rautakaupasta Maxit-nimistä hiekkaa. Haulla löytynee siitä lisää tietoa. Se on kuulemma aika punertavaa, mutta myös vaatii pesemistä. Hiekkakuopaltakin voi haalia hiekkaa, mutta siinä onkin jo ihan oma urakkansa, kun pitää siivilöidä hiekka sepelistä ja sitten pestä. Voin kokemuksesta kertoa, että itse haetussa hiekassa on isompi operaatio kuin kaupasta ostetussa.
Jotkut ovat ostaneet rautakaupasta Maxit-nimistä hiekkaa. Haulla löytynee siitä lisää tietoa. Se on kuulemma aika punertavaa, mutta myös vaatii pesemistä. Hiekkakuopaltakin voi haalia hiekkaa, mutta siinä onkin jo ihan oma urakkansa, kun pitää siivilöidä hiekka sepelistä ja sitten pestä. Voin kokemuksesta kertoa, että itse haetussa hiekassa on isompi operaatio kuin kaupasta ostetussa.
Kiitos "Miss_Molton". Nuo ovat jo riittävän tummia mutta vielä vähän "liian-vähän-punertavia" minun makuuni joten täytyy ottaa vielä selvää tuosta Maxitin hiekasta, jospa se olisi punertavampaa.
"Elämässä ei voi mennä hyvin, jos tarvitsee keräillä pisteitä tallomalla teinejä ja sen sellaisia."
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oma
- Sukupuoli: Mies
Meren ja järvien rannoilla on usein punertavaa hiekkaa. Kunhan jäät lähtee, niin kannattaa katella jos ei ole kiire.
Taidan päätyä odottamaan kevättä ja hakemaan sitten sopivan väristä "luonnonhiekkaa". Maanomistajan lupa pitää olla.
Ymmärtääkseni kaupoissa myytävä hiekka on murskaamalla tehtyä eli "teräväjyväistä". Jääkauden jäljiltä harjuista löytyvä hiekka ja vesistöjen hiekka taas on "pyöreäjyväistä". Näin luulen mutta ehkä jollakin on asiasta tietoakin.
Luonnosta otetun hiekan voi tarvittaessa seuloa sopivalla seulaverkolla, esim. millin silmäkoolla. Tietenkin pesemisessä on oma työnsä.
Ymmärtääkseni kaupoissa myytävä hiekka on murskaamalla tehtyä eli "teräväjyväistä". Jääkauden jäljiltä harjuista löytyvä hiekka ja vesistöjen hiekka taas on "pyöreäjyväistä". Näin luulen mutta ehkä jollakin on asiasta tietoakin.
Luonnosta otetun hiekan voi tarvittaessa seuloa sopivalla seulaverkolla, esim. millin silmäkoolla. Tietenkin pesemisessä on oma työnsä.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
Itse hain ekat hiekat montulta 112-litraiseen. Jollain siivilällähän minä seuloin murikat hiekasta, sitten annoin olla. Epätasakokoista on, mutta se ei haittaa, vaikka akvaariosoran kokoiset (noin 3-5 mm) murenat nouseekin pinnalle. Erittäin savista on sen pesu, viemäriltä kannattaa pyytää anteeksi hienon hiesun puolesta
Omaan silmään en huomaa kovin tähdellistä eroa tuon kauniston soran ja itse haetun välillä, en jyväpyöreydessä enkä värissä. Vesistöstä ottaessa kannattaa muistaa myös alueen puhtaus (toki hiekkamontullakin traktorit mellastaa) ja mahdolliset lois-/tautitartunnat, eli mahdollisesti pitää varautua myös hiekan desinfiointiin. Siksi kuivalta maalta hankittuja akvaarion sisustusta pidetään yleisesti turvallisempana kuin vesistöstä löydettyä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Omaan silmään en huomaa kovin tähdellistä eroa tuon kauniston soran ja itse haetun välillä, en jyväpyöreydessä enkä värissä. Vesistöstä ottaessa kannattaa muistaa myös alueen puhtaus (toki hiekkamontullakin traktorit mellastaa) ja mahdolliset lois-/tautitartunnat, eli mahdollisesti pitää varautua myös hiekan desinfiointiin. Siksi kuivalta maalta hankittuja akvaarion sisustusta pidetään yleisesti turvallisempana kuin vesistöstä löydettyä.
maxit on nykyään Weber, kuvassa Weber Puhallushiekka 0,5-1,2 mmAndres kirjoitti:Kiitos "Miss_Molton". Nuo ovat jo riittävän tummia mutta vielä vähän "liian-vähän-punertavia" minun makuuni joten täytyy ottaa vielä selvää tuosta Maxitin hiekasta, jospa se olisi punertavampaa.
- Liitteet
-
- weber.jpg (92.7 KiB) Katsottu 2413 kertaa
Tuo Weber-hiekka on ilmeisesti selvästi tummempaa kuin Bilteman hiekka? Onko se kaikin puolin turvallista ja kelpoa tavaraa? Itsekin tässä haeskelen mahdollisimman tummaa hienoa hiekkaa pohjalle.
Itse vaidoin bilteman juuri tällaiseen:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0026060391
Oli aika puhdastakin vielä.
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0026060391
Oli aika puhdastakin vielä.
Moi!Onia kirjoitti:Tuo Weber-hiekka on ilmeisesti selvästi tummempaa kuin Bilteman hiekka? Onko se kaikin puolin turvallista ja kelpoa tavaraa? Itsekin tässä haeskelen mahdollisimman tummaa hienoa hiekkaa pohjalle.
Mulla on tota weberiä toisessa akvaariossa. Tummaa se ei sanan varsinaisessa mielessä ole, mutta tummempaa kyllä, kuin biltema. Katotaan, jos kerkeen lisätä kuvan. Weber ei ole aiheuttanut mulla ongelmia, hiekkaa ei ole lisätty mitään ylimääräistä. Puhdistuksessa on oma työnsä, mutta 54 litraisen kanssa, jossa tätä hiekkaa on en joutunut tekemään kohtuutonta työtä hiekan puhdistuksessa.
K-Raudasta kävin hakemassa ja hinta oli n. 7€ / 25kg.
Joonas M
112l harrastuksen uudelleenlämmittelyä platyjen ja mollien kera
Onko kukaan lähiaikoina ostanut weberin 1-2mm suodatinhiekkaa? Jos, niin mistä olet löytänyt? Olen etsiskellyt, mutta löytänyt vain pienempi rakeisempaa.