Tummanruskeaa hiekkaa?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Andres
Junior Member
Junior Member
Viestit: 139
Liittynyt: 16:14, 28.01.2013

Tummanruskeaa hiekkaa?

Viesti Kirjoittaja Andres »

Mistähän voisi ostaa monnisille sopivaa tummaa hiekkaa, ruskeaa tai ruskeanpunertavaa?
"Elämässä ei voi mennä hyvin, jos tarvitsee keräillä pisteitä tallomalla teinejä ja sen sellaisia."
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tummanruskeaa hiekkaa?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

MInäkin etsin monnisille sopivaa hiekkaa mutta tummankeltaista.
Mika Karjalainen
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tummanruskeaa hiekkaa?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... asorat.htm tai http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ateriaalit

Jotkut ovat ostaneet rautakaupasta Maxit-nimistä hiekkaa. Haulla löytynee siitä lisää tietoa. Se on kuulemma aika punertavaa, mutta myös vaatii pesemistä. Hiekkakuopaltakin voi haalia hiekkaa, mutta siinä onkin jo ihan oma urakkansa, kun pitää siivilöidä hiekka sepelistä ja sitten pestä. Voin kokemuksesta kertoa, että itse haetussa hiekassa on isompi operaatio kuin kaupasta ostetussa.
Andres
Junior Member
Junior Member
Viestit: 139
Liittynyt: 16:14, 28.01.2013

Re: Tummanruskeaa hiekkaa?

Viesti Kirjoittaja Andres »

Kiitos "Miss_Molton". Nuo ovat jo riittävän tummia mutta vielä vähän "liian-vähän-punertavia" minun makuuni joten täytyy ottaa vielä selvää tuosta Maxitin hiekasta, jospa se olisi punertavampaa.
"Elämässä ei voi mennä hyvin, jos tarvitsee keräillä pisteitä tallomalla teinejä ja sen sellaisia."
jpuu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 15:20, 22.03.2013
Akvaarioseurat: Oma
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tummanruskeaa hiekkaa?

Viesti Kirjoittaja jpuu »

Meren ja järvien rannoilla on usein punertavaa hiekkaa. Kunhan jäät lähtee, niin kannattaa katella jos ei ole kiire.
http://jpuu.1g.fi/kuvat/Luonto/Akvaario/
240 litraa pääasiassa Etelä-Amerikkaa. Vähän Aasiaakin.
Andres
Junior Member
Junior Member
Viestit: 139
Liittynyt: 16:14, 28.01.2013

Re: Tummanruskeaa hiekkaa?

Viesti Kirjoittaja Andres »

Taidan päätyä odottamaan kevättä ja hakemaan sitten sopivan väristä "luonnonhiekkaa". Maanomistajan lupa pitää olla.
Ymmärtääkseni kaupoissa myytävä hiekka on murskaamalla tehtyä eli "teräväjyväistä". Jääkauden jäljiltä harjuista löytyvä hiekka ja vesistöjen hiekka taas on "pyöreäjyväistä". Näin luulen mutta ehkä jollakin on asiasta tietoakin.
Luonnosta otetun hiekan voi tarvittaessa seuloa sopivalla seulaverkolla, esim. millin silmäkoolla. Tietenkin pesemisessä on oma työnsä.
"Elämässä ei voi mennä hyvin, jos tarvitsee keräillä pisteitä tallomalla teinejä ja sen sellaisia."
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tummanruskeaa hiekkaa?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Itse hain ekat hiekat montulta 112-litraiseen. Jollain siivilällähän minä seuloin murikat hiekasta, sitten annoin olla. Epätasakokoista on, mutta se ei haittaa, vaikka akvaariosoran kokoiset (noin 3-5 mm) murenat nouseekin pinnalle. Erittäin savista on sen pesu, viemäriltä kannattaa pyytää anteeksi hienon hiesun puolesta [;)]

Omaan silmään en huomaa kovin tähdellistä eroa tuon kauniston soran ja itse haetun välillä, en jyväpyöreydessä enkä värissä. Vesistöstä ottaessa kannattaa muistaa myös alueen puhtaus (toki hiekkamontullakin traktorit mellastaa) ja mahdolliset lois-/tautitartunnat, eli mahdollisesti pitää varautua myös hiekan desinfiointiin. Siksi kuivalta maalta hankittuja akvaarion sisustusta pidetään yleisesti turvallisempana kuin vesistöstä löydettyä.
jypii
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 22:47, 04.04.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tummanruskeaa hiekkaa?

Viesti Kirjoittaja jypii »

Andres kirjoitti:Kiitos "Miss_Molton". Nuo ovat jo riittävän tummia mutta vielä vähän "liian-vähän-punertavia" minun makuuni joten täytyy ottaa vielä selvää tuosta Maxitin hiekasta, jospa se olisi punertavampaa.
maxit on nykyään Weber, kuvassa Weber Puhallushiekka 0,5-1,2 mm
Liitteet
weber.jpg
weber.jpg (92.7 KiB) Katsottu 2232 kertaa
Onia
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 16:30, 24.10.2002
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tummanruskeaa hiekkaa?

Viesti Kirjoittaja Onia »

Tuo Weber-hiekka on ilmeisesti selvästi tummempaa kuin Bilteman hiekka? Onko se kaikin puolin turvallista ja kelpoa tavaraa? Itsekin tässä haeskelen mahdollisimman tummaa hienoa hiekkaa pohjalle.
jesseh
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 18:23, 22.09.2012

Re: Tummanruskeaa hiekkaa?

Viesti Kirjoittaja jesseh »

Itse vaidoin bilteman juuri tällaiseen:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0026060391

Oli aika puhdastakin vielä.
JoonasM
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 08:13, 20.04.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tummanruskeaa hiekkaa?

Viesti Kirjoittaja JoonasM »

Onia kirjoitti:Tuo Weber-hiekka on ilmeisesti selvästi tummempaa kuin Bilteman hiekka? Onko se kaikin puolin turvallista ja kelpoa tavaraa? Itsekin tässä haeskelen mahdollisimman tummaa hienoa hiekkaa pohjalle.
Moi!

Mulla on tota weberiä toisessa akvaariossa. Tummaa se ei sanan varsinaisessa mielessä ole, mutta tummempaa kyllä, kuin biltema. Katotaan, jos kerkeen lisätä kuvan. Weber ei ole aiheuttanut mulla ongelmia, hiekkaa ei ole lisätty mitään ylimääräistä. Puhdistuksessa on oma työnsä, mutta 54 litraisen kanssa, jossa tätä hiekkaa on en joutunut tekemään kohtuutonta työtä hiekan puhdistuksessa.

K-Raudasta kävin hakemassa ja hinta oli n. 7€ / 25kg.

Joonas M
112l harrastuksen uudelleenlämmittelyä platyjen ja mollien kera
Salaman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 04:21, 30.10.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tummanruskeaa hiekkaa?

Viesti Kirjoittaja Salaman »

Onko kukaan lähiaikoina ostanut weberin 1-2mm suodatinhiekkaa? Jos, niin mistä olet löytänyt? Olen etsiskellyt, mutta löytänyt vain pienempi rakeisempaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”