Valinnan vaikeus, ideoita?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
helzy
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Valinnan vaikeus, ideoita?

Viesti Kirjoittaja helzy »

Heippis,

Meillä on 200-litrainen tetraario, jonne mahtuisi kaiketi jokin kiva parvi lisää. Tällä hetkellä siellä asustaa 18 sitruunatetraa ja 9 safiiria sekä kaksi maatiaispartista. Olen katsellut vaikka mitä ihania tetroja, mutta aina jostain syystä ajatukset kallistuvat Kardinaaliin. Siipalle olen näyttänyt erinäisiä kuvia tetroista ja hän suht alkeellisen akvaristin elkein pitäisi värikkäistä kaloista. Vihreää valoa on saanut Kardinaalitetra, Kongontetra, Sinineoni ja Puna-aave, sekä muutama muu punertava. Kongo taitaa olla liian vilkas ja iso kala tuohon parisataseen? Meillä siis akvan olot luotu tetroille, humusuute käytössä, lämpö noin 24-25 ja pehmeä vesi, vaalea hieno hiekka pohja. Okei, pohjamatsku voisi olla tummaa, niin ehkä noiden sitruunoidenkin väri tulisi paremmin esille, mutta nyt tähän innonpuuskaan en sitä pohjaa vaihda. Akvaarioon on tulossa silareiden vaihto tässä vuoden sisään varmaan, niin sitten voisi katsoa tuota tummempaa pohjaakin. Miehen mielestä siis jopa Sitruunat turhan pliisun värisiä. Yritin selittää, että ne eivät valitettavasti oikein pääse oikeuksiinsa tuon vaalean pohjan takia ja kasvitkin meillä pääsääntöisesti vaaleanvihreitä. Kasveja rankkasin muutossa aika rajusti, joten siksikin ehkä vähän avointa siellä tällä hetkellä ja Sitrut haalean näköisiä. Omaan silmääni kyllä kaikki meidän kalat ovat hyvässä väriloistossa.
Ehdotuksia tetroiksi? Asutaan Porvoossa ja sain ylipuhuttua miehen, että lähdetään varmaan ensi viikolla retkelle Ruoholahteen kaupoille. :)
Olen myös miettinyt tuota parvikokoa. Kannattaisiko noita nykyisiä parvia lisätä ja mikäli joku laji tulee lisää, montako pyrstöä? Kiitokset vinkeistä!
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Valinnan vaikeus, ideoita?

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Äkkiseltään tulee mieleen, että minkäslainen tausta teillä on? Voi myös kokeilla, miltä näyttää jos laittaa taustakuvan kolmelle sivulle niin että allasta katsotaan vain suoraan edestä. Voi tehdä ihmeitä sitruunoiden väreille! Jos ei pohjaa muuta, niin mites sitten juurakoiden lisääminen, niistäkin saa tummaa väriä.

En noista kaloista niin tiedä, mutta äkkiseltään arvelisin kongontetran olevan tosiaan aika iso, vallankin kun safiiritetroistakin tulee melkoisia rontteja. Sinineonit taas ovat niin minejä, että pelkäisin varmaan että safiirit syövät ne. Kardinaaleja värikkäämpiä tuskin löytyykään ja niiden värisävyt rimmaisivat myös safiirien kanssa. Semmoisia spesiaalivärikkäitä kardinaalitetrojakin olen bongannut. En nyt saa päähäni millä nimellä niitä on ollut tarjolla, mutta niissä punaista väriä oli selvästi enemmän kuin normaalisti. Jos taas sinistä haluaa, niin kerritetra näyttää varsin huikealta sopivassa valossa. Toisaalta, monethan ajattelevat, ettei kolmea parvea pitäisi laittaa samaan altaaseen. Tiedä sitten tuosta, jos kerran parvikaloista tykkää niin mikä ettei jos tilaa riittää.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Mitä isompi parvi, sen näyttävämpi ajattelen minä. Lisäisin itse siis ehkä väkeä noihin parviin.
Oma suosikkini tetroista on keisaritetra. Ei värikäs, mutta graaffisen kaunis. Neontetrojahan mulla on "pääkalana" altaassa parvi, joten kyllä tuo sinisen ja punaisen yhdistelmä omaakin silmää hivelee ;)
helzy
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Kiitokset vinkeistä! Taustakuva on mustanpuhuva ja tosiaan tarkoituksena olisi liukastella takapihan ryteikköön metsästämään isompaa karahkaa tuon yhden kaveriksi. :) mietin sellaistakin vaihtoehtoa, että laittaisin johonkin piilotettavaan koriin tummempia pienehköjä kiviä, jotta saisin tummuutta pohjalle. Tuo taustakuva sivuihin ei ehkä tule meillä kyseeseen, sillä akvaa katsellaan myös toisesta kulmasta. :) Ajattelin ehkä lisätä noita parvia muutamalla pyrstöllä ja silti tuonne mahtuisi se kardinaaliparvi. Taidetaan siihen päätyä kuitenkin loppuviimeeksi. Sitrut ja safiirit viihtyvät isossa parvessa, vaikka eivät olekaan samaa lajia. Kunnon kalasoppahan tuo sitten olisi...
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”