Uutta verta malawijengiin

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

No tuota täytyykin miettiä jos nuo omatekemät ei onnistu :D Tällä hetkellä ostokset itsetehtyihin kiviin 0e, kun kaikki olleet rippeitä muista projekteista.

Muuten, 25kg laavakiveä, mitä se tarkoittaa käytännössä? Onko siinä montako kiveä ja minkä kokoisia (suunnilleen)? Osaisi yhtään hahmottaa paljonko sitä tarvii :D

No nuo demasonithan on mielettömän hienoja, että ei sitä tiedä ikinä.. Täytyy nyt kattoa kun alkaa allas valmistumaan. Vielähän ei siis kyseistä allasta ole edes kotona. Mutta nuo itse tehdyt kivet viekin hetken aikaa kun niitä väsää ettei sinänsä vielä kiire.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Juu ei tullut mitään niistä itse tehdyistä kivistä.. Ne kellui vaikka sisällä kiuaskivi painona ja päällä hiekalla kyllästettyä laastia. Joten tilasin niitä laavakiviä nyt sitten, vaikka ne ei oikeaoppisesti malawiin kuulukaan. Vaihdetaan niitä sitten jos vastaan tulee hyviä edullisia tai peräti ilmaisia kiviä. Kesää odotellessa..

Mutta tilasin nyt 50kg kiviä, katsotaan mihin riittää vai riittääkö mihinkään. Täytyy huolella ne asetella ettei tule tehtyä liian pieniä koloja, pelkään että kalat satuttaa ittensä rosoisiin kiviin.

Kuinka nopeeta on tullut tuolta lemmikkitalolta paketit matkahuollon kautta? Kerkeisköhän ennen viikonloppua? Sormet jo syyhyää :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Riippuu varmaan minkä kokoisia murkoita sieltä tulee, että kuinka korkeaa pinoa niistä pystyy rakentamaan. Itselläni meni noin vajaat 60 kiloa kiuaskiviä ja kasat ovat vain 1/3 altaan korkeudesta. Tosin edelleen olen lisäillyt vielä kiviä. Isommilla murikoilla saa helpommin kasan pintaan saakka.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Toivottavasti ovat laavakivet myös mieluisan värisiä niitä kun näkee mustia, rusehtavia ja punertaviakin.
Kevyitähän noi laavakivet on kokoonsa nähden, mullakin pari mustaa möhkälettä niitä altaassa ja toisessa kivoja isoja reikiä joiden läpi isotkin kalat mahtuu ja toisessa pienempiä koloja joista poikaset tykkää.
Muistelen nähneeni jollain nettisivulla jonkun porakoneellakin tehneen reikiä ja luolia laavakiviin :P
Laavakivien pinoamisessa se hyvä puoli ainakin että kun pinnat rosoisia niin pysyvät paikoillaan sileitä kiviä paremmin.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Pidetään peukkuja että kivet ovat oikean värisiä. Täytyy Etrassa käydä katsomassa josko löytyisi pleksin palaa pohjalle. Meinaan sen laittaa vaikka ei välttämättä tarvitsisi, onpahan varulta. Solumuovia löytyykin jo rempan jäljiltä varastosta, vissiin tuo käy mitä laminaatin alle laitetaan? Ohuttahan se on mutta pistän useamman kerroksen.

Akvan pitäisi tulla huomenna ja kivien lemmikkitalon mukaan kahden päivän sisällä. Taustan hakee miehen sisko tänään ja perjantaina saadaan se itelle. Joten tietää mitä tekee viikonloppuna ;)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Itse laitoin Etolasta saatavaa solumuovia ensimmäiseksi kerrokseksi akvaarion sisään ennen kuin laitoin hiekat ja kivet. Samanlaista kuin retkipatjatkin ja on tumman väristä niin ei haittaa niin paljoa, vaikka kalat kaivelevat ja solumuovi tulee näkyviin.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Noniin, hieman mutkia matkassa taas.. Tilasin tosiaan eilen niitä laavakiviä .. No kuinkas sattuikaan, maksettuani tilauksen tuli tänään viesti että kyseiset kivet poistuvat valikoimasta eikä niitä ole enää saatavilla. Voidaan korvata irtolaavakivillä, mutta ne saapuvat varastolle aikaisintaan kahden viikon päästä. Jee..

Joten edelleen ollaan ilman kiviä. Nyt alan miettimään tosissaan Taika-Jimin kiuaskivi-liuskekivi yhdistelmää. Mies ei vaan ole vakuuttunut vielä. Nyt kaipaan kesää entistä enemmän kun tarvisi luonnon antimia..
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
SJ_10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 19:34, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja SJ_10 »

Voihan p*ska, kun poistuvat valikoimista. Nimittäin meinasin itsekkin tilata noita vielä sen 25kg kun poikasallas ois tarkoitus laittaa pystyyn. Luulisi tuolla hinnalla olevan muutenkin aika kysyttyä tavaraa? Mutta ehkä tuosta ei jää edes eläinkaupalle tarpeeksi katetta. Irtokivethän on yleensä huomattavasti kalliimpia.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Noniin, nyt on akva kotona ja kuivumassa (edellinen jätti hiekat ja osan vedestä sinne, joten piti "vähän" siivota). Hain jo elukkakaupan solumuovia kivikasan alle, enää ne kivet puuttuu. Tausta käydään hakemassa tänään sukulaisten luota joten sen jälkeen saakin alkaa miettimään tosissaan tuota käynnistämistä. Malttamattomana ajattelin kehittää Taika-Jimin kiuaskivi-liuskekivi yhdistelmällä korkean kivikasan. Laitan kiuaskiviä pohjalle sinne tänne, osa vierekkäin, osa kauemmaksi toisistaan. Sitten liuskekiviä "katoiksi" niitten päälle, ja sitten taas liuskekiven päälle kiuaskiviä sinne tänne ja uusi kerros liuskekiviä. Eli vähän tämmönen talonrakennusperiaate, kiuaskivet toimii seininä, liuskekivet kattoina/lattioina. Ja ettei näytä lokerikolta niin välillä "unohdan" jonkun "sivuseinän", jolloin "katto" tulee vinosti. Piirtelin tossa suunnitelmaa, paperilla näytti vielä toimivan, katsotaan millainen on käytännössä :D

Hyvä puoli tässä suunnitelmassa on se, että kiuaskiviä saa sen 25kg alle kympillä (6,90 tais olla K-Raudassa) ja Starkki möi liuskekiviä yhden neliön laatikoissa hintaan 33,50 tai jotain. Joten ihan suuria summia ei joudu pulittamaan. Se hyvä puoli tässä suunnitelmassa on myös, että jos jossain vaiheessa löytyy niitä muunlaisia kiviä niin kiuaskivet vaan saunaan ja liuskekivillä pihaa koristelemaan ;D

Nyt sitten alkaakin toi kalaston varsinainen suunnittelu. Mietin aluksi että jos hommaisi tyyliin kahden lajin edustajaa ja sitten kattoisi miten kemiat pelaa yhteen että mitä sinne seuraavaksi majottaisi. Mutta mies heitti sellaisen kysymyksen ilmoille että pukkaako ne ekat asukit olemaan äkääsiä niille uusille tulokkaille jos on kerenneet reviirinsä merkkaamaan? Meinaa siis poikkeuksellisen äkäsiä :D Ei normi malawimurr murr :D

Noista lajeista mietin että kyllä mä demasoneja haluan oli ne kuinka kärttysiä tahansa, joten niitä, sitten sukulaissielu johannii ja ehkä "acei". Sitten metriaclima estherae ja labidochromis caeruleus. Miltäpä tämä soppa kuulostaa? Nuo on nyt valittu niin että kivikkoon menee, on kasvis-sekasyöjiä. Tuota luonnepuolta mietin että kun noissa on cichlidsin tietojen mukaan sekä "rauhallisia", melko aggressiivisia sekä aggressiivisia. Että kuinkakohan toimii? Mies sanoo että "kokeilemalla näkee" mutta jos nyt jo tietää etukäteen että kohta sieltä kaivetaan ruumiita niin ei nyt ihan houkuttele. Mielummin suurinpiirtein kun tietäisi että saattaa toimia :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Rohkeeta porukkaa ootte noiden kiuaskivien ja liuskekivien kanssa riehakkaiden malawien keskellä. Itse en olisi uskaltanut, kun kaataisivat ja kun joutuu niitä nostelee pois ajoittain joko siivouksen ajaksi tai kalojen pyydystystä pois, niin jaksais tuollasta rumbaa :) Mutta kukin tyylillään ja kun tekee niin oppii koko ajan lisää.

Malawien kohdalla pääsääntöisesti sanotaan, että kannattaa mahdollisimman nopeasti tuoda paljon porukkaa, niin eivät ehdi tehdä niitä isoja reviirejä, mutta itse ratkasisin tuon jutun vaan maiseman vaihdoksilla, jos toisin eri aikoihin kaloja (osa itselläkin tullut "osissa") eli kivien siirtelyä eri asentoihin reviirirajojen purkamiseksi, jotta joutuvat etsimään uudet reviirit. Mikäli selkeitä taistelupareja alkaa ilmenemään niin altaaseen tilanjakoa kivikasoilla niin, että katseyhteys on mahdollista katkaista kalojen välillä/saavat "omat puolet" altaasta. Eli altaan sisustus ilmenevien tilanteiden mukaan. :)

Kalalajien kohdalta löytyy netistä mm. erilaisia luonne-eroja (demasonit, lombardoit, auratukset mm. erityisen äkäsiä ja P.zebrat.. vaan poikkeuksiakin löytyy sekä yksilöeroja) Vaakaraitaisia en tiedä onko kukaan kokeillut suomalaisista harrastajista samaan altaaseen, tarkotan siis näitä Melanochromis auratus+Melanochromis cyanorhabdos maingano, Pseudotropheus johannii (samanlainen väritys käytännössä kuin mainganoilla, joten myös liikkeissä joskus sotketaan nämä lajit) =ko. kalalajit ei sietäisi samansuuntaisia raitoja samassa altaassa. Mulla mainganot suurimpia toistensa takaa-ajajia (muttei tappele/revi toisiaan), mutta iso allas ja enemmän ko. lajin edustajia tasapainotti menoa + piiloja enemmän. Onhan tosin kaikki mitä netissä lukee harrastajien kokemuksista omakohtaista kokemusta, eli sen perusteella en sentään ehkä lähtis laittaa niitä äkäsimmiks luokiteltuja kaikkia tai edes paria lajia niistä samaan altaaseen. Tai no, jos tilaa olis vaikka 3-4 metriä altaan pituudessa voisin harkita :)

Nopean omakatsauksen näistä mulla olevista lajeista, kun nyt on kasvanut on, että Iodotropheus sprengerae-pojat on kovia tappelemaan keskenään ja vaan kivikasat niitä rajottaaa. Silti roikkuvat ajoittain toistensa suissa kiinni ja on nenät auki. Mainganot kovia jahtaamaan toisiaan, samoin tällä hetkellä pienimmät L.trewavasaet (kirjonenät) , jokaisen lajin ukot jahtaavat toisiaan johtouroksen toimesta ajoittain, muttei tappele eikä kukaan ole jäänyt ruuasta paitsi, eikä joudu kyyhöttää ihan koko ajan missään nurkassa. Tällä hetkellä on menossa joku "kevättä evissä" tempaus ja levotonta on monella eri lajilla kun alkaa paljastua enemmän niin yksilöeroja kuin sukupuoliakin.

Eli sanoisin, että kokeilemalla oppii ja ylläreitä voi silti tulla :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Niin no siinähän sen näkee kun veijareita purkissa seuraa että kuinka homma toimii :)

Aattelin kiinnittää nuo kiuaskivet ja liuskekivet toisiinsa akvaariosilikonilla tai koralliliimalla vai mikä se hieno nimi sille onkaan.. Sitä liimaa korallien kiinnitysainetta nyt ensisijaisesti olen käyttämässä, pitäisi olla tarpeeksi jämäkkää tavaraa. En mäkään ihan ilman mitään kiinnitysavustusta ala painavia kiviä tuonne laittamaan. En laittais kyllä laavakiviäkään ilman jonkin sortin toisiinsa kiinnistystä. Tai mitään muitakaan kiviä sen puoleen :D Se siinä on vaan että hieman vaikea on vaihtaa järjestystä kun ovat kiinni toisissaan.. Mutta.. Täytyy tehdä niistä semmosia moduuleita niin voi sitten edes niitä siirrellä :D Ettei sentään kaikki kivet ole toisissaan yhtensä isona kasana kiinni :D

Täällä jos Vaasan seudulta on joku niin saa poikasia tarjota noista pseudoista johannii, demasoni ja "acei" ja sitten nuo m. estherae ja l. caeruleus. Täytyy nyt sitten miettiä että jos täältä lähistöltä ei muuten saa että saa sitten tukun kautta tilattua paikalliseen akvaliikkeeseen.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ei laavakivet, reikäkivet (joista saa mukavasti koottu ns. "palapeliä") tms. tarvitse yhteen kiinnitystä eikä painavat kivet, kyllä ne pysyy ilman kiinnitystäkin. Liuskekivet ja pienet kevyet kiuaskivet, sen lisäksi, että niitä saa laittaa aivan järjettömiä määriä ja hermot menee niitä kasoja siirrellessä niin ne ovat molemmat niin kevyitä että kaatumismahdollisuus ilman kiinitystä tosiaan hyvinkin mahdollista. En tiedä, mitä koralleja kiinnittäessä käytetään, olin ymmärtänyt, että JBL:n haru olisi hyvin pitävää, mutta itsellä se ei pitänyt mm. 3D taustakuvan paloja yhdessä eikä imukuppeja kiinni taustassa, kun yritin. Akvasilikonia joku kokeillut kivien kiinnittämisessä toisiinsa, eikä kuulemma pitemmän päälle ole pysynyt, muitakin kokemuksia toki varmasti on. Sisustuksen (itsellä nuo styröxikivet, jotka tein) liimausta pohjaan silikonilla tai isolla määrällä silikonia taustakuvan kiinnitystä en suosittele kenellekään, jos haluaa siististi pois ja vaikka myy altaan eteenpäin.Sain sen verran kovaa kiinni ne elementit seinään ja pohjaan, että irtosi nahkat käsistä ja tukka päästä ;) Vaan, kiinnittäjässä se ongelma varmaan piili :D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Jos Mbuniin LiskoDisco päädyit niin kannattaa tuolta http://www.cichlid-forum.com/profiles/c ... .php?cat=2 lukea niistä kaikki tieto, on agressiivisuudesta ja helppohoitoisuudesta ym. tietoa. Aloittelijan kannattaa aluksi valita helpompia lajeja tai niin minä ainakin tein ja kokemuksen karttuessa voi ottaa haasteellisempia sitten.
Sitten kun olet valinnut mieleiset lajit niin googlailet vielä muiden kokemuksia, ongelmia ja hoito-ohjeita kyseisistä kaloista niin saat mahdollisimman paljon tietoa niistä ja voit arvioida onko ne sinulle sopivia ja osaat hoitaa niitä oikein ja ymmärrät niiden käyttäytymistä ja hoidat niitä oikein.
Ja vaikka monet haluavat heti aikuiset kalat niin itse olen tykännyt ostaa ne poikasina ja ehkä ne tottuvat paremmin toistensa seuraan kun ovat vielä pieniä niin isoina ovat sopuisempia :P Ainakin meillä oli aikoinaan kissan ja koiranpentu ihan pienestä ja ne leikkivät ja nukkuivat yhdessä vielä aikuisinakin ja olivat parhaimmat kaverit :D
Kasaa ja kypsytä allas kunnolla ja hanki riittävät suodattimet ym. tekniikka ja ruoat ja malawisuolat valmiiksi ja sitten vaan kaloja metsästämään, teilläpäin varmaan vaikeampaa hankkia niitä? Niin sitten on kaloille viihtyisä koti valmiina :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:57, 08.05.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

LiskoDisco

Agressiivisuutta on monen tasoista. Yksi asia on, että koiraat valtaavat reviirejä ja kokeilevat kuka on se alfa. Tämä on normaalia menoa Malawissa, eikä haittaa vaikka näyttää hurjalta. Toinen ikävämpi tilanne on se, kun altaassa on kaksi saman lajin koirasta, joista toinen ei luovuta ennen kuin toinen on kuollut. Tällaisia mulla on tullut vastaa kolme kertaa, lajeina on silloin olleet M estherae, S Fryeri ja A Baenschi.
Jossain vaiheessa voi tulla vastaan tilanne, että altaasta on pakko saada jokin kala pois, terve, sairas, kuollut tai esim. hautova naaras, joka ei uskalla päästää poikasia suustaan akvaariossa. Neuvoisin suunnittelemaan sen kivikasan niin, että kalan kiinni ottaminen on tehtävissä kohtuullisella työmäärällä.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Juu tuota mä tässä olen nyt miettinyt, kun jos kiuaskivistä ja liuskekivistä kasan väsään, pitää ne kiinnittää toisiinsa kunnolla eikä silloin se purkaminen ole kovin helppoa. Että edelleen niitä isoja kiviä koitan metsästää. Mietin että riittääköhän 50 litraa laavakiviä? Painoa ei ollut kovin paljoa mutta litroina kuulostaa suuremmalta..
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

LiskoDisco kirjoitti:Mietin että riittääköhän 50 litraa laavakiviä?
Pintaan saakka ulottuvaa rakennelmaa ei saa rakennettua 50 litrasta. Itselläni oli 60 kiloa kiviä 450 litraiseen akvaarioon ja rakennelmat ulottuvat vain noin 1/3 akvaarion korkeudesta.

Tosin jos niitä liimailee yhteen niin silloin varmaan uskaltaa rakentaakin eri tavalla. Itse en liimannut kiviä joten tein niistä pienempiä kasoja.

EDIT: Ja pitäisi lukea tarkemmin. Minä puhuin vain kiuaskivistä :mrgreen:
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kyllä 50 litrasta laavakiviä saat jo 340 litraseen altaaseen ainakin altaan molempiin päihin hyvät kivikasat.
Ja noihin laavakiviin voi halutessa porailla niitä luolia ja reikiä jos haluat, kannattaa vaan varoa etteivät halkea poratessa.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

Minulla oli alkuun kiuaskiviä ja liuskekiveä myös... eikä ollut mitenkään isoja kasoja... mutta siinä aikani katseltua allasta alkoi isommat kivat kiinnostamaan enemmän ja siinä kävi sitten miten kävi...
Mutta yksi syy tosiaan kivien koon kasvamiseen oli se jatkuva kivien siirtely... helpompaa siirtää 10 isoa kiveä kuin 40 pientä kiveä. En liimaillut kiviä mitenkään eivätkä kalat riehumisellaan saaneet kiviä liikkeellä mutta tosin kalat olivat silloin pieniä.... nyt tuntuu että välillä valokannen muovitkin pomppii paikaltaan kun kalaset intoutuu syystä tai toisesta.. Eli ne kiuas kivet ovat näin alkuun varmaan ihan hyvä vaihtoehto kun otat pieniä kaloja ja sitten jo kun kesä tulee ja pääset hyödyntämään luonnon antimia niin niitä kiviä voi sieltä sitten vaihdella.
Itse olen vähän miehesi kanssa samoilla linjoilla (kun en ole mitenkään yli varovainen) että sittenhän sen näkee tulevatko kalat toimeen vai ei kun heittää ne vaan samaan altaaseen. :D sillä olen itse mennyt eikä ole suurempia ongelmia ollut eikä kukaan ole riitojen takia päässyt hengestään, tosin olen myös hankkiutunut eroon liioista uroksista jo heti alkuunsa enkä ole jäänyt katselemaan tuleeko riitoja. Täällä meillä päin se on niin helppoa kun voi NL-Aquaan viedä ne kalat jotka eivät sitten ole altaaseen mahtuneet... jos siis ei ole saanut kaloja myytyä eteenpäin harrastajille.
Siitä ne omat lempilajit sitten löytyy kun kokeilee erilajeja... tai niin minä olen ne löytänyt... toiset taas tietävät heti mitkä lajit ovat oikeita. :)
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... p?sid=4676 tuolla kuinka laavakivistä voi tehdä helposti 3D-taustan.
Ovat kevyitä ja ihan hyvännäköinen tausta tulee ja mustista kivistä tulis varmaan vielä parempi.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Käytiin viikonloppuna anoppilassa jossa oli viime kesänä tehty pihassa remppaa. Löyty puitten alta kivikasasta sopivia kiviä akvaan. Ongelmaksi muodostui vain paino. Luonnon kivet olisivat painaneet n. 200kg joten jätettiin sinne. Meillä on 3D tausta jo, mutta se ei ole styroksia vaan jotain lasikuitua tms. En uskalla kasata monta sataa kiloa kiviä sitä vasten kun ei pehmennä iskua lasiin. Eli nuo luonnosta kerätyt kivet on kyllä ulkona suunnitelmasta, vaikka ovatkin ilmaisia.

Tässä mietin nyt Saksasta kivien tilaamista, tuota "Texas holey rock" nimikkeellä myytävää valkoista reiällistä kiveä nyt ajattelin ottaa. Nuo ovat vaan huonoja kertomaan että minkä painoisesta tavarasta on kyse. Vertailin netistä muista verkkokaupoista niitä niin jos ovat samaa tavaraa niin ovat suht kevyitä verrattuna tavalliseen kiveen. Ei kuitenkaan laavakiven vertaista mutta kuitenkin kevyempää kuin nuo luonnosta haetut. Täytyy vielä ennen tilausta tarkistaa ettei kotimaisiin liikkeisiin ole tullut nyt jotain vastaavaa tai laavakiveä. Pitäisi muistaa tukea kotimaisia :)
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Toi texas Holey rock reikäkivi on paljon kevyempää kuin kotimainen luonnonkivi, kun minä tilasin viimeksi Saksasta reikäkiveä isoa kokoa ovat n.20 cm niin painavat vain n. 2kg/kivi ja pienet koko n.10cm painavat n. 0,5-1kg/kivi. Ja sain määräalennusta niin kiven kilohinta oli alle 2€/kg ja DHL:n kuljetuksella kotiovelle ja samalla otin kalanruokaa kun isot purkit 1000ml saa samoihin hintoihin kuin pikkupurkin täältä liikkeistä ja vedenparannusainetta olen myös tilannut 5 litran kanisterin netin kautta kun litrahinta murto-osa verrattuna näihin kotimaisten puotien pikkupurkkeihin.
Mulla on kotimaisia kiviä kivikasan pohjimmaiset, niistä saa tukevan perustan ja niiden päällä näitä kevyempiä kiviä.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kiviin tarkennusta vielä että isot tulee 20-35cm ja pienet 10-20cm väliltä ainakin täältä http://fish.aquaristic.net/Aquarium-Rocks/ ja joistain kivistä saa XL- kokoakin jotka vielä isompia.
Postikulua en muista mutta muistaakseni on 30kg asti sama eikä mikä paha hinta ollut :D
Saat tarkan summan kun syötät ostoksesi ja lopussa katsot paljonko maksu toimituksineen ennen hyväksymistä :D
Ja antoivat alennusta vielä kun määrä tai summa ylittää jonkun arvon.
Viimeksi muokannut Heska, 09:19, 27.01.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

No tuolta mä itseasiassa olin tilaamassakin :D Katoin samaa että postarit on sama 30kg asti joten kyllä mä sillä nyt ainakin tilaan. Sitten hyppäs kympillä postituskulut niin ei viitsi sitä enenpää nyt tilata. Kattoo sitten myöhemmin jos tarvii lisää. Amerikasta löysin yhden sivun jossa ei ollut ees toimituskuluja mutta veikkaan laskuvirhettä, ei ne voi Suomeen toimittaa ilmatteeksi.. Tai mistä sitä tietää, mutta en jotenkin luottanut että tulee perille vaikka olikin edullisia kiviä (sai ite valita vielä kuvista että minkä kiven haluaa).
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 20:56, 10.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

No nyt tippu kivien määrä ostoskorista kun rupesin kaikkea muutakin tilaamaan :D Täytyy nyt katsoa että tilaanko 21kg kiviä ja sitten sisäsuodatinta, ruokinta-automaattia yms lopulla kilomäärällä vai nostanko kivien määrän seuraavaan maksimi postituskuluhintaan :D Nyt 30kg tavaraa postarit oli vajaa 14e ja sitten 31-60kg on vajaa 28e. Tuo kiven hinta tippu jos tilas yli 25kg ja sitten tippu vielä jos tilasi yli 30kg.

Mietin että kuinkakohan kevyttä tuo kivi mahtaa oikeasti olla? Että jos tilaan sen 30kg niin rupeeko tulemaan akvaarion lasit vastaan? :D Kuitenkin akvan mitat on 126x50 ja korkeus 55cm. Vaikkakin korkean kasan meinaan tehdä niin ei sekään ole kivan näköinen jos siellä ei ole muuta kuin kiveä eikä yhtään kalaa mahdu uimaan :D
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
SJ_10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 19:34, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Uutta verta malawijengiin

Viesti Kirjoittaja SJ_10 »

Tuo 21kg on oikeastaan todella vähän kiviä (jos puhutaan esim. Laavakivestä) mulla on 130cm *46*53cm allas ja tuolla on nyt 50kg laavakiveä, joka on ihan sopivasti. Jäätilaa uida ja kivikasan korkeus on 2/3 osaa altaan korkeudesta.

Itse en kyllä uskaltaisi kiuaskivestä alkaa kovin korkeaa kasaa tekemään, malawit on kovia kaivamaan ja itselläkin silloin tällöin kasoja sortuu, laavakivi on onneksi sen verran kevyttä ja huokoista, ettei sellainen lasista mene läpi mutta kiuas kivi painaa jo huomattavasti enemmän? Toisaalta, jos aikoo silikoonata tai muuten kiinnittää kivet yhteen, ei kivien siirtäminen ja uudelleen järjestely enää onnistu yhtä helposti, jostain olen kuullutkin, että joka kerta kun tuo uusia kaloja, olisi hyvä vaihtaa kivien järjestystä että pikkasen reviirit hajoaa ja uudetkin asukkaat löytää oman "kolonsa". Ja kivien alle jää jätöksiä ja ruuan tähteitä, niin pitää nekin päästä jotenkin siivoamaan.

Ja jos pitää saada joku kala kiinni esim. Myyntiä tai strippausta varten niin aika vaikea homma tulee olemaan jos kivet on kiinni toisissaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”