Päivittelen tässä vähän tilannetta.
Leväisyys on vähentynyt minusta selvästi sen jälkeen, kun asetin valaistukseen tauotuksen ja aloitin Easy carbon käytön. Ilmeisesti partaleviin kuuluvaa levää tuo rihmainen levä on ja onneksi sitä ei ole kuin muutamassa argentiinan vesiruton varressa ja parin muun kasvin muutamalla lehdellä. Ja ainoa paikka jossa sitä akvaariossa esiintyy, on ulkosuodattimen suihkuputken edessä, jossa on virtausta. Olen täältä lukenutkin, että kyseinen levä viihtyy virtauspaikoissa. Sisäsuodattimen edessä kasvavissa vallisnerioissa sitä ei ole. Kumma juttu, kun sisäsuodattimestakin puhuri käy? Ja kun siirsin jaavansammalta kasvavan kaarevan oksan sisäsuodattimen eteen pois ulkosuodattimen suihkuputken vierestä, niin siitäkin tuo levä hävisi
Tietäisikö kukaan vastata miksi jättivesitähdikin lehdet reikääntyvät? Ne tulevat täyteen pienen pieniä reikiä ja sitten irtoavat. Voisiko se mahdollisesti olla jonkin ravinteen puutos? Muut kasvit kasvavat hyvin ja tämäkin jättivesitähdikki kyllä kasvaa ja tekee uusia versoja ja venyi pituuttakin Easy carbon myötä niin, että kasvatti vartensa ja lehtiä vedenpinnan yläpuolelle. JBL:n kuula on minulla pohjaravinteena ja nestemäistä lisään kerran viikossa vedenvaihdon yhteydessä ja Easy carboa laitan päivittäin 2,5ml. Valaistus on toistaiseksi 15W+18W mikä on aika vähän, mutta olen hankkimassa kahden putken valaisinta, jolla saan lisättyä valonmäärää. Ostin myös eilen Biolanin luonnonravinnepuikkoja ja ajattelin niitä kokeilla

Täällä aqua webissä on niidenkin käyttäjiä. Eihän niissä vain ole mitään kaloille haitallisia aineita?
Tänään odottelen kasvipakettia saapuvaksi. Oli kyllä pelottavan kylmä yö ja nyt jännitän miten kasvit ovat mahtaneet selvitä, kun en tiedä miten myyjä on ne pakannnut

Pari viikkoa sitten sisustin akvaariota uudelleen ja kiva päästä taas istuttelemaan vähän uusia kasveja! Minulla on kolme aika isohkoa juurakkoa altaassani ja edellinen sisustus näytti vähän täyteen tupatulta. Nyt on uusi järjestys, joka miellyttää kovasti silmää

. Kalat olivat ihmeissään, kun kotinsa muutti muotoaan ja tutkittavaa riitti. Kiva oli seurata, kun ne tutuistuivat uuteen sisustukseen. Harmi, kun en osaa laitta tänne kuvaa akvaariostani

Olen ihan onnettoman surkea koneiden kanssa.
Minun tilaamani kääpiörihmakalanaaraat ovat jo viikkoja sitten saapuneet Faunattareen, mutta huono onni on ollut matkassa

. Mennessäni niitä hakemaan liikkeen pitämän karanteenin jälkeen, löytyi niiden altaasta kuollut rihmakalakoiras ja kun myyjä poisti sitä niin hän huomasi myös kuolleen partamonnin samassa akvaariossa. Eivät lähteneet kalat silloin mukaani ja myyntiakvaarioon laitettiin lääkitys. Kun seuraavan kerran menin katsomaan, niin lääkitys oli ohi, mutta yhdellä rihmakalakoiraalla on omituisia oireita ja taas on allas karanteenissa. En usko, että uskallan ollenkaan tuosta altaasta hankkia niitä kääpiörihmakaloja. Vai mitä mieltä olette? Edelliset kääpiörihmani on kyllä samasta paikasta ja altaasta hankittu ja ne ovat olleet terveitä, mutta uudessa erässä on saattanut tulla huonokuntoisempia kaloja. Arveluttaa.
Piikkisilmät ovat minusta aivan ihania! Ne ovat sympaattisen näköisiä ja touhujaan on mukava seurata. Olin niin surullinen, kun yhden noista veijareista menetin suodattimeen, mutta nyt ei kalakuolemia suodattimen takia ole ollut, kun olen sen verhonnut sukkahousuilla

Toimii hyvin! Eikä ole minusta esteettinenkään haitta, kun kasvit ja juurakko peittävät suodattimen lähen täysin pois näkyvistä. Piikkisilmiä tekisi mieli hakea vielä pari lisää
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuo Tajun ehdottama kuusi päätä kuulostaisi hyvältä.
Millä te putsaatte ulkosuodatinten pitkiä letkuja? Ovatko ne pitkän ja taipuisan varren päässä olevat harjat toimivia? Minulla ovat tuon suodattimen letkut läpinäkyvää muovia ja koska auringon valo pääsee niihin vähän paistamaan, niin ne ovat levääntyneet sieltä sisältä. Olen miettinyt miten ne saisi puhtaaksi. Ajan myötähän putket varmaan tukkeutuvat, jos ei niitä milloinkaan putsaa.
No, minä jään nyt odottelemaan kasvilähetystäni ja toivon, että se olisi selvinnyt kylmästä yöstä.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa