Apua uudelleen aloittelijalle!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Tuhi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Apua uudelleen aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Hei!

Olen useamman vuoden tauon jälkeen herättänyt akvaarioharrastuksen uudelleen henkiin 100l akvaarion muodossa. Paljon on vuosien varrella tullut muutoksia tähän harrastukseen, joten sormi on suussa vähän väliä kaiken uuden tiedon edessä :P . Akvaarioni on ensimmäisen asukin hankinnan jälkeen pyörinyt n. kuukauden ja nyt on kaikki kalahankinnat tehty. Asukkeina ovat kaksi kääpiörihmakalaa (1u ja 1n), 11 kardinaalitetraa, 2 piikkisilmää ja 1 maatiaispartamonni. Kaikki kalat ovat virkeitä ja voivat hyvin. Muutamia kysymyksiä on minulle tässä herännyt, joihin toivoisin teiltä kokeneimmilta apua ja hyviä neuvoja.

-Olenko tehnyt oikein, kun olen suodattimen vaahtomuovipatruunan ja suodattimen muutenkin pessyt akvaariosta otetulla vedellä? Silloin aikoinaan tuli surutta pestyä kaikki hanasta tulevalla.
-Pitäisikö kivet ja kannotkin pestä akvaariovedellä, kun niiden pesu tulee ajankohtaiseksi?
-Voinko suodattimen pestä vedenvaihtojen yhteydessä vai olisiko se hyvä tehdä erikseen? Kuinka usein suodatin olisi hyvä pestä?
-Onko hyvä vaihtaa kolmasosa vedestä viikottain? Näin olen tähän asti tehnyt ja kalat ovat olleet ilmeisen tyytyväisiä.
-Pitäisikö minun vaihtaa vedestä suurempi osa nyt, kun olen lähdössä hiihtolomareissulle ja olen poissa hieman yli viikon? Olen itse ajatellut vaihtaa n. puolet akvaarion vedestä ennen lomaa. Naapureita ohjeistan kalojen ruokintaan ja ajastin hoitaa valaisimen :)

Tässä nyt nämä päälimmäiset, kyselen sitten lisää, kun kysymyksiä ilmaantuu. Mutta onpa ihanaa, kun on taas akvaario, jota saa seurata ja katsella! Olin ihan unohtanut, kuinka mukavaa ja koukuttavaa se on!
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Re: Apua uudelleen aloittelijalle!

Laitoinkohan liian tyhmiä kysymyksiä, kun kukaan ei ole minulle vastannut [;)] Jotenkin olin kuvitellut, että tässä Alkeet- otsikon alla voisi tyhmiäkin kysymyksiä esittää. Minä olen vähän huolissani uudesta akvaariostani ja sen asukeista, kun reiluksi viikoksi lähden lomailemaan ja akvaario jää naapurien hoitoon. Kysymys, johon kaipaisin pikaisesti vastausta oli tuo vedenvaihto ennen lomalle lähtöä. Onko viisasta vaihtaa suurempi osa akvaarion vedestä kuin vain yksi kolmasosa? Olisin hyvin kiitollinen vastauksesta, koska en tahdo kaloilleni stressiä sen enempää kuin on välttämätöntä ja toivoisin, että akvaarioni asukkaat ovat terveitä ja hyvinvoivia vielä palatessani kotiinkin.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Onhan noi kysymykset vähän sellaisia joihin on vastattu täällä moneen kertaan. Vastaillaan jotain ja korjailkoon muut jos menee ihan väärin.
-Olenko tehnyt oikein, kun olen suodattimen vaahtomuovipatruunan ja suodattimen muutenkin pessyt akvaariosta otetulla vedellä? Silloin aikoinaan tuli surutta pestyä kaikki hanasta tulevalla.
Jos kyseessä on biologinen suodatin niin on ihan hyvä pestä se akvaariovedellä. Tosin itse pesen kaikki suodattimet hanavedellä enkä ole huomannut sen aiheuttavan ongelmia. Jos kyseessä taas on sisäsuodatin joka toimii roskankerääjänä ei ole merkitystä miten sen pesee.
Pitäisikö kivet ja kannotkin pestä akvaariovedellä, kun niiden pesu tulee ajankohtaiseksi?
Ei tarvitse pestä akvaariovedellä. Itse suihkutan ruokasooda vettä kiviin ja kantoihin jotta mahdollinen levä kuolee niistä. Sen jälkeen huuhtelen ne hanavedellä.
Voinko suodattimen pestä vedenvaihtojen yhteydessä vai olisiko se hyvä tehdä erikseen? Kuinka usein suodatin olisi hyvä pestä?
Taas olisi hyvä tietää mistä suodattimesta on kyse. Roskankerääjän virkaa hoitavan sisäsuodattimen pesulla ei ole mitään merkitystä milloin sen pesee kunhan pesee sen tarpoeeksi usein. Sen voi siis pestä vedenvaihdon yhteydessä tai milloin vaan. Ulkosuodatinta ei kannata pestä vedenvaihdon kanssa samaan aikaan. Itse pesen sisäsuodattimen vedenvaihto päivänä ja ulko suodattimet tulee pestyä kerran kaksi vuodessa. Mattosuodatinta en pessyt koskaan.
Onko hyvä vaihtaa kolmasosa vedestä viikottain? Näin olen tähän asti tehnyt ja kalat ovat olleet ilmeisen tyytyväisiä.
Tämä on täysin tapauskohtainen eikä yhtä oikeaa vastausta ole. Vettä kannattaa vaihtaa säännöllisesti se määrä minkä arvaariosi vaatii. Veden vaihto määrä ja kuinka useasti vesi pitäisi vaihtaa selviää mittauksen ja perehtymällä mitä akvaariossasi tapahtuu.
Pitäisikö minun vaihtaa vedestä suurempi osa nyt, kun olen lähdössä hiihtolomareissulle ja olen poissa hieman yli viikon? Olen itse ajatellut vaihtaa n. puolet akvaarion vedestä ennen lomaa. Naapureita ohjeistan kalojen ruokintaan ja ajastin hoitaa valaisimen
Täysin mahdottomuus taas vastata kun emme tiedä akvaariostasi mitään etkä taida itsekkään tietää. Viikko voi olla hyvä vaihtoväli tai sitten ei. Mahdoton sanoa. Pitäisi tietää mitä akvaariossasi esim viikon aikana tapahtuu.

Miten olet tehnyt kypsytyksen? Onko akvaario kypsä? Meinaan vaan jos et ole kypsyttänyt akvaariota ja se on ollut käytössä kuukauden niin saattaa olla että nitriittipiikki osuu juuri loman ajaksi. Saattaa odottaa yllätys kun palaa kotiin.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Kiitos vastauksestasi. Olen aloittelija myös tämän foorumin käytössä enkä oikein osannut ehkä hakea näihin kysymyksiini vastausta :( Viestiketjut ovat toiset aika pitkiä ja melkoista etsintää on välillä, että juuri sen oikean tiedon löytää. Kypsytyksen olen tehnyt (oli nestemäinen bakteerilisä, jota laitettiin 1pv, 7pv ja 14pv). Soran ja veden laiton jälkeen istutin akvaariooni kasveja ja laitoin sisustuselementit paikalleen. Bakteereja ruokin kalanruualla. Vedenvaihtojen yhteydessä olen aina mitannut vesiarvot eikä nitriittiä ole ollut kertaakaan. Nitraatti on noussut alun nollasta 5-10 välille. Minun testini tosin on sellainen liuskatesti, josta olen saanut täällä foorumissa käsityksen, että ei ole erityisen luotettava. Mutta nitriitin osalta on kyllä aina ollut puhdas nolla.

Minulla on hyvin vanha Sharkin sisäsuodatin, jossa on vaahtomuovipatruuna. Suodatin pyörittää kyllä vettä tehokkaasti ja kerää siitä roskat hyvin. Nyt olen hankkimassa tosin vähän uudempaa, kun tuo vanha pitää aika kovaa meteliä :) Ajatus on pitää uutta suodatinta viikko tai pari yhtäaikaa vanhan kanssa ennen kuin vanhan suodattimen otan pois käytöstä.

Kalat hankin sellaisessa järjestyksessä viikon välein, että ensin tuli partamonni ja oli viikon yksinään, sitten tulivat piikkisilmät, siitä viikon päästä kardinaalitetrat ja lopuksi kääpiörihmakalat. Kalat ovat minusta erityisen virkeitä, värit ovat kirkkaat ja kaikki käyvät syömässä eikä kukaan luimistele eväitään tai hauko henkeään. Akvaariokasveja on minulla aika paljon, yksi kanto ja paljon piilopaikkoja. Jopa piikkisilmät ovat liikkeellä kaiken päivää eivätkä vain hämärissä.

Vettä olen tosiaan vaihtanut nyt kerran viikossa yhden kolmasosan ja se on tuntunut sopivalta väliltä minun akvaariolleni ja kaloilleni, sillä vesiarvot ovat pysyneet samoina koko ajan lukuunottamatta tuota nitraatin hienoista nousua. Mutta sen kai pitääkin vähän siitä nollatasosta nousta vai olenko ymmärtänyt oikein? Se minua tuossa loma-ajassa mietityttää, että kun tulee yli viikon väli vedenvaihtoon ja vieraat ihmiset ruokkivat kalat, niin tuleeko liikaa kuormitusta, kun akvaarioni kuitenkin on aika pieni. Ruokinnan olen kyllä opettanut naapureille, jotka siitä huolehtivat lomani ajan. Tämän vuoksi mietin olisiko hyödyllistä vaihtaa nyt ennen lomaa vähän suurempi osa vedestä.

Joka tapauksessa kiitos, että jaksoit vastata minulle, vaikka varmasti nämä kysymyseni olivat kokeneelle harrastajalle todella tylsiä :P
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Älä älä minua ainakaan kutsu kokeneeksi harrastajaksi. Vaikka vuosia on mennyt tämän harrastuksen parissa niin välillä tuntuu etten tiedä mitään. Aina tulee uusia harrastajia ja mielestäni saa kysyä ja pitääkin kysyä apua jos siltä tuntuu. Vaikka ksymykset olisivat kysytty jo moneen kertaan toki niitä saa kysyä uudestaan ja uudestaan. Aqua-Webin haku ei ole parhaimmasta päästä joten asiat jää usein löytymättä vaikka niistä olisi keskusteltu monta kertaa. Jos saisi kysyä vain uusia kysymyksiä täällä olisi aika hiljaista kun lähes kaikki aiheet on jo käsitelty.

Mielestäni ei kannata turhaan vaihtaa vettä ennen reissua eikä reissun kälkeen. Tarkoitushan on että vesiarvot pysyvät tasaisina ja vettä vaihdetaan sen mukaan miten siihen on tarvetta jotta ne arvot pysyisivät mahdollisimman tasaisina. Kannattaa ehkä annostella ne ruuat valmiiksi ettei vaan kalansyöttäjä innostu syöttämään liikaa. Kalat pärjää yhden viikon todella vähällä ruualla.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

No, olet sinä varmaan kuitenkin paljon kauemmin kuin minä hoidellut akvaarioita. Siinä mielessä olet mielestäni kokenut harrastaja :P . Eihän meistä kai kukaan koskaan täysin valmis ole missään asiassa, joten siltä puolelta katsottuna voimme kaikki oppia jotain toisiltamme.

Minä jäin miettimään tuota suodattimen ja kivien ja kantojen pesua. Jotenkin olen näistä muista viestiketjuista saanut sellaisen käsityksen, että ne hyvät bakteerit ovat kiinnittyneinä enimmäkseen akvaarion pinnoille, suodattimeen ja sisustuselementtien pinnoille ja hiekkaan/soraan. Ja minulla kun on uusi ja tuore akvaario, niin voisiko juuri syntyneelle bakteerikannalle olla haitaksi, jos pesen suodattimen ja sisustuselementit hanavedellä? Ehkä tuollaiseen sisäsuodattimeen kuin minulla on, kuitenkin vähän kertyy hyviä bakteereita, vaikka se ei biologinen olekaan?

Loma-ajan ruuan laitoin nyt valmiiksi päivämäärällä merkittyihin pieniin lääkekippoihin. Se oli hyvä neuvo ja ihan järkeenkäyvä. En olisi tullut sitä itse ajatelleeksi enkä tiennyt sitä, että kalat pärjäävät ilman ruokintaakin muutamia päiviä.

Tänään ostin uuden suodattimen vanhan tilalle, sisäsuodatin tämäkin, Eheimin pick up. Nyt ovat molemmat suodattimet yhtäaikaa käynnissä tuolla akvaariossani ja ajattelin ne pitää siellä molemmat ainakin lomani ajan. Jos vaikka sattuisi toinen menemään rikki, niin toinen sitten hoitaisi suodatuksen. Tästä vinkistä kiitos toiselle minulle vastanneelle!

Aika hyvillä mielin lähden viettämään lomaa. Ihan kaikkeen ei pysty ennelta varautumaan ja se on vain hyväksyttävä. Silti on varmasti jännittävää palata kotiin ja nähdä, miten täällä on selvitty.
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Tervetuloa takaisin harrastuksen pariin :)
Kannattaa lähteä siitä ettei sisusteselemettejä pestä tai siis yrittää ehkäistä levien valtaan pääsy, jolloin niitä kiviä ja kantoja ei tavitse pestä. Juurikin siksi, kun niissä pinnoissa on ne bakut. Ja en itse ainakaan nostele mitään akvasta ylös vaan pesua varten. Joskus on tupsulevää jossain ja sen hoidan kuten Koomikko jo sanoi eli ruokasoodalla. Mutta yleensä ottaen ei niitä pesuun nostella.
Varman päälle teet niin, että putsaat suodattimen akvaarion vedellä. Siitä varotoimesta ei haittaakaan ole.
Valitsemasi kääpiörihmat ovat aika herkkiä ja niille vesiarvot on hyvä pysyä tasaisen hyvinä. Eli voit vaihdella vettä vaikka parikin kertaa viikossa, mutta vähemmän kerralla. Periaatteessa vettähän voi vaihtaa kuinka paljon ja usein, koska siinä ei poistu mitään kaloille hyödyllistä. Kuitenkin noin tuore allas vielä hakee tasapainoaan.
Vinkiksi: piikkisilmiä sitten lisää, parvikaloina tykkää omiensa seurasta [;)]
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Kiitos sinullekin vastauksesta!

Tarkoitus onkin hankkia piikkisilmiä lisää, kunhan palaan reissusta. Ne ovat minusta suloisia ja sympaattisia ja niistä pidän kovasti! Mutta en halunnut juuri ennen lomalle lähtöä ottaa uusia kaloja akvaarioon. Minulla piikkisilmät ovat olleet ilahduttavan pirteitä. Ei tarvitse tuntitolkulla odotella altaan edessä ne nähdäkseen :D

Kääpiörihmakalat nyppivät minulla vesiruttoa ja sen juuria ja kuolleita kasvien lehtiä. Ilmeisesti syövät niitä? Nuo ovat akvaarioni uusimmat asukit ja olen niitä erityisen tarkasti tässä seuraillut. Koiras tuntuu välillä ajavan naarasta vähän turhankin agressiivisesti ja mietin, mahtuisiko tuohon minun purkkiini vielä toinen naaras vai olisiko siinä jo liikaa?

Minä sain akvaariooni toiselta harrastajalta isokokoisia kasveja, taitavat olla jotain miekkoja. Ne olivat aika leväisiä, kun ne sain, mutta tuo minun partamonnini on ollut ahkera ja nyt kasvit ovat lähes puhtaat. Toistaiseksi ei minulle ole leviä akvaarioon ilmestynyt. Muutenkin ajattelin, että mahdollisimman vähän kajoan akvaarion sisustukseen eikä tarkoitukseni ollutkaan alkaa jynssäämään kiviä ja kantoja :) Kannon joudun lappoamisen ajaksi nostamaan pois, kun se on keskellä akvaariota siten, että se on sen toimenpiteen tiellä.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Hei!

Lomailemasta on juuri palattu. Mikä ihana yllätys odotti kotona, kun ensi silmäykseltä näin kaikki rakkaat akvaarioni asukit :D Kaikki virkeinä ja ennen kaikkea elossa ruokaa odottamassa! Vähän on loman aikana levää kertynyt kasvien lehdille ja jonkin verran kuolleita kasvin lehtiä kelluu veden pinnalla, mutta muuten kaikki näyttää todella hyvältä. Vielä en ole ehtinyt jututtamaan naapureita, jotka kaloistani huolehtivat, mutta puhe olikin, että soittavat vain, jos sattuu hätätilanne. Eikä soittoa koko loman aikana kuulunut.

Millä keinoin tuon levän saisi kasvien lehdiltä pois? Vesiruton lehtiin on tullut sellaista rusehtavaa levää? Vähennänkö valon määrää ensimmäiseksi ja katson miten se vaikuttaa?

Huomenna ajattelin katsoa vesiarvot ja vaihtaa osan vedestä. Kiire sille toimenpiteelle ei taida olla, kun kaikki näyttää olevan kunnossa.

Haluan kiittää vielä kerran kaikkia minulle vastanneita ja hyviä neuvoja antaneita! Oli ihana lomalta paluu, kun kaikki oli onnistunut täällä kotona! Seuraava juttu taitaa olla piikkisilmille kavereiden hankkiminen :P
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Tänään hätäännyin! Katselin kalojeni touhuiluja ja huomasin, että akvaarion takakulmasta ulkopuolelta valuu vesipisaroita. Vettä oli ehtinyt valua jo sen verran, että akvaarion alla olevan tason päällä oli vettä :(

Äkkiä otin ämpärin ja tyhjensin akvaariosta vettä vähän alle vuotokohdan. Vuotokohta on akvaarion n. puolessa välissä. Kaloille jäi 50l vettä, jossa uiskennella. Isompi suodatin, jonka juuri ennen lomaa ostin, ei mahtunut jäljelle jääneen veden alle suodattamaan, joten laitoin vanhan pienemmän sinne kierrättämään vettä. Uudempi iso on kuitenkin vielä akvaariossa, kun ajattelin, että bakteerit siinä säilyisivät ja voisin sen sitten lennossa vaihtaa uuteen akvaarioon.

Tori.fi:stä löysin käytetyn, myyjän mukaan kuukausi sitten käytöstä poistetun, ehjän ja vettä pitävän 128l akvaarion. Akvaario on onneksi Hyvinkäällä niin kuin minäkin, mutta myyjä tulee kotiin vasta viiden maissa illalla. Kalojeni pitäisi siis pärjätä tuolla vanhassa vuotavassa akvaariossa n. 6 tuntia. Olen huolissani ja pelkään mitä tapahtuu :cry:

Ajattelin, että kun saan uuden akvaarion tuotua kotiin, laitan kalat hetkeksi vanhasta akvaariosta otetulla vedellä täytettyyn ämpäriin muutaman kasvin kanssa, ja siirrän kaiken hiekan, kivet, kannon, kasvit, suodattimet ja lämmittimet sekä lopun veden suoraan vanhasta akvaariosta uuteen. Ja toivon näin toimimalla säästäväni ainakin osan bakteereista elossa. Mitään uutta lukuunottamatta vettä en aio uuteen akvaarioon laittaa. Vanhan akvaarion kypsytyksestä jäi Easystart-bakteerivalmistetta ja sitä ajattelin laittaa uuteen akvaarioon, ei kai siitä haittaakaan ole? Olisiko kellään antaa minulle neuvoja miten tämä olisi parasta hoitaa? Tai jos mielestänne olen tekemässä jotain ihan väärin?
Auttakaa joku! Yv:llä tavoittaa parhaiten.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Olihan urakka! Enpä toivo kovin pian uusintaa tällaisesta päivästä.

Nyt on uusi akvaario paikallaan ja toiminnassa ja kalat uivat vähän isommissa vesissä kuin vanhassa akvassa :D Valtavan kova työ oli kyllä akvaarion vaihdossa lennossa toiseen. Koko ilta siinä vierähti.

Putsasin ensin uuden akvaarion ja otin vanhasta isoon saaviin kaikki kivet, kannon, kasvit, lämmittimen ja toisen suodattimen ja vanhaa akvaariovettä. Sitten laitoin suodattimen ja lämmittimen toimimaan saavissa. (Saavi on elintarvikekäyttöön tarkoitettu). Pienempään ämpäriin laitoin myös vanhasta akvaariosta vettä ja yhden ison kasvin sekä pienemmän suodattimen vettä kierrättämään hapetuksen kera. Siihen ämpäriin sitten pyydystin kalat akvaarion vaihdon ajaksi.

Ihan kevyesti huuhtelin hiekasta irtonaiset roskat pois, mutta en sitä sen kummemmin pessyt ja siirsin uuteen akvaarioon. Sitten uutta vettä kera vedenparannusaineen ja bakteerilisän. Kivet, kanto ja kasvit paikalleen, lisää vettä, sekä uutta että vanhaa, ja sitten isompi suodatin ja lämmitin toimimaan. Sen jälkeen siirsinkin jo kalat uuteen kotiinsa ja pienemmän suodattimen toimimaan ison rinnalla. Vielä viimeiset ämpärilliset vettä ja valmista tuli.

Kalat olivat aivan säikkyinä. Kova koettelemus tämä varmasti niille oli. Ajattelin seurata nitriittiarvoja jonkin aikaa päivittäin ja toimia sitten niiden mukaisesti.

Kyllä tämä tällainen säikyttää pahanpäiväisesti! Kiitos kaikille minua neuvoneille ja apunsa antaneille! Oli mukava huomata, että olen jo jotain oppinut enkä ollut ihan väärin tekemässä tätä akvaarion vaihtoa :) Pitänee hieman muuttaa myös tuota allekirjoitusta [;)]
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Palailen tähän aloittamaani viestiketjuun uusien kysymysten kera.

Kalani ovat hyvin toipuneet akvaarion vaihdosta aiheutuneesta stressistä ja olleet ilmeisen tyytyväisiä huomattuaan uintitilan kasvaneen :D Minusta lasin toiselta puolelta seuraavasta olisi akvaariossa tilaa vielä muutamalle uudelle asukkaalle, litroja altaassa on 128. Kaipaisin vähän enemmän elämää ja viskettä, akvaario näyttää toisinaan lähes pelkältä kasvialtaalta. "Isoina" kaloina minulla siis uiskentelee kääpiörihmakalapariskunta ja niiden seurana 11-päinen kardinaalitetraparvi. Pohjan asukkeja ovat kaksi piikkisilmää Ohukainen ja Paksukainen ja maatiaispartamonnineitimme Pilkku. Olen miettinyt seuraavanlaisia vaihtoehtoja:

Kaikkiin näihin sisältyy 2-3 piikkisilmäkaverin hankkiminen Ohukaiselle ja Paksukaiselle. Uudet kaverit olen niille jo luvannut [;)]

1. Yksi kääpiörihmakalanaaras naaras ja muutamia kardinaalitetroja parveen lisää. Tässä vaihtoehdossa kaipaisin kokemuksia kääpiörihmakalojen käyttäytymisestä. Onko parempi, että on vain pariskunta vai toimiiko yksi uros ja pieni haaremi? Itse olen ajatellut, että tuo tämän hetkinen rouva saisi vähän lepoa herran kosiskelusta, jos altaassa olisi muitakin naaraita. Mutta... en tiedä saanko kaipaamaani eloa lisää akvaariooni tälläkään kokoonpanolla :?

2. Jokin toinen vähän isompi kala kääpiörihmakalojen lisäksi, saisi olla vaikka joku toinen rihmakala tai ihan mikä vaan muukin, joka pärjäisi samoissa oloissa ja näiden nykyisten akvaarion asukkaiden kanssa. Yhdestä Varjon kirjasta luin, että rihmakalat eivät ole toistensa kilpailijoita ja että samaan akvaarioon voi hankkia erilajisia rihmakaloja, kunhan tilaa on riittävästi. Mahtuisiko tuohon minun altaaseeni esim. hunajarihmakalapariskunta? Onko kellään kokemuksia näistä yhdessä tai muista erilajisista rihmakaloista yhdessä? Tai olisiko mitään muuta vähän isompaa kalaa, joka viihtyisi kääpiörihmojen ja kardinaalitetrojen kanssa eikä aiheuttaisi suurempia tappeluita? Ehdotelkaa! Vesi akvaariossa on pehmeää ja hapanta, käytän turvelisää ja lämpö on n. 27 astetta. Kantoja ja piilopaikkoja on sekä kasveja runsaasti ja niitä lisääkin tulossa.

3. Toinen tetraparvi/jokin muu pienikokoinen kala parvena. Tämä vaihtoehto niin, että jos tetraparvi, niin sellainen, joka olisi isompi kuin kardinaalitetra ja viihtyisi pienemmässä parvessa (n. 6 yksilöä) ja tietysti kuten edellä tulisi toimeen muiden asukkaiden kanssa ja viihtyisi samoissa vesiolosuhteissa. Olen myös pohtinut noita pieniä rasboroita, josko niitä mahtuisi parvi minun akvaariooni ja jollekin niistä sopisi tuo minun altaani asukkaineen kodiksi? Olisin kiitollinen ehdotuksista.

4. Olisiko mitään eloisaa vipeltäjää pohjalle piikkisilmien ja partamonnin lisäksi? Saisi olla levänsyöjäkin ja mielellään sellainen pienessä parvessa viihtyvä. Ja tarkoitus tosiaan saada lisää eloa akvaarioon :) Tietääkö kukaan esim. pieniä nuoliaisia, jotka sopisivat tuohon minun kalasoppaani? Tai muita ehdotuksia?

Nyt todella kaipaan mielipiteitänne ja ajatuksianne ja ennen kaikkea kokemuksianne ko. kaloista. Liikaa on vaihtoehtoja ja haluaisin löytää ja sitten toteuttaa sen parhaimman :D
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Olin vähän malttamaton enkä kovin kauaa jaksanut odotella täällä vastausta [;)] Tänään vierailin Faunattaressa ja mukaan lähti sieltä kolme piikkisilmää ja kolme ruusutetraa. Olen sieltä saanut asiantuntevaa apua ja minulla on siellä luottomyyjä, jonka puoleen voin kaikissa asioissa turvallisesti kääntyä. Eikä tyhmiä kysymyksiä ole. Hänen kanssaan yhdessä pohdittiin tuota kalavalintaa ja kävimme läpi akvaarioni nykyiset asukkaat sekä hoitorutiinini ja vesiarvot. Ja tietenkin esitin toiveeni siitä, mitä altaaseeni kaipaan. Niinpä yhdessä päädyimme noihin ruusutetroihin, puna-aavetetra oli toinen vaihtoehto, mutta tämä ruusutetra sopi kaikin tavoin paremmin meidän kalapoppooseemme :P Ruusutetrat saavat kyllä vielä muutaman kaverin kunhan uusia kaloja Faunattareen saapuu. Ajattelin sellaista kuuden kalan pientä parvea.

Ihanan pirteitä ja vilkkaita ovat uudet kalaseni! Sain juuri sitä mitä toivoinkin: vähän eloa ja vilskettä lisää! Eivät kuitenkaan vaikuta liian vilkkailta ja ainakin nyt aluksi näyttää ihan rauhaisalta yhteiselo akvaarion vanhojen asukkaiden kanssa. Piikkisilmät ovat jo löytäneet toisensa...siellä suloisesti yhdessä kasassa möyritään ja kiemurrellaan :)

Ostin Faunattaresta myös levyn pakastettuja surviaisen toukkia. Se olikin oikein hitti! Suurta herkkua taitavat nuo punaiset madot olla kaikille kaloilleni. Ehkä ainoastaan suursyömäriahmattini partamonni ei ollut ihan niin innoissaan :roll: Se kun yleensä ensimmäisenä on kaiken ruualta näyttävänkin kimpussa. No, se sai eilen vedenvaihdon jälkeen kesäkurpitsa-annoksensa ja on varmaan yönsäkin uinunut siinä herkun päällä [;)] maha pullollaan.

Valtavasti on paisunut tuon kääpiörihmakalanaaraan vatsa. Luulen, että siellä on mätiä ja olen vähän huolissani, kun koiraalla ei toistaiseksi ole paikkaa mihin kuplapesänsä puhaltaa, kun en ole niitä pintakasveja vieläkään mistään saanut. Kutupuuhiin varmaan muuten olisivat valmiita molemmat. Jos joltain liikenee ylimääräisiä kasveja joista olisi valmis luopumaan, niin otan mielelläni vastaan ja niistä maksankin ja korvaan mahdolliset postikulut. YV:llä tavoittaa. Tästä kirjoittelin tuonne Labyrinttikala-aiheenkin alle, jos jotain kautta saisin apua ja neuvoja tähän ongelmaan. Kiitollinen olen kaikista mielipiteistä ja neuvoista ja avusta!
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Harmia olikin noista ruusutetroista :( . Niiden käytös muutui ja ne alkoivat ahdistella kardinaalitetrojani, joista yhden jouduin lopettamaan ja toisellekin taitaa koitua sama kohtalo. Ruusutetrat alkoivat herkutella kardinaalitetrojen evillä. Nyt olen palauttanut ahmatit takaisin liikkeeseen mistä ne hankinkin. Kunhan varmistaudun siitä, että syy kardinaalitetrojeni evien katoamiseen oli ruusutetroissa eikä missään sairaudessa, niin tulee ajankohtaiseksi jälleen tuo kalastomietintäni, joka on tuossa edellä.

Eli laittakaapa minulle ehdotuksia :D Kavereita kardinaalitetroille, kääpiörihmakalapariskunnalle, piikkisilmille ja partamonnille. Mielellään sellaisia, joiden kanssa ei kävisi näin kuin ruusutetrojen kanssa kävi, jotka toisivat eloa akvaarioni keskiveteen ja sopisivat altaani vesiarvoihin ja vanhojen asukkaiden kaveriksi. Kertokaa vaikka omista suosikeistanne ja kalastoistanne omissa altaissanne. Sellaisista mitkä olette hyväksi kokeneet!
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Tänään lähti Faunattaresta mukaan 6 kardinaalitetraa ja kaksi petokotiloa :D Minä päädyin kasvattamaan kardinaalitetraparveani, koska ne ovat minusta sitä kauniimpia mitä enemmän niitä on. Kun menetin niistä kaksi ruusutetroille niin ajattelin heti, että tilalle tulee ainakin samanverran uusia. No, tuli vähän enemmän ja nyt on kardinaalitetroja kaunis 15 pään parvi. Uudet kalat löysivät lähes heti lajikumppaninsa mikä ilahdutti minua suuresti :)

Jonkun kasvin mukana ilmeisesti on akvaariooni päässyt pesiytymään roskakotiloita ja siksi siis nuo kaksi petokotiloa. Ei roskakotilotilanne ole vielä paha, mutta pieniä kotilonpoikasia on aika paljon. Vähän vähensin ruuan määrää, mitä kaloille annan ja toivon, että sillä ja petokotilaiden avulla saan roskakotilot pidettyä kurissa. Kiva kyllä seurata noita petokotiloitakin :D Pussista päästyään isompi niistä jähmettyi erään kasvin lehden alle ja pienempi lähti saman tien seikkailemaan pitkin akvaarion pohjaa ja laseja. Yllättävän kovaa vauhtia se etenee ollakseen pieni kotilo! Löysipä se tänään lasista murskaamani roskakotilonkin ja alkoi heti sillä herkuttelemaan. Saa nähdä, saanko huomenna silmiini nuo akvaarion pienimmät uudet asukkaat :?

Piikkisilmäni ovat oppineet kaikki tulemaan ruokailemaan samaan aikaan muiden kalojen kanssa. Ne ovat kyllä hauskoja tapauksia ja metkalta näyttää niiden touhuilu yhdessä. Tänään vaikka annoin kaloille ruuan pari tuntia aikaisemmin kuin normaalisti (koska akvaarioon tuli uusia asukkaita), niin ruokalaatikon kolistessa auki tulivat piikkisilmät pesäkolostaan ihanasti toistensa lomassa luikerrellen :D Ne ovat löytäneet pesäkolokseen sellaisen pienen kiviröykkiön ja yhden kannon alle jäävän kolosen. Sieltä ne rohkeasti luikertelevat päivisin ja valoisaankin aikaan minua ilahduttamaan. Nämä piikkisilmät eivät päivätolkulla piileksi!

Eilen sain postitse vastaanottaa jaavansammalta ja rakentelin kaarevasta paksusta puunoksasta (joka oli kuorittu, pesty, keitetty ja hiottu) ja jaavansammalesta siiman kanssa sellaisen vihreän portin kahden kannon välille. Kaloja kiinnosti kovasti tämä uusi rakennelma ja ne tuntuvat siitä pitävän. Kardinaalitetrat uivat parvena portin ali ja kääpiörihmakalat nyppivät jaavansammalta. Kivan näköinen aikaansaannoksestani minustakin tuli! En tiedä innostuiko kääpiörihmakalakoiraani tästä vai jostain muusta, mutta tänään se on kovasti puhallellut kuplia ja touhuillut pinnalle ulottuvien kasvien joukossa.

Tuossa äsken pitkään seurasin akvaarion asukkaiden touhuja ja annoin partamonnille keskiviikkoisen kesäkurpitsa-annoksensa, jota meillä kyllä syövät rihmakalatkin. Lasin läpi kuului sekä rouskutus että napsutus, kun partamonni ja kääpiörihmakalat yhdessä raastoivat kesäkurpitsaa :mrgreen: Kääpiörihmakalakoiras kävi aina välillä kesäkurpitsalla ja palasi sitten pintaan vallisnerioiden lehtien viereen ja puhalteli niihin kuplia. Mitään ihan selvää kuplapesää se ei minusta tehnyt vaan kuplia löytyy sieltä täältä pieniä ryppäitä. Ehkä ei akvaarion pinnalta löydy vielä tarpeeksi paljon pintakasvillisuutta, että se voisi kunnon pesän puhallella? Mutta hauskaa on seurata sen pesänrakennuspuuhia! Ilmakuplat ovat vähän suurempia kuin tavalliset kuplat ja ne tarttuvat toisiinsa kiinni pieniksi ryppäiksi. Kääpiörihmakala ensin haukkaa pitkään ilmaa veden pinnalta ja sen jälkeen puhaltaa kuplat suustaan. Naaraalla ei ole mitään asiaa keskeneräiseen kuplapesään vaan se ajetaan reippaasti kauemmaksi. Kunnes taas toisessa hetkessä kierrellään ja kaarrellaan toisiaan [;)]

Harmikseni olen huomannut akvaariooni ilmestyneen levää. Aluksi oli minusta vain sellaista rusehtavaa (piilevää?) argentiinan vesiruton lehdillä, joka hieromalla ja huuhtelemalla lähtee pois. Mutta nyt on ilmestynyt muidenkin kasvien lehdille sellaista rihmamaista levää. Pitkiä yksittäisiä rihmoja, ihan kuin karvoja lehtien reunoilla ja pinnalla. Ei minusta tupsulevää vaan nimenomaan yksittäisiä "leväkarvoja". Minun akvaarioni ei ole suoraan ikkunan edessä, mutta sen toiseen päätyyn pääsee aurinko paistamaan parvekkeen oven ikkunasta. Arvelen, että näin kevään tullen ja valon määrän lisääntyessä se voi olla yksi leviin vaikuttava tekijä? Nyt olen jättynyt parvekkeenoven sälekaihtimet kiinni ja tänään säädin valaistukseen parin tunnin tauon iltapäivälle. Kasvit ovat kyllä kasvaneet ja tehneet uusia lehtiä ja versoja, mutta pelkään, että levätilanne pahenee, jos en sille tee mitään. Muita levänsyöjiä kuin partamonni minulla ei ole lukuunottamatta kääpiörihmakalojen satunnaista näykkimistä. Kasviravinteena minulla on käytössä Easy-lifen Profito ja pohjalla JBL:n kuulia kasvien juurilla. Tänään päädyin hankkimaan EasyCarboa ja ajattelin katsoa, mitä se saa aikaan. Olisiko kellään antaa minulle muita vinkkejä levän torjuntaan? Olen miettinyt myös partamonnin lisäksi jotain muita leviä syöviä pohjakaloja, mutta en ole sellaisia minun akvaarioni vesiolosuhteisiin ja litramäärään ja muihin asukkaisiin sopivia löytänyt.

Tästä viestiketjusta on näköjään tullut minun akvaariopäiväkirjani ja se taitaa olla vähän väärän otsakkeen alla :| Mutta ajattelin silti päivitellä tänne tilannetta, kun olenhan apuakin kysymyksiini saanut tätä kautta. Kiitos taas etukäteen kaikille, jotka viitsivät kommentoida tai antaa neuvoja vähän kokemattomalle uudelleen aloittaneelle harrastajalle :D
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Näin minäkin olisin tetrojen kanssa toiminut. Kunnon parvi on kaunis. :D

Piikkisilmiä menee tuonne kivasti ainakin kuusi pyrstöä, eivät meillä ainakaan ole mitään vilkkaita uimareita vaan viettävät päivänsä hiekkapohjaa pöllytellen. Rihmakaloista on paha mennä sanomaan, koska äkäisimpien lajien (omalla kokemuksella sinirihmat ja juurikin nuo kääpiörihmat) naaraat kähistelevät kyllä keskenään siinä missä koiraatkin. Kunnon kasvipuskia ja piiloja jos löytyy, niin parikin naarasta lisää menisi. Levänsyöjinä voisi mennä pieni porukka nuoli-imumonneja elikäs "ottoja".

Uudehko akvaario hakee vielä tasapainoa ja levänmuodostus pinnoille kuuluu asiaan. Jos kaikki paikat ja kasvien lehdet ei nyt ihan levän peitossa ole ja laseistakin näkyy läpi, ei levä ole vielä kuin lähinnä esteettinen ongelma. Itseäni ei liiemmälti esim. juurakoiden pinnalla näkyvä pieni levättyminen haittaa lainkaan, vaan elävöittää nätisti. Nämä ovat tietysti makuasioita. [;)]
Levänmuodostus todennäköisesti vähenee kunhan kasvit pääsevät kunnolla vauhtiin.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Päivittelen tässä vähän tilannetta.

Leväisyys on vähentynyt minusta selvästi sen jälkeen, kun asetin valaistukseen tauotuksen ja aloitin Easy carbon käytön. Ilmeisesti partaleviin kuuluvaa levää tuo rihmainen levä on ja onneksi sitä ei ole kuin muutamassa argentiinan vesiruton varressa ja parin muun kasvin muutamalla lehdellä. Ja ainoa paikka jossa sitä akvaariossa esiintyy, on ulkosuodattimen suihkuputken edessä, jossa on virtausta. Olen täältä lukenutkin, että kyseinen levä viihtyy virtauspaikoissa. Sisäsuodattimen edessä kasvavissa vallisnerioissa sitä ei ole. Kumma juttu, kun sisäsuodattimestakin puhuri käy? Ja kun siirsin jaavansammalta kasvavan kaarevan oksan sisäsuodattimen eteen pois ulkosuodattimen suihkuputken vierestä, niin siitäkin tuo levä hävisi :)

Tietäisikö kukaan vastata miksi jättivesitähdikin lehdet reikääntyvät? Ne tulevat täyteen pienen pieniä reikiä ja sitten irtoavat. Voisiko se mahdollisesti olla jonkin ravinteen puutos? Muut kasvit kasvavat hyvin ja tämäkin jättivesitähdikki kyllä kasvaa ja tekee uusia versoja ja venyi pituuttakin Easy carbon myötä niin, että kasvatti vartensa ja lehtiä vedenpinnan yläpuolelle. JBL:n kuula on minulla pohjaravinteena ja nestemäistä lisään kerran viikossa vedenvaihdon yhteydessä ja Easy carboa laitan päivittäin 2,5ml. Valaistus on toistaiseksi 15W+18W mikä on aika vähän, mutta olen hankkimassa kahden putken valaisinta, jolla saan lisättyä valonmäärää. Ostin myös eilen Biolanin luonnonravinnepuikkoja ja ajattelin niitä kokeilla :) Täällä aqua webissä on niidenkin käyttäjiä. Eihän niissä vain ole mitään kaloille haitallisia aineita?

Tänään odottelen kasvipakettia saapuvaksi. Oli kyllä pelottavan kylmä yö ja nyt jännitän miten kasvit ovat mahtaneet selvitä, kun en tiedä miten myyjä on ne pakannnut :? Pari viikkoa sitten sisustin akvaariota uudelleen ja kiva päästä taas istuttelemaan vähän uusia kasveja! Minulla on kolme aika isohkoa juurakkoa altaassani ja edellinen sisustus näytti vähän täyteen tupatulta. Nyt on uusi järjestys, joka miellyttää kovasti silmää :D . Kalat olivat ihmeissään, kun kotinsa muutti muotoaan ja tutkittavaa riitti. Kiva oli seurata, kun ne tutuistuivat uuteen sisustukseen. Harmi, kun en osaa laitta tänne kuvaa akvaariostani :( Olen ihan onnettoman surkea koneiden kanssa.

Minun tilaamani kääpiörihmakalanaaraat ovat jo viikkoja sitten saapuneet Faunattareen, mutta huono onni on ollut matkassa :( . Mennessäni niitä hakemaan liikkeen pitämän karanteenin jälkeen, löytyi niiden altaasta kuollut rihmakalakoiras ja kun myyjä poisti sitä niin hän huomasi myös kuolleen partamonnin samassa akvaariossa. Eivät lähteneet kalat silloin mukaani ja myyntiakvaarioon laitettiin lääkitys. Kun seuraavan kerran menin katsomaan, niin lääkitys oli ohi, mutta yhdellä rihmakalakoiraalla on omituisia oireita ja taas on allas karanteenissa. En usko, että uskallan ollenkaan tuosta altaasta hankkia niitä kääpiörihmakaloja. Vai mitä mieltä olette? Edelliset kääpiörihmani on kyllä samasta paikasta ja altaasta hankittu ja ne ovat olleet terveitä, mutta uudessa erässä on saattanut tulla huonokuntoisempia kaloja. Arveluttaa.

Piikkisilmät ovat minusta aivan ihania! Ne ovat sympaattisen näköisiä ja touhujaan on mukava seurata. Olin niin surullinen, kun yhden noista veijareista menetin suodattimeen, mutta nyt ei kalakuolemia suodattimen takia ole ollut, kun olen sen verhonnut sukkahousuilla :) Toimii hyvin! Eikä ole minusta esteettinenkään haitta, kun kasvit ja juurakko peittävät suodattimen lähen täysin pois näkyvistä. Piikkisilmiä tekisi mieli hakea vielä pari lisää [;)] Tuo Tajun ehdottama kuusi päätä kuulostaisi hyvältä.

Millä te putsaatte ulkosuodatinten pitkiä letkuja? Ovatko ne pitkän ja taipuisan varren päässä olevat harjat toimivia? Minulla ovat tuon suodattimen letkut läpinäkyvää muovia ja koska auringon valo pääsee niihin vähän paistamaan, niin ne ovat levääntyneet sieltä sisältä. Olen miettinyt miten ne saisi puhtaaksi. Ajan myötähän putket varmaan tukkeutuvat, jos ei niitä milloinkaan putsaa.

No, minä jään nyt odottelemaan kasvilähetystäni ja toivon, että se olisi selvinnyt kylmästä yöstä.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Kasvit saapuivat eilen ja hyvässä kunnossa :)

Kääpiörihmani innostuivat pintakasveista ja nyt on kuplapesä rakennettu ja sinne useaan otteeseen laskettu mätimunia, mitä puuhaa pääsin todistamaankin! Olihan mielenkiintoista ja lumoavaa seurattavaa! Tästä enemmän Labyrinttikalat-alueella kääpiörihmakala -viestiketjussa.

Mutta todella nopeaa toimintaa minun kääpiörihmakaloiltani. Olen ylpeä pikkuisistani!
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Ihan hyvä päätös noiden rihmojen kanssa, käy seuraamassa tilannetta ja ota lisää vasta kun kaikki on kunnossa. Seuraa tilannetta myös omassa akvaariossa: jos rihmakoiraan kosiot alkavat selvästi rassata rouvan hermoja, kannattaa hankkia morsioita enemmän, jotta ahdistelu jakautuu useamman kesken. Jos koiras antaa naaraan välillä hengähtää, eivätkä kutupuuhat ala muistuttaa enempi perheväkivaltaa, menee mukavasti kaksinkin. Hienoa kun viihtyvät! :D

Reikiintyykö jättivedensuosikista kaikki, vai lähinnä alimmat lehdet? Syynä voi olla ihan normaali pituuskasvu. Tai partamonni. :mrgreen:
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Kiitos Taju vastauksistasi :D

Jättivesitähdikistä reikiintyvät tasaisesti kaikki lehdet ja reiät ovat aika pieniä, nompparellin kokoisia :) Mutta kun varsia on kasvissa useampia, niin kaikista varsista eivät lehdet reikiinny. Kuitenkin sekä pieniin uusiin lehtiin kasvin juurella ja jo isompiin ja vanhempiin lehtiin ylempänä reikiä ilmestyy. Partamonni saa kahdesti viikossa kesäkurpitsa-aterian ja useamman kerran kasvispohjatabletteja eikä se minusta ole tykästynyt tuohon jättivesitähdikkiin mitenkään erityisesti. Se kun on ainoa kasvi, johon reikiä ilmestyy.

Taju: Luitko Kääpiörihmakala-viestiketjusta rihmojeni kutupuuhista? Sinne kirjoitin asiasta enemmän. Minulla on onneksi naaraalle kasvipöheikköjä ja piilopaikkoja, joten saa rouva välillä hengähdystaukoja, jos niitä haluaa. Tänään tosin noita kutupuuhia seuratessani huomasin, että aivan yhtä usein tämä naaras hakeutui koiraan luokse kuin koiraskin naaraan [;)] Ja monen monta kertaa mätiä puserrettiin kuplapesään. Miten voi pieneen kalaan mahtua sellaisia määriä?

Tein yöksi hätäratkaisun :mrgreen: Otin keittiöstä siivilän ja koukkasin kuplapesän sammalineen siivilään ja viritin siivilän niin akvaarion pinnalle, että kuplapesä pysyy vedessä, mutta siivilän verkon suojissa. Kääpiörihmapariskunta oli kyllä hädissään ja koiras ihmetteli mihin sen tarkasti vartioima pesä häipyi. Se kierteli siivilää ja yritti puhaltaa pesäänsä kuplia, mutta ei ressukka tiennyt, mihin voisi ilmakuplat laskea suustaan. Toivon, että koiraskin saisi yöllä vähän lepoa, kun sillä oli täysi työ tänään pesän rakentamisessa ja sitten sen vahtimisessa.

Hyvää yötä toivottelen nyt minäkin.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Hankin verkkomateriaalista tehdyn poikasaltaan ja siirsin kuplapesän siihen. Tänään vedenvaihdon yhteydessä nostin poikasaltaan kuplapesineen vatiin, jossa oli akvaariosta otettua vettä ja sitten huomasin altaan verkkopohjalla aivan onnettoman kokoisia mustia pisteitä, joita ensin luulin roskiksi, mutta kun ne lähtivät uimaan tajusin niiden olevan kalan poikasia! Voi ihmeiden ihme!

Luullakseni poikaset parin ensimmäisen päivän ajan pärjäävän ruskuaispussin voimin, mutta sittenhän niitä pitäisi alkaa ruokkimaan. Siinä se ongelma onkin! Faunattaresta oli poikasruoka loppunut ja noilla tuskin millimetrin mittaisilla poikasilla täytyy olla aivan mikroskooppisen pieni suu. Millä ihmeellä voin niitä ruokkia? Voisiko joku neuvoa pikaisesti?

Nyt on syntymän ihme päästy todistamaan meilläkin!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Tuhi kirjoitti:Hankin verkkomateriaalista tehdyn poikasaltaan ja siirsin kuplapesän siihen. Tänään vedenvaihdon yhteydessä nostin poikasaltaan kuplapesineen vatiin, jossa oli akvaariosta otettua vettä ja sitten huomasin altaan verkkopohjalla aivan onnettoman kokoisia mustia pisteitä, joita ensin luulin roskiksi, mutta kun ne lähtivät uimaan tajusin niiden olevan kalan poikasia! Voi ihmeiden ihme!

Luullakseni poikaset parin ensimmäisen päivän ajan pärjäävän ruskuaispussin voimin, mutta sittenhän niitä pitäisi alkaa ruokkimaan. Siinä se ongelma onkin! Faunattaresta oli poikasruoka loppunut ja noilla tuskin millimetrin mittaisilla poikasilla täytyy olla aivan mikroskooppisen pieni suu. Millä ihmeellä voin niitä ruokkia? Voisiko joku neuvoa pikaisesti?

Nyt on syntymän ihme päästy todistamaan meilläkin!
^onnittelut vauvojen johdosta! :) Mikromadot on oiva poikasruoka tuommosille mini-ihmeille :) Täällä ajoittain ollut myynnissä niitä ymppejä.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minulla ei ole asiasta mitään kokemusta, mutta akvaristien Raamattu "Seriously Fish" kyllä väittää, että kääpiörihmakalan poikaset ovat niin onnettomia kooltaan, että niille pitää ensin tarjota likoeläimiä:

The young gouramis are absoloutely minute and require infusoria-type food for the first week or so, until they’re large enough to accept microworm or Artemia nauplii. You will need at least a couple of rearing tanks set up and running, in order to separate the larger and smaller fry as they grow. The fish grow at different rates and problems with bullying are common unless this kind of system is used. Individual broods can number up to 700 eggs.

http://www.seriouslyfish.com/species/tr ... er-lalius/

http://aquariumfishdiet.blogspot.fi/p/l ... worms.html

Pitkäkaulaisella elukalla on tietysti aina mikromatoymppiä myytävänä, jos pääkaupunkiseudulla on köyhä tarjonta.
Tuhi
Junior Member
Junior Member

Likoeläinten kasvattaminen ei taidakaan olla kovin hankalaa. Yritin etsiä valmistusohjetta, mutta en löytänyt. Joku oli kurkun ja veden kanssa niitä kasvatellut. Voisiko joku antaa täsmällisen ohjeen?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

kirahvi1 kirjoitti:Minulla ei ole asiasta mitään kokemusta, mutta akvaristien Raamattu "Seriously Fish" kyllä väittää, että kääpiörihmakalan poikaset ovat niin onnettomia kooltaan, että niille pitää ensin tarjota likoeläimiä:

The young gouramis are absoloutely minute and require infusoria-type food for the first week or so, until they’re large enough to accept microworm or Artemia nauplii. You will need at least a couple of rearing tanks set up and running, in order to separate the larger and smaller fry as they grow. The fish grow at different rates and problems with bullying are common unless this kind of system is used. Individual broods can number up to 700 eggs.

http://www.seriouslyfish.com/species/tr ... er-lalius/

http://aquariumfishdiet.blogspot.fi/p/l ... worms.html

Pitkäkaulaisella elukalla on tietysti aina mikromatoymppiä myytävänä, jos pääkaupunkiseudulla on köyhä tarjonta.
Totta, likoeläimet unohtu :/
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”