Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Hoh, hoijaa...
On aina suuri iloa lukea ajatuksellisesti selkeää tekstiä. :mrgreen: Oikeinkirjoitusasiat eivät sen arvoa pysty muuksi muuttamaan. :mrgreen:
Mika Karjalainen
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Fogas kirjoitti:Hoh, hoijaa...
On aina suuri iloa lukea ajatuksellisesti selkeää tekstiä. :mrgreen: Oikeinkirjoitusasiat eivät sen arvoa pysty muuksi muuttamaan. :mrgreen:
Olin löytävinäni kirjoitusvirheen yllä olevasta tekstistä, muttei minua haitannut.... :P Nobody is perfect - paitsi kriitikko ja insinööri. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Maji »

Ja onhan noita ammattilaisiakin, esimerkiksi kirjailijoita, jotka eivät pysty tuottamaan täysin oikeaa kieltä, vaan sitä varten on oikolukijat, jotka räätälöivät tekstit julkaisukuntoon.

Siinäkin siis se ajatus ja tarinankerronta on olennaisempaa, kuin se kielioppisääntöjen täydellinen hallitseminen.

Tässä on nyt kuitenkin kyse nettifoorumista, ei virallisesta painetusta julkaisusta. Sellaisissa ne kielioppivirheet pistävät jopa minun varsin harjaantumattomaan kielisilmään.

Olennaisinta lienee se, että asia tulee ymmärretyksi.
Säännöissä oikeinkirjoitusasioista huomauttaminen on rajattu välimerkkeihin, isoihin ALKUkirjaimiin ja HUUTAMISEEN ja turhaan välimerkkien viljelyyn ja kudettamiseen.
Ei täällä varmaan kukaan oleta täydellistä kieliopin hallintaa ja kympin oikeinkirjoitusasua tekstissä.

Minun on vaikea kuvitella, että modeilla olisi aikaa (tai edes kiinnostusta) alkaa jakelemaan varoituksia tai muita sanktioita Betta Splendensille, jos viestit ovat kuitenkin ymmärrettävää tasoa ja kielioppi edes sinnepäin.
Itse en ole edes miettinyt, kirjoitanko lajinimet isoilla vai pienillä alkukirjaimilla, enkä siitä kyllä aio stressata jatkossakaan. Jos se on sitä tahallista väärinkirjoittamista, niin bannatkaa vaan moisesta törkeydestä.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Heska »

Fogas kun pitää itseään muita älykkäämpänä niin minkähän alan osaamista sinulta löytyy, vai toimitko vain AW-foorumin kielipoliisina?
Hyvää juhannusta kaikille ja pysykää hengissä!
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Maji kirjoitti: Ei täällä varmaan kukaan oleta täydellistä kieliopin hallintaa ja kympin oikeinkirjoitusasua tekstissä.
Ei tietenkään, ei sinne päinkään. Minäkin vain puutuin kalojen lajinimien kirjoittamiseen. Jotenkin se vaan tuntui olennaiselta akvaarioharrastajien foorumissa.
En ole huomannut luontoharrastajien foorumia, jossa kirjoitettaisiin muualla kuin virkkeen alussa eläinten ja kasvien nimet isolla, siis Hauki, Kottarainen, Huuhkaja, Voikukka, Tammi jne. Kommenttien perusteella ymmärrän nyt mainiosti, että tässä foorumissa on erilaista väkeä kuin muissa foorumeissa. On erityistäkin väkeä. On niitä, joilta sujuu englannin kirjoittaminen paremmin kuin äidinkielensä kirjoittaminen. On niitä, joilla on sellainen aivan uusi lukihäiriön muoto, että sormet näpyttelevät ison alkukirjaimen kun tarkoitus on näpytellä pieni ja päinvastoin. Voi olla myös niitä, jotka ihan tahallaan kirjoittavat väärin, siis eräänlaisia kielen sabotöörejä tai kieliterroristeja.

Viestiketjun aloitusviestissä kirjoitin näin:
"Tämä viesti saa monen vetämään herneen nenäänsä ja luonnehtimaan minua ties miksi, mutta silti kysyn: olisiko jokaisen foorumilaisen ihan mahdotonta opetella edes sen verran oikeinkirjoitusta, että osaisi kirjoittaa kalojen lajinimet (tietenkin myös muiden akvaarioeläinten ja kasvien nimet) oikein? Onko liikaa vaadittu?"

Sain yksiselitteisen vastauksen kysymykseeni: kyllä se on tässä foorumissa liikaa vaadittu, niin paljon oikeinkirjoitusponnisteluita ei voida tämän foorumin jäseniltä edellyttää. Asia tuli harvinaisen selväksi.
Mika Karjalainen
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Maji »

Varmaan kysymättäkin lienee selvää, että _jokaisen_ foorumilaisen on mahdotonta tuota opetella.
Tai ei nyt välttämättä opetella, mutta ainakin mahdotonta muistaa sitä siinä kohtaa, kun asiaansa kirjoittaa.
Täällä on kuitenkin melko iso määrä porukkaa, ja kuvittelisin valtaosan heistä suhtautuvan hieman rennommin tähän lajinimiasiaan, kuin mitä esimerkiksi sinä suhtaudut :)

Turha kuitenkaan on ehkä sortua ylitulkintaan uusista lukihäiriön muodoista... Sen kun voi helpolla joku pilkunviilaaja tulkita myös sääntöjen rikkomiseksi.

Ja voihan se olla, että esimerkiksi monella foorumikirjoittajalla on käytössä joku näppärä laite, joka tahtoo myös ihan itse korjata sitä "oikeinkirjoitusta" ja sekin aiheuttaa monennäköistä sekasotkua. Ennakoiva tekstinsyöttö <3

Hienoa on se, että kielestämme pidetään huolta.
Jos tahdot tätä asiaa eteenpäin ajaa, voithan oikolukea noita lajinimiä ja lähestyä vaikka yksityisviestein kirjoitusasultaan vääränlaisten viestien kirjoittajaa, mikäli ne sinua niin kovin häiritsevät. Maailma muutetaan iso tai pieni alkukirjain kerrallaan ;)

Itse en vain voi olla miettimättä, että isompiakin huolia ja epäkohtia puututtavaksi kielenhuollolla olisi, kuin ne muutamat turhat isot kirjaimet, jos sellaiset kuitenkin löytyvät väärän paikan lisäksi edes lauseen alusta ja erisnimistä.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Fogas kirjoitti:Lukihäiriö ei ilmene erisnimien ja yleisnimien sekoittamisena.

Se, että joku tavallinen suomalainen pulliainen kuvittelee kirjoittavansa englantia paremmin kuin äidinkieltään, johtuu hänen huonosta englannintaidostaan. Kirjoitin jo edellä, että kun ei tiedä ja osaa, ei huomaa tekevänsä väärin. Hyvin monet niistä, joille englanti ei ole äidinkieli, kirjoittavat naurettavaa hevosenglantia. Englanti on helppo kieli vain niin kauan kuin pysytellään koulu-, turisti-, netti- ja palikkaenglannissa.
Toki englanti on myös helpompi kieliopillisesti kuin suomi. Mutta perus pulliainen on aika usein samalla tasolla jos koulu englanti on hyvä kuin perus jenkki jos nyt ei puhumisesta mainita yhtään mitään, kirjoittaminen kun on vähän helpompaa.

Koulussa opittu voi olla aika hyvää riippuen mistä koulusta puhutaan. Netissä jne. voi hyvin oppia myös englantia enemmänkin.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Fisutar10 kirjoitti:
Fogas kirjoitti:Hoh, hoijaa...
On aina suuri iloa lukea ajatuksellisesti selkeää tekstiä. :mrgreen: Oikeinkirjoitusasiat eivät sen arvoa pysty muuksi muuttamaan. :mrgreen:
Olin löytävinäni kirjoitusvirheen yllä olevasta tekstistä, muttei minua haitannut.... :P Nobody is perfect - paitsi kriitikko ja insinööri. :P
Jep insinöörit on aina täydellisiä (insinööri kun olen). ;o Mutta toki tämä nikki mitä käytän voi olla mukava kyllä :D Ryu Suzaku olisi oikeinkirjoitettuna ja japania.

Arska on muuten hieno mies. :D Hyvät on treeniohjelmat ja leffat kyseisellä kaverilla. Ja yksi tietty motivaatiopuhe kaverilta oli vakuuttava.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Maji kirjoitti:Toki tietysti olisi kivaa, että kaikki osaisivat kirjoittaa oikein, pilkulleen.
Silloin kenenkään ei tarvitsisi rakastella niitä välimerkkejä :)
Hirveätä rasismia! Minä olen pilkkuseksuaali, satun vain rakastamaan pilkkuja, mitä sitten? Miksi sitä on aina sallittua arvostella, mutta näitä osaamattomia ei saisi koskaan kukaan edes pyytää kirjoittamaan oikein, koska JOLLAIN VOI OLLA LUKIHÄIRIÖ. No onko kyseisellä henkilöllä? Yleensä ei. On vaan niin kamalaa myöntää edes itselleen, että ei osaa. Ja jos myöntäisikin, niin siihen perään on heti sanottava "enkä aio opetellakaan".
Fogas kirjoitti:
yepp kirjoitti:Ite oon lähinnä miettiny, et mikä ihmisessä saa aikaan tän äidinkielestä muille voohottamisen. Onks sellasilla jotain traumoja sieltä peruskoulusta, vai muuten vaan ihan tolkuttomasti vapaata aikaa? Itekki ylioppilas oon ja mua ainaka p*skan vertaa kiinnosta kirjoittaako joku netissä siika vai Siika.
Olen miettinyt, miksi jotkut ihmiset vouhottavat muille liikennesäännöistä. Onkohan heillä traumoja autokoulusta? Itsekin olen autokoulun käynyt, mutta ei minua kiinnosta, noudattaako joku liikenteessä jotain kaiken maailman typeriä sääntöjä.
Erittäin hyvä vertaus, kyllä sitä ihmiset jaksaa suu vaahdossa paasata kuinka joku on parkkeerannut vähän vinoon vaikka siitäkään ei seurauksena pitäis kuolemaa koitua. Siihen jos tokasis et "Mitä sitte? En mä jaksa välittää mistään säännöistä, MULLE on ihan sama mihin mä autoni jätän. Kyllähän kaikki kuitenkin ymmärtää, missä se on. :) :D" niin ei varmaan ketään ärsyttäisi?

Kuva
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Pallokala kirjoitti:
Maji kirjoitti:Toki tietysti olisi kivaa, että kaikki osaisivat kirjoittaa oikein, pilkulleen.
Silloin kenenkään ei tarvitsisi rakastella niitä välimerkkejä :)
Hirveätä rasismia! Minä olen pilkkuseksuaali, satun vain rakastamaan pilkkuja, mitä sitten? Miksi sitä on aina sallittua arvostella, mutta näitä osaamattomia ei saisi koskaan kukaan edes pyytää kirjoittamaan oikein, koska JOLLAIN VOI OLLA LUKIHÄIRIÖ. No onko kyseisellä henkilöllä? Yleensä ei. On vaan niin kamalaa myöntää edes itselleen, että ei osaa. Ja jos myöntäisikin, niin siihen perään on heti sanottava "enkä aio opetellakaan".
Fogas kirjoitti:
yepp kirjoitti:Ite oon lähinnä miettiny, et mikä ihmisessä saa aikaan tän äidinkielestä muille voohottamisen. Onks sellasilla jotain traumoja sieltä peruskoulusta, vai muuten vaan ihan tolkuttomasti vapaata aikaa? Itekki ylioppilas oon ja mua ainaka p*skan vertaa kiinnosta kirjoittaako joku netissä siika vai Siika.
Olen miettinyt, miksi jotkut ihmiset vouhottavat muille liikennesäännöistä. Onkohan heillä traumoja autokoulusta? Itsekin olen autokoulun käynyt, mutta ei minua kiinnosta, noudattaako joku liikenteessä jotain kaiken maailman typeriä sääntöjä.
Erittäin hyvä vertaus, kyllä sitä ihmiset jaksaa suu vaahdossa paasata kuinka joku on parkkeerannut vähän vinoon vaikka siitäkään ei seurauksena pitäis kuolemaa koitua. Siihen jos tokasis et "Mitä sitte? En mä jaksa välittää mistään säännöistä, MULLE on ihan sama mihin mä autoni jätän. Kyllähän kaikki kuitenkin ymmärtää, missä se on. :) :D" niin ei varmaan ketään ärsyttäisi?

Kuva
No, mulle oikein kirjoittaminen on noin seitsemän kertaa vaikeampaa kuin teille muille.Kymmenen olisi liioittelua, seitsemän lienee aika lähellä totuutta. Olettaen, että te muut olette normaaleja niillä kriteereillä, joilla tiede kirjoitusasioissa normaalin määrittelee. Näin ollen voin aivan hyvin olla näkemättä esim. isoa kirjainta tai kirjoittaa samanlauseen kahdesti ilman, että sitä itse ''näen tai huomaan''.

Edellä mainitulta pohjalta ajatellen vertaus on lievästi sanottuna syrjivä. Puhut yhdestä asiasta ja unohdat sujuvasti, että niillä joilla on se vaurio tai vamma oikeasti, ei ole vaihtoehtoa. Minä en voi päättää näenkö virheen vai en. Mikäli ''katko'' osuu siihen kohtaan, en vain huomaa. En vaikka miten haluaisin. Tämän lisäksi monissa kirjotusvaikeuksia aiheuttavissa sairauksissa tai vammoissa tapaa olla, jotta se ei vaikuta vain kirjoittamiseen vaan on läsnä muussakin elämässä...

''On vain niin kamalaa myöntää itselleen ettei osaa.'' Mahdatko pystyä edes kuvittelmaan mitä tuntuu myöntää itselleen, ettei pysty, eikä tule koskaan pystymään? Eikä ainoastaan yhdessä asiassa, vaan monessa asiassa. Mahdatko ymmärtää miltä tuntuu tulla syrjityksi lapsesta asti sellaisen asian tähden mille ei mitään voi?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ryusuzaku kirjoitti: Jep insinöörit on aina täydellisiä (insinööri kun olen). ;o Mutta toki tämä nikki mitä käytän voi olla mukava kyllä :D Ryu Suzaku olisi oikeinkirjoitettuna ja japania.

Arska on muuten hieno mies. :D Hyvät on treeniohjelmat ja leffat kyseisellä kaverilla. Ja yksi tietty motivaatiopuhe kaverilta oli vakuuttava.
Totta. :D Ja kun täällä hieman tarkastelee niiden ihmisten kirjoituksia, jotka peräänkuuluuttavat oikeinkirjoitustaitoa....olisi syytä katsoa peiliin pariste. Jopa Iso Arska on siihen nähden kielinero no 1. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Fisutar10 kirjoitti:
Ryusuzaku kirjoitti: Jep insinöörit on aina täydellisiä (insinööri kun olen). ;o Mutta toki tämä nikki mitä käytän voi olla mukava kyllä :D Ryu Suzaku olisi oikeinkirjoitettuna ja japania.

Arska on muuten hieno mies. :D Hyvät on treeniohjelmat ja leffat kyseisellä kaverilla. Ja yksi tietty motivaatiopuhe kaverilta oli vakuuttava.
Totta. :D Ja kun täällä hieman tarkastelee niiden ihmisten kirjoituksia, jotka peräänkuuluuttavat oikeinkirjoitustaitoa....olisi syytä katsoa peiliin pariste. Jopa Iso Arska on siihen nähden kielinero no 1. :P
Osa meistä tarkistaa tilanteen kun näkee sekavia puhuvan vanhemman ihmisen. Osa päättää suoraan, jotta kännissähän se on, koska todennäköisyys aivoinfarktiin on pieni. Tästäkin aiheesta saisi tuollaisen hauskan kortin, paitsi ettei se ole hauska.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Fisutar10 kirjoitti: kun täällä hieman tarkastelee niiden ihmisten kirjoituksia, jotka peräänkuuluuttavat oikeinkirjoitustaitoa....olisi syytä katsoa peiliin pariste.
Mitä tarkoittaa 'pariste'?
Osaan huonosti suomea, joten yritän käyttää joka tilaisuuden oppiakseni lisää suomen sanoja. Kiitos etukäteen opetuksesta.
Mika Karjalainen
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Fogas kirjoitti:Mitä tarkoittaa 'pariste'?
Tuossa(kin) on kirjoitusvirhe, se kirjoitetaan oikeasti "paristi" ja se tarkoittaa kaksi kertaa, kahdesti. Voi tietysti olla, että se kirjoitetaan jossain murteessa noin, mutta se ei joka tapauksessa ole sanan virallinen keiliasu.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Niin, laskiko se yhden sanan virhe nyt kirjoittajan tai kirjoittajan viestin arvoa? Minusta ei.
On olemassa ihmisiä joille eläinten hyvinvointi on tärkeää, mutta ihmisarvot yhdentekeviä. Tässä keskustelussa se tuli minusta erittäin hyvin esiin. Olen varma että osa tästä porukasta on juuri niitä, jotka vaihtava toiselle puolelle tietä nähdessään vammaisen pakkoliikkeisen lapsen.
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Angara »

Fogas on mielestäni oikeilla jäljillä. Jos asiat voi tehdä oikein, ne kannattaa tehdä oikein. Kyse on aivan samasta asiasta, käyttääkö akvaariota rakentaessa hieman liikaa silikonia, niin että sitä pursuaa pitkin, vai käyttäkö sitä sitä sopivasti. Lujuus on kuitenkin kummassakin tapauksessa sama.

Tietysti joku voi sanoa, että minua ei häiritse, vaikka akvaarion etulasissa on silikonitahroja, kunhan akvaarion kalat ovat terveitä. Se ei kuitenkaan estä muita ottamasta tahroja huomioon kokonaisuutta arvoidessa.

Muunkielisille, jotka oppivat suomea vasta aikuisiässä, kielemme on riittävän vaikea ilman horjuvaa oikeinkirjoitustakin. Siksi en pidä myöskään liiallisesta slanginimityksistä kaloista tai kasveista puhuttaessa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Minusta harvan ihmisen kirjoitus on täydellisesti oikein, jos sellaista termiä edes voi käyttää. Yleisestä mielenkiinnosta pistin edellisen viestin "ylijumala Microsoftin" läpi kun näytti, ettei sekään ihan täydellistä suomea ole.

Tulos
Sijamuoto: Liiallisista slanginimityksistä (kummatkin samassa sijamuodossa)
Sitä sitä toistettu kahteen kertaan peräkkäin. Toinen pois.
Arvoidessa ==> arvioidessa

Eipä tuo minua häirinnyt. Mutta näin keski-iässä olen huomannut jopa itsessänikin muutaman virheen täydellisyydestä poiketen ja hyväksyn ne itseltäni ja muilta. Elämäni on helpottunut huomattavasti tästä armollisesta lähestymistavasta. :P [;)]

Virheitä on monenlaisia. Esim. kirurgin leikkausvirhe hieman eri vaarallisuustasoa tai annosteluvirhe lääkinnässä kuin yksi kirjain väärin foorumilla, jos asiasisältö ei hirveästi muutu ja on hyvin ymmärrettävää.

Ja moni varmasti pohtii, mihin "paukkunsa" kannattaa käyttää. Työhakemukseen tai viralliseen paperiin on luonnollista ja järkevää satsata enemmän kuin keskustelufoorumin vapaamuotoisempaan kirjoitukseen. Perfektionismi joka paikassa on mielestäni turhaa, vaan joskus on hyvä "luovia" jossain, että paukut riittävät tärkeisiin asioihin. Hyvä toki pyrkiä parhaimpaansa tai hyvään joka paikassa.

Töissä joutuu pakosta puuttumaan ja korjailemaan, mutta vapaa-ajalla haluaa ottaa hieman rennommin. :P Sinäänsä arvostan hyvää kirjoitusasua, sehän on selvä. Laudaturiin/kiitettävään arvosanaan kuuluu myös moitteeton kirjoitusasu ja looginen kirjoitustapa.

Jos kertoisin kaikille ihmisille havaitsemani virheet hänessä sekä mikä ärsyttää hänessä, veikkaisin, että olisin hengetön ollut jo kauan sitten ja ystäviäkin melko vähänlaisesti. :P Näin juhannuksen jälkeen hyvä keino "parantaa" parisuhdetta. 8O
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Angara kirjoitti:Fogas on mielestäni oikeilla jäljillä. Jos asiat voi tehdä oikein, ne kannattaa tehdä oikein. Kyse on aivan samasta asiasta, käyttääkö akvaariota rakentaessa hieman liikaa silikonia, niin että sitä pursuaa pitkin, vai käyttäkö sitä sitä sopivasti. Lujuus on kuitenkin kummassakin tapauksessa sama.

Tietysti joku voi sanoa, että minua ei häiritse, vaikka akvaarion etulasissa on silikonitahroja, kunhan akvaarion kalat ovat terveitä. Se ei kuitenkaan estä muita ottamasta tahroja huomioon kokonaisuutta arvoidessa.

Muunkielisille, jotka oppivat suomea vasta aikuisiässä, kielemme on riittävän vaikea ilman horjuvaa oikeinkirjoitustakin. Siksi en pidä myöskään liiallisesta slanginimityksistä kaloista tai kasveista puhuttaessa.
Entäs me vammaiset?

Kukaan tuskin arvioi toisen mielipiteen arvoa tai painoa sen perusteella, millaisen silikonisauman hän tekee. Sensijaan jos ihmisen mielipiteen, ajatuksen tai näkemyksen arvo on suhteessa siihen osaako hän kirjoittaa oikein, on se suoraan yhteydessä hänen ihmisarvoonsa.

Edellä mainitulta pohjalta toivoisin, että nämä ''puhdasoppisuuden'' kannattajat kertoisivat voiko ihminen, jolla on sairaus- tai vamma, joka estää oikeinkirjoitukset olla tällä foorumilla tasa-arvoinen.
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Angara »

Tuttu ilmiö, esiinnytään jotenkin syrjittynä, ja pyritään hakemaan kompensaatiota sillä. Minun osaltani keskustelu jää tähän.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Angara kirjoitti:Tuttu ilmiö, esiinnytään jotenkin syrjittynä, ja pyritään hakemaan kompensaatiota sillä. Minun osaltani keskustelu jää tähän.
Juuri näin asia on. Pienikin kielelliseen osaamattomuuteen, henkiseen laiskuuteen ja piittaamattomuuteen puuttuminen muutetaan ihmisoikeuskysymykseksi. En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa. Pian joku valittaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen siitä, että Suomen peruskouluissa vaaditaan oppilaita kirjoittamaan erisnimet isolla alkukirjaimella.
Kirjoitat foorumiin mitä tahansa, varmasti joku itsensä sorretuksi määritellyt tulkitsee kirjoituksen ihmisoikeusloukkaukseksi itseään ja kaltaisiaan kohtaan. Sähköön liittyvistä asioistakaan ei parane kirjoittaa, koska joku foorumilainen saattaa kärsiä sähköyliherkkyydestä.
Mika Karjalainen
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Oikeinkirjoitukseen ei kannata netissä puuttua, kun ei rehellisesti voi tietää mistä kirjoitusasun puutokset johtuvat. Ja tässä topikissa kukaan ei ole kirjoittanut täydellisesti.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Oikeinkirjoituksen (ja pilkkujen paikan) merkityksestä antaa hyvän kuvan seuraavat kaksi lausetta, joista toisen lausui tarinan mukaan taannoinen Venäjän keisari tuomiostaan valittaneelle rikolliselle:

"Armoa ei, Siperiaan."
"Armoa, ei Siperiaan."

Tässä muutamia havaintoja keskustelusta:

Yepp kirjoitti: "Ite oon lähinnä miettiny, et mikä ihmisessä saa aikaan tän äidinkielestä muille voohottamisen. Onks sellasilla jotain traumoja sieltä peruskoulusta, vai muuten vaan ihan tolkuttomasti vapaata aikaa? Itekki ylioppilas oon ja mua ainaka p*skan vertaa kiinnosta kirjoittaako joku netissä siika vai Siika."

==> Kirjoittaja arvelee, että niillä, jotka puhuvat oikeinkirjoituksen tärkeydestä, on 'ihan tolkuttomasti vapaata aikaa'. Eikö hänellä itsellään ole sama liiallisen vapaa-ajan ongelma, kun vaivautuu halveksivaan sävyyn useita kertoja kommentoimaan keskustelua?

Ryusuzaku kirjoitti: "Muuten taitaa omat suomenkielen kirjotukset olla tämä foorumi. Töissä ei just tule mitään kirjotettavaa kun tehdään vaan koodia ja se on hitusen eri asia kuin suomen kielioppi."

==> Toivottavasti kirjoittajan koodi on ymmärrettävämpää kuin hänen tekstinsä.

Maji kirjoitti: "Mutta minä olen kyllä oikeasti sitä mieltä, että ei liene "karmea rikos" kirjoittaa Töyhtökääpiöahven tai Loistobarbi ..."

==> Tietenkään se ei ole karmea rikos sen enempää kuin kadulle pudonneen koirankakan poimimatta jättäminen. Mutta vaikka se ei olekaan karmeaa, on silti suotavaa kerätä koiransa kadulle tulleet kakat, samoin kuin kirjoittaa omien kykyjensä rajoissa mahdollisimman oikein.

Yepp kirjoitti (laittamatta loppuun pistettä): "Kyl mä sen myönnän että en kielioppia hyvin hallitse ja yhdyssanatki välillä on hakusessa ja yhtä ainutta kirjaaka ei oo tullu luettus 10 vuoteen, ei edes aloitettua. Tylsintä hommaa mitä mieleen tulee. ... Mut ei se silti toisesta ihmisestä kerro yhtään mitään, miten toinen kieliopin hallitsee. Tunnen monta ammatissaa huippu osaajaa, jotka eivät varmasti tarvitse kielioppia työssään"

==> Kyllä lähes täydellinen kieliopin osaamattomuus kertoo aika paljon ihmisestä, samoin suhtautuminen kirjoihin. En ikinä ostaisi ohjelmistoa tai laitetta, jonka valmistamiseen tai koodaamiseen on osallistunut lähes täydellisesti kieliopista piittaamaton "huippu osaaja".

Bluefrog kirjoitti "Edellä mainitulta pohjalta toivoisin, että nämä ''puhdasoppisuuden'' kannattajat kertoisivat voiko ihminen, jolla on sairaus- tai vamma, joka estää oikeinkirjoitukset olla tällä foorumilla tasa-arvoinen."

==> Kyllä voi, ehdottomasti. Jos ei johonkin pysty, sitten ei pysty ja asia on sillä selvä. Ongelma on pikemminkin se, että joillakin kirjoittajilla on haluttomuutta tai jopa vastenmielisyyttä oikeinkirjoitusta kohtaan. Se on vähän sama ilmiö kuin bemarin (anteeksi kaikilta bemarin omistajilta) jättäminen vinoon niin, että se varaa kaksi parkkiruutua.

Jos joku ei huomannut, olen oikeinkirjoituksesta suunnilleen samaa mieltä kuin Fogas.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Ruma mies kirjoitti:Oikeinkirjoituksen (ja pilkkujen paikan) merkityksestä antaa hyvän kuvan seuraavat kaksi lausetta, joista toisen lausui tarinan mukaan taannoinen Venäjän keisari tuomiostaan valittaneelle rikolliselle:

"Armoa ei, Siperiaan."
"Armoa, ei Siperiaan."

Tässä muutamia havaintoja keskustelusta:

Yepp kirjoitti: "Ite oon lähinnä miettiny, et mikä ihmisessä saa aikaan tän äidinkielestä muille voohottamisen. Onks sellasilla jotain traumoja sieltä peruskoulusta, vai muuten vaan ihan tolkuttomasti vapaata aikaa? Itekki ylioppilas oon ja mua ainaka p*skan vertaa kiinnosta kirjoittaako joku netissä siika vai Siika."

==> Kirjoittaja arvelee, että niillä, jotka puhuvat oikeinkirjoituksen tärkeydestä, on 'ihan tolkuttomasti vapaata aikaa'. Eikö hänellä itsellään ole sama liiallisen vapaa-ajan ongelma, kun vaivautuu halveksivaan sävyyn useita kertoja kommentoimaan keskustelua?

Ryusuzaku kirjoitti: "Muuten taitaa omat suomenkielen kirjotukset olla tämä foorumi. Töissä ei just tule mitään kirjotettavaa kun tehdään vaan koodia ja se on hitusen eri asia kuin suomen kielioppi."

==> Toivottavasti kirjoittajan koodi on ymmärrettävämpää kuin hänen tekstinsä.

Maji kirjoitti: "Mutta minä olen kyllä oikeasti sitä mieltä, että ei liene "karmea rikos" kirjoittaa Töyhtökääpiöahven tai Loistobarbi ..."

==> Tietenkään se ei ole karmea rikos sen enempää kuin kadulle pudonneen koirankakan poimimatta jättäminen. Mutta vaikka se ei olekaan karmeaa, on silti suotavaa kerätä koiransa kadulle tulleet kakat, samoin kuin kirjoittaa omien kykyjensä rajoissa mahdollisimman oikein.

Yepp kirjoitti (laittamatta loppuun pistettä): "Kyl mä sen myönnän että en kielioppia hyvin hallitse ja yhdyssanatki välillä on hakusessa ja yhtä ainutta kirjaaka ei oo tullu luettus 10 vuoteen, ei edes aloitettua. Tylsintä hommaa mitä mieleen tulee. ... Mut ei se silti toisesta ihmisestä kerro yhtään mitään, miten toinen kieliopin hallitsee. Tunnen monta ammatissaa huippu osaajaa, jotka eivät varmasti tarvitse kielioppia työssään"

==> Kyllä lähes täydellinen kieliopin osaamattomuus kertoo aika paljon ihmisestä, samoin suhtautuminen kirjoihin. En ikinä ostaisi ohjelmistoa tai laitetta, jonka valmistamiseen tai koodaamiseen on osallistunut lähes täydellisesti kieliopista piittaamaton "huippu osaaja".

Bluefrog kirjoitti "Edellä mainitulta pohjalta toivoisin, että nämä ''puhdasoppisuuden'' kannattajat kertoisivat voiko ihminen, jolla on sairaus- tai vamma, joka estää oikeinkirjoitukset olla tällä foorumilla tasa-arvoinen."

==> Kyllä voi, ehdottomasti. Jos ei johonkin pysty, sitten ei pysty ja asia on sillä selvä. Ongelma on pikemminkin se, että joillakin kirjoittajilla on haluttomuutta tai jopa vastenmielisyyttä oikeinkirjoitusta kohtaan. Se on vähän sama ilmiö kuin bemarin (anteeksi kaikilta bemarin omistajilta) jättäminen vinoon niin, että se varaa kaksi parkkiruutua.

Jos joku ei huomannut, olen oikeinkirjoituksesta suunnilleen samaa mieltä kuin Fogas.
'' Kyllä voi, ehdottomasti. Jos ei johonkin pysty, sitten ei pysty ja asia on sillä selvä.'' Miten muka? Tuolla ylhäällä lukee selvästi, ettei sellaisen henkilön kirjoituksilla ole mitään arvoa, joka ei osaa kirjoittaa kunnollista suomenkieltä. Se ei tee mitään eroa siihen mistä kykenemättömyys johtuu, näin ollen siitä seuraa automaattisesti ettei henkilö henkilö joka ei vammansa tähden pysty voi olla täällä tasa-arvoinen! Näin, ellei esimerkiksi sinulle ole kristallipalloa, josta näet syyn kielioppivirheisiin, jokaisen henkilön kohdalla erikseen.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Fogas kirjoitti:
Angara kirjoitti:Tuttu ilmiö, esiinnytään jotenkin syrjittynä, ja pyritään hakemaan kompensaatiota sillä. Minun osaltani keskustelu jää tähän.
Juuri näin asia on. Pienikin kielelliseen osaamattomuuteen, henkiseen laiskuuteen ja piittaamattomuuteen puuttuminen muutetaan ihmisoikeuskysymykseksi. En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa. Pian joku valittaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen siitä, että Suomen peruskouluissa vaaditaan oppilaita kirjoittamaan erisnimet isolla alkukirjaimella.
Kirjoitat foorumiin mitä tahansa, varmasti joku itsensä sorretuksi määritellyt tulkitsee kirjoituksen ihmisoikeusloukkaukseksi itseään ja kaltaisiaan kohtaan. Sähköön liittyvistä asioistakaan ei parane kirjoittaa, koska joku foorumilainen saattaa kärsiä sähköyliherkkyydestä.
On hieman eri asia keskustella yleisesti vaikka maitotuotteista, kuin sanoa yhdelle porukkaan osuneelle laktoosi-intoleranssista kärsivllä, jotta pitkö sunkin nyt tulla? On se niin ikävää ja kallista kun sulle pitää hommata oma ruokavalio. Mahtaako ero ensimmäisen ja toisen tapauksen kohdalla olla jotenkin ymmärrettävissä. Sekä se miksi kohdassa kaksi voisi ehkä olla kyse syrjinnästä?

Ei tarvitse valittaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen kirjoitusasioista kouluissa, sillä esimerkiksi ADHD lapset ja tätä nykyä myös itseni kaltaiset saavat nykyään oikeuden esim äänikirjoihin ja jos vamma on riittävän paha myös oikeuden vastata kirjallisen sijasta suullisesti kokeisiin.
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalojen nimien oikeinkirjoitus

Viesti Kirjoittaja yepp »

Ruma mies on sit vaan hyvä ja ottaa kännykästä verkon pois päältä ja lakkaa käyttämästä tunneleita. Linkkimastoista saattaa löytyä mun tekemiä komponentteja ja tunnelin tekoon saatettu käytetty kallioporaa, jossa mun tekemiä osia. Nii ja molempien valmistukseen oon ihan ite vielä ohjelmaaki vääntäny ja voin vannoa että on pisteet, pilkut, puolipisteet ja sulut ollu oikeissa paikoissa ;) (pakko laittaa loppuun vielä hymiö, niistäki kerran niin tykkäät).
40+140+530 litraa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”