Päivän ajatuksia:
Eilen kävin postista hakemassa uuden regulaattorini ja adapterin sodastream pulloon. Samaan syssyyn tein sitten toisen tilauksen Englantiin kasviravinteiden muodossa. Nyt kun valoa on ihan kohtalaisen hyvin ja hiilaria aletaan syöttämään paremmin niin lannoituksen tarvekkin varmasti kasvaa ja päädyin testaamaan paljon puhuttua EI-lannoitusjärjestelmää. Jauhemuotoisten ravinteiden pitäisi pitkässä juoksussa tulla myös paljon edullisemmiksi kuin kaupan valmiit litkut. Sirosuokin lehdissä näkyy jo selkeitä oireita kloroosista, ellei jopa nekroosista. Toivottavasti ehdin pelastamaan kyseisen kasvin ja sen monet taimet. Erikoista on myös se, että nitraattia on YHÄ vain n. 1-5mg/L, ottaen huomioon että kalastoa on jo kohtalaisesti (partamonni, 3 klovninuoliaista, 3 taistelukalaa ja 9 kirsikkabarbia + sukaravut). Ilmeisesti iso määrä köynnöstäviä kasveja vain imaisee sen johonkin, tai mistäs minä tiedän.
Huomenna olisi tarkoitus käydä ostamassa sodastream pullo ja asentaa hiilarilannoitus töitten jälkeen. Uudet lannoiteet tulevat varmaan ensiviikon puolella, riippuen Royal Mailin nopeudesta, siihen asti pitää pärjätä JBL Ferropolin voimin.
Kalastoakin olen pohtinut jonkun verran. Mies toivoisi että akvaariossa olisi jotain isoa ja värikästä, kun nyt kuulema näyttää siltä että altaassa ei ole paljon kaloja ollenkaan. Miusta taas tuntuu että niitä on jo aika paljon. Toisaalta olen kyllä tähän asti tottunut pelaamaan suurimmaksi osaksi vain alle 100-litraisten kanssa, joten jatkuvasti pelkään ylikansoitusta. En sitten tiedä mitä tuonne voisi vielä hankkia. Ehkä jonkinmoinen parvi niitä rusokiilakylkiä. Helmirihmoista olen haaveillut pitkään, mutta niiden allassuosituksista on kovin ristiriitaista tietoa eikä ne muutenkaan taida sopia taististen kanssa yksiin. Tappeluita en halua.
Lisäksi olen nyt pohtinut hurjasti sitä toista akvaariota. Suunnittelin jo kokoonpanoja siihen 50-litraiseen ja selailin paljon eri vaihtoehtoja ja varustetarjontaa netistä, mutta jotenkin on nyt tullut kaiken pohdiskelun jälkeen sellainen olo että olisi kiva panostaa tähän yhteen akvaarioon ja alkaa samalla pikkuhiljaa säästämään toiseen isompaan nykyisen kaveriksi. Sommittelin jo että olkkariin mahtuisi toinenkin Juwel Rio, tällä kertaa 350-litrainen. Näen jo sieluni silmin miten huoneessa olisi kaksi tumman pähkinänväristä Rioa, isompi Etelä-Amerikan lajeille ja pienempi Kaakkois-Aasiaa.. Ainut vaan että ensin pitää jonkun aikaa vaan elvyttää säästötiliä ennenkuin kyseistä hankintaa voi alkaa suuremmin toteuttamaan. Mutta sen ajan voi tietysti käyttää huolelliseen suunnitteluun!

Lisäksi olisi hyvä että saisin tässä 180-litraisessa kaikki lannoitusjärjestelmät sun muut huollot täysin kohilleen ja toimiviksi niin on sitten helpompi aikanaan lähtä toteuttamaan sitä seuraavaa unelmaa.