Kalojen hinnoista

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eggo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:41, 06.11.2014
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Kalojen hinnoista

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Ensimmäinen akvaario tekeillä. Mielessä on paljon eri kalavaihtoehtoja, ja monet vaihtoehtoisia. Kalojen hinnat vaikuttavat vaihtelevan melkoisesti lajin ja kaupan mukaan. Miten niistä olisi mahdollista tehdä hintavertailua, tai saada jotain kuvaa, mikä on hinnakas laji ja mikä ei? Kasveista kyllä löytyy netistä hintoja, mutta kaloista ei. En haluaisi kävellä aivan ummikkona kalakauppaan ja maksaa kovia kiskurihintoja. Esim. yhdessä kaupassa, missä jotkut perusparvikalat olivat ok-hintaisia (ainakin omaan silmään), oli maatiaspartamonni 15 €, mikä käsittääkseni on kyseisestä lajista melko korkea pyyntihinta.

Tarkoitus olisi kartuttaa kalastoa pikkuhiljaa, joten akvaarioseurojen huutokauppojakin ehtii odotella. Minkälainen hintataso niissä yleensä on verrattuna akvaariokauppoihin?

Yksi erikoinen, hinnakkaammaksi tietämäni lajikin olisi kiikarissa. Onko paikallisilla akvaarioseuroilla omia foorumeita tms. joissa olisi mahdollista kysellä näitä erikoisempia lajeja toisilta akvaristeilta? Minkälaisia hintoja kasvattajat yleensä pyytävät? Ainakin ALVin verran edullisempaa, vai? ;)
Icecube
Junior Member
Junior Member
Viestit: 247
Liittynyt: 20:18, 22.10.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen hinnoista

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Hintavertailu kalojen suhteen on mun mielestä helpointa kun käyt monessa eri liikkeessä ihmettelemässä. Kuten olet jo huomannut liikkeellä ja lajilla on väliä hinnan suhteen. Kalojen koko/ikä voi myös vaikuttaa, eli perjaatteessa siis tuonti erä. En tiiä onko paikkakunnalla väliä, kun en itse ole Espoo-Helsinki-Vantaa alueen ulkopuolella kalakaupoilla käynyt... Liikkeissä ramppaamisen etu on kans siinä, että näkee miten kaloista ja altaista pidetään huolta. Esim. jos jatkuvasti kuolleita tai sairaita kaloja altaissa, kannattaa ehkä harkita asiointinsa siirtämistä muualle.
15e maksava peruspartis on kieltämättä kallis, kun ilmaiseksikin sellaisen voi saada AW:n kautta. ;) Muutenkin kannattaa pitää silmällä tuota myydään/lahjoitetaan-palstaa täällä, itse olen katsonut että jotkin kalat on varsin edullisia kauppojen hintoihin nähden.

Mitä lajeja olet miettinyt? Muiden voi olla ehkä helpompi antaa osviittaa yleisestä hinta tasosta, jos vähän rajataan lajistoa...
Esim. itse olen monnisia katsellut aika paljon kaupoissa ja hinta haarukka tuntuu olevan 8-15e/kpl. Harvinaisemmat lajit usein kalliimpia, varsinkin jos kyse perus lemmikkieläinliikkeestä. Halvimmasta päästä ovat usein leopardit ja kuparit. Ja taas rusoja ja safiireja olen nähnyt tuolla 15e hinnalla.
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kalojen hinnoista

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kuten olet huomannut, hinnat vaihtelevat liikkeiden välillä paljon ja se on ihan luonnollista. Kaloja hankitaan useista eri lähteistä ja ostohinta luonnollisesti vaikuttaa myyntihintaan. Mitään suoraa korrelaatiota ei ole siihen, että kalliimpi kala olisi jollain lailla parempi kuin halvempi kala ei ole. Mutta ei myöskään päinvastoin.

Ostohintaan vaikuttaa eniten kalan alkuperä. Onko se pyydetty luonnosta tai viljelty (jos on niin missäpäin maailmaa). Kalan koko on myös vaikuttava tekijä. Pieniä kaloja mahtuu yhteen pussiin enemmän kuin isoja joten luonnollisesti pienemmän kalan rahtikulu on silloin kalaa kohden pienempi.

Hintaan vaikuttaa myös se, kauanko kalat on olleet liikkeessä. Joskus liike voi myydä kalan "alta omien" vain päästäkseen siitä eroon syystä tai toisesta. Joskus taas kalalähetystä ollaan voitu joutua karanteeraamaan normaalia pidempään, mahdollisesti lääkitsemään useita kertoja ja muutenkin käyttämään niiden hoitoon enemmän aikaa. Tämä luonnollisesti nostaa hintaa.

Eli on täysin mahdotonta antaa vain pelkän lajin perusteella kalalle "oikeaa" hintaa. Siihen vaikuttaa niin moni tekijä.

Samaa suosittelen minäkin, kuin aikaisemmat kirjoittajat. Kannattaa kierrellä liikkeissä mahdollisimman paljon ja tutkia tarjontaa ja hintatasoa. Suurin osa liikkeistä toimii rehellisesti mutta valitettavasti alalle on eksynyt suoranaisia huijareitakin. Isommissa liikkeissä kannattaa etsiä käsiin se akvaarioihin parhaiten perehtynyt myyjä. On täysin ymmärrettävää että jokainen myyjä ei voi tietää kaikesta kaikkea vaan jokaisella on oma erityisalansa.

Täältä aqua-webistä, akvaarioseuroista ja muista yksityisistä kanavista kaloja saa välillä jopa ilmaiseksi. Kannattaa kuitenkin muistaa että yksityisten välisessä kaupassa ei ole kuluttajansuojaa. Se ilmainen partamonni saattaa tuoda mukanaan taudin, joka pahimmassa tapauksessa tappaa akvaarion vanhat asukit. Toki näin voi käydä myös liikkeestä ostetussa partamonnissa, mutta tällöin kuluttajansuojan mukaan liike on korvausvelvollinen.
Eggo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:41, 06.11.2014
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalojen hinnoista

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Juu, kiertelen toki. Lähinnä haluaisin että itsellä olisi jonkinlainen käsitys haluamani lajien hintatasosta ennen kauppaan astumista. En esim. ollut nähnyt perhosnuoliaista (tosin en vasta ole käynyt kun pk-seudulla 3-4 kaupassa), ja nyt sellaisen näin yhdessä kaupassa. Haluaisin, että jos näen kalan mitä en ole muissa liikkeissä nähnyt, olisi jonkinlainen käsitys onko kyseessä kallis pyyntihinta vai ei, pitäisikö samantien ostaa... En pidä "sokkona" ostamisesta, kaikesta muustakin teen netissä aina hintojen hakua ennen liikkeisiin astumista ;D

Siis onko niin, että nykyisin ei kaloja voi netistä enää tilata? En ainakaan näistä perusakvaariokauppojen sivustoista löytänyt kuin kasveja, katsoin sekä kotimaisia että saksalaisia sivustoja.

Jos mistään nettimyymälästä ei ole mahdollista löytää kalahinnastoja, niin kyselen sitten vaikka täällä, en viitsi tässä vaiheessa vielä vaivata.
Eggo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:41, 06.11.2014
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalojen hinnoista

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Kiitos linkeistä, niistä näkee vähän osviittaa hinnoista. Itse katsoin vain joidenkin pelkästään akvaarionettikauppojen sivuilta, enkä niiltäkään kaikilta. Oikeastaan lopetin etsinnän sen jälkeen kun näin muutamalla sivustolla mainininnan "emme toimita enää ollenkaan postitse" tms. Onko siis posti lopettanut elävien toimituksen kokonaan? Entä ulkomaan toimitukset? No, enpä sen puoleen kyllä ulkomaisia kalanettikauppojaan löytänyt...
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Kalojen hinnoista

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Posti ja Matkahuolto eivät toimita, mutta kotimaisista liikkeistähän voi pyytää tarjouksen kaikista tarvittavista lajeista, jolloin ne saa kätevästi Suomeen. Minä luulen, että tämä hakukone sisältää lähes kaiken mitä Suomeen voi tilata:

http://fisklista.akvarielagret.se/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”