Aloittelija+128l=?

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Icecube
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelija+128l=?

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Hiljaiseloa, parit eläinkauppa alet tuli ihmeteltyä ja puoleen hintaan tuli ostettua pikku krääsää(harmi kun toisessa ei ollu sopivia kaloja mun purkkiin). Enemmänkin ois voinu ostaa nyt kun tarkemmin miettii... Toisaalta sitten katson tiliä ja totean juu ei.
Petyin vähän ostamiini Tetran Tips tabuihin. Niidenhän pitäisi olla sellaisia että voi kiinnittää lasiin, mistä sitten kalat voi hyvin napsia(tetrat tykkää tuosta tavasta). Noh, kyllä tabun saa kiinni lasiin, mutta se pysyy siinä tasan sen verran että saat kansilasin kiinni ja istahdat altaan eteen katsomaan kaloja. Sitten tabu valuu hitaasti lasia pitkin alas pohjalle. :frown: Ei sillä, kyllä se sieltäkin käsin päätyy tetrojen suuhun, mutta niin myös otoille ja monnisille, joista ensin mainitut osaa olla vähän häijyjä ja toisetkin jyrää tetrat melko herkästi.
Monnisilla oli tänään taas kutuyritystä, mutta kun naaras ei haluu niin eihän siitä mitään tainnut tulla. :roll: Pojat tyytyi hetken vikittely yritysten jälkeen vetämään ylös alas etulasia pitkin kera parin oton. Ois kyllä oikeasti kiva hankkia noita lisää, mutta edelleen huolettaa edellisten sairastelu ja samaten rahatilanne ei edelleenkään ole hyvä. Bensan hinta sentään on nykyään melko mukava, joskin taitaa taas olla nousussa. : P
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
Icecube
Junior Member
Junior Member

Tappelua ja mylläystä tänään vedenvaihdon kera.

Tappelua sikäli, että sain oikeasti käyttää voimaa, että PickUpin imukupit lähti irti. Siis irti siitä laitteesta, lasista nuo irtoaa kun vähän koskee... Eli siis operaatio imukuppien vaihto. :P Tosin vaihdoin vain ristikkäiset kaksi kun en jaksanut muita kahta enää repiä, lisäksi harmikseni totesin ostamieni imukuppien olevan isommat kuin vanhat. Nuo uudet kaksi pitää kuitenkin tuon huomattavasti paremmin kiinni, eli ihan hyvä noinkin.

Mylläystä tuli suoritettua sikäli että kanto taas vähän siirtyi, kun oli pikkasen Fluvalin huoltotoimien tiellä, ja totta kai se tarkoitti kasvien siirtoa alta pois. Intianvesitähdikkiä taitaa olla mulla nyt vähän liikaakin, kun sitä on kunnon kourallinen taas kellumassa. Kyllä mä niille paikan vielä keksin, mutta ei tälleen heti silmään osunut hyvää koloa. Lannoite määrän lisäys on ihan selkeästi pistänyt intianvesitähdikkien kasvuvauhtia, vaikka muiden kasvien osalta en näe juuri eroa entiseen. Paitsi että mulla taitaakin olla nykyään yhden lumpeen sijaan kaksi... :mrgreen:
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
Icecube
Junior Member
Junior Member

8O Monniset on taas yllättäneet ja kuteneet ilmeisesti joskus alkuviikosta. Mietin tuossa yhden lumpeen melkein-kelluslehden kohtaloa kun huomasin että piruvie siinähän on kaksi munaa kiinni. Tarkemmin kun sen läheistä nurkkaa tutkin niin melkein suodattimen takaa lasissa kiinni vielä yksi pallo. Kaikissa kolmessa näyttäisi olevan jonkin sortin kalan alku. :) Pelastin ne muovikippoon kun olivat ihan suodattimen lähellä kaikki, niin olisivat juotuneet todennäköisesti sen sisuksiin, tai tulleet puhalletuksi suoraan tetrojen suuhun. Täytyy vähän miettiä yritänkö edes kasvattaa noita itse vai vapautanko parin päivän ikäisinä muiden joukkoon ja annan 'luonnon' hoitaa. :? Veikkaus että kuoriutuvat yön aikana tai viimeistään huomenna.

Kasvilannoitteiden kanssa tullut vähän säädettyä ja ilmeisesti mun allas ei kestä täyttä annostusta Ferropolia vaan levää alkaa pukata. Ei nyt pahasti ja ohi mennen kun katsoo ei mikään pistä vielä silmään, mutta tarkemmin kun tuijottelee niin pistää oman silmään ihme karvaisuus lehdillä ja lasissa. Samaten tupsulevää tullut lisää anubiaaseen. Easy Carbon säännöllisen käytön aloitin uudestaan tällä viikolla, eli tämä viikko loppuun seurailua ja ensi viikolla vähemmän Ferropolia.
Ärsyttää kun testin mukaan rautaa on ihan hitosti, eikä se oikein ehdi kuluakaan viikon aikana, mutta sitten jostain muusta ravinteesta kasveilla ilmeisesti puutosta kun lannoituksen lisäyksellä intianvesitähdikki innostui ihan kunnolla kasvamaan ja hyvän näköinen latvus. Muiden kasvussa kyllä edelleen toivomisen varaa... Lannoite jossa vain vähän rautaa, mutta muita aineita normaalisti, tänne kiitos. :P
jennali
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jennali »

Onkos sulla millainen valaistus tuossa altaassasi..? mulla kasvit tykkäs huonoo, kun oli vain 1 putkinen valaisinkansi! :| Nyt sitten kasvit rehottaa, kun laitoin toisen putkenrungon siihen ja toisen putken! :) käytätkös pohjalannoitusta..?
Icecube
Junior Member
Junior Member

jennali kirjoitti:Onkos sulla millainen valaistus tuossa altaassasi..? mulla kasvit tykkäs huonoo, kun oli vain 1 putkinen valaisinkansi! :| Nyt sitten kasvit rehottaa, kun laitoin toisen putkenrungon siihen ja toisen putken! :) käytätkös pohjalannoitusta..?
Arvaa kuule miten kateellisena olen katsonut sun altaan rubiinirusolehteä ja tripartitaa. :) Ensimmäinen kasvaa kuin palmu mun altaassa ja toinen kituu pois.

2x 18W(T8) on valo tehot, mikä on kyllä kohtuu vähän tuon kokoiseen(0,28 W/l). Tarkoitus olisi lisätehoja hommata(joko 25W T8 putket taikka sitten T5 putket, Arcadian kotrollerin kera), mutta kun paha rahan puute ja priorisointi(ponit eka, akva toka). :\
Pohjalannoitetta on hiekan alla kyllä ja kerran tökin muutaman pätkän Biolanin puikkoja miekalle ja lumpeelle, kun en kaupoista löytänyt pientä pakettia 7-kuulia fiksuun hintaan. :P
Köynöstävät kyllä minusta kärsii ainakin jossain määrin valon puutteesta kun alalehdillään lähinnä reagoivat(ja ruso ei vieläkään jaksa lehtiä pitää kuin latvuksessa), mutta myös ilmeisesti jonkin mineraalin puutteesta, kun tosiaan lannoituksen lisäys piristi joitain. Valon vähyyden takia olen hieman skeptinen hiilarin lisäämisen suhteen, sillä sen jotenkin miellän voimakkaan valaistuksen lisäksi. Carbon tehoon en myöskään ole vakuuttunut silloin kun sitä viime vuonna käytin.

Monnisvauvat muuten kuoriutui äskettäin. En nähnyt kuoriutumista, mutta siimahäntiä siellä on nyt kolme. :)
jennali
Senior Member
Senior Member

Icecube kirjoitti:
jennali kirjoitti:Onkos sulla millainen valaistus tuossa altaassasi..? mulla kasvit tykkäs huonoo, kun oli vain 1 putkinen valaisinkansi! :| Nyt sitten kasvit rehottaa, kun laitoin toisen putkenrungon siihen ja toisen putken! :) käytätkös pohjalannoitusta..?
Arvaa kuule miten kateellisena olen katsonut sun altaan rubiinirusolehteä ja tripartitaa. :) Ensimmäinen kasvaa kuin palmu mun altaassa ja toinen kituu pois.

2x 18W(T8) on valo tehot, mikä on kyllä kohtuu vähän tuon kokoiseen(0,28 W/l). Tarkoitus olisi lisätehoja hommata(joko 25W T8 putket taikka sitten T5 putket, Arcadian kotrollerin kera), mutta kun paha rahan puute ja priorisointi(ponit eka, akva toka). :\
Pohjalannoitetta on hiekan alla kyllä ja kerran tökin muutaman pätkän Biolanin puikkoja miekalle ja lumpeelle, kun en kaupoista löytänyt pientä pakettia 7-kuulia fiksuun hintaan. :P
Köynöstävät kyllä minusta kärsii ainakin jossain määrin valon puutteesta kun alalehdillään lähinnä reagoivat(ja ruso ei vieläkään jaksa lehtiä pitää kuin latvuksessa), mutta myös ilmeisesti jonkin mineraalin puutteesta, kun tosiaan lannoituksen lisäys piristi joitain. Valon vähyyden takia olen hieman skeptinen hiilarin lisäämisen suhteen, sillä sen jotenkin miellän voimakkaan valaistuksen lisäksi. Carbon tehoon en myöskään ole vakuuttunut silloin kun sitä viime vuonna käytin.

Monnisvauvat muuten kuoriutui äskettäin. En nähnyt kuoriutumista, mutta siimahäntiä siellä on nyt kolme. :)
Niin, mulla alkoi kaikki kasvit voida hyvin, kun lisäsin tosiaan valaistusta! :) Mulla on käytössä just noita 7 kuulia ja sitten rubiinille on ihan ferrotabseja (rubiini rupeaa oikein kunnolla punertamaan ja kasvamaan, kun laittaa noita ferroja! :) Uskon että toimis sullakin tuo valaistuksen lisääminen samalla tavalla kuin minulla! :) Kannattaa seurata kirppareita, huutonettiä ja täälläkin noita myynti-ilmoja.. Voi löytyä tosi edullisestikin sulle se uusi valaisin! :)

Ja onnea monnisvauvoista! :) Niiden kehitystä on mukavaa seurata! :)
Icecube
Junior Member
Junior Member

Olipas taas varsin mielenkiintoinen vedenvaihto...
1. PickUp ei meinannut lähteä irti ja lopulta lähti niin reippaasti, että kansi lensi irti siinä samalla ja roiskutti vettä vähän yli laitojen, tietysti sähköjohdot siinä ihan kohtuu lähellä.
2. En huomannut vaihtaa ämpäriä ajoissa, joten tuli lapottua vettä ihan vähän lattiallekin... Onneksi ei kovin paljon, kun onni onnettomuudessa juuri käänsin katseen ämpäriin kun vettä alkoi tulla yli.
3. Kaadoin tammiuutetta matolle... En siis ymmärrä miten tässä onnistuin. Kallistin vähän pulloa että saan helpommin mittaruiskuun ainetta, harmi vaan että pullohan oli siis melkein täysi, eli tuo pieni kallistus aiheutti semmoisen reilun kämmenen kokoisen tahran mattoon. Hauskaa tässä on se että keltainen(oletuksella puuvillaa) matto meni punaiseksi tahran kohdalta. :o Lähti kyllä onneksi vedellä ja pienellä määrällä saippuaa.
4. Tuon maton takia en ehtinyt kauheasti kasvien kanssa säätää, kun en halunnut tahran yhtään kuivuvan. Ja mun olisi ihan pakko selvittää toi intianvesitädikki viidakko, siis oikeasti...

Muuta hauskaa: Fluvalin keskimmäinen kotelo, eli biomatsku, oli melko likainen ja sen puhdistus paransi virtausta huomattavasti. Tästä tetrat tosin vähän kärsivät, kun niiden 'kodin' rauhaan hyökkäsi yhtäkkiä kauhea puhuri ja pienet joutuivat siis siirtämään tukikohtaansa.

Kävin metsästämässä tänään lankoja sekä palauttamassa muutaman kirjan kirjastoon, samalla reissulla tuli poikettua eräässä Faunattaressa. Monnisvauvoille löytyi sieltä nestemäistä artemiaa. Arvoin aika pitkään otanko sitä vai tomuartemiaa, mutta koska tabuja ja rakeita on helppo muusata niin päädyin tuohon nesteeseen, josko se kelpuutettaisiin näin aluksi.
Taistoja bongasin liikeessä useamman kivoissa pastelli sävyissä, sekä pari punaista ja yhden jännän sinisen. Tosin yhden taiston suusta pilkotti neontetran pyrstö. 8O Ei tosin ihme kun sen seurana oli neontetroja joista osa oli todella todella pieniä. Itse taisto oli kyllä nätti, semmoinen vaalea, mutta sinisellä/turkoosilla hohteella. Akkojakin löytyi tosi paljon(eikä ne yrittäneet murhata toisiaan, mikä oli mukavaa), aika pieniä kaikki tosin. Yksi pisti silmään kun silläkin semmoinen nätti turkoosi/sinertävä hohde, vaikka muuten semmoinen perus ruskea olikin.
Sitten oli yksi kummastus, nimittäin hohtomiljoonakalat, mutta jotka eivät olleet sen värisiä mitä yleensä näkee(oranssi-vihertävä-musta kuvioisia) vaan enemmän mustaa kuviota raitoina/pisteinä pyrstöissä ja mustia täpliä vaalealla pohjalla(ehkä aavistuksen kellertaviä) eikä lainkaan oranssia. Jos vaan olisi altaassa tilaa tai toinen käynnissä oleva allas niin noita olisin voinut ottaa, tosin hinta niillä oli kohtuu suolainen 5.90. :P
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Missä missä missä Faunattaressa? Tietysti jossain ihan väärässä paikassa, että en vahingossakaan pääse taistoja tarkastelemaan :cry:
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Icecube
Junior Member
Junior Member

Espoossa, eli ihan väärässä paikassa sulle. :( Nuo pastellin sävyiset ukot oli kyllä ensimmäiset ei-punaiset/siniset taistot mitä olen nähnyt tavallisessa eläinkaupassa olevan. Akvaariokeskuksessa oli saman tyyppisiä(siis väriltään), viimeksi kun siellä kävin öö viime kuussa, tosin ne oli ehkä hieman hienompia ja silleen kivasti kirjavia.
Mä en siis juurikaan taistojen väreistä tarkemmin tiedä saatika mikä on oikeasti hieno, mutta upeen värisiä osaavat jotkut olla ja kyllä mulle vois joku kiva crowntail muuttaa. Sit joskus. :mrgreen:
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Mäkin vasta olen opiskeluasteella noiden värien kanssa :D Noh. Ei se ole kun taas ruvettava keräämään rahaa ja alettava sitte suunnitella reissua Heltsinkiä kohti... :mrgreen: Olis kyllä ollut kiva nyt päästä tarkistelemaan. Mun tuurilla ei taas ole mitään enää missään, kun pääsen sinne asti :roll:
Icecube
Junior Member
Junior Member

(Pieniä teknisiäongelmia kuvien kanssa, mutta uudelleen lataus pienenpänä näytti tepsivän, kun pelkkä kutistus ei toiminut. )
Pikku moka käynyt maanantaina, lämmittimen johto huonosti paikallaan, eikä se siis toiminut. [:I] Ihmettelin jo tiistaina, että miten vesi tuntuu niin kovin viileältä, mutta silloin oli niin paha väsy, että vasta keskiviikkona älysin sitten katsoa lämpömittaria(23C näytti se). Äkkiä johdon tarkitus ja se olikin silleen ovelasti niin, että näytti että olevan paikallaan, mutta ei riittävän syvällä.

Vauvelit on hengissä ja täyttävät huomenna siis viikon. Pyrstöä ja selkäevää erottaa jo vähän. Artemianeste ilmeisesti kelpaa evääksi ja melko aktiivisia tuntuvat olevan. Ihan kaikkea ei syödä, mitä sieltä pullosta tulee(tippa menee silleen jännästi renkaaksi vedessä), mutta jotain ilmiselvästi syövät kun kerta kasvavat ja renkaassa on koloja. Vähän olen miettinyt päästänkö ne jo huomenna verkkohäkkiin ihmettelemään, vaiko odotanko vielä ensi viikkoon tai ainakin vedenvaihdon, eli maanantain, yli. Lähinnä ruokinnan suhteen ne on helpompi pitää tuossa muovi kipossa ja kasvun seurannan suhteen myös, mutta taas verkkohäkki on isompi ja vesi kiertää(ainakin teoriassa) eli ei tarvitsisi siivoilla vaihdella vettä. :?
Kuva
Kuva

Sitten mua ärsyttävät alkueliöt, varsinkin tuo vihreä sortti ärsyttää pahasti. Tupsulevää jotenkin siedän, kunhan se pysyttelee vain parissa paikassa. Otoista myös huomaa, että ruokaa piisaa. Ainakin kakkaa näkyy enemmän kasvien lehdillä eikä ruokaa(kurkkua) ole kerjätty vähään aikaan. :P
Kuva
Kuva
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Voi nuo vauvat on söpöjä :3 Mulla on kanssa kaksmetrisessä tupsulevää. En jaksa tapella vastaan, olkoon. Ehkä se häviää joskus. Tai sitten ei...
Icecube
Junior Member
Junior Member

Levätilanne ei sitten ihan hirveesti lähtenyt leviämään, vaikka/koska lannoitetta laitoin niukemmin. Eipä se vihreä versio tosin täysin hävinnyt(tupsulevän en edes kuvittele häviävän), mutta eipähän otot näe nälkää, jos nyt jotain positiivista pitää keksiä. :roll: Pääfokus vauvoissa nyt, niin kasveja ja levää pähkälen enemmän sitten kun en pelkää vauvojen kuukahtavan carboon....

Sohelsin taas eilen vedenvaihdon kanssa ja kastelin lattian peräti kahdesti tällä kertaa. Ensin tuli vesi yli ämpäristä ja sitten vielä läikytin toista ämpäriä ihan suht reilusti kun siirsin sitä. :x Pitäisiköhän sitä sanomattakin tajuta ettei ala tekemää vedenvaihtoa illalla, kun oikeastaan väsyttää jo ihan liikaa. Pari vesitähdikkiä sain kiukuspäissäni irrotettua pohjasta lapon kanssa, joten ne pitää vielä laittaa uusiksi, tosin eri kohtaan kun nyt olisi tuo oikea laita vähän kivemman näköinen...

Vauvoista yksi valitettavasti oli kuollut yön aikana ja kaksi muuta nenä kohti pintaa. Oma moka, taisin antaa vähän liikaa ruokaa eilen illalla(tuntuu että syövät jo vähän enemmän) ja vesi olisi pitänyt sitten kuitenkin vaihtaa vielä ennen kun menin nukkumaan(vaihdoin sen siis ennen vedenvaihtoa ettei tule vauvoille nitriitä niskaan). :( Kaksikon vointi kuitenkin parani heti kun sain uudet vedet kippoon. Tein sellaisen kompromissin, että upotin kipon verkkohäkin pohjalle lusikan avulla. Näin vauvoilla vaihtuu vesi, mutta edelleen tukeva pohja alla, mikä helpottaa ruokintaa. :mrgreen: Toki ne voi lähteä tutkimaan koko häkkiäkin, mutta ainakaan vielä se ei noita kahta kiinnostanut. Yksi vauva ehti joitakin päiviä häkissä itsekseen uida, ennen kun pyydystin sen takaisin sisarustensa joukkoon. Se siis itse livahti sinne kun vaihdoin kippoon vettä ja ihan suht tyytyväiseltä vaikutti siellä, mutta itseä huoletti saako se tarpeeksi ruokaa niin noukin takaisi. Epäilys että kuollut tyyppi oli juuri tuo seikkailija sielu, kun se noista kolmesta ensimmäisenä on osoittanut hapen puutteesta merkkejä... Tabun muruja olen nyt tarjonnut muutaman kerran ja väittäisin että ne kelpaa jo jonkin verran. Mutta artemia neste on edeleen ruokalistallä pääruokana.
Icecube
Junior Member
Junior Member

Vauvoille kuuluu ihan hyvää, uskoisin. Ainakin ne tuntuu syövän jo hajonneita tabun muruja(tai ainakin ne murut leviää ja häviää). Tetrat on tosin taas olleet kovin nopeita oppimaan ja tajuaa että poikashäkin pohjasta saattaa tippua ruuan muruja(en usko että vauvat arvostaa niiden napsintaa/kyttäystä). :P Aikuisia kaloja muutenkin hämmentää kun ne haistaa ruuan, mutta sitä ei kuitenkaan löydy kun se on häkissä. Vauvat on hassuja ja tykkää olla poikashäkin nurkissa olevissa koloissa piilossa, tai sitten siellä muovi reunan alla.
Tällä kertaa poikashäkin seinätkään ei tunnu myöskään menevän tukkoon, niin kuin viimeksi kävi. Uskaltaisikohan sitä jo vähän toivoa, että nuo kaksi selviytyy ihan aikuisiksi asti.
jennali
Senior Member
Senior Member

Toivottavasti vauvat selviää! :) Mullakin on kaksi pientä monnisvauvelia tuolla uudemmassa seuralassa, tosin eilen illalla niitä ei näkynyt ( sinne kerkesivät kuoriutua, kun en munia ajoissa tajunnut! :| ).. Toivottavasti tänä iltana niitä taas näkisi, vähän tosin pelottaa, että eivät ole selvinneet, kun tuolla kumminkin hunajarihma pariskuntakin asustaa.. :( Minirasboroille ne taisi olla liian isoja suupalaksi! :) Päivällä nuo monnisvauvelit tahtovat piileksiä, eikä niitä näe edes vilaukselta! :)

Niin muuten, mullekin on tullut tuollaista samannäköistä vihreää levää rusolehden vanhempiin lehtiin.. Kyllä ärsyttää! :roll: Odotan, että rusolehti vähän kasvaa ja istutan levättömät latvat takaisin.. Toivottavasti se auttaisi! :roll: Ja tupsulevää oli pitkän aikaa anubiaksissa, mutta ne hävisi ihan itsekseen.. En tiedä edesauttoiko siihen se, kun kerran otin ja nypin niitä tupsuja niin paljon kuin jaksoin ja pahiten tupsuttuneet lehdet, leikkasin pois.. Mutta kyllähän niihin vielä kyllä sitä tupsun "pohjaa" ja tiukemmassa olevaa tupsuakin jäi! :roll: Nuo anubiaat näkyy tykkäävän kerätä myös sellaista vihreää läikikästä levää, noihin lehtiinsä ja niitä ei meinaa saada sitten millään pois! [}:)]
Icecube
Junior Member
Junior Member

jennali kirjoitti:Toivottavasti vauvat selviää! :) Mullakin on kaksi pientä monnisvauvelia tuolla uudemmassa seuralassa, tosin eilen illalla niitä ei näkynyt ( sinne kerkesivät kuoriutua, kun en munia ajoissa tajunnut! :| ).. Toivottavasti tänä iltana niitä taas näkisi, vähän tosin pelottaa, että eivät ole selvinneet, kun tuolla kumminkin hunajarihma pariskuntakin asustaa.. :( Minirasboroille ne taisi olla liian isoja suupalaksi! :) Päivällä nuo monnisvauvelit tahtovat piileksiä, eikä niitä näe edes vilaukselta! :)

Niin muuten, mullekin on tullut tuollaista samannäköistä vihreää levää rusolehden vanhempiin lehtiin.. Kyllä ärsyttää! :roll: Odotan, että rusolehti vähän kasvaa ja istutan levättömät latvat takaisin.. Toivottavasti se auttaisi! :roll: Ja tupsulevää oli pitkän aikaa anubiaksissa, mutta ne hävisi ihan itsekseen.. En tiedä edesauttoiko siihen se, kun kerran otin ja nypin niitä tupsuja niin paljon kuin jaksoin ja pahiten tupsuttuneet lehdet, leikkasin pois.. Mutta kyllähän niihin vielä kyllä sitä tupsun "pohjaa" ja tiukemmassa olevaa tupsuakin jäi! :roll: Nuo anubiaat näkyy tykkäävän kerätä myös sellaista vihreää läikikästä levää, noihin lehtiinsä ja niitä ei meinaa saada sitten millään pois! [}:)]
Monnisvauvat onneksi kasvaa jo ensimmäisen 3 päivän aikana hirveästi ja viikossa vielä enemmän. Silloin kun mulla oli enemmän vauvoja, useammasta eri aikaisesta kudusta, niin koko ero oli silmiin pistävä 0-2 viikkoisilla. Mulla oli muistaakseni noin kuukauden ikäiset pari vauvaa isojen joukossa(ja sitten tapahtui yhtä sun toista ja ne hävisi), ja ne oli jo ihan erotettavissa jos vähääkään liikkuivat ja osasi etsiä niitä oikeista paikoista. :) Muuten kyllä maastoutuivat tosi hyvin. Vauvat viihtyvät pohjalla aikuisten tapaan ja hunikset vissiin enemmän pinnalla, niin ehkäpä sun vauvoilla on mahdollisuus selviytyä, mikäli vaan saavat jostain ruokaa. :)

Pöh, mulla ei sentään ole levät lisääntyneet juurikaan. *kop kop* Ainakin lasit on pysyneet siisteinä ja paria lehteä lukuun ottamatta kasvitkin on suht siistissä kunnossa levän suhteen. Mulla on myös anubiaassa tota vihreetä levää ollut pitkään, iskee aina vanhimpiin lehtiin eikä tosiaan lähde irti. Nyt ei tosin niin paljon kun vanhemmat lehdet tippuneet pois varren mätänemisen takia... Eipä kyllä lähde tuo muissa kasveissa oleva leväkään irti. :x
jennali
Senior Member
Senior Member

Icecube kirjoitti:Monnisvauvat onneksi kasvaa jo ensimmäisen 3 päivän aikana hirveästi ja viikossa vielä enemmän. Silloin kun mulla oli enemmän vauvoja, useammasta eri aikaisesta kudusta, niin koko ero oli silmiin pistävä 0-2 viikkoisilla. Mulla oli muistaakseni noin kuukauden ikäiset pari vauvaa isojen joukossa(ja sitten tapahtui yhtä sun toista ja ne hävisi), ja ne oli jo ihan erotettavissa jos vähääkään liikkuivat ja osasi etsiä niitä oikeista paikoista. :) Muuten kyllä maastoutuivat tosi hyvin. Vauvat viihtyvät pohjalla aikuisten tapaan ja hunikset vissiin enemmän pinnalla, niin ehkäpä sun vauvoilla on mahdollisuus selviytyä, mikäli vaan saavat jostain ruokaa. :)

Pöh, mulla ei sentään ole levät lisääntyneet juurikaan. *kop kop* Ainakin lasit on pysyneet siisteinä ja paria lehteä lukuun ottamatta kasvitkin on suht siistissä kunnossa levän suhteen. Mulla on myös anubiaassa tota vihreetä levää ollut pitkään, iskee aina vanhimpiin lehtiin eikä tosiaan lähde irti. Nyt ei tosin niin paljon kun vanhemmat lehdet tippuneet pois varren mätänemisen takia... Eipä kyllä lähde tuo muissa kasveissa oleva leväkään irti. :x
Mullakaan ei onneksi ole kovin pahasti levää tullut laseihin.. Joskus meinaa tulla tuohon etulasille, kohtaan jossa kasvaa tuo ruohomatto ja sen putsailen aina tarvittaessa pehmeällä hammasharjalla! :)

Niin ja tuo vihreä levä noissa rusolehden lehdissä on myös tosi tiukassa.. Ei lähtenyt, kun koiti varovasti sitä kynnellä rapsutella! :roll: Minä nyt viikonloppuna leikkelin noista anubiaista nuo vanhimmat, pahiten levättyneet lehdet ja vähän uudempia lehtiä, jossa oli jo muutamia vihreitä pilkkuja ilmestynyt, harjailin nekin pehmeällä hammasharjalla pois.. Vähän niistä vielä jäljelle jäi, mutta ei enää niin häiritsevästi! :D Ne ei olleet onneksi niin tiukassa vielä! :) Ihan uudet lehdet on kyllä niin kivan näköisiä, kun niissä ei vielä levää ole ja niitä pidän kokoajan silmällä, että joko alkaa levää niihinkin kasvamaan! :D

Monnisen poikasia ei ole nyt näkynyt, vaikka niille pitäisi ruokaa tuolta löytyä, kun joudun näin alkuunsa noita keskenkasvuisia kaloja useammin ruokkimaan. Hunajarihmikset tosin putsaavat myös pohjalta isoimmat ruoan hiutaleet ja pelkäämpä, että on mennyt nuo 2 pientä monnistakin siinä sivussa..! :(
jennali
Senior Member
Senior Member

Icecube kirjoitti:Monnisvauvat onneksi kasvaa jo ensimmäisen 3 päivän aikana hirveästi ja viikossa vielä enemmän. Silloin kun mulla oli enemmän vauvoja, useammasta eri aikaisesta kudusta, niin koko ero oli silmiin pistävä 0-2 viikkoisilla. Mulla oli muistaakseni noin kuukauden ikäiset pari vauvaa isojen joukossa(ja sitten tapahtui yhtä sun toista ja ne hävisi), ja ne oli jo ihan erotettavissa jos vähääkään liikkuivat ja osasi etsiä niitä oikeista paikoista. :) Muuten kyllä maastoutuivat tosi hyvin. Vauvat viihtyvät pohjalla aikuisten tapaan ja hunikset vissiin enemmän pinnalla, niin ehkäpä sun vauvoilla on mahdollisuus selviytyä, mikäli vaan saavat jostain ruokaa. :)

Mullakaan ei onneksi ole kovin pahasti levää tullut laseihin.. Joskus meinaa tulla tuohon etulasille, kohtaan jossa kasvaa tuo ruohomatto ja sen putsailen aina tarvittaessa pehmeällä hammasharjalla! :)

Niin ja tuo vihreä levä noissa rusolehden lehdissä on myös tosi tiukassa.. Ei lähtenyt, kun koitin varovasti sitä kynnellä rapsutella! :roll: Minä nyt viikonloppuna leikkelin noista anubiaista nuo vanhimmat, pahiten levättyneet lehdet ja vähän uudempia lehtiä, jossa oli jo muutamia vihreitä pilkkuja ilmestynyt, harjailin nekin pehmeällä hammasharjalla pois.. Vähän niistä vielä jäljelle jäi, mutta ei enää niin häiritsevästi! :D Ne ei olleet onneksi niin tiukassa vielä! :) Ihan uudet lehdet on kyllä niin kivan näköisiä, kun niissä ei vielä levää ole ja niitä pidän kokoajan silmällä, että joko alkaa levää niihinkin kasvamaan! :D

Monnisen poikasia ei ole nyt näkynyt, vaikka niille pitäisi ruokaa tuolta löytyä, kun joudun näin alkuunsa noita keskenkasvuisia kaloja useammin ruokkimaan. Hunajarihmikset tosin putsaavat myös pohjalta isoimmat ruoan hiutaleet ja pelkäämpä, että on mennyt nuo 2 pientä monnistakin siinä sivussa..! :(
Icecube
Junior Member
Junior Member

Sanonko taas mikä... :frown: Olin taas ilmeisesti vähän liian luottavainen. Vaihdoin 20l vettä eilen(muuten häkki olisi ollut kuivilla) ja kun laitoin uutta vettä tilalle, niin tuli laitettua vähän reilummin ja veden pinta nousi lievästi verkkohäkin laidan yli. Ei niin paljon kuitenkaan, että tetrat olisi päässeet laidan yli, eli annoin asian olla kun kuvittelin ettei nuo pohjalla viihtyvät vauvat nyt noin pintaan lähtisi seikkailemaan. Olin kuitenkin väärässä vauvojen seikkailun halun suhteen, koska aamulla vauvoja ei enää häkissä näkyny. En kyllä löytänyt niitä altaastakaan, niin pelkään pahoin että tetrojen suihin ovat menneet, vaikka kokoa oli jo enemmän kuin suupalalla. :(
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

No voi harmistus :(
Icecube
Junior Member
Junior Member

Ei ole näkynyt vauvoja, ei edes lappoon joutunut ketään kun siivosin vähän keskiviikkona.

Vesiarvoja tuli vähän katsottua tänään:
NO3: (1-)5, oli siis suhteellisen vaalea jos pullo ei ollut siinä palikassa.
Fe: 0,8-1,0
pH: 7, kerrankin kumpikin testi täysin samaa mieltä asiasta
KH: 2

Kasvit on siis sittenkin reagoineet lannoituksen muutokseen syömällä enemmän nitraattia, vaikkakin rautaa edelleen menee niukasti. Se vaan taitaa tarkoittaa, että minä joudun kohta makro ostoksille. :roll: Vai pitäisköhän ostaa Seaschemin Flourishia ja toivoa että sen nitraatti määrä riittäisi...
Icecube
Junior Member
Junior Member

Kello oli vähän yli 12, vedet jo vaihdettu, kasvejakin siistitty siinä samalla, orkkideat(7kpl) kasteltu ja siinä sivussa leikitty kissan kanssa(joka oli veden vaihdon ajan ihanasti ulkona poissa jaloista, nyt se tosin linnoittautui puoliksi syliin kun istahdin koneelle). Tämän lisäksi myös 'akvatarvikepöytää' siistitty ja uudelleen järjestelty, tosin se projekti on vielä vähän kesken. Meinasin jo alkaa huonettakin siivoamaan, mutta ensin ainakin konetauko ja ehkä ruokaakin. :D Kummaa aikaa tämä kevät, herääkin jo ihan itsestään ennen klo 11.
jennali
Senior Member
Senior Member

Icecube kirjoitti:Kello oli vähän yli 12, vedet jo vaihdettu, kasvejakin siistitty siinä samalla, orkkideat(7kpl) kasteltu ja siinä sivussa leikitty kissan kanssa(joka oli veden vaihdon ajan ihanasti ulkona poissa jaloista, nyt se tosin linnoittautui puoliksi syliin kun istahdin koneelle). Tämän lisäksi myös 'akvatarvikepöytää' siistitty ja uudelleen järjestelty, tosin se projekti on vielä vähän kesken. Meinasin jo alkaa huonettakin siivoamaan, mutta ensin ainakin konetauko ja ehkä ruokaakin. :D Kummaa aikaa tämä kevät, herääkin jo ihan itsestään ennen klo 11.
Niin kevät tosiaan on kummaa aikaa.. :) Tulee tehtyä kaikki hommat supernopeaa, eikä kerkeä edes kyllästyä 8O ( mua lähinnä kyllästyttää nuo roina-, pojan ja miehen jatkuvasti siivousta tarvitseva vaate -kaappien siivoushomma.. Siinä meinaa aina into loppua kesken! :roll: :D )! Akvaariotarvikelaatikko täytyisi minunkin laittaa kuntoon ja ajattelin sitä' vähän iltapuhdetyöksi! :)
Icecube
Junior Member
Junior Member

Mun puhti loppui maanantaina siihen kun keksin kaivaa jäätelöpaketin pakasteesta jälkkäriksi. :mrgreen: Eilen tosin reippailin ja kaivoin pyörän talviteloilta. Tuli tosin todettua, että olen ihan rapakunnossa ja pikkusen ilkeästi otti viima korviin. :P

Akva asiaa muistiin: Tällä viikolla 10ml lannoitetta, mutta ei carboa. Johtuen tipahteneesta nitraatti arvosta, mikä taas voisi olla syynä levien riehumiseen.

Tetrat on rohkaistuneet, silleen vähän. Tökkäsin yhden karanneen vesitähdikin pohjaan ennen ruokintaa. Tabu pussia kun räpläsin minua tuijotti useampi silmäpari keskeltä akvaa ja tabun kimppuun yritettiin heti hyökätä kun se vajosi(joskin todettiin vielä liian kovaksi ja isoksi suupalaksi, joten palasivat tuijotus asemin). Hiutaleiden kimppuun hyökättiin samalla innolla(kokeilin siis laittaa ne pinnan alle, enkä ripotella päälle), akvan päällä olevasta kädestä huolimatta. Sormesta tippuvaa vesipisaraakin luultiin ruuaksi. :D Kättä sai myös vähän liikuttaa ja ottaa lisää ruokaa, ilman että tuli iiik äkkiä piiloon-reaktio. Toki pieni väistö liike, mutta varsin maltillinen. Toisen ripauksen laitoin pinnalle ja senkin kimppuun syöksyttiin suhteellisen nopeasti, eikä käsi kauheasti näyttänyt taaskaan häiritsevän. Siis edistystä on tässä asiassa tapahtunut. Huoneessa liikkuva ihminen on edelleen monnisten ja tetrojen mielestä vähän pelottavaa, varsinkin jos astuu huoneeseen.
Icecube
Junior Member
Junior Member

Levää, levää, levää... Ei ole lähtenyt mihinkään ja alkaa pahasti näyttää siltä että yrittää iskeä myös intianvesitähdikeihin(jotka kyllä kasvaa ja rehottaa varsin elinvoimaisesti).
Nitraatti palasi carbottoman viikon aikana, joten nyt taas kokeillaan carbon kera viikko, ehkä noin puolet pienemmällä annostuksella. Lannoitustakin voisi ehkä himpun verran himmata, ehkä... Ärsyttää kun piti alkaa säätämään näiden kanssa ja säätö nyt sitten jatkuu eikä mitään tulosta näy. Positiivista tosin se, että mun mini pätkät vedensuosikkia alkaa vihdoin osoittamaan elpymisen merkkejä.

Vesi vaihtui poikkeuksellisesti vasta tänään. Tuli tehtyä vähän tehosiivousta suodattimiin ja ne vaihtoi lisäksi päikseen paikkaa. PickUpin patruuna alkaa oikeasti olla suht entinen ja pakko varmaan uusi hankkia piakkoin. Tuli myös myllättyä allasta niiltä osin että kaikki isomman vesitähdikit nypin ylös ja lyhensin tyvestä, kun ne oli heittäneet lehtensä alhaalta veks, mutta kärjet hipoi pintaa.

Aquaristic.net lähetti taas kerran tarjous 'kuponkeja' ja jos nyt katsoin oikein niin olisi oikean tehoinen Arcadian T5 kontrolleri tarjouksessa... Tarttis myös tilata varmaan jotain nitraatti pitoista lannoitetta(ehkäpä muitakin makroja...), nestehiilikin alkaa loppua, vähän lannoitteen vaihtoakin mietin(se kun loppuu suht pian myös) ja ja ja ja...

Jokunen kuva tullut räpsittyä(ja jahka tomu laskeutuu yön aikana pitää ottaa yksi lisää) ja yksi hauska video klippi otosta myös, ne jääköön seuraavaan viestiin.
Niin ja Varjon akvaariokasvit kirja oli vihdoin kirjaston hyllyssä niin noukin matkaani, josko sieltä saisin neronleimauksen mikä mättää mun altaassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”