Muutama kysymys kypsytyksestä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

eukko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja eukko »

Minäkö muka kärsimätön? [;)]

Juu olen toki seurannut, Helinä79:n viestejä lukiessa tunnen suurta empatiaa - täällä lähtee ymmärtäviä nyökytyksiä koneen ääressä kohtalotoverille...

Minä kun olen aina luullut olevani sellainen järkevä ja rauhallinen ja kärsivällinen :roll: .
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

N'äin kiireisiä kypsyttelijöitä näkee harvoin. Tai ehkä sitten juuri keväisin! :)

Tulipa vielä mieleen, ettei se vedenvaihto, vaan hiekan sekoittaminen on tehnyt hieman takapakkia. Onhan siellä hiekka eikä sora? Pintahiekkaa, johon typpibakteerit kasvavat, on joutunut syvemmälle. Tietysti lisänä se vähäinen lietteen poistuminen veden mukana viemäriin.

Lue vielä taaksepäin, editoinkin äsken.
eukko
Junior Member
Junior Member

Niin, maustemitta on 1 ml. Ja enpä tietenkään tehnyt kokkeliviivoja kortilla. Ainakin luulen olleeni tarkka, siis erityisesti eilen. Vaikka myönnettävähän se on, että viivan avulla tulisi oikeasti tarkka. Siis olen luultavasti lisäillyt HSS:ää Porvoon mitalla. [:I]

Hiekkaapa hyvinkin, Biltsikan karkeampaa puhallushiekkaa.

Että pitikin mennä sorkkimaan. [}:)]
111na
Elite Member
Elite Member

No eipä tässä tarvitse olla annostelussa tarkka. Mutta on huomioitava ettei tee systemaattista virhettä laittamalla joka kerta enemmän (tai vähemmän) kuin oli tarkoitus. Tähän liittyy myös altaan todellisen vesimäärän mittaaminen.
eukko
Junior Member
Junior Member

Eilen jätin sitten altaan oman onnensa nojaan. Tänään (laimennetusta näytteestä otettu) nitriittitesti näytti n. 5:ttä. Eli näyttäisi nyt kuitenkin laskevan. Hyppysellisen kalanruokaa laitoin myös, olen nyt vähän varauksellinen sen HSS:n kanssa.

Ja se vesimäärä - hiekan tilavuuden pois lukien vettä on tässä 126 l:n pytyssä 100,8 l (korkeus mitattu hiekan yläreunasta veden yläreunaan). Ja sadan litran mukaan olen nyt tätä kypsytellyt.

Taitaa olla niin, että täällä on nyt enemmän intoa kuin älyä. :roll: 17. päivä kypsytyksessä menossa, ja nitriitti noin korkea. Höh.
111na
Elite Member
Elite Member

Joo, yli kaksi viikkoa. Mutta eikö nitriitin noususta ole vasta noin 10 päivää?

Eipä tuo hiekan sekoituksesta saa olla kiinni. Eikä näytä pahalta nytkään, kun kerran typenkierto toimii, sillä nitriitti laskee.

Eikä siinä äly auta - joskaan en näe että sitä puuttuisikaan.
eukko
Junior Member
Junior Member

Juu nitriitti nousi 7. päivänä 0,8:aan.

Noh, maltti on kai valttia, ja kalanruoka riittänee? Tuossa Helinä79-ketjussa (jonka linkitit aiemmin tässä ketjussa) kehotit lisäämään HSS:ää, kun nitriitit laskee. Ammoniumtestiä minulla ei ole, enkä nyt haluaisi ehdoin tahdoin lisäillä HSS:aa ilman että se varmasti olisi hyödyksi (ts. tietäisin nopeuttavan laskua). Ettei nyt tulisi liika-annostelua.
111na
Elite Member
Elite Member

Kuten tuonne linkkiketjun jatkoksi olen kirjoittanut, muutaman yksikön nitriittipitoisuus riittää hyvään kehitykseen. Typenkierron nopeus kasvaa koko ajan ja jos pyrkii tuossa tilanteessa kuin sinulla nyt pitämään nitriittiä sopiovasti kohollaan, se tarkoittaa samalla tihentyvää tai kasvavaa ammoniumin annostelua.

Sinulla varmaan riittänee kalanruoka ja varsinkin jos nitriitti nyt parissa päivässä tipahtaa nolliin eikä jää kiikkumaan pieneen pitoisuuteen, sehän on kypsä. Mutta niinhän se on, että uusi annos menisi taas nopeammin "läpi". (Kuten myös että hyvä nitriittipitoisuus edistää typpibakteerikasvua.)

Oletko tietoinen mikä on KH tai pH-arvo ja oletko lisännyt ruokasoodaa?
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Mitäs me hätähousut [;)] ... Sotkeudunpa nyt tähänkin keskusteluun ihan vaan kannustusmielessä, kun täälläkin näköjään minunkin kypsytystä seuraillaan;)
Olen yrittänyt seurata orjallisesti 111na:n ohjeita, ja vaikka minua ärsytti lisätä HSSaa, kun nitriitti näytti sen vuoksi vain nousevan, niin lisäsin silti kun neuvottiin. Eilen nitriitti kääntyikin laskuun. Tänään se on vähän alle 0.8.
Eli tsemppiä, kyllä se sinullakin, Eukko, kypsyy, jos kypsyy minullakin:). Odottavan aika on tooodella pitkä :mrgreen:
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
eukko
Junior Member
Junior Member

Kiitos Helinä79 kannustuksesta - tämä hätähousuisuus on toisinaan kerrassaan nolostuttavaa... alkaa kohta jo usko loppua. Mikä siinä voi olla, että järkevä aikuinen ihminen odottaa kuin karkkipäivää, että vesiarvot olisivat kunnossa! Toivottavasti osaat rauhassa lomailla, kun allas pulputtaa yksin kotona [;)].

Nitriitti oli tänään (laimennetulla vesinäytteellä) n. 5-6 hujakoilla, arvioisin, että himpun tummempi sävy kuin eilen :frown: . Tosin nitraattikin oli noussut, viimeksi kun mittasin (toissapäivänä), lukema oli 10 ja tänään 25. Eli kaipa sitä NO2:a sitten muuttuu NO3:ksi.

Lisäsin ruokasoodaa aika alussa, 7. päivänä, mutta vedenvaihto 14. päivänä taisi nollata tuon. Alun lisäyksen jälkeen en ole ruokasoodaa lisännyt. Kuis on, pitäisikö? KH-testiä ei ole, pH on 7,5. Noissa lukemissa se on ollut lähes alusta lähtien (hanavesi 7,0). Minusta tuo on aika korkea, vai kuvittelenko vain? GH on 4. Kaikki testit ovat Tetran tippatestejä.

Taas kerran olen kahden vaiheilla tuon HSS:n kanssa. To add or not to add, siinäpä pulma. Nyt on menty eteenpäin vain kalanruoalla. Onkohan se nyt oikeasti riittävää?
linnunlaulupuu
Starting Member
Starting Member

nitriitti alhaalla

Viesti Kirjoittaja linnunlaulupuu »

Änkäänpä minäkin tänne.

Kolme viikkoa kypsytystä takana.
Ja viimeiset 6 päivää menneet seuraavasti:

(23.3.) nitriitti 8mg/l, nitraatti 50mg/l, ammoniakkiliuoslisäys 3ml
(24.3.) nitriitti 8mg/l nitraatti 50 mg/l, ammo 3 ml
(25.3.) nitriitti 4mg/l, nitraatti 25mg/l, ammo 3 ml
(26.3.) nitriitti aamulla 4mg/l, nitraatti 50mg/l, ammolisäys 3 ml
nitriitti illalla 1,5mg/l, nitraatti 25mg/l.

(27.3.) nitriitti (sama aamulla ja illalla) 0,8 mg/l, nitraatti aamulla 50 mg/l. Illalla 25mg/l. Ammolisäys 3ml päivällä.

(28.3.) eli tänään, nitriitti PIENIN ARVO tippatestissä !!!!!! ja nitraatti 25mg/l. Lisäsin 3 ml ammoa, ja kalaruokaa olen lisäillyt pitkin kypsytystä.

Altaassa ajateltu vettä olevan noin 570 litraa.

Entäs nyt sitten? Onko allas nyt sitten kypsä?

Kävin jo kasviostoksilla ja aloitan niillä. Kaloja en ajatellut laittaa vielä, koska olen viikonlopun reissussa, käyn välillä kotona olemassa (su-ti) ja taas olen reissussa. Ajattelin ottaa varman päälle ja olla hankkimatta vielä yhtään kalaa.
Vai olenko liian varovainen??? Kannattaako hommata jo joku kala, vai jättää hankinnat reissun jälkeen? Lähinnä ajattelen, että kun allas jää itsekseen, voiko vesiarvojen kanssa tulla yllätyksiä, ja täten kalojen hankintaa kannattaisi lykätä??

Ja jos en hanki kaloja nyt, vaan vasta kun reissun jälkeen, miten toimin? Allas ja jokuset kasvit jää noin viikoksi itsekseen? Laitanko ammoniakkiliuosta, kalanruokaa bakteereille reissun ajaksi sapuskaksi, vai mitä??? Entä valaistus?

Onpas ollut mielenkiintoinen aika tämä altaan kypsyttelyaika! Suorastaan kiehtova! Ja nyt jään odottelemaan vastauksia noihin kysymyksiini. Kiitos!
111na
Elite Member
Elite Member

Re: nitriitti alhaalla

linnunlaulupuu kirjoitti: Laitanko ammoniakkiliuosta, kalanruokaa bakteereille reissun ajaksi sapuskaksi, vai mitä??? Entä valaistus?
Kai sinulla on ajastin valolle. Kasvit eivät kasva ilman valoa. Jos ei ole kaloja, ruokit bakteereita lähtiessä. Lue täältä aiheesta: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 9&start=75

Miksi nitraatti on välillä 25 ja välillä 50mg/l? Eihän se noin voi pomppia.

Mitä ammoniakkia olet käyttänyt, kenties 10% liuosta? Tai samahan se, mutta kiinnostaa mikä on ollut annoksesi pitoisuutena mg/l.

Ei kaloja välttämättä kannata hätäisesti hankkia, jos ei kunnolla niitä pääse valitsemaan ja jos on poissa kotoa. Typenkierron suhteen ei tosin ole varmasti ongelmaa hyvin kypsytetyn akvaarion kanssa.
linnunlaulupuu
Starting Member
Starting Member

Re: nitriitti alhaalla

Viesti Kirjoittaja linnunlaulupuu »

111na kirjoitti:
Kai sinulla on ajastin valolle. Kasvit eivät kasva ilman valoa. Jos ei ole kaloja, ruokit bakteereita lähtiessä. Lue täältä aiheesta: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 9&start=75
On ajastin. Nyt kypsytyksen aikana en ole juurikaan pitänyt valoja, koska ei ole edes kasveja. Huomenna tarkoitus laittaa kasveja, ja täräyttääkö nyt sitten valaistus kerralla 10-12h/vrk, vai vähitellen vai onko edes väliä? Juu olenkin muuten seurannut tuota ketjua aikasemmin, mutta empä tässä illan kähmässä hoksinutkaan, että sinne on tullut lisää.
111na kirjoitti: Miksi nitraatti on välillä 25 ja välillä 50mg/l? Eihän se noin voi pomppia.
Jaa en mie tiiä :roll: Voisiko olla niin, että se on tuossa rajamailla tuo arvo, ja toisina päivinä se on tullut tulkittua 50mg/l ja toisina 25mg/l? Kun joskus menee ihan silmät sirriin kun yrittää pähkäillä, että minkä värinen se nyt sitten onkaan.
111na kirjoitti: Mitä ammoniakkia olet käyttänyt, kenties 10% liuosta? Tai samahan se, mutta kiinnostaa mikä on ollut annoksesi pitoisuutena mg/l.
Juu kymppiprosenttista, ja olen ainakin ollut itse siinä uskossa, että pitoisuus on näin kypsytyksen loppuvaiheilla ollut 0,5mg/l:n luokkaa.
111na kirjoitti: Ei kaloja välttämättä kannata hätäisesti hankkia, jos ei kunnolla niitä pääse valitsemaan ja jos on poissa kotoa. Typenkierron suhteen ei tosin ole varmasti ongelmaa hyvin kypsytetyn akvaarion kanssa.
Joo niinpä taitaa olla parhain, että teen reissut ekaksi ja sitten kalaostoksille. No onkohan tuo nyt sitten hyvin kypsytetty allas... että oiskohan ongelmia tiedossa vai ei. Parhaani oon teheny :mrgreen:

Kiitoksia 111na vastauksista!!!!!! :D
111na
Elite Member
Elite Member

Onhan se kunnolla tehty. Muista kuitenkin jatkaa annostelua. Enää ei nitriitti siitä nouse, mutta pysyy näin typenkierto teräkunnossa. Ehkä jokin 6-8 tuntia olisi sopivin valaistusaika. Ja tämä on syytä ajoittaa samaan aikaan kuin ulkonakin on kirkasta. Varmaan kannattaa vaihtaa vesi lähes kokonaan. Nitraattihan kasvaa koko ajan kun kerran ammoniumia tulee altaaseen lisää.
eukko
Junior Member
Junior Member

Tänään nitriitti edelleen laskussa, eilen n. 5-6 ja tänään - 4! Iloja ne on pienetkin ilot.. Kuitenkin tuntuu jopa sahaavan - vai olisiko tunarin tulkintoja... mene ja tiedä. Olen kyllä yrittänyt mahd. tarkkaan tihrustaa sekä laskea laimennetuista näytteistä oikean lukeman.

Pitäisiköhän sitä ruokasoodaa nyt lisätä - laitoin sitä siis ekan viikon lopuksi. Toisen viikon lopun vedenvaihto kumosi tuon (vai kumosiko?). Koska pH on 7,5, ei sitä liene syytä nostaa - eikös ruokasooda noin tekisi? Karbonaattikovuutta ei ole testattu, kun ei ole testiä. GH on 4.

Kalanruoalla mennään etiäpäin edelleen. Jotenkin tekisi mieli syytää vaikka koko HSS-pussi altaaseen. Jos se vaikka auttais. :twisted:
111na
Elite Member
Elite Member

eukko kirjoitti:Tänään nitriitti edelleen laskussa, eilen n. 5-6 ja tänään - 4! Iloja ne on pienetkin ilot.. Kuitenkin tuntuu jopa sahaavan - vai olisiko tunarin tulkintoja... mene ja tiedä. Olen kyllä yrittänyt mahd. tarkkaan tihrustaa sekä laskea laimennetuista näytteistä oikean lukeman.

Pitäisiköhän sitä ruokasoodaa nyt lisätä - laitoin sitä siis ekan viikon lopuksi. Toisen viikon lopun vedenvaihto kumosi tuon (vai kumosiko?). Koska pH on 7,5, ei sitä liene syytä nostaa - eikös ruokasooda noin tekisi? Karbonaattikovuutta ei ole testattu, kun ei ole testiä. GH on 4.

Kalanruoalla mennään etiäpäin edelleen. Jotenkin tekisi mieli syytää vaikka koko HSS-pussi altaaseen. Jos se vaikka auttais. :twisted:
En tiedä mikä on Helsingin veden KH. Mutta ei ruokasooda pahitteeksi ole, eikä siitä paljoa pH nouse, kun KH ei ole lähellä nollaa. (pH ei nouse lineaarisesti KH:n noustessa.) Laita vähän mieluummin ammoniakkia kuin pussillista. :mrgreen: Kyllä vähän on parempi kuin ei ollenkaan. Esim 0,5 mg/l. Silloin riittää kalanruokaa ihan aavistus, muutama hiutale, jos ollenkaan joka päivä.
eukko
Junior Member
Junior Member

Olihan sinne kauppaankin sitten lähdettävä uutta testiä hakemaan. KH on 2,5 eli ruokasooda lienee paikallaan. Teelusikallisen sitä lisäsin.

Nitriitti on laimennetulla vesinäytteellä mitattuna n. 2,5 eli laskussa edelleen. Jokohan tästä kohta tulisi akvaario?

Ja kyllä opettaja [;)], poikani 14 vee avulla on nyt tehty hössöstä (HSS) valkeaa viivaa ja jaettu sitä osiin. Maustemitallisesta (1 ml) erottelin sitten sen 1/8 - tämän tädin matematiikan mukaan se tekisi sen 0,5 mg/l. Menikö ihan metsään?

Hätähousu kun olen, pyysin liikkeestä mukaani kierteisiä pohjalle möyrimään. Nyt on ilkeä olo, kun kaivautumisen sijaan kurkottelevat ja kiipeilevät pinnalle hengittelemään (?). Taitavat nekin tykätä nitriitistä kyttyrää?
111na
Elite Member
Elite Member

eukko kirjoitti:Menikö ihan metsään?
En ruvennut laskeskelemaan, koska sinä tiedät paremmin oman altaasi. Eipä kai, mutta ethän välitä siitä että joku saattaa tulla moittimaan tuollaista kevytkypsytykseksi ja pelottelemaan nitriittimöröllä. =)

Kyllä kotilot tuollaisissa pitoisuuksissa pärjäävät. Saattavat todella kuitenkin nimenomaan reagoida nitriittiseen veteen kunnes huomaavat ettei parempaakaan ole tarjolla...
eukko
Junior Member
Junior Member

No juu. Kevyeksi en kutsuisi itse ainakaan, on ne pitoisuudet olleet niin korkealla niin kauan. Tai sitten odottavan aika on pitkä.

En nyt vähästä säikähdä, pelotelkoot vaan...

Huojentavaa kuulla, etten ole ainakaan heti tappamassa kotiloita.
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Jos seurasit tarkkaan minun kypsytystäni, niin kerroin jossain vaiheessa, että minun altaassani on ollut kierteisiä alusta lähtien. Eivät ole mitenkään pitäneet pahana nitriittipitoista vettä, vaan melkeinpä päin vastoin. Ovat nyt muutamassa viikossa kasvaneet paljon suuremmiksi kuin yksikään kierteinen pikkualtaassa, josta ne ovat kotoisin. Kasvien mukana ilmestyi myös muita kotiloita, jotka eivät myöskään näytä olevan millänsäkään nitriitistä...
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
eukko
Junior Member
Junior Member

Helinä, sinun kertomasi perusteella taisin niitä kierteisiä uskaltaa tuodakin altaaseen. Ja tosiaankin, eivät nyt aamulla ole enää niin tiiviisti pinnalla, tosin ovatkohan nuo huonosti koulutettuja, kuin roikkuilevat enemmänkin juurakossa eivätkä pohjassa... [;)]
eukko
Junior Member
Junior Member

No niin - nyt iltasella nitriittiarvo on jo n. 1,5 eli alas mennään edelleen. KH oli eilen 2,5 ja tänään 3,5. Eli ruokasoodan eilinen lisäys näytti auttavan, eikä pH noussut - se on edelleen 7,5. Olisikos haittaa lisätä uudelleen ruokasoodaa, KH voisi olla korkeampikin, vai?

Tyhmien kysymysten loputon sarja jatkuu: Kun kerran nitriitti laskee, kaiken järjen mukaan nitraatin pitäisi nousta. HSS:aa olen laittanut eilen - tosin vähän, ja kaveriksi hiukkasen kalanruokaa, kuten joka päivä. Eli ammoniumiakin pitäisi olla. Miksiköhän sitten nitraatti näyttää lähempänä nollalukemia? Kasveja tuossa sadassa litrassa on nyt yht. 10 (kaksi nippua viittä eri lajia) kuluttamassa sitä, mutta että lähes nollilla? Tetran tippatesti näyttää sitä keltaisinta vaikka kuinka yrittäisin pyöritellä.

Jokohan minäkin alan pelätä niitä kevytkypsytyskummituksia, sittenkin? 8O
111na
Elite Member
Elite Member

Kai olet huomannut että nitraattitestin tulosta on odotettava riittävästi ennen sen lukemista.

Jos pelottaa laitat 1,25mg/l päivittäin ammoniumia. Muuten kyllä tuossa on mahdollisuuksia että nitraatti laskee vaikkei sen oikeastaan pitäisi. Kasvien typen sitomisen lisäksi denitrifikaatioprosessit ovat mahdollisia.

Ammoniumista tulee nitraattia kertoimella 3,44 (mg/l). Näin aina 10 mg/l ammoniumpitoisuus tuottaa lopulta 34,4mg/l nitraattia. (Ammoniumista nitriittiin kerroin on 2,6, joten suuren suurta nousua nitraattiin ei tule kun nitriitti siksi muuttuu.)

Riittää tuo KH, mutta ei lisästä pitäisi haittaakaan olla.
Saima
Starting Member
Starting Member

Kysymyksiä Järven palikkaohjeesta ja Eheim Pro2 2026

Viesti Kirjoittaja Saima »

Olen aikeissa hankkia 240 l akvaarion. Ajattelin hankkia myös ulkosuodattimeksi Eheimpro2 2026.
Opiskelen tässä nyt kaikkea akvaarioon liittyvää. Järven palikkaohje jää epäselväksi, koska se on mattosuodattimelle ja minä hankin ulkosuodattimen. Lähinnä se pienessä määrässä kypsyttäminen.
Jaaba kirjoitti:
Kyseessä on siis uusi 250 l akvaario, johon tulee uudet ulkosuodattimet (2* Eheim Prof2 2026).
Aloitin 45 litran pöntöllä viikko sitten, toinen suodattimista pöntön vettä kierrättämään. Lisäsin pohjalle hiukan hiekkaa .
Kuinka onnistuit asentamaan niin tehokkaan suodattimen niin pieneen altaaseen?
jarvij kirjoitti: Muoks: syynä typpibakteerien heikkoon kasvuun voi olla myös pönttösuodatin. Virtaus siinä voi olla liian voimakas typpibakteereille. Tällöin niiden kasvualustaksi jää lähinnä altaan pohjahiekka.
Olen koko ajan miettinyt Järven ohjeita lukiessa ja miettiessäni omaa tulevaa allastani suodattimen virtauksen voimaa ja sen vaikutuksesta tähän biologiseen prosessiin.

Tässä tulee nyt seuraavaksi ajatus kokeilusta , joka on onneksi ihan teoriaa vielä.

Laitan siis saaviin Järven palikkaohjeen mukaan hiekkaa, lämmittimen ja sen ulkosuodattimen sisuksen sekä ilmastimen pitämään veden virtauksen käynnissä. Luonollisesti lisäilisin sitten pikkupullon SafeStartia ja hirvensarvensuolaa ohjeen mukaan. Onnistuisiko kypsytys? Vai onko minulla jäänyt ymmärtämättä jotain. En ole koskaan käyttänyt ulkosuodatinta, joten en ole varma voisiko sen sisuksia laittaa sinne saaviin. Tosaalta ulkosuodatinta myydään sillä, että siinä olisi myös biologista suodatusta.
eukko
Junior Member
Junior Member

111na kirjoitti:Kai olet huomannut että nitraattitestin tulosta on odotettava riittävästi ennen sen lukemista.

Jos pelottaa laitat 1,25mg/l päivittäin ammoniumia. Muuten kyllä tuossa on mahdollisuuksia että nitraatti laskee vaikkei sen oikeastaan pitäisi. Kasvien typen sitomisen lisäksi denitrifikaatioprosessit ovat mahdollisia.
Kyllä, ohjeen mukaan testi on valmis n. 10 min kuluttua. Tein testin vielä uudelleen, kun epäilin sössineeni. Sama tulos.

Onko se nyt niin, että jos ammoniumia ei lisätä tarpeeksi typenkierron aikaansaamiseksi/ylläpitämiseksi, on olemassa uhka nitraatin muuttumisesta takaisin nitriitiksi? Kemian taidot ei täällä tahdo riittää [:I]. Etsin kyllä haku-toiminnolla sekä googlasinkin "denitrifikaatio"-termin, juurikaan viisammaksi tulematta.

Siispä tässä meikäläisen tapauksessa suurempi huoli olisikin liian vähäisestä ammoniumin lisäyksestä eikä liikakuormituksesta, josta olin aiemmin huolissani. Eli Porvoon mitalla HSS:aa? Höh?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”