Varmaan kuukausi tai pari sitten ostanut akvaarioon viime kerran kasveja, ja nyt sitten akvaariossa TÄNÄÄN löytyi uusi asukaslaji. Kierteissarvikotilo. Aikaisemmin on ollut suipposarvikotiloa pelkästään.
Asiasta tekee mielenkiintoisen, että voisin veikata niitä olevan jopa tuhat tai jotakin sellaista. Niitä on ihan joka paikka täynnä. Eilen vielä ei näkynyt ainuttakaan!
Käsittämätöntä!
Noh, nyt riittää taas piikkiplekolle omavaraisruokaa
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
heh Joskus olen itsekin huomannut että koko kierteissarviarmada nousee pinnalle yhdessä illassa, ja katoaa taas vuorokauden sisällä hiekkaan. Olen itse veikkaillut pohjan tukkeutumista, (joka ei ole pitänyt paikkaansa), ja sen jälkeen ruuan puutetta, että tulevat syömään kun ei ole mitä mussuttaa pohjassa, ja haistavat (tms.) ruuan hiekan pinnalla. Vai olisko kyse parittelusta...(?) Tai sitten pohja todella on jotenkin huono kuntoinen.
Meillä ainakin toisinaan kierteiset kiipeilevät valojen sammuttua mussuttamaan levää laseista ja muilta pinnoilta. Kun aamulla valot syttyvät, n. miljoona kierteistä on taas "maagisesti" kadonnut...
No niin näkyy, ne tosiaan piiloutuvat...
Minulle sinänsä uusi tuttavuus tosiaan, kun -98 jälkeen ensimmäisen kerran bongasin näitä altaastani.
Suipposarvikotiloita on ollut sensijaan koko ajan.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Kyllä meilläkin tuppaa tuo kierteispopulaatio välillä ns. räjähtämään käsiin ja silloin vaan raakasti poistan muutamia kourallisia pois altaista.
Niitä kyllä on siellä hiekan seassa satoja , joten hyvin kärsii poistaa.
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Hyvä tietää, että tekoni oli ihan järkevä. Niin kyllä arvelinkin sen olevan, sillä poistin niitä vielä parina aamuna lasista. Laskeskelin niitä ihan huvikseni ja tappotuomion sai 130 yksilöä. Kyllä niitä vielä möyrii pohjassa.
Esitänpä tähän samaan kysymyksen omista kierteisistäni. Joka paikassa sanotaan, että kierteiset häviää päiväksi hiekkaan. Minun kierteiseni viipottavat menemään kasveissa ja laseissa oli päivä taikka yö. Hiekkapohjan (bilteman karkeampaa hiekkapuhallushiekkaa) pinnallakin viipottavat. Tosi harvoin olen varsinaisesti nähnyt jonkun nousevan hiekasta. Hiekkaan toki kaivaudutaan turvaan aina kun jotain akvassa hämmennän, jos pohjalla sattuvat olemaan. Alkujaan niitä oli viisi, mutta nyt on pikkukierteisiä ilmestynyt n+1 tuonne. Välillä nuo isommat vetäytyvät kuoreensa ja vain kökkäävät paikallaan pari tuntia.
En ole tuota hiekkapohjaa möyhinyt kun kuvittelin noiden kierteisten hoitavan homman. Kasveja kun olen istuttanut niin ei sieltä kyllä mitään kuplia ole noussut. Onko pohjassa jokin kenties vikana kun eivät siellä päiväänsä vietä?
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
Tuskin siinä pohjassa on ongelmaa. Kierteisiä näkyy meidän altaissa päiväsaikaan riippuen kalastosta: nuoliais- ja pallokala-altaissa ei lainkaan, sellaisissa altaissa, joissa ei ole niille uhkaa, ne riehuvat laseilla ja muilla pinnoilla vuorokaudenajasta riippumatta. Joka altaassa niitä siis on (meillä myös karkeampaa Biltemaa kaikissa pohjalla), joissain pysyttelevät hiekan sisällä ja joissain eivät.
Hyvä, olin jo huolissani. Altaassa on kääpiömonnisia, joten pelkäsin huonon pohjan aiheuttavan niillekkin ongelmia. Ei ne kyllä ole mitenkään oireillut ja viiksetkin on tallella. Mitä nyt käyvät välillä turhankin tuttavallisesti tarkastamassa noita kierteisiä..
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
Ite olen havainnut semmosen hassun jutun noista kierteisistä, että tuossa 128L akvaariossa olevat kierteiset eivät enää nykyään juuri lainkaan akvaarion laseissa, mutta tuolla 84L akvaariossa kiipeilevät oikeen vimmatusti varsinkiin illalla. Liekkö sitten tuon pienemmän akvaarion laseissa enemmän niille syötävää?
Hyvin saa kierteiset tulemaan esiin kun heittää pohjalle pohja monnien tableteita/ruokaa. Kummasti alkaa pohja elämään heti ja kohta niitä on satapäinen armeija syömässä.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Keksin tossa viikonloppuna kokeilla söisikö Seppo seepraleväkotilo keitettyä kurkkua. Seppoa en nähnyt kertaakaan kurkulla, mutta kierteisille näytti maistuvan. Pohjalle muodostui hassu kasa kierteisiä siihen missä kurkku oli.
Näyttäähän nuita taas olevan, ongelmaksi asti. Viikonloppuna keräilin niitä partiksen kurkkupalasesta, mutta ei auta, niitä on joka paikassa. Aivaimet välillä puistelee niitä tyhjäksi, mutta ei niittenkään masu pohjaton ole. Millä ihmeellä niitä saisi hävitettyä, kun alkavat jo v**ttaan, nyppimistä olen kokeillut myös, mutta ei sitä selkä pitkään kestä.
aquamarina kirjoitti:Näyttäähän nuita taas olevan, ongelmaksi asti. Viikonloppuna keräilin niitä partiksen kurkkupalasesta, mutta ei auta, niitä on joka paikassa. Aivaimet välillä puistelee niitä tyhjäksi, mutta ei niittenkään masu pohjaton ole. Millä ihmeellä niitä saisi hävitettyä, kun alkavat jo v**ttaan, nyppimistä olen kokeillut myös, mutta ei sitä selkä pitkään kestä.
Ota semmonen kalojen pyydystys haavi, ja sillä kaivat ja siilaat noita kierteisiä pohahiekasta pois. Tuolla tavalla tuota kataa saa pienennettyä hyvin.
aquamarina kirjoitti:Näyttäähän nuita taas olevan, ongelmaksi asti. Viikonloppuna keräilin niitä partiksen kurkkupalasesta, mutta ei auta, niitä on joka paikassa. Aivaimet välillä puistelee niitä tyhjäksi, mutta ei niittenkään masu pohjaton ole. Millä ihmeellä niitä saisi hävitettyä, kun alkavat jo v**ttaan, nyppimistä olen kokeillut myös, mutta ei sitä selkä pitkään kestä.
Koita laittaa akvaarioon flubenolia(Flubendazole) eli matolääkettä.. se tappaa kierteiset viimeiseen mönkijään.
Tämä on tullut testattua Wormer plus lääkettä käyttäessä. Ensimmäisen annoksen jälkeen yksikään kierteinen ei liikkunut, mutta valitettavasti sama ei tapahtunut postitorville.
Sais niitä tuonne jäähäkin jnkun verran, mutta tosiaan vähän liikaa niitä nyt on. Haavilla olen yrittänyt, ei siitä mitään tullut ja muutenkin pitäisi kasvit ja kannot ja ottaa tieltä. Pitää vissiin yrittää viritellä jotain ansaa, viimeksi tosin partiskin löysi itsensä sinne ja pipihän siitä tuli.
jos niitä jättää esim toiseen akvaan tai ottaa kaverin akvasta esim. viikon lääkitsemisen jälkeen, niin tuntuvat selviävän tuolla akvassa ihan ok. Eli aina voi uuden populaation siirtää kun vanhan saa hengiltä. Toinen ihan kätevä keino on luonnon oma, eli nuoliaiset...
Meillä tuo lääkitys on enemmänkin hyvästä kun poistaa kidusloisia kaloilta. Annostus tietenkin pitää selvittää ennen lääkkeen käyttämistä. Flubenoliahan käytetään useinmiten sisäloisten häätämiseen imeyttämällä lääkettä vaikkapa diskukseen.
No pitää tuota kokeilla, nuoliaisia en uskalla, kun olen kuullut, että monnsiten silmät on vaarassa. Nyt on tosiaan "mitta täynnä", olivat saaneet lössillä siirrettyä mattosuodatinta, että siellä oli isohko kolo alla. Onneksi sinne ei ollut vielä kaloja ängennnyt, siis aivan käsittämätön kasa niitä kierteisiä nostaa mattosuodatinta.
Mörrikkä kirjoitti:Meillä tuo lääkitys on enemmänkin hyvästä kun poistaa kidusloisia kaloilta. Annostus tietenkin pitää selvittää ennen lääkkeen käyttämistä. Flubenoliahan käytetään useinmiten sisäloisten häätämiseen imeyttämällä lääkettä vaikkapa diskukseen.
Hmm, olisihan se loiskuurikin varmaan hyvä kun valtaosa kaloistani on luonnosta pyydystettyjä.
Plekothan vaan taitaa olla arkoja näille lääkkeille, ja entäs sitten kun yksi niistä syö näitä kotiloita, niin sehän varmaan sitten saa haitallisia määriä sitä ainetta?
Ei ole siirtynyt harkintaan tällainen operaatio.