Etanaongelma
Valvoja: Moderaattorit
Etanaongelma
Tervehdys
Ostin kaupasta muutaman kasvin, mutta mukana salamatkusti etanapari. Ajattellin että olkoon, putsaavathan lasia jne. Mutta nyt niitä alkaa olla jo kolminumeroinen luku (no ei ihan mutta melkein) Mites ne saa hävitettyä? Onko käsipelillä aina vaihtoehto, vai syökö joku kala tms niitä? Akvaariossa asustelee tällä hetkellä kaksi partamonnia ja 15 kardinaanitetraa, litroja heillä on käytössään noin 170.
Ostin kaupasta muutaman kasvin, mutta mukana salamatkusti etanapari. Ajattellin että olkoon, putsaavathan lasia jne. Mutta nyt niitä alkaa olla jo kolminumeroinen luku (no ei ihan mutta melkein) Mites ne saa hävitettyä? Onko käsipelillä aina vaihtoehto, vai syökö joku kala tms niitä? Akvaariossa asustelee tällä hetkellä kaksi partamonnia ja 15 kardinaanitetraa, litroja heillä on käytössään noin 170.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Nainen
Minkä näköisiä kotilosi ovat? Tuntomerkit helpottaisivat tunnistusta
Kotilosi saattavat olla hyödyllisiä kierteissarvikotiloita, tai (todennäköisesti) enemmän ja vähemmän hyödyttömiä kasvituholaisia, suipposarvikotiloita. Postitorvikotiloistakin olen kuullut, niitäkin toki saattaa tulla kasvien mukana. Täällä on tosi hyvät kuvaukset kotiloista, kannattaa tutustua 
Kyllähän jotkut kalat, eräät nuoliaiset ja pallokalat, syövät kotiloita, mutta kannattaa ottaa huomioon etteivät ne ole pelkkiä "jätejoonaksia" vaan niidenkin vaatimukset pitää ottaa huomioon (niistä kertokoon joku muu kuin minä, ei ole henk. koht. kokemusta
)
Mutta yritetään nyt ensin määrittää se laji, sen perusteella sitten voi suunnitella jatkotoimia![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Kyllähän jotkut kalat, eräät nuoliaiset ja pallokalat, syövät kotiloita, mutta kannattaa ottaa huomioon etteivät ne ole pelkkiä "jätejoonaksia" vaan niidenkin vaatimukset pitää ottaa huomioon (niistä kertokoon joku muu kuin minä, ei ole henk. koht. kokemusta

Mutta yritetään nyt ensin määrittää se laji, sen perusteella sitten voi suunnitella jatkotoimia
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Mun kaverilla on kotiloita jotka näyttää vähän satun kehäkotilolajilta mut ne on n. 1cm, vaaleita ja ne on aina samassa asennossa niinkuin siinä kuvassa. Siis ne liikkuu aina niinkuin ne makais kyljellään.. Mitä ne on? Mä sain siltä just vähän kasveja ja siellä seassa on luultavasti niitä ku mä en pessy niitä kasveja niin tarkasti. kasveja eivät oo pahasti ainakaan vahingoittaneet tai no okei intianvesitähdikeissä on pari reikää.
-
- Advanced Member
postitorvia?caro kirjoitti:Mun kaverilla on kotiloita jotka näyttää vähän satun kehäkotilolajilta mut ne on n. 1cm, vaaleita ja ne on aina samassa asennossa niinkuin siinä kuvassa. Siis ne liikkuu aina niinkuin ne makais kyljellään.. Mitä ne on? Mä sain siltä just vähän kasveja ja siellä seassa on luultavasti niitä ku mä en pessy niitä kasveja niin tarkasti. kasveja eivät oo pahasti ainakaan vahingoittaneet tai no okei intianvesitähdikeissä on pari reikää.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Ei muuten aavistustakaan. Paras arvaus on kehäkotilolaji. Niitä on monennäköisiä. Omissa altaissani oleilee punertavia, läikikkäitä ja lähes vaaleita, mutta ne jäävät kyllä reippaasti alle senttisiksi. Puoli senttiä taitaa olla maksimi näillä nyt altaissa polskuttelevilta.caro kirjoitti:Mun kaverilla on kotiloita jotka näyttää vähän satun kehäkotilolajilta mut ne on n. 1cm, vaaleita ja ne on aina samassa asennossa niinkuin siinä kuvassa. Siis ne liikkuu aina niinkuin ne makais kyljellään.. Mitä ne on? Mä sain siltä just vähän kasveja ja siellä seassa on luultavasti niitä ku mä en pessy niitä kasveja niin tarkasti. kasveja eivät oo pahasti ainakaan vahingoittaneet tai no okei intianvesitähdikeissä on pari reikää.
Pystyisitkö ottamaan noista kuvaa? Montako kierrettä niillä on?
Tämä sai täällä hysteerisen kikatuskohtauksen. Tuo kun on vähän sama kuin kysyisi että mikä kala mulla on akvaariossa ja vastaukseksi saa "Akvaariokala?". Älä suutuPallokala kirjoitti: postitorvia?

Postitorvikotilo on yleisnimitys kaikille postitorvea muistuttavalle. Lajeja on varmasti lähempänä kymmentä akvaariissa. Turvallisinta olisi ehkä sanoa että kuuluvat kiekkokotiloitten, Planorbidae, heimoon. Sinne kuuluvat sekä kehäkotilot että kiekkokotilot.
-
- Starting Member
Meillä kuuden yksilön keltabarbiparvi teki selvää kaikista kotiloista, paitsi kierteissarvista, joilla on kova kuori. Ne ei lähde kuin nyppimällä tai ansalla. En mene takuuseen kuinka tetrat ja barbit pärjäisi, sitä paitsi keltis on iso. 

Kaikkien, jotka käyvät psykiatrilla pitäisi tutkituttaa päänsä.
En voi ottaa kuvaa ku digikamera on amerikassa, toinen maalla ja täällä kotona on vain videokamera jota en osaa käyttää
Mä meen huomenna sinne ja voin yrittää katsoa tuntomerkkejä. =)
Muuten mä sain eilen nähä ku kääpiöakara naaras hyökkäs nuoren kierteissarven kimppuun ja söi sen.
Eihän kääpiöakaroiden pitäis olla kotilonsuojiä ja varsinkin kierteissarvien ei pitäis kuulua ruokavalioon? Hmm. No ei se kuitenkaan sitä kuorta rikkonu vaan näytti enemmän siltä kuin se olis imeny sen ulos kuorestaan. Siis öhm? Onks se normaalia?

Muuten mä sain eilen nähä ku kääpiöakara naaras hyökkäs nuoren kierteissarven kimppuun ja söi sen.

Sitten ovat touhukotiloita. Muunnoslimakotiloilla kun on semmoiset jäniksen korvia muistuttavat tuntosarvet.jaska74 kirjoitti:pitkähköt ohuet, miltei mustaa karvaa muistuttavat.....
ka kotelossa on siis läpinäkyviä täpliä
koitan saada parempaa fotoa tänään, mutta alkuperäiseen kysymykseen siis vielä kaivataan apua.... rupeanko käsipelillä veteleen vessasta alas, vai onko parempaa/järkevämpää ratkaisua?
Liiskaaminen lasiin ja kaloille syöttäminen jos vain viitsii. Kerääminen. Kotiloansat...
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
Itse pääsin kotilo-ongelmastani (suipposarvet) sinnikkäällä poimimisella ja mädin poistamisella aina kun sitä bongasin. Pohjatabukikkaakin kokeilin, mutta ainoa johon se 'tepsi' oli partis. Eukko huitaisi tabun huiviinsa ennen kuin ehti selkäänsä kääntää. Mur. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.