"bambu" akvaarioon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
BeardiE
Starting Member
Starting Member

"bambu" akvaarioon

Viesti Kirjoittaja BeardiE »

Heips!
onko kukaan kokeillut bambua akvaarioon? siis semmoista vihreää (elävää)? Niitä myydään kukkakaupassa ja hoito-ohjeena on törkätä se veteen. Itsellänikin ollut tuommoinen sinkkiämpärissä jo pidemmän aikaa. Sitten kun hommaan sen ekan akvani, niin sujautan tuon sinne 8-)

siis jos se on ok kasvi akvaan [;)]
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Se ei ole bambua vaan ruokotraakkipuuta. [;)]
Eikä sitä kannata altaaseen mennä uittelemaan.

Tuolla vanhoja keskusteluja asiasta;
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... nenbamb%2A
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... onnenbambu
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... nenbamb%2A
kalaneiti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Minuakin kovasti kiinnostaa tämä, kun olen aivan rakastunut noihin maljakoissani kasvaviin IKEAn bambuihin. Enpä olisi uskonut sen olevan traakkipuu, ja vielä lievästi myrkyllinenkin, mutta noita torjunta-aineita pelkäsin enkä siksi ole vielä laittanut.

Kyse ei ole kuitenkaan kovin pienestä altaasta, joten ajattelin, että mikäli kasvin pesisi ensin moneen kertaan lämpimällä vedellä ja sormin hankaamalla, sitten laittaisi saaviin kierteisten kanssa niinkun jossain suositeltiin ja katsoisi miten käy. Mikäli mainittavaa ei tapahdu, voisi näitä pari laittaa altaaseen, lehvästön toki pinnan yläpuolelle.

Monilla kun on näin menestynyt ja tuolloin olisi mahdolliset myrkyt (torjunta.aineet yms) minimoitu. Toki jos puu itsessään on jossain määrin myrkyllinen - tästäkin olen ymmärtänyt että ei olisi kovinkaan, niin että sekin laimenisi aika lailla kun vedenvaihdot on aika tiheitä ja ko.kasveja suuressa altaassa vain muutama.

Miltä kuulostaa?
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
ratti
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

Minä laitoin myös ekan bambuni akvaarioon. Plekot söi sen varteen jo ison paljaan alueen ennenkuin tajusin ottaa sen pois. Ei kyllä mikään kala onneksi kuollut, mutta en koita toista kertaa. Se bambu muuttui lyhytvartiseksi, mutta elää vielä maljakossa.
Sain yhden bambuni kuihtumaan, ja näin kun varsi oli ruskean kuiva, että vartta oli käsitelty jollain kovalla vahalla. Niinkuin muovailuvahaa kovaa vihreää mönjää oli varren "liitoskohdissa" ja päässä mistä bambu oli katkaistu. Tätä ei huomannut kasvin ollessa hengissä.
En suosittele kyllä akvaan missään nimessä.
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
kalaneiti
Member
Member

Siis tuo pää, joka on käsitelty, sehän olisi monta senttiä altaan yläpuolella, ja vain runko altaassa.

Upotitko kasvin, kun se ei viihtynyt?

Minulla ovat eläneet varmaan vuoden ellei ylikin, vesimaljassa nuo bambut niin, että vartta on ehkä 20cm matkalta veden alla ja juuret tietysti, enkä ole saanut niitä "kuihtumaan". Sensijaan bambu jonka sain multaan istutettuna, on kuihtunut pois kun kasteluväli viimekesänä pääsi normaalia pidemmääksi. Väittäisin siis että ainakin nämä mitkä minulla on, on kyllä enemmän juuret vedessä jatkuvasti - kasveja eikä mitään ajoittain kuivahtavan maan asukkeja. Tiedä sitten, onko mahdollista että kyseessä jonkin toinen laji tms. En ole hortonomi.

Miksipä kala tai muu eläin söisi sellaista, mikä olisi sille myrkyllistä? Kai niilläkin jonkinlainen vaisto asiasta on?? Olen lukemani perusteella ymmärtänyt että se mikä on myrkyllistä toiselle lajille, ei olekaan jollekin toiselle myrkyllistä jne. Jostain a-w:n huonekasvi keskustelusta taisin siitä lukea. Tuskin plekosi itsemurhaa ajatellen niitä mussutti..Enkä nyt tarkoita että pitäisi tietentahtoen mennä laittamaan myrkkykasveja akvaarioon tai mihinkään muuallekaan, vaan että JÄRJEN KÄYTTÖ on sallittua, mikä kasvi on kuinkakin haitallinen, suurin osa huonekasveista lienee jossain määrin myrkyllisiä/haitallisia - ainakin lista on pitkä. Enemmän olisin huolissani mahdollisista kasviin lisätyistä torjunta aineista. Joku kasvitieteilijä tai torjunta-aine expertti voisi kertoa näistä asioista lisää?

Ja todetaan tähän nyt vielä että en ole nyt laittamassa altaaseen niitä, vaan utelias mieleni tahtoo tietää ihan tieteellistä faktaa siitä miksi se ei ole tai on mahdollista. Tähän asti olen lukenut vain omakohtaisia kokemuksia, nyt ois kiva kuulla asiantuntioita..kai niitä täällä on? :mrgreen:
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

kalaneiti kirjoitti:Miksipä kala tai muu eläin söisi sellaista, mikä olisi sille myrkyllistä? Kai niilläkin jonkinlainen vaisto asiasta on?? Olen lukemani perusteella ymmärtänyt että se mikä on myrkyllistä toiselle lajille, ei olekaan jollekin toiselle myrkyllistä jne.
Näin asia meneekin silloin, kun kyseistä myrkyllistä kasvia kasvaa kalan (tai muun eläimen) normaalilla elinalueella: eläin osaa varoa sitä pahan maun tai jonkin muun syyn takia.

Kuitenkin yhdistettäessä eri paikoista olevia lajeja, joilla ei siis ole kokemusta toisistaan, ei eläin voi ns. vaistonvaraisesti osata varoa myrkkyä.

Tällaisen käsityksen minä olen asiasta saanut, toki Suuret ja Viisaat voivat korjailla ja täydentää :D
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
kalaneiti
Member
Member

Kuulostaa maallikon korvaan ihan järkevältä selitykseltä :roll:
ratti
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

kalaneiti kirjoitti:Siis tuo pää, joka on käsitelty, sehän olisi monta senttiä altaan yläpuolella, ja vain runko altaassa.

Upotitko kasvin, kun se ei viihtynyt?
Juu, siis päässä oli eniten, mutta myös siellä täällä varressa. Tosin tämä joka kuihtui, oli alunperinkin pienempi ja "koristellumpi" kuin ensimmäinen piiiiiitkä bambu joka kävi altaassa. En tiedä onko tätä "vahaa" kaikissa bambuissa. Nyt kun tarkemmin osaan katsoa, ei tässä pidemmässä sitä vahaa olekaan.

En toki kokonaan upottanut, eikä se siihen kuollut että oli altaassa, vaan siihen että varsi oli lähes pokki siitä mistä pleko oli sitä syönyt. Eikä se siis edes kuollut, vaan kun katkasisin sen kokonaan sitten siitä pureskellusta kohtaa, kasvatti se uudet juuret ja jatkaa elämäänsä nyt lyhyenä. (jaavansammaleen, pistian, ja simpukoiden ja hiekan kera kauniissa maljassa.)

Jos siis haluat kaikesta huolimatta kokeilla, syynää kasvi tosi tarkkaan ja pese. Ja kuitenkin katso ettei imumonnit ime sitä. [;)]
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”