Kuinka pystyy suojautumaan suuruudenhulluudelta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Kuinka pystyy suojautumaan suuruudenhulluudelta?

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minulla on nyt ollut puolisen vuotta tuo 180 litrainenallas, joka tuntuu kummasti kutistuneen sitten hankintahetken! Silloin se vaikutti ihan isolta, vaan nyt se on ihan liian pieni. Mieli halajaa ainakin 300 litraista, mieluummin semmoista viitisensataista... 8-)
Miksiköhän tuo akvaario vie niin mukanaan, että haluaa vain enemmän ja enemmän?
tepy
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Kuullostaa kumman tutulta... :roll:
Mulla oli ekaks 128 l, sit se vaihtu 180 litran kulma-altaaksi. Sitten tuli kakkoseksi 60-litrainen, sitten hetikohta vaihtui 180-litrainen 300-litraiseksi ja vasta tuli numero kolmoseksi toinen 60-litrainen.
Älä osta 300-litraista! Mulla on ollut se nyt kolmisen kuukautta sen 180-litraisen tilalla ja nyt jo harmittaa kun ei tullut hommattua 400-litraista...
Suuruudenhulluutta vai mitä tuo nyt sitten lienee? :?
Muu perhe alkaa ainakin olla jo aikas kypsiä tähän mun harrastukseen...
Laika
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Laika »

300 litraa tuntuu tosiaan olevan turhin allaskoko maailmassa. Se ei ole suuri eikä pieni. Pieniä kaloja ei voi hankkia, koska kovin suuria parvia ei mahdu ja pienemmissä parvissa kalat vain hukkuvat jonnekin. Toisaalta isot kalat eivät mahdu laisinkaan, tosi pian tulee seinä vastaan. Tältä joskus vähän tuntuu... :roll:
Tärkeintä maailmassa on puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

540 litraa näyttää jo nyt pieneltä, vaikka se on ollut vasta pari viikkoa. -Mahtuisikohan tänne kuution tonkkaa? :roll:
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Täältä taas suuruudenhulluuteen toisenlainen kommentti [;)] Osta kaksi kolmesataalitraista :mrgreen: Minä en ainakaan halua yhtä jätti-isoa, vaan kaksi sopivasti hoidettavaa, joihin voi rakennella mieleisensä kalaston. Ja eiväthän nekään riitä, kun kalalajeja on niin paljon. Joo, tämä on silkkaa hulluutta.
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Satuli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Satuli »

Juu, mulla suuruuden hulluus jo nyt vaikkei edes ensimmäistä allasta vielä oo. :roll:
Tarkotuksena heti hankkia kunnollinen (500-1500l) ettei tartte ihan heti sit vaihtaa :mrgreen:
Suunnitelmien toteutus alkaa tämän vuoden syksyllä ja toteutus on tarkoitus tehdä hitaalla tahdilla parin vuoden aikajaksolla.
Mies jo kauhistelee tulevaa sähkölaskua vaikka ite toi mun lupas akvaarion hankkia, ei vaan luvatessaan tienny mihin ryhty [;)]
Tigeri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Minulla onkin käynyt niinpäin että mieli halajaa pienempää allasta. Toki tilanpuutteellakin on osuutta asiaan. Parin viikon päästä suurin altaistani parimetrinen ja 660 litrainen vaihtuu 400 litraiseen upouuteen pyttyyn. Kompaktimpi koko nääs ;)
TeePapu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeePapu »

Samantien tonninen niin ei heti tila lopu ;)
Itsellä 500-litrainen on auttamatta liian pieni jo nyt puolen vuoden päästä. Ei vaan uskalla hankkia suurempaa nyt kun yksiöön muutto saattaa olla ajankohtainen lähiaikoina. Kolmen altaan tunkeminen jo kaksioonkin on hankalaa välillä.
Rottweiler - probably the best breed in the world
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Juup... kyllä kai se on niin, että tuota 300 litraista ei kannata hankkia. Olisi vain ollut juuri sen kokoiselle sopiva tila (ja mies pehmitetty ajatukseen isomman altaan hankkimisesta). Nyt on alettava miettiä sopivaa paikkaa IIIIIIIIIIISOLLE altaalle, ja jatkettava miehen pehmitystä :D .
saram
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saram »

Itse haaveilen ehkä 500-litraisesta. Ihastuin leväbarbeihin aikoinani, kun pidin niitä satalitraisessa, josta pääsivät takaisin liikkeeseen lopulta. Olisi kovin kiva tarjota hyvät oltavat suloisille vipeltäjille.
Enemmän luontoahan sellainen isompi allas muistuttaa, seinät ei tule ihan heti vastaan ja pyörii omillaan jo kovasti paremmin kuin sinttiallas. Ajatus on niin mukava, itselle sellaisen tahtoo.
Mielipuoli - se puoli joka mielii (:
saram.aamukaste.org
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Jep jep. Tähän tämä on mennyt.
Vuoden ikäinen 470 litrainen on pieni. Ihmettelen kun 14-vuotias 100 litrainen näytti sopivalta ensimmäiset 8 vuotta, mutta olin itsekin silloin melko pieni :D
180 litraa sitten siinä vajaa kolme vuotta sitten näytti vuoden sopivalta ja kutistui. Menipä muutama vuosi haaveillessa ja tuli 470 litraa, mikä on nyt siis liian pieni silmissä.
Korvasin vuosi sitten 40 litraisen 470 litraisella, loogisesti kun nyt olen hävittämässä 100 litraista, sen tilalle pitäisi tulla 1070 litrainen :P
Taitaa jäädä kuutioinen toiveajatteluksi tässä kohtaa. Kai pitäisi opiskella opiskelut loppuun ja vasta silloin ottaa tuo suurempi, hmpf.
Fishy fella.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Kuinka pystyy suojautumaan suuruudenhulluudelta?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

ParratonMonni kirjoitti:Minulla on nyt ollut puolisen vuotta tuo 180 litrainenallas, joka tuntuu kummasti kutistuneen sitten hankintahetken!
Mieli halajaa ainakin 300 litraista, mieluummin semmoista viitisensataista..
Tuon olen minäkin käynyt lävitse.
Minulla oli aijemmin 180-litrainen, haaveilin isommasta
(Exä ei lämmennyt harrastukselle), ehkäpä kolmesatasesta,
mutta tulikin sitten päähänpistona ja uuden miekkosen kannustuksesta hankittua 560-litrainen.
Tietysti isompaa tekisi mieli, mutta 100-, 60-, 317- ja 560-litraiset saavat vielä riittää.
Outolintu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Outolintu »

Meillä on ollut nyt noin puoli vuotta 63-litrainen akvaario ja nyt olemme suunnitelleen hankkivamme 1024 litran akvaarion (pituus 160 cm, korkeus ja leveys molemmat 80 cm), johon tulisi kultakaloja. Vaimo ja lapset taas tahtoisivat haarniskamonneja, leväbarbeja ja partamonneja, joille olemme hieman miettineet kodiksi noin 500 litran akvaariota, vaikka emme ole vielä varmoja, hankimmeko kolmannenkin akvaarion. Vai oliskohan liian raju akvaarion koon muutos 63-litraisesta siihen 1024-litraiseen vai pitäisikö ensin hankkia vaikka se 500 litran akvaario ja siihen niitä haarniskamonneja, leväbarbeja ja partamonneja, jolloin sen reilut
1000-litraisen altaan hankinta jäisi myöhemmäksi? Mutta niin vain tämä harrastus vie mukanaan :) .
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Meillä oli alkuun 160-litrainen allas, joka pian vaihtui 300-litraiseen, joka sittemmin vaihdettiin 450-litraiseen ja nyt olohuonetta somistaa 800-litrainen.. :)
Ja joka kerralla allas alkaa näyttään pieneltä, viimeistään parin viikon tuijottelun jälkeen.
Nyt loppui vaan tila tämän asunnon tiimoilta. :|
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Olenkohan minä tehnyt asiat väärinpäin - ensin tuli 343 litrainen ja vähän aikaan sitten 112 litrainen. :) Käyttöön siirtyi myös 54 litrainen karanteeni (tänään hain käytetyn 60 litraisen karanteeniksi).

Tosiaan, tuo 300 litrainen on kiva mutta toisaalta tulee miettineeksi, että kyllä sitä olis vaikka 100 litraa isompikin mahtunut. Ja sitten taas toisaalta en tubin takia päässyt toteuttamaan suunnitelmiani, joten hyvä tuo noinkin on. Onpahan syy hankkia vielä joskus se oikein iso akvaario. :D *isompaa kämppää odotellessa*
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rvanirppu »

Pakostakin herää kysymys, että minkäkokoinen mahtaa olla suurin awlaisten allas?? :mrgreen:
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Mullakin menee vähän väärässä järjestyksessä tää touhu... Ensin tuli 160l sitten 40l, 70l, 25l, 60l, 30l... Tosin käytössä vain neljä ekää ja vain kahdessa suurimmassa vakituista asutusta, muuta olen myynyt. Minulla ei (vielä :mrgreen: ) ole ollut minkään sortin mielihalua (tai ainakaan vakavaa) hankkia vielä suurempaa allasta, sen sijaan olen mielummin ostanut useamman pienen joihin saan erilaisia kalastoja. Tulossa on vielä 120 litrainen josta tulee kovemman veden allas omenakotiloille, leväkatkaravuille ja ties mille, suunnitelmat vielä vaiheessa.
Mutta kyllä suuruuden hulluuttahan se on haalia useita pieniäkin altaita... [;)]
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Rvanirppu kirjoitti:Pakostakin herää kysymys, että minkäkokoinen mahtaa olla suurin awlaisten allas?? :mrgreen:
Eikö ne isoimmat "nykyisten" AW:laisten altaat ole 1500 litran hujakoissa? Tosin akvaariomaailmassa esiteltiin 3000 litrainen kotiallas, mutta tietääkseni
JV ei ole kirjautunut AW:hen.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Mulla kun harrastus uudelleen syttyi viime syksynä, tuli hankittua 40-litraisen perään 190-litrainen allas. Sen jälkeen tulikin sitten toine lähes saman kokoinen, sitten toinen vaihtui 240-litraiseen, tuli käyttöön myös 360-litrainen, hain avon sukulaisilta 102-litraisen, ostin toisen 240-litraisen minkä kuitenkin myin silikonien vaihdon jälkeen kun tuli sen tilalle tuo 550-litrainen...

Sitten huomasin että hei, meillä ei ole enää edes sohvaa kun se on viety akvaarioidn tiletä pois. Kirjahyllykin löytyi keittiöstä, telkkari makuuhuoneesta....

Ei muuta kun isompaa asuntoa etsimään ja löytyikin just sopiva. ONNEKSI se on kuitenkin sen kokoinen että yhtään allasta lisää sinne ei mitenkään fiksusti saa sijoitettua. Tai saisi mutta kävin hätäpäissäni huonekaluliikkeessä ostamassa mm. uuden sohvan. Piti saada sellaisia huonekaluja mitä ei voi tosta vana heittää menemään (niin kun edellinen sohva joka oli peritty sukulaisilta ja vuosimallia 70 ja jotakin...). Nyt sit on muutto päällä, uudessa asunnossa ISO sänky uusi sohva, iso tietokonepöytä, lipastoa, piironkia yms mitä en raaskisi pois laittaa. Tosin, nykyinen allasmäärä (kokoaikaisessa käytössä 550-litrainen, 360-litrainen, 240-litrainen ja 102-litrainen) on sopiva, ei kiitos yhtää lisää. Isommaksi tuon 550-litraisen voisi tietenkin vaihtaa, jos van jostakin löytyy yhtä pitkä allas mutta enemmillä litroilla (220 cm pitkä). 360-litrainen on kerrassaan niin ihana alas että sitä en vaihda, lehtikaloille juuri sopiva lyhyt ja korkea pytty.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

saram kirjoitti:Itse haaveilen ehkä 500-litraisesta. Ihastuin leväbarbeihin aikoinani, kun pidin niitä satalitraisessa, josta pääsivät takaisin liikkeeseen lopulta. Olisi kovin kiva tarjota hyvät oltavat suloisille vipeltäjille.
Omat haaveeni ovat jokseenkin "ikävät", perustuvat myös lempparikalojen ympärille:
Korkeaan altaaseen iiiso parvi pikkulehtikaloja, parveksi15-20 selkäuimaria. Pohjalle joko jättiparvi eri monnisia tai kompakti miniparvi tiikerinuoliaisia, erillaisia imumonneja niin helekatisti, mm. koruplekoja, seepraplekon sukulaisia, noitamonneja, katinkultia.... Jotta kaikilla olisi juuri sellaiset olot kun haluan, olisi tankin korkeus 60cm, pituus 250-300cm ja "syvyys"ulottuvuus 60-100cm. Että shillälailla, pikkupikku akva... 8O

(Tai sitten eri altaisiin lehtarit ja monnit, toinen allas korkea ja pitkä, toisessa taas reilusti pohjapinta-alaa ja vähemmän korkeutta [;)] )
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Joepa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Joepa »

500 litrainen vaihtui pienen "perheneuvottelun" jälkeen 1100 litraiseksi
ja se nyt keväällä hiukan pidemmän palaverin jälkeen 1580 litraiseksi. Suurempaa en haaveile (ainakaan vielä).

Miksiköhän vaimon ilme meni niin kummalliseksi, kun esittelin hänelle AW:ssä myynnissä olevaa noin 450 litraista merivesiakvaariota? :mrgreen:
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rvanirppu »

Itse en oo päässy vielä sitä ekaakaan hankkimaan, ja aattelen jo, että pitäähän sitä olla varalta poikasallaski :mrgreen:
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Joepa kirjoitti:500 litrainen vaihtui pienen "perheneuvottelun" jälkeen 1100 litraiseksi
ja se nyt keväällä hiukan pidemmän palaverin jälkeen 1580 litraiseksi. Suurempaa en haaveile (ainakaan vielä).
Kyllä tuo 1580 alkaa tuntumaan pieneltä kun sitä vuoden katselee. Minun allas on 300x80x60 ja jo noin puolen vuoden jälkeen alkoi tuntumaan, että olisi tuo pohja vuonut olla 300x100. Sellaiseen olisi saanut niin paljon hienompia sisustuksia tehtyä.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Suuruudenhulluksi alkaa ehkä menemään kotiakvaario siinä vaiheessa, kun tarvitsee uimahousuja/-asua akvaarion hoitamisen yhteydessä. Tai no... viimeistään siinä vaiheessa kun tarvitsee sukellusvälineitä.. [;)]
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Joo, tiedättekö -nyt jo tekisi mieli ostaa piikkisilmilleni isompi asunto. Tuo 180-litrainen vaan on niin pieni! :roll:

Kaipa sitä voi haaveilla 500-litraisesta altaasta ja kolmikymmenpäisestä piikkisilmäparvesta nauttimassa suurista tiloista! :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”