jarvij kirjoitti:Järkyttävää tuo "pöpöjen" pelko. Luonnosta ei voi ottaa mitään keittämättä yms. Sairauksia ja loisia kantavia kaloja sitä vastoin myydään, ostetaan ja kierrätetään tosta noin.

Menee vähän OT:ksi, mutta pakko kommentoida
Kalat ovat siinä määrin oleellinen osa akvaarioharrastusta että niiden hankkiminen on käytännössä melkein (ei siis ihan mutta melkein) pakollista. Ja mistä voi saada varmuudella terveitä kaloja? Ei mistään.
Mutta ei se tarkoita että kaloja kierrätettäisiin täysin surutta. Minä ainakin pelkään aina hankkiessani uusia eväkkäitä eikä yksikään kala tule minun pyttyihini käymättä karanteenialtaan kautta, semmoista kauhutarinaa kuullut karanteeraamattomien kalojen laittamisesta muiden joukkoon.
Kalojen tapauksessa kyse on "välttämättömyydestä", vaikka tietysti niidenkin kanssa on valinnanvaraa (mistä ostaa/ottaa vastaan, miten karanteeraa jne.)
Sen sijaan juurakoiden yms. kanssa on enemmän valinnanvaraa. Ja mieluummin olen hieman ylivarovainen kuin saan loisia tai vaarallisia pöpöjä altaaseen kun en viitsinyt puunata puunkappaletta kunnolla.
Jos mahdollisesti vältän tappavan sairauden saapumisen pönttöön ostamallla kuuden egen kannon, onko se sen arvoista? Mielestäni on, puhumattakaan siitä, jos sairauden voi välttää vaivannäöllä eli huolellisella puunaamisella.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.