Todella äksyjä kerritetroja
Valvoja: Moderaattorit
Todella äksyjä kerritetroja
Mulla on 128-litrainen akvaario missä on kaloina 10 neontetraa, 7 kerritetraa ja taistelukala uros. Huomasin tässä yhtenä päivänä että yksi kerritetroista ajoi taistoa takaa. Nyt pari päivää myöhemmin kuitenkin kaikki kerritetrat olivat taiston kimpussa ja näykkivät sitä! Jouduin ottamaan taiston pois (ämpäriin) jotta kerrit revi sitä kappaleiksi. Mitäs nyt sitten?
Ei taisto voi ämpärissäkään asua, enkä voi laittaa sitä toiseenkaan akvaariooni, sillä siellä on kultakala. Eläinkaupassa kyllä vannottivat että kerrit ja taisto tulevat toimeen. 
-
srd
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Minkälainen sisutus akvaariossa on? Kasvit? Piilopaikkoja? Vesiarvot?
Kerrit ovat yleensä rauhallisia, mutta ehkä ne ovat nyt jostain stressaantuneita. Ei pidä uskoa kaikkea mitä kaupassa sanotaan, ainakin nuo neonit ovat kyllä hieman väärässä seurassa, tykkäävät viileämmästä vedestä.
OT, myös kultakala on parvikala. Ja parvi kultakaloja vaatii ison tankin.
Kerrit ovat yleensä rauhallisia, mutta ehkä ne ovat nyt jostain stressaantuneita. Ei pidä uskoa kaikkea mitä kaupassa sanotaan, ainakin nuo neonit ovat kyllä hieman väärässä seurassa, tykkäävät viileämmästä vedestä.
OT, myös kultakala on parvikala. Ja parvi kultakaloja vaatii ison tankin.
-
osteoporoosi
- Junior Member

Minulle taas jo eläinkaupassa sanottiin, että kerrit ovat ilkeitä. En ymmärrä miksi en silloin uskonut - no ehkä siksi, että olen lukenut a-w:ta "myyjään ei voi luottaa".
Omat kerrini ovat myös hyvin kärttyisiä. En ikinä suosittelisi tätä lajia labyrinttikalojen kanssa. Piilopaikkoja niillä on, parvikoko oli alunperin 14. Ensin olivat 128l altaassa, sitten siirsin ne 240l pyttyyn. Vesiarvotkin olivat (ovat) altaassani kerreille juuri nappiin. Ovat olleet minulla nyt 8kk eikä minkään sortin rauhoittumista luonteessa ole ilmennyt. Osasta kerreistä olen luopunut ihan siksi, että muu kalasto (mm. kääpiöahvenet ja monniset) joutui terrorin kohteeksi. Lopuista luovun pian, samasta syystä.
Kerrit ovat mielestäni todella kauniita ja eläväisiä tetroja. Mutta minulle ei kiitos niitä enää koskaan.
Suosittelen joko kerreistä tai taistosta luopumista. Taisto ja neontetrat eivät myöskään sovi yhteen veisvaatimuksiltaa, joten ehkäpä sinun olisi helpointa luopua taistelukalastasi.
Omat kerrini ovat myös hyvin kärttyisiä. En ikinä suosittelisi tätä lajia labyrinttikalojen kanssa. Piilopaikkoja niillä on, parvikoko oli alunperin 14. Ensin olivat 128l altaassa, sitten siirsin ne 240l pyttyyn. Vesiarvotkin olivat (ovat) altaassani kerreille juuri nappiin. Ovat olleet minulla nyt 8kk eikä minkään sortin rauhoittumista luonteessa ole ilmennyt. Osasta kerreistä olen luopunut ihan siksi, että muu kalasto (mm. kääpiöahvenet ja monniset) joutui terrorin kohteeksi. Lopuista luovun pian, samasta syystä.
Kerrit ovat mielestäni todella kauniita ja eläväisiä tetroja. Mutta minulle ei kiitos niitä enää koskaan.
Suosittelen joko kerreistä tai taistosta luopumista. Taisto ja neontetrat eivät myöskään sovi yhteen veisvaatimuksiltaa, joten ehkäpä sinun olisi helpointa luopua taistelukalastasi.
-
uncia uncia
- Starting Member

Todella ikävää, että joillakin on huonoja kokemuksia kerritetroista.
Pidän kovasti kerreistä, eivätkä altaassani uiskentelevat yksilöt ole kyllä koskaan osoittaneet minkäänlaista aggressiivisuutta muita kaloja kohtaan. Toki ne keskenään kisailevat, mutta eivät ole vaurioittaneet toisiaankaan mitenkään.
Sen sijaan esimerkiksi seeprakalat olivat rauhallisille kerreilleni liikaa, seeprat rökittivät kerrejä oikein olan takaa. Mutta, nyt seeprat ovat uudessa kodissa isossa seepraparvessa ja kerritetrat ovat saaneet rauhan.
Mistäköhän johtuu, että toisilla on todella äksyjä kerrejä ja toisilla ne taas ovat hyvinkin rauhaisia ja sopuisia kaloja? Onko eri kalalinjoissa niin suuria luonne-eroja sitten...? Ilmeisesti
Pidän kovasti kerreistä, eivätkä altaassani uiskentelevat yksilöt ole kyllä koskaan osoittaneet minkäänlaista aggressiivisuutta muita kaloja kohtaan. Toki ne keskenään kisailevat, mutta eivät ole vaurioittaneet toisiaankaan mitenkään.
Sen sijaan esimerkiksi seeprakalat olivat rauhallisille kerreilleni liikaa, seeprat rökittivät kerrejä oikein olan takaa. Mutta, nyt seeprat ovat uudessa kodissa isossa seepraparvessa ja kerritetrat ovat saaneet rauhan.
Mistäköhän johtuu, että toisilla on todella äksyjä kerrejä ja toisilla ne taas ovat hyvinkin rauhaisia ja sopuisia kaloja? Onko eri kalalinjoissa niin suuria luonne-eroja sitten...? Ilmeisesti
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Joillain vain on hyvä tuuri.JukkaV kirjoitti:Hiukan sama juttu kuin palettikaloissa. Omani ovat aina sävyisiä.
Minulle sattui juuri noita aggressiivisia kerrejä. Koiraat jahtasivat toisiaan kaiken aikaa, ja kalojen evänreunat olivat jatkuvasti täynnä hampaanjälkiä. Myös rihmakalat säikkyivät ja lasimonnien herkät viikset nypittiin tyngiksi. Kuten arvata saattaa, minulta kerrit lähtivät nopeasti takaisin kauppaan, niin kauniita kuin olivatkin.
Edesmennyt palettikalaparini sen sijaan oli yllättävän leppoisa, tai no. Kerran näin koiraan käyvän melkein 20-senttisen ripsimonnin kimppuun, kai se melkoisen tempperamentin vaatii.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Mun on ihan mahdotonta yrittää selvittää tarkkaa sukupuolijakaumaa.en kirjoitti:Miä sulla on parvessa uskupuolijakauma? Kun meilä ei 128l mahtunut ukkoja kuin 6, tyttöähän menee vaikka kuinka...
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.