Lehtikalaa rääkätään! (eläinten jalostus)

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

S.M.R
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 16:04, 26.09.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Lehtikalaa rääkätään! (eläinten jalostus)

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

http://www.acquariolife.it/article.php?sid=116


Huoh, ei oikein näyttänyt niiltä "perus" lehtikaloilta. :cry:
-S.M.R-
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 12:28, 18.01.2002
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Karmaisevaa :cry: !!
Kyllä täytyy ihmetellä, että mitenkä pitkälle ihminen on valmis menemään (kalojen kustannuksella) erikoisuuden tavoittelussaan...
Uusia muotoja jalostetaan ja alkuperäinen luonnonmuoto alkaa käydä akvaarioliikkeissä harvinaiseksi.Hmm..taitaa lehtikaloille käydä kohta samalla tavalla kuin miljoonakaloille: alkuperäistä muotoa ei enää näe kuin TODELLA harvoin.
Irene
Junior Member
Junior Member
Viestit: 220
Liittynyt: 16:02, 14.12.2002
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

Ekös se vähän ole joka asiassa niin että ihminen haluaa sitä kaunista ja kiiltävää, makso mitä makso [}:)] Lemmikkieläimet siitä saa kantaa seuraukset kun mennään älyttömyyksiin :cry:
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kaikkea sitä näkeekin. Itse en ostaisi tuollaisia muunnoksia, ainakaan kaikkea.

Mielestäni luononmuoto on se kaunein. Nuo olivat ihan pelkää mielikuvituksen tuotetta josta on tullut totta elävään elämään.
S.M.R
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 16:04, 26.09.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Hmm

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Itse en ole tuohon haksahtanut vielä vaan altaassa polskii luonnonmuoto pariskunta. 8)

Tosin haaveena ois ostaa marmoreita ja mustia. [:I]
-S.M.R-
Muho
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 13:07, 03.02.2002
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Muho »

Mikä hitto noissa albiinoissa ja muissa valkoisissa otuksissa viehättää? Minua ei suoraan sanoen mikään. Koskahan kiekkokaloista tulee albiinomuotoja [}:)]
-->Olen puutarhatonttu<--
MikkoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 22:07, 29.11.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Kyseessä ovat huntupyrstöjä ja hi-finejä lukuun ottamatta värimuunnokset, joista yleisimpien aikaan saamiseksi löytyy risteytysohjeet webistä.

Voiko aiemmista kommenteista tulkita, että dingosta poikkeavat koirat ja vähemmän metsäkissan oloiset kissat ovat jyrkästi tuomittavia? Samoin angorakanit ja -marsut? Mitenkä lehmä- ja hevosrotuihin pitäisi suhtautua?

Kari
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Onhan näistä ollut puhetta. Värimuodon jalostus ei ole mielestäni paha. Sen sijaan jos eläimen ulkomuodon muokkaaminen jalostamalla vaikeuttaa sen elämää, on se mielestäni tuomittavaa. Esim. Kultakala, persialaiskissa, bokseri / mopsi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Niinpä, puhettahan näistä on ollut ja minäkin yhdyn Marin kantaan mitä tulee kultakaloihin, persialaisiin kissoihin, mopseihin jne.

Vielä enemmän vastustan eläimiä joita ei voi keskenään risteyttää, esim. kissapuolella rodut Manx (hännätön tai erittäin lyhythäntäinen) ja Scottish Fold (pienet "luppakorvat"), jotka keskenään eivät pysty tuottamaan elinkelpoisia jälkeläisiä (siis Manx + Manx = eimitään) sillä niiden mutaatiot ovat niin vakavat että kakkosgeneraatio ei kehity.

Toinen asia on luonnon omat mutaatiot jotka eivät häiritse kyseisen yksilön elämää/lisääntymiskykyä millään tavalla, esim. Rex-kissat (kiharat). Värimuunnokset yms. ovat myös mielestäni vallan hyväksyttävät vaikka itsekin suosin kaloissa luonnonmuotoja.

Hups, menee jo hieman off-topicicsi?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

En tiedä kaloista, mutta koirien puolella värimuunnoksien tuottaminen saattaa johtaa tiettyjen rotujen kohdalla siihen, että syntyvät pennut syntyvät kuka ilman toista käpälää, kuka ilman silmää, korvaa jne.

Töissä oli yksi nainen joka jalosti erästä koirarotua (en muista enään tarkkaan, Gorki?) ja yritti saada sinistä kuonoa aikaiseksi yhdistelemällä eri sukulinjoja. Sininenäisestä Gorkista maksetaan kuulemma hunajaa lätäkön toisella puolella ja myös suomessa.

Hän vaan kertoili tuosta, että sukulinjojen kanssa saa olla tarkkana tässä tapauksessa.
S.M.R
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 16:04, 26.09.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Hmm

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Huomauttaen vielä kuvissa melko monilla oli huntupyrstö pidennettynä tai muuta vastaavaa.

Mitähän kalat itse sanoisivat jos osaisi puhua ja näyttäisi peilistä mimmoisia ovat.
-S.M.R-
depeche
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 13:40, 20.04.2002
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja depeche »

Taika-Jim: aikamoista puppua tuollainen, että koirilla _värien_ jalostaminen aiheuttaisi jotain puuttuvia ruumiinosia pennuilla.

Ja aika ihmeellistä sekin että varsinkaan täällä Suomessa maksettaisiin sinikirsuisista corgeista isoja summia. Tuollainen nenä ei ko rodulla ole todellakaan rotumääritelmässä hyväksytty ominaisuus (eikä millään muullakaan rodulla), joten tuollaisen koiran arvo on täysin normaalin kotikoiran/sekarotuisen arvo.

Toisaalta, maailmassa on vain muutama alkukantainen, täysin itsestään kehittynyt koirarotu -kaikki muut ovat ihmisen kehittelyn aikaansaannosta. Samaa voidaan sanoa kissoista ja monista muistakin lemmikkieläimistä. Joten jos aletaan puhumaan siitä mikä jalostustyössä on oikein, ja mikä väärin... Noh, turhaan tästä varmaankin jauhan, Fisuhan tästä jo mainitsikin.

Sateenkaari02: Tuli mieleen tuosta, kun puhuit että vastustat eläimiä joilla on esim. töpöhäntäisyyden myötä geeneissään letaaligeeni. Tämäkään ei aina ole ihmisen aikaansaannosta. Harrastan koirarotua jolla syntyy toisinaan töpöhäntäisiä pentuja. Näillä on ns. letaaligeeni, joten kahta töpöä, tai töpösukuista ei tulisi käyttää keskenään jalostukseen. Rotu on hyvin vanha, eikä itse rotua -eikä varsinkaan töpöhäntäisyyttä, ole ihminen koskaan tietoisesti jalostanut. Jos tätä rotua kaikki tämän letaaligeenin vuoksi "boikotoisivat", kuten sinä -kuolisi tämä vanha ja arvokas rotu sukupuuttoon.

Eli pointti taitaa olla mulla se, että eivät kaikki eläinten "poikkeavuudet" ole ihmisen julmaa aikaansaannosta. Ja varsinkin tuon mainitsemani koirarodun suhteen, on mielestäni parempi että rotua edelleen kasvatetaan varoen tuota letaaligeeniä, kuin että tuon samaisen geenin vuoksi rodun annettaisiin kuolla sukupuuttoon. Vastustan ehdottomasti ihmisen aikaansaamia eläimelle haitallisia piirteitä, mutta jos luonto on jo itse aikaansaanut jonkin piirteen, esim. töpöhännän, taikka erikoisen värin, niin asia on mielestäni eri...
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

depeche kirjoitti:Taika-Jim: aikamoista puppua tuollainen, että koirilla _värien_ jalostaminen aiheuttaisi jotain puuttuvia ruumiinosia pennuilla...
Ja aika ihmeellistä sekin että varsinkaan täällä Suomessa maksettaisiin sinikirsuisista corgeista isoja summia.
Ei ole puppua, vaikka arvasin että joku rupeaa tästä sanomaan jotain. Sinikuonoiset Gorkit ovat vielä suhteellisen uusia ilmiöitä koiramaailmassa.

Tästä johtuu se, että kaikki sinikuonoiset ovat hyvin läheistä sukua toisilleen. Sukurutsaus on tuttu sana. Lisäksi niissä on vielä joku geeni mikä ei mahdollista elinvoimaisia pentuja joka kerralla, vaan se on hieman arpapeliä. Vähän sama juttu kuin noissa Manxeissa.

Noh, ehkä minun olisi pitänyt selostaa tuota tarkemmin, mutta löytynee netistä hakemalla tietoa tästä asiasta. Itse en jaksa, kun ei kiinnosta niin paljoa. Tahkotkoon rahaa millä tahkoavat...rikkaitten huvituksia tälläiset joka tapauksessa.

P.S. Suomessa ei varmasti makseta mistään paljoa...täyttyy saara halavala! Olen kyllä nähnyt kuvia noista sinikuonoisista pennuista. Ei se nyt räikeän sininen ollut. Lähinnä sellainen haalean sininen.

-------------------

Jeh, jotenkin sisu aina kiehahtaa, kun joku vihjailee, että puhelen vain lämpimikseni joten ei muuta kuin nettiin surffailemaan ja etsimään.

Tälläinen linkki löytyi, mutta edelleen minä muistelen työkaverin puhuneen Gorkeista eikä Yorkshiren terriereistä...mutta tuossa linkin alussa on juuri puhetta näistä geeneistä ja siitä mistä puhuin sinisten koirien jalostuksessa.

http://members.aol.com/CYorkie/Genetics ... olate.html

Tosin netistä näyttää löytyvän sinisten koirien jalostuksesta melkoisesti juttua. Saksanpaimenkoiria, boxereita etc.

Vilahtelipa siellä Liisa Sarakonnunkin nimi geeneistä puhuttaessa.
depeche
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 13:40, 20.04.2002
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja depeche »

Äläs nyt, en mä sitä epäillyt etteikö sinikirsuisia koiria joku olisi keksinyt kehittää. Tokaisin vain että älyttömiä ihmiset jotka noista paljoa maksavat koska väri ei ole virallisesti hyväksytty.

Ja siinä olen myös aivan samaa mieltä, että jos värejä jalostettaan niin että käytetään liian tiukkoja linjauksia (eli ns. sukurutsausta), niin silloin saattaa tullakkin jo pentuihin niin fyysisiä, kuin psyykkisiäkin virheitä. Tuo on siis aivan totta, ja olen siinä samaa mieltä. Tekstissäni tarkoitin vain sitä, että _pelkkä_ värin jalostaminen ei tarkoita että se olisi eläimelle mitenkään haitallista -riippuu siis täysin siitä että miten järkevästi sitä jalostusta tehdään.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Mikäs koirapalsta tämä nyt oikein nykyään on? :roll:
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

depeche kirjoitti:Äläs nyt, en mä sitä epäillyt etteikö sinikirsuisia koiria joku olisi keksinyt kehittää...
Juuh, mutta mä olen hieman vainoharhainen ihminen. Lopetetaan vaan keskustelu näistä koirista...tai siirrytään jonnekkin koirapalstalle [;)]
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

depeche kirjoitti:Toisaalta, maailmassa on vain muutama alkukantainen, täysin itsestään kehittynyt koirarotu -kaikki muut ovat ihmisen kehittelyn aikaansaannosta. Samaa voidaan sanoa kissoista ja monista muistakin lemmikkieläimistä.
Maailman kissoista itse asiassa suurin osa on kulkukissoja/maatiaisia jotka ovat päättäneet aivan itse kenen kanssa pariutuvat. Joten eivät ole ihmisen aikaansaamia [;)] Tilanne tosiaan olisi mielestäni parempi jos ihminen kontrolloisi kissojensa lisääntymistä paremmin...
depeche kirjoitti:Sateenkaari02: Tuli mieleen tuosta, kun puhuit että vastustat eläimiä joilla on esim. töpöhäntäisyyden myötä geeneissään letaaligeeni. Tämäkään ei aina ole ihmisen aikaansaannosta. Harrastan koirarotua jolla syntyy toisinaan töpöhäntäisiä pentuja.
Manx on tosiaan luonnon oma mutaatio, mutta se ei ole "vahnko" hienossa rodussa vaan ihan tavallinen maatiainen joka vain on sattunut syntymään ilman häntää 8ja kantaen resessiivistä letaaligeeniä). Tämän nostaminen hienoksi rotukissaksi on mielestäni älytöntä kun kyseessä on nimenomaan letaaligeenin kantaja eikä terve kaunis kissa. Scottish Fold risteytetään aina Britin kanssa ja osa pennuista kantavat letaaligeenejä (ovat luppakorvia) ja osa on brittejä. Yritetään siis nimenomaan saada esille tätä huonoa geeniä.
depeche kirjoitti:Eli pointti taitaa olla mulla se, että eivät kaikki eläinten "poikkeavuudet" ole ihmisen julmaa aikaansaannosta. Ja varsinkin tuon mainitsemani koirarodun suhteen, on mielestäni parempi että rotua edelleen kasvatetaan varoen tuota letaaligeeniä, kuin että tuon samaisen geenin vuoksi rodun annettaisiin kuolla sukupuuttoon. Vastustan ehdottomasti ihmisen aikaansaamia eläimelle haitallisia piirteitä, mutta jos luonto on jo itse aikaansaanut jonkin piirteen, esim. töpöhännän, taikka erikoisen värin, niin asia on mielestäni eri...
Tietenkin mainitsemaasi rotua kannattaa kasvattaa edelleen ilmeisen resessiivisestä letaaligeenistä huolimatta, mutta eihän kukaan nosta häntävikaista/letaaligeeniä kantavaa koirayksilöä omaksi hienoksi rodukseen? Eipä niin. Suuressa osassa maailman jalostetuissa eläimissä on jokin geneettinen sairaus jota kannattaa välttää jalostuksessa, ja se on normaalia kasvatustoimintaa. Kunhan niitä geenivikaisia ei ruveta ihannoimaan! Itsellänikin on "luonnonoikku" kihara, isokorvainen kissa joka ei poikkea muista kissoista mitenkään muuten kuin että se on kihara ja ohutturkkinen ja selviää erinomaisesti sisäkissana muiden jouossa. Joten olen kanssasi aivan samaa mieltä siitä että kaikki mutaatiot eivät ole pahasta. Kunhan elikko pystyy elämään normaalia lajilleen tyypillistä elämää.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
depeche
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 13:40, 20.04.2002
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja depeche »

Ja minä olen sinun kanssasi täysin samaa mieltä tuosta geneettisten vikojen ihannoimisesta. Tämä on asia mikä pätee oli kyseessä mikä eläinlaji tahansa. Ihminen menettää herkästi realistisen ajattelukykynsä kun kohtaa jotain ihmeellistä ja luonnosta poikkeavaa. :?
bettaboy85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 834
Liittynyt: 20:43, 11.09.2002
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

No monissa kaloissa on menty paljon pidemmällekkin ja suurinosa näistähän oli "vaan" värimuunnoksia. sinänsä noissa ei ollut mitään niin kamalaa(rumaa kylläkin)

lehtikalastahan on vaan värimuotoja + pitkäeväinen ja huntu ja tuo suomumuunnos(helmiäis)

ittelläni oli joskus noita vastaavia ja ónneksi pääsin niistä eroon...kyllä mä tykkään enenmän luonnonmuodoista
S.M.R
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 16:04, 26.09.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Hmm

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Tuskinpa lehtikala tykkää jos perässä tulee 30 senttinen evä joka takertuu kaikkeen ja hyvä kun pintaan jaksaa raukka uida. :o
-S.M.R-
cicely
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 13:21, 22.07.2002
Paikkakunta: Turku

Re: Hmm

Viesti Kirjoittaja cicely »

S.M.R kirjoitti:Tuskinpa lehtikala tykkää jos perässä tulee 30 senttinen evä joka takertuu kaikkeen ja hyvä kun pintaan jaksaa raukka uida. :o
Nyt on pakko pyörtää pyhät puheet ja kommentoida asiaa. Itselläni kun on akvaariossa tällainen "sairaan jalostuksen tulos", eli huntupyrstöinen keltamarmori lehtikala.

En ole sen evien koskaan nähnyt takertuvan yhtään mihinkään, kala ui aivan reippaasti sekä pintaan että pohjaan ja käyttäytyy muutoinkin lajilleen tyypillisesti. Korkeutta kalalla on tuollaiset 25 cm, huntupyrstöllä on pituutta n. 10 cm. Ruumiin läpimitta on n. 8 cm.

Vaikken itse olisi kyseistä kalaa itselleni valinnut (pikkusisaren epäonnistunut lahja äitini silloin ylikansoitettuun akvaarioon, josta se siirtyi pienen painostuksen jälkeen minulle), en silti pidä itseäni kovin suurena rääkkäääjänä, kun en sitä ole päästänyt eroon surkeasta elämästään vaan antanut elää akvaariossani ainoana kookkaampana kalana.

Kukaan ei sitä nypi eikä kiusaa, muuna kalastona on lyhtytetroja, monnisia, ottoja ja partamonnipariskunta. Kala on reipas, kiinnostunut akvaarion ulkopuolisestakin elämästä (ts. "osaa" mm. seurata lasia pitkin vedettyä sormea edestakaisin etulasia pitkin) ja ui, syö ja liikkuu hyvin.
Todellinen epäitsekkyys on toisten kiinnostusten jakamista. - George Santayana
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Hmm

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

cicely kirjoitti:Kala on reipas, kiinnostunut akvaarion ulkopuolisestakin elämästä (ts. "osaa" mm. seurata lasia pitkin vedettyä sormea edestakaisin etulasia pitkin) ja ui, syö ja liikkuu hyvin.
Minä olen kanssa ihastunut tähän lehtikalojen "älykkyyteen". Pitkästä aikaa tuossa loppusyksystä ostin täysikasvuisia lehtikaloja ja nyt jäljelle jääneestä pariskunnasta olen urosta opettanut kaikenlaisiin temppuihin.

Mm. se syö lusikasta kätevästi, näyttää tunnistavan ruokapurkit kun pistän niitä läheisen kaiuttimen päälle, se ui niitä katselemaan innostuneesti ja lisäksi kun pistän pääni altaan ylle se tulee katselemaan takaisin ja välillä kurottaa pään vedestä pois......samalla tavalla kuin lusikasta ruokaillessa.

Hauska otus...
Saara
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 23:22, 19.11.2002
Paikkakunta: Helsinki - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saara »

Toivon, että en osu pahasti asian viereen, mutta tuli mieleen muutama juttu. En vielä oikein itsekään vielä tiedä, miten suhtautua kalojen jalostukseen, mutta kun tässä kerran on sivuttu koirien jalostusta, jatkan vielä siitä.

Jotkut näyttävät olevan sitä mieltä, että pelkkä värijalostaminen ei ole pahasta, vaan vain niin sanottujen "luonnottomien muotojen" (mopsin kuono, kultakalojen palleromuodot tms.) tahallinen jalostaminen.

No, koirarodut lienevät jalostettu sudesta. Saksanpaimenkoira näyttäisi olevan kaikkein lähimpänä sutta ainakin ulkonäön perusteella. Kuitenkin saksanpaimenkoirat kärsivät mm. lonkkaviasta ja muista vaivoista. Esim. mummollani, joka on kasvattanut kymmeniä vuosia sakemanneja, on ollut ongelmia aikuisten koirien korvien tanakkuuden kanssa.

Jos tästä joitain johtopäätöksiä voi tehdä, niin sanoisin, että myös muu kuin "luonnottomien piirteiden" tahallinen jalostaminen voi tuoda mukanaan ongelmia, koska jalostamiseen liittyy lähes poikkeuksetta liiallisen sukusiitoksen vaara, vaikka sillä pyrittäisiin vain värien vahvistamiseen tms.

Myönnän kuitenkin, että osa lehtikalojen jalostusmuodoista on ihan kauniita, sanokaa mitä sanotte.
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Saara kirjoitti:Myönnän kuitenkin, että osa lehtikalojen jalostusmuodoista on ihan kauniita, sanokaa mitä sanotte.
Olen saamaa mieltä, selailkaa Aqualogin lehtikala/kiekkokala kirjaa. Siellä on mm tosi hyvän näköisiä zebra-muunnoksia.

Ja mitä pelkkiin värimuunnoksiin tulee, koittakaa esittää aiempia 'kauheaa' kommentteja kiekkokala-palstalla, kiekko kait on edelleen makeavesi akvaarioiden kiistaton kunkku ja sen kohdalla värimuunnokset maksavat setelirahaa....

Kari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”