Sisustussuunnittelu

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Sisustussuunnittelu

Viesti Kirjoittaja Kati »

Jos on seurannut kirjoituksiani, tietää, että jouduin keväällä purkamaan kaikki pönttöni lattiarempan tieltä. Nykyiset sisustetut akvaarioni (3) ovat siis aika nuoria vielä (3-8kk). Tuijottelin niitä eilen hieman himmeässä mielentilassa, ja totesin, että ne ovat sisustukseltaan ihan peestä verrattuna siihen 630-litraiseen, jota olin kyhäillyt pari vuotta pikkuhiljaa.

Meikäläiselle ei siis ainakaan näytä olevan mahdollista tuottaa maagista sisustusta etukäteissuunnittelulla. Okei, joka pöntössä on hyvät yksityiskohtansa, mutta silti ne kaikki ontuvat monestakin kohtaa. Tekis joka viikko mieli siirtää jotain. Suorastaan raivostuttavaa! Ilmeisesti se oli tällaista tuon aiemmankin altaan kanssa, mutta en vaan enää muista sitä :roll:. Muistelen vain, että se alkoi selvästi lähestyä "täydellisyyttä" juuri muutamaa kuukautta ennen remppaa. Siirtelin kasveja ja juurakoita aina vain vähemmän ja vähemmän, eikä ne vähäiset ongelmakohdat enää vaivanneet mun yöuniani [;)].

Suunnitteletteko te muut sisustuksen etukäteen? Osaatteko tehdä pätevät suunnitelmat, vai muuttuvatko ne paljonkin jälkikäteen? Siis suomeksi, onko tää taas näitä mun henkilökohtaisia ongelmia, vai löytyykö kohtalotovereita?

Kati
Viimeksi muokannut Kati, 10:03, 07.02.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Kun ensin saa itsensä istumaan altaan eteen, on oikein hyvä ottaa kynä ja paperia ja alkaa hahmottelemaan tankkiin sopivia erilaisia alueita. Kivistä, kannoista, ja eri värisistä ja muotoisista kasveista koostuvia. Sitten vaihdetaan hihaton paita päälle ja ruvetaan lutraamaan. Aivan sama, mihin sen paperin sulloo, mitään tekoa sillä ei kuitenkaan ole. Eikä varmaan yksikään heinä loppujen lopuksi ole siellä, mihin sitä paperilla ajatteli. Usein on silti tullut ensin piirrusteltua. Mikä lie vanha tapa.

Puuha menee niin, että katsoessa allasta ylhäältäpäin ei osaa yhtään hahmottaa, miltä maisema näyttää etulasin läpi tiirailtuna. Välillä on siis pakko kurkkia sohvan reunalta, että miltäs se nyt sitten näyttää. Sitten vaihdetaan tuon ja sen ja niiden paikkaa, käännetään noita ja otetaan nämä pois täältä. Uusi ihmettely. Ja rumba jatkuu. Samaa vihannesta tulee yleensä roudattua edestakaisin moneen kertaan.

Tuloksena on joko jotain siedettävää tai tyydyttävää, tai sitten ei. Nykyinen 540 litraisen sisustus on ok lukuunottamatta keskeltä paistavaa mustaa takaseinää. Ei se mikään napakymppi ole, mutta ei sentään häiritse. Joskus sama palju kaiveli koko ajan. Valollakin on tosin paljon merkitystä, huomasimme. Vettä värjäävät kannot pois ja hyvät monimetallit elohopealamppujen tilalle. Kummasti muuttui eloisammaksi ja iloisemmaksi.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Joskus yritin piirrellä paperille jotain suunnitelmia etukäteen, mutta eihän ne todellakaan ole toimineet. Mulla on kanssa tällä hetkellä vissiin kolme allasta, joihin olen edes jotenkuten tyytyväinen. Muut sisustellaan ensimmäisen sopivan tilaisuuden tullen uudelleen... ja uudelleen... ja...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla yleensä kannot ja kasvit jäävät siihen mihin ne on ensimmäisellä asettelulla tullut pudotettua. Voin hyvin katsoa akvaariota vaikka vuoden ja todeta joka kerta että tuohon kohtaan pitää ostaa se-ja-se kasvi; koskaan en kuitenkaan muista koko asiaa akvaarioliikkeessä tai en kelpuuta niiden kasveja ties minkä nirsoilun vuoksi. Esimerkiksi viime viikolla sain vihdoin ostettua rubiinimiekkakasvin jolle on ollut paikka vapaana täydet kaksi vuotta... Yleensä piirrustelen vasta jälkikäteen jotten unohtaisi mihin olen istuttanut mitäkin lajia.

Minulla on neljä akvaariota joista kolmeen olen jokseenkin tyytyväinen, vaikka toki niistäkin kaikista löytyy kohta jota voisi parantaa. Neljännessä olen tyytyväinen pohjaratkaisuun mutta se on "päässyt" kasvamaan pahoin umpeen viime aikoina monta kertaa peräjälkeen seurauksella ettei melalehdillä mene ihan niin lujaa kuin toivoisin.
Joiku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Joiku »

Helpompaa tuon akvaarion sisustuksen muuttaminen kuin olohuoneen. Siinä on miehen ilme tiukoilla kun sohvan ja kirjahyllyn paikkaa vaihdetaan pyöritellen niitä eteenpäin ja taaksepäin ja joskus jopa nurinpäin :mrgreen: . Illalla onkin kova lepyyttäminen ja selittäminen miksi oli hyvä tehdä parin tunnin hiki treeni, kun loppujen lopuksi kaikki huonekalut ovat juuri niillä paikoilla kuin ennenkin [:I] . Mies tuntuukin olevan tyytyväinen uuteen harrastukseeni, kun voin akvaarion sisustuksia siirrellä ihan yksin ja niin kauan kuin itse haluan :mrgreen: .
pemperton
Member
Member

akvaarion sisustus.

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Yleensä minäkin aina vaan pistän suoraan kannot ja kasvit altaaseeni ja en jaksa mitään suunnitella mutta kyllä siitä kuitenkin tulee hieno. :?
468litrainen allas, 140litrainen, 98 litrainen.
Harrastuksena kiekot ja kasvit.Kalastus myöskin.
Phoenix
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Eipä tuota tullut mitenkään suunniteltua.. Nyt toiseen akvaarioon ajattelin kuitenkin etukäteen vähän miettiä että mitä kasveja ottaisi, kannot, luolat, kivet yms. Ekassa akvassa kaikki siinä järjestyksessä mihin ne laitoinkin. Mitäpä sitä hyvää muuttamaan... no okei, ei vaan jaksa enää alkaa niitä sisuksia pyörittämään... [:I] Varmaan voisi tuota toista akvaa katsoa vähän ettei laita korkeita kasveja ihan eteen ja niin edelleen.
pemperton
Member
Member

akvaarioni.

http://www.aqua-web.org/kuvia/P1010076.jpg
tällättin olen itse sisustanut altaani 8)
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

Kati, et ole yksin ongelmasi kanssa. :D Minuakin hotsittaisi kovin useasti siirrellä, käännellä ja väännellä kasveja ja kantoja. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että kun tässä muutaman kuukauden sisällä tulee se muutto niin silloin sisustan altaan kauniiksi ja annan olla. Huoh..kunpa joskus kävisikin näin.

Tällä hetkellä minusta tuntuu että kasveja on liikaa tai väärin sijoiteltuna, sillä haluaisin että pohjaa näkyisi enemmän. Ja yksi puukin tuli ostettua viime viikonloppuna, se odottaa lattialla akvan eessä yhä lopullista tuomiotaan. Kesällä ajattelin vielä repiä muutaman kauniin omenapuun oksan plekoille jyystettäväksi.

Yksi asia mikä on salakavalasti hiipinyt mieleeni on se että tuo akvaario voisi olla pidempi ja samalla isompi(n.500l), mutta sen oston suostutteleen en ole edes vielä ryhtynyt.

:|
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Joiku kirjoitti:Helpompaa tuon akvaarion sisustuksen muuttaminen kuin olohuoneen. Siinä on miehen ilme tiukoilla kun sohvan ja kirjahyllyn paikkaa vaihdetaan pyöritellen niitä eteenpäin ja taaksepäin ja joskus jopa nurinpäin :mrgreen: . Illalla onkin kova lepyyttäminen ja selittäminen miksi oli hyvä tehdä parin tunnin hiki treeni, kun loppujen lopuksi kaikki huonekalut ovat juuri niillä paikoilla kuin ennenkin [:I] . Mies tuntuukin olevan tyytyväinen uuteen harrastukseeni, kun voin akvaarion sisustuksia siirrellä ihan yksin ja niin kauan kuin itse haluan :mrgreen: .
Niinpä...en tiennykään että muillekkin käy niin että kalusteet palaa takaisin "omille" paikoilleen..viimeistään parin viikon päästä.

Tuo meidän toinen herra ei oikein muuten altaaseen koske kuin ruokkiakseen...on kuulemma sen verran pyhä, että parempi olla vaan hiljaa ja hymyillä.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Enpä oikeastaan suunnittele sen enempiä. Ei minusta ole sisustussuunnittelijaksi ja senpä vuoksi tankki näyttääkin räjähtäneeltä. Tai ehkäpä luonnonmukaiselta, kun joka ikistä asiaa ei ole suunniteltu kultaisella leikkauksella...

Viidakkoa lähinnä yritän akvaariosta ja vuoden sisään se on onnistunutkin hyvin. Ei altaassa oikeastaan muuta ole kuin vallisneriaa ja kriinumeita.
Snobe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Snobe »

pemperton:

Onpa hieno akvaario... *kateellinen huokaus*
Ja etenkin tuo korkea ja haaroittuva juurakko! Löytyykö liikkeistä moisia, vai oletko itse järvestä sukellellut?
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Ensimmäistä kertaa tein viime viikolla "sisustussuunnitelman" paperille ennen toteutusta :D
Suunnitelma oli ihan käyttökelpoinen. Mikä sitten oli mukavinta, suunnitelma oli valmiina, senkun vaan laitteli kasvit ja somisteet paikalleen. Mietintä oli tehty etukäteen.
~Tinski~
Joiku
Starting Member
Starting Member

Niinpä...en tiennykään että muillekkin käy niin että kalusteet palaa takaisin "omille" paikoilleen..viimeistään parin viikon päästä.
Mukavaa, että joku muukin ymmärtää huumorin...
eprusak
Junior Member
Junior Member

kannoista

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Kokeilkaapa tämmöstä kun nyt kukin kasaa niitä altaita uudestaan. Kasasin oman altaani tuossa joulukuun viimesellä viikolla ja käytin tämmöstä jippoa (en ensimmäistä kertaa). Ostin ohut oksaisia kannon palasia joissa oli suora sahauspinta. Leikkasin pleksistä palaset (n. 3-4mm paksusta) johon mahtui 2 kannon palaa. Porasin ne kiinni kantoon ja liimasin silikonilla taka lasiin. Tuli hieno "juuri" maisema. Pleksin palojen reunat piilotan kasvien taa ja eihän ne paljoa näy kun pleksi on kirkasta. kahden kannon kokonaisuuksia on 3. Kalat tykkää. :D
kananiho
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Suunnitelmia on tehty useita satoja vuosien varrella (kyllä, olen hullu, kiitos kysymästä) ja ikinä en ole saanut yhtäkään toteutettua eikä siis myöskään mikään allas ole ikinä näyttänyt siltä kuin tahtoisin. Ei jaksa silti harmittaa. Lähinnä naurattaa vain oma asenteeni "kun mikään ei riitä" :mrgreen:
pemperton
Member
Member

juurakko.

Akvaarioliikkeestä kanto on ostettu ja se on mangrovea JA tehty Kiinassa.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Re: juurakko.

Viesti Kirjoittaja Didi »

pemperton kirjoitti:Akvaarioliikkeestä kanto on ostettu ja se on mangrovea JA tehty Kiinassa.
Näin ohimennen, mitenkä Kan toja tehdään? :D
pemperton
Member
Member

akvaario.

Moottorisahalla sahataan isoista puista pieniä näyttäviä muotoja. 8)
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Re: akvaario.

Viesti Kirjoittaja Didi »

pemperton kirjoitti:Moottorisahalla sahataan isoista puista pieniä näyttäviä muotoja. 8)
Ai, että ihan Moottori Sahalla? Minä kun luulin, että ne sahataan Käsi Sahalla vielä, JA ainakin minun Kan noissa on semmonen sievempi Käsi Sahan jälki.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Pysytäämpä pojat asiassa :mrgreen:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Joiku
Starting Member
Starting Member

Pysytäämpä pojat asiassa
Siis varmaankin tytöt ja pojat... [;)] .
Ja todellakin sitten "asiaa, asiaa..." by Vintiöt.
saagelo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Minullakin menee aina sormi suuhun kun on akvaarion sisutuksesta kyse. Minkäänlaisia (toimivia) suunnitelmia en oikeastaan, edes kykene tekemään. Lähiaikoina olen sisustanut 2 uutta akvaariota ja lopputulos on lähinnä "kasvimaa". Työtä aloittaessa, kasvit ja välineet esillä, akvaario tyhjänä edessä sisustusta varten olen vielä toiveikas, mutta kun saan muutaman kasvin istutettua alkaa jo tuntua siltä, että tila loppuu kesken ja ei ne kasvit ja kannot mahdukkaan niihin paikkoihin mikä oli suunnitelma :D Lopputulos on se, että alan ajatella enemmän kasvien hyvinvointia, kuin altaan esteettistä näyttävyyttä ja istutan loput taimet paikkoihin jossa on tilaa ja luulen niiden saavan parhaiten valoa... Nyt esim. 200l akvaarioni on täynnä kauniita kasveja, mutta sain mahdutettua sinne vain yhden pienen kannon. Toisen kannon ostin myös, mutta en varmaan uskalla sitä mihinkään väliin enää tunkea, koska pelkään, että kasvit jäävät varjoon ja en uskalla niitä siirrellä, kuin pohjalannoituksenkin tein niin huolella :roll: . Pitäisi varmaan vaan raa'asti valita kannon paikka ja nyhtää kasveja vähän sivummalle, mutta pelkään jopa että kasvit menehtyvät tai niiden kasvu pysähtyy, kun ovat jo stressaantuneet tarpeeksi uuteen paikkaan muutosta :mrgreen:
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Akvaarioita sisustaessa olen jonkin verran piirrellyt suunnitelmia etukäteen, mutta mikään noista piirrustuksista ei ole jostain syystä toteutunut. Saagelon kanssa olen samaa mieltä siitä, että se akvaario on aina liian pieni, kun sisustusprojekti on aluillaan. :mrgreen: Kantojen ym kanssa olen ottanut sellaisen suunnan, että ensin kanto ja sitten vasta kasveja sen verran kun sekaan mahtuu.

Ikinä en ole vielä huvikseni repinyt kaikkia kasveja ylös ja tehnyt ihan uutta järjestystä altaaseen. Joka kerta on ollut joko altaan siirto tai jalustan uusiminen tyhjennyksen syynä. Tällöin istutan vain kasvit vähän miten sattuu altaaseen, periaatteella korkeat taakse ja matalat eteen, sekä ei samanlaisia kasveja vierekkäin. Punainen kasvi saa jo heti alussa suurinpiirtein sen oman paikkansa.

Sitten alkaa viikkoja kestävä järjestelyprosessi. Alussa on hirmuinen tuskastelu, kun mikään järjestys ei oikein sovi silmään. Kaikkia kasveja en edelleenkään revi pohjasta irti, vaan muutokset tapahtuvat pikkuhiljaa. Tänään tämä järjestys ja huomenna jotain muuta. Sitten pikkuhiljaa se järjestys alkaa muodostua... :P

Tuli muuten mieleeni, että ainakaan itse en kykene järjestelemään kahta tai useampaa allasta yhtäaikaa. Tällä hetkellä mulla on kaksi allasta toiminnassa, joista toista nyt ruoppailen ja järjestelen toisen kasvaessa umpeen. Onko muilla havaittavissa tällaista putkiaivoisuutta? :)
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”