Tsekatkaa ominaispainomittarinne

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

SpiderWoman kirjoitti:Minka hintainen se on Suomessa?
Heh, heitä ykkönen eteen ja kerro 1.5:lla dollareiksi. :) ~140e --> 210 dollaria. Tuli silloin tarpeeseen. Olen samaa mittaria nähnyt eurooppalaisissa kaupoissa ~70 euron hintaan.
SpiderWoman
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SpiderWoman »

Kimmo S kirjoitti:
SpiderWoman kirjoitti:Minka hintainen se on Suomessa?
Heh, heitä ykkönen eteen ja kerro 1.5:lla dollareiksi. :) ~140e --> 210 dollaria. Tuli silloin tarpeeseen. Olen samaa mittaria nähnyt eurooppalaisissa kaupoissa ~70 euron hintaan.
WOW! Kylla jo kannattaa tilata USA:sta ja maksaa tullit ja rahdit ja silti tulee viela edullisemmaksi. Teilla on siella nyt niin hyva kurssi dollaria kohti.

Tassa on hyvin sama kuin meidan malli, hinta $43.99 + rahti
http://www.thatpetplace.com/pet/prod/199289/product.web

Velipoika tilaa paljon kamaa taalta, laittaa osoitteksi mun osoitteen ja ma sitten lahetan ne sille. Esim rahti tuolle osalle ehka $20-25 kun lahtee kotiosoitteesta postin mukaan.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

SpiderWoman kirjoitti:Tassa on hyvin sama kuin meidan malli, hinta $43.99 + rahti
jep - ja mittari on todennäköisesti se sama, jonka ostin täältä :)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kimmo, minä voisin mieluusti kalibroida oman refraktometrini!

Se oli ainut vempele, josta en suostunut luopumaan kun piti luopua suolaharrastuksesta (ja hyvä oli etten myynyt sitä kun "luopuminen" kesti sen pari kuukautta :roll: ). Sillä kun saa mitattua suolan nopeasti ja tarkasti ja pienestäkin vesimäärästä (esim. tuotavan fragin kuljetusvedestä) niin se on aika kiva olla olemassa. Itse viisarimallia käyttäessä olin kovin laiska mittaamaan suolapitoiduutta altaasta...

Mutta koska se on käytettynä ostettu on mielessä vähän pyörinyt kuinka tarkkaan se nyt näyttääkään. Parin tuttavan altaiden veteen olen verrannut ja päätellyt, että meidän "metri" näyttää aikas oikein, mutku varmaei voi olla niin oikea kalibriointiliuos olisi pop. Nollakalibroinnin voi tehdä RO-vedellä jos en ihan väärin ole asiaa ymmärtänyt?

Minusta Linnassa oli refraktometri myynnissä (merkkiä en muista) ja se oli muistaakseni noin satasen hintainen. Jos en nyt muista ihan vinoon. Suosittelen siis minäkin lämpimästi.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
TimoJ
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Tassa on hyvin sama kuin meidan malli, hinta $43.99 + rahti
http://www.thatpetplace.com/pet/prod/199289/product.web

Velipoika tilaa paljon kamaa taalta, laittaa osoitteksi mun osoitteen ja ma sitten lahetan ne sille. Esim rahti tuolle osalle ehka $20-25 kun lahtee kotiosoitteesta postin mukaan.
No kyllä jo kannattais tohon hintaan tilata! oiskohan täällä halukkaita jos sais jonkin näköisen kimppa tilauksen tehtyä?
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Joo kiinnostusta olisi, vielä kun saisi mukaan edullisen TDS mittarin :)
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Idefix kirjoitti:Tein sitten äsken kokeen ja laitoin vaa'alla punnitsemalla 100g suolaa ja 3000g vettä. Tuloksen ymmärtääkseni pitäisi olla noin 1,022 mutta molemmat mittarit näyttää 1,016.
.
.
.
Onko suolapitoisuus testini (punnitsemalla) tehty teidän mielestä oikein? Jos testi on tehty oikein on suolapitoisuuteni ollut 1,030 tai jopa yli.
Hei hei pojat (ja tytöt). Älkää ohittako mun kysymystä.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
rammari
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja rammari »

Meilläkin olisi kiinnostusta kimppatilaukseen.
Idefix
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Tuolta löytyisi suht läheltä n.50€ -> http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=96

Jos joku tilaa niin (tai käy) voin ottaa myös yhden.

Edit: Tai sit pitää itse lähteä hakemaan.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Viesti:

Re: Tsekatkaa ominaispainomittarinne

Viesti Kirjoittaja patu »

Nyt tarttee hjällpiä, en tiä enään mitä uskoa Iks:n kalibrointi on aikakin per..illään ja kalibrointineste loppu. Sitten piti alkaa luottamaan refrektrometriin mutta ku ei senkään kalibroinnista ole sata varmuutta.

Kokeilin kalibroida refrektrometrin, ro-vedellä säädin mittarin näyttämään 0 psu (1,000), seuraavaksi tein litran suolavettä laittamalla 35 grammaa crystal reef suolaa ro-veteen, nyt mittari näyttää 33psu (1,0249). Suluissa olevat siis ominaispainot ei tiheyttä.

Nyt kuitenki arveluttaa tuo tulos, suolanvalmistaja käskee laittaa 33g/1L vettä jolla saataisiin tiheydeksi 1,020-1,024.

Tämän jälkeen mittasin altaan suolapitoisuuden ja se näyttää 35 psu, eli tuo ois hyvä mutta... riittääkö tuo nyt varmuudella luotettavaksi kalibroinniksi?

Auttakee, mun ominaispaino tippuu tällä hikoilulla uhkaavasti :roll:
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

No niin, nyt se vastaus löytykin lähempää kuin osasin arvatakkaan :) Aquacalculaattorissa on useille suoloille korjausarvot, 35 psu:n veteen crystal reeffiä pitää käyttää 41 grammaa. Tropic marinen pro reeffiä taas 40gr, hw:tä 42gr muutamia mainitakseni.

Pitää poistua säätään mittaria uudelleen [}:)]
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ja taas kerran suolamittari oli päin ¤%&/()=:a.

Ei voi tajuta. Nyt on ollut käytössä refraktometri ja sekin oli alunperin kalibroitu kohdilleen. En voi käsittää miten se on hypännyt 35 ppt:stä --> 30ppt (1.026 -> 1.021 tms) - eli oli aika paljon pielessä. Näyttäisi olevan vuosittainen tapahtuma, että mittari on mennyt epäkuntoon. Sekoitan suolatkin vakiovesimäärään vakio suolamäärällä, joten periaatteessa pitäisi pysyä suolapitoisuus kurissa, mutta ilmeisesti olen senkin mitannut väärin kalibroidulla mittarilla! :D

Onneksi ei mitään ongelmia ole ollut! Eli - tsekatkaa suolamittarinne! :D
Booey
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Booey »

Sattuisiko kenelläkään olemaan tietoa mistä voisi tilata kalibrointinestettä refraktometrille? Vaikka ko. kapine onkin suht uusi niin vainoharhaisuus puskee päälle ja on tarve tarkastaa mittarin paikkansapitävyys.
Never get into an argument with an idiot. They'll just drag you down to their level and beat you with experience
joorz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja joorz »

Booey kirjoitti:Sattuisiko kenelläkään olemaan tietoa mistä voisi tilata kalibrointinestettä refraktometrille? Vaikka ko. kapine onkin suht uusi niin vainoharhaisuus puskee päälle ja on tarve tarkastaa mittarin paikkansapitävyys.
Akvaariolinnassa ainakin oli 35ppt liuosta viimeksi hyllyssä, en tiedä miten toimittelevat vai toimittelevatko mitenkään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”