Passiivi/aktiivilevitin?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Passiivi/aktiivilevitin?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Koss kirjoitti:
Menetetään aktiivisen levityksen edut? Selvittäisitkö tätä hiukan?
Ilman säätökeskusta hiilidioksidia ei voi laittaa altaaseen runsaammin ilman yliannostuksen vaaraa.

Kyselyikä, koita ymmärtää... Miksei voi? Eikös säätökeskus hoida vain tasaisen syötön pitäen pHn asetetussa? Eikö molemmissa tapauksissa, siis keskuksella tai ilman, hiilaria voi periaatteessa ajaa veteen niin paljon kun tahtoo, mutta toisessa tapauksessa kone toppaa sen johonkin, toisessa ei. Vielä kun kikkailee KHlla, voidaan päästä jo melkoisiin lukemiin, mutta tähän ei keskus vaikuta mitään. Mä olen dumpannut akvaan niin paljon hiilaria, siis ilman säätökeskusta, että pH oli tasan kutosessa (KH4), mutta huomasin sen vasta pH-testillä, kaloista ei voinut päätellä yhtään mitään. Toki se laski sinne hitaasti annostusta hitaasti lisätessäni, raju pudotus olisi voinut tiputtaa kaloja. En näe että olisi tarvetta yhtään enemmälle hiilarille, ainakaan tuolla valaistuksella (siis 450l T5 4x54w). Mä siis yritän sönköttää, ettei ikuna ole missään tullut vastaan etteikö ilman säätökeskusta akvaan saisi riittävästi hiilaria, etenkin kun kuitenkin suurin osa hiilarin hankkivista akvaristeista ympäri maailman hommaa setin ilman keskusta eikä sen hankkimista missään suositella sillä peruteella, että sen avulla saisi lisää hiilaria veteen. Kun puhutaan tehokkaammasta liukenemisesta/isommasta määrästä, puhutaan ihan muista asioista kuin säästökeskuksen välttämättömyydestä. Mutta voihan tossa olla perää, kun nyt vaan joku selittäisi miksi, ko mä en ny ymmärrä. Toinen kysymys: menetetään aktiivisen levityksen edut. Jos siis käytetään passiivista levitystä, etujako ei menetetä? Vai mitä toi aktiivinen tässä tapauksessa tarkoittaa?

Muoks. En saa noita lainauksia sopivasti, vaan nyt en ehdi niitä rukkaamaan oikein, sorry
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
heisku
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja heisku »

Mulla on altaassa tällä hetkellä pH n 7 ja kH 2. Hiilaria menee 1-2kuplaa/s passiivilevittimellä. Ph pitäisi saada sinne 6.5, mutta ei vaan laske. Luulen että ongelma onkin siinä että kuplat nousevat suoraan pintaan, eivät siis sekoitu veteen. Olisiko ratkaisu aktiivilevittimessä? Tunze, sera vai jokin muu? http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=943 Vähän epäilyttää laittaa mitään ylimääräistä ulkosuodattimeen, altaan ulkopuolelle. Mutta onko tuo seran vehje kovin iso? En edes löytänyt mistään tietoa että minkä kokoiset letkut tuohon seraan sopii jos kerta laitetaan ulkosuodattimeen? Tunzea kun ei taas ilmeisesti liitetä suodattimeen? http://www.akvaarioon.fi/TUNZE-CO2-levitin Kokemuksia?
kiekkola+pohjan asukit
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Minulla on molemmat levittimet käytössä. Ihan hyviä ovat olleet, tosin tuo Tunze on hieman lelun oloinen, ei vaikuta kovin kestävältä. Varovaisella käsittelyllä se on kuitenkin säilynyt lähes ehjänä jo kaksi vuotta. Mutta onhan siinä hintalaatusuhde kohdallaan, eipä tuohon hintaan kovin paljon parempaa voi toivoakaan. Seraan sopii 16/22 letkut. Seran ainoat huonot puolet ovat helposti hajoava putkenpätkä, johon hiilariletku laitetaan ja keskellä oleva poistoputki on sen verran pieni, että se hieman kuristaa virtausta. Sera liuottaa hiilarin veteen Tunzea tehokkaammin joten se käyttää kaasun tehokkaammin hyväksi, maksaahan se kaasupullonkin täyttö.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”