Koss kirjoitti:Menetetään aktiivisen levityksen edut? Selvittäisitkö tätä hiukan?
Ilman säätökeskusta hiilidioksidia ei voi laittaa altaaseen runsaammin ilman yliannostuksen vaaraa.
Kyselyikä, koita ymmärtää... Miksei voi? Eikös säätökeskus hoida vain tasaisen syötön pitäen pHn asetetussa? Eikö molemmissa tapauksissa, siis keskuksella tai ilman, hiilaria voi periaatteessa ajaa veteen niin paljon kun tahtoo, mutta toisessa tapauksessa kone toppaa sen johonkin, toisessa ei. Vielä kun kikkailee KHlla, voidaan päästä jo melkoisiin lukemiin, mutta tähän ei keskus vaikuta mitään. Mä olen dumpannut akvaan niin paljon hiilaria, siis ilman säätökeskusta, että pH oli tasan kutosessa (KH4), mutta huomasin sen vasta pH-testillä, kaloista ei voinut päätellä yhtään mitään. Toki se laski sinne hitaasti annostusta hitaasti lisätessäni, raju pudotus olisi voinut tiputtaa kaloja. En näe että olisi tarvetta yhtään enemmälle hiilarille, ainakaan tuolla valaistuksella (siis 450l T5 4x54w). Mä siis yritän sönköttää, ettei ikuna ole missään tullut vastaan etteikö ilman säätökeskusta akvaan saisi riittävästi hiilaria, etenkin kun kuitenkin suurin osa hiilarin hankkivista akvaristeista ympäri maailman hommaa setin ilman keskusta eikä sen hankkimista missään suositella sillä peruteella, että sen avulla saisi lisää hiilaria veteen. Kun puhutaan tehokkaammasta liukenemisesta/isommasta määrästä, puhutaan ihan muista asioista kuin säästökeskuksen välttämättömyydestä. Mutta voihan tossa olla perää, kun nyt vaan joku selittäisi miksi, ko mä en ny ymmärrä. Toinen kysymys: menetetään aktiivisen levityksen edut. Jos siis käytetään passiivista levitystä, etujako ei menetetä? Vai mitä toi aktiivinen tässä tapauksessa tarkoittaa?
Muoks. En saa noita lainauksia sopivasti, vaan nyt en ehdi niitä rukkaamaan oikein, sorry